Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:05

Leuke pony, Marjoo, maar nog wel heel erg puppy. Zou ik nog niet serieus mee gaan rijden, maar nog even tijd geven om volwassener te worden. Kan een leuke sportpony worden, heeft een leuke uitstraling.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:06

_Marjoo_ schreef:
Heey! Ik meld mij hier ook even!
Ik heb een tijdje geleden mijn fjordenmerrie verkocht, maar ben nu weer opzoek naar een pony, een pony waarmee ik wedstrijden kan gaan rijden. Ik ben opzoek naar een jonge pony, die ik dan met deskundige begeleiding door ga rijden :)
Zondag ga ik bij deze kijken, wat vinden jullie van haar?
http://dieren.marktplaats.nl/pony-s/496 ... ind=5&fs=1

hoop op een reactie!

Lijkt een leuke pony! Is ze niet te klein alleen?

RomanaM

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:41

Ik heb even een vraagje. Ik ben nu alvast aan het kijken voor een paard enz. maar in verband met de stal waar ik graag mijn paard wil stallen kan ik pas het paard aanschaffen in Januari. Ik heb nu echt een leuk paard gezien, maar is het verstanding om daar nu al op te reageren? Ik wil niet dat ik straks ben wezen kijken, ik het paard helemaal te gek vind, maar ik hem nog niet kan kopen en hij voor mijn neus weggekaapt word, maar er niet op reageren ben ik ook bang dat hij er tegen die tijd niet meer staat. En hoevaak gaan jullie meestal kijken bij een paard als je echt interesse heb? Ik heb nog helemaal geen ervaring hiermee, want dit word mijn eerste eigen paard. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen informeren hoe dat precies in elkaar zit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:04

Je kunt toch gewoon gaan kijken en met de eigenaar overleggen of het paard nog tot januari bij hun kan blijven staan (tegen vergoeding, uiteraard)?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:47

RomanaM schreef:
Ik heb even een vraagje. Ik ben nu alvast aan het kijken voor een paard enz. maar in verband met de stal waar ik graag mijn paard wil stallen kan ik pas het paard aanschaffen in Januari. Ik heb nu echt een leuk paard gezien, maar is het verstanding om daar nu al op te reageren? Ik wil niet dat ik straks ben wezen kijken, ik het paard helemaal te gek vind, maar ik hem nog niet kan kopen en hij voor mijn neus weggekaapt word, maar er niet op reageren ben ik ook bang dat hij er tegen die tijd niet meer staat. En hoevaak gaan jullie meestal kijken bij een paard als je echt interesse heb? Ik heb nog helemaal geen ervaring hiermee, want dit word mijn eerste eigen paard. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen informeren hoe dat precies in elkaar zit.

Ik vind het wel fijn om 2x te gaan kijken (kijken of je de 2e keer ook denkt dit is m! of meer iets hebt van mwah mss toch niet en de 2e keer heb je met rijden ook al wat meer feelling met het paard), maar het is wel afhankelijk van hoeveel haast de verkoper heeft en of ze het paard een poosje voor je vast willen houden. Maar ik denk dat een aantal maanden vast houden wel lang is, ze hebben ook niet de garantie dat jij m dan koopt.
Ik zou gewoon eens bellen met die mensen en je situatie uitleggen, als dan al blijkt dat het niet mogelijk is heeft het ook geen zin te gaan kijken en voorkom je een teleurstelling. Misschien is het als je m heel leuk vind mogelijk m te kopen en daar te laten staan. Er zijn vast wel opties te bedenken, maar dan moet je lijkt me wel veel vertrouwen in de verkoper hebben en vice versa. Staat ie ver weg?

Ik ben trouwens ook nog niet zo lang opzoek hoor, maar probeer het ook vanuit het oogpunt van de verkoper te bekijken.

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:47

Waratje schreef:
Leuke pony, Marjoo, maar nog wel heel erg puppy. Zou ik nog niet serieus mee gaan rijden, maar nog even tijd geven om volwassener te worden. Kan een leuke sportpony worden, heeft een leuke uitstraling.

Nee ik ben ook helemaal niet van plan nu al serieus te gaan rijden, de eerste paar maanden gewoon veel wandelen en grondwerk doen, een goede band opbouwen. en wil van het voorjaar/zomer dan wat serieuzer gaan rijden! Ik ben benieuwd!
Dinsdag ga ik bij een pony kijken die hier via bokt werd aangeboden, een super leuke bonte ruin, ook nog jong. Willen jullie het filmpje bekijken? ligt het aan mij of lijkt hij achter wat onregelmatig te lopen? (hij is natuurlijk nog jong dus heeft z'n balans nog niet helemaal gevonden, maar toch)
http://youtu.be/hqoZfQn-x9M

Hoop dat jullie reageren! Zijn er vandaag nog mensen wezen kijken naar potentiele eigen paarden?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:33

hij lijkt idd een heel klein beetje inregelmatig te lopen, het lijkt van hoog weg te komen. Het zit niet in de benen volgens mij.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:03

Die loopt zeker niet zuiver, maar kan niet echt ontdekken links of rechts,, lijkt om te wisselen...
Die liet ik al staan :D! (heb het idee dat het uit zn hals weg komt eigenlijk.. hij loopt dat moeilijk mee, vind het erg "strak"in de bovenlijn..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:13

Zou bij die bonte heel kritisch kijken naar de overgang rug/kont. Hij lijkt daar wat stijf te bewegen. Hoe jong is deze pony? Kan het zijn dat hij net een groeispurtje achter heeft gehad?

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:36

Deze pony is 3 jaar, ik vind hem ook niet helemaal lekker lopen. Feit is ook dat deze pony in Duitsland staat en ik niet weet of ik 4 uur wil gaan reizen. Zijn karakter zoals beschreven spreekt mij wel erg aan, twijfel twijfel...Bedankt voor jullie reacties!!

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:32

Volgens mij valt ie op rechtsvoor, wat betekend dat linksvoor niet helemaal goed is. Maar dat is wat lastig te zien op zo'n filmpje, maar die loopt zeker niet goed idd. Ik vind m eerder licht kreupel dan onregelmatig.

K ga morgen trouwens bij een haflinger ruin kijken, ben benieuwd, staat niet op internet, is via via.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:40

Ik ga morgen bij schimmel ruin kijken D pony

Bonte loopt idd niet goed, ik zou het er niet voor over hebben, 4 uur rijden en zo'n filmpje...

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:48

NiG schreef:
RomanaM schreef:

Ik vind het wel fijn om 2x te gaan kijken (kijken of je de 2e keer ook denkt dit is m! of meer iets hebt van mwah mss toch niet en de 2e keer heb je met rijden ook al wat meer feelling met het paard), maar het is wel afhankelijk van hoeveel haast de verkoper heeft en of ze het paard een poosje voor je vast willen houden. Maar ik denk dat een aantal maanden vast houden wel lang is, ze hebben ook niet de garantie dat jij m dan koopt.
Ik zou gewoon eens bellen met die mensen en je situatie uitleggen, als dan al blijkt dat het niet mogelijk is heeft het ook geen zin te gaan kijken en voorkom je een teleurstelling. Misschien is het als je m heel leuk vind mogelijk m te kopen en daar te laten staan. Er zijn vast wel opties te bedenken, maar dan moet je lijkt me wel veel vertrouwen in de verkoper hebben en vice versa. Staat ie ver weg?

Ik ben trouwens ook nog niet zo lang opzoek hoor, maar probeer het ook vanuit het oogpunt van de verkoper te bekijken.

Hij staat wel redelijk dichtbij. Het is denk ik iets langer dan een halfuur rijden met de auto.
Mijn vader kwam met een idee, maar ik weet niet of dit normaal is om te doen.
Stel, ik ga kijken bij het paard en vind hem helemaal leuk. Zou ik dan nadat het paard is goedgekeurd kunnen afspreken met de eigenaar dat hij nu alvast een deel van de betaling krijgt en hem dan nog een paar weken vast houdt en dan zodra alles in orde is met de stalling enz. ik de rest van het geld betaal en het paard dan meeneem. Of is dat raar? Aan de ene kant zitten er nadelen aan voor de koper, omdat hij hem nog een tijdje moet vast houden. Maar aan de andere kant heeft hij wel al een gedeelte van het geld en dus de zekerheid dat het paard verkocht is. Wat vinden jullie van dit idee?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:03

Je kunt het altijd voorstellen ;) Als de verkoper het paard graag kwijt wil aan jou, is er best kans dat hij er mee instemt :)

Logischer is het als jij de maanden dat zij het paard nog moeten aanhouden, de kosten van de stalling betaalt ;)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:08

Lijkt me een goed idee. Denk alleen dat de eigenaar dan ook al een deel van het stalgeld wilt per maand. Hoewel je het natuurlijk altijd kunt voorleggen. Maar zou eerst eens het dier gaan bekijken. (dacht dat je dat nog niet gedaan had, anders heb ik hier overheen gelezen.) Misschien vind je het paard toch niet leuk genoeg. Je kunt mocht je het dier toch leuk vinden het altijd nog iets afspreken. Zeker in deze tijd zal het de verkoop toch niet zo snel gaan. Daarbij mocht je het echt een geweldig paard vinden, ze is goedgekeurd en de eigenaar wilt haar alsnog snel kwijt. Kun je dan niet kijken naar tijdelijk stalling ergens in de buurt. Dat je daarbij vertelt dat het tijdelijk is en dat als je stal "thuis" vrij komt dat je dan daarheen gaat.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:57

_Marjoo_ schreef:
Deze pony is 3 jaar, ik vind hem ook niet helemaal lekker lopen. Feit is ook dat deze pony in Duitsland staat en ik niet weet of ik 4 uur wil gaan reizen. Zijn karakter zoals beschreven spreekt mij wel erg aan, twijfel twijfel...Bedankt voor jullie reacties!!

pony is absoluut niet kreupel !!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:59

_Marjoo_ schreef:

Die pony loopt hartstikke zuiver. Zolang je het verschil niet ziet tussen tact of wat balans verlies om dat hij jong is kun je misschien beter iemand meenemen als je gaat kijken.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:58

@ Marjoo, ben je van plan je pony te laten keuren?
Als hij kreupel zou zijn moet het er dan wel uitkomen en dan kun je wellicht best gaan kijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:24

_Marjoo_ schreef:

Hij is 3, dus grote kans dat hij nog wat "last" heeft van groeispurtjes en daardoor onbalans. Persoonlijk zou ik hem nog een jaartje laten uitgroeien, hij is zadelmak en dat vergeten ze niet meer. In die zin hetzelfde dus als die andere pony.
Wat is jouw ervaring met het doorrijden van jonge paarden?

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:51

NiG schreef:
@ Marjoo, ben je van plan je pony te laten keuren?
Als hij kreupel zou zijn moet het er dan wel uitkomen en dan kun je wellicht best gaan kijken.

Deze pony is voor haar niet meer te koop hoor. Laat hem graag naar
Serieuze mensen gaan met verstand van paarden

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:14

@ Missje; Nouja ik hoop dat jij wel ziet dat dat paard dus niet echt "lekker" loopt, vind het zeker niet kreupel maar het is ook niet zuiver.
Beestje loopt erg "strak" Onbalans of niet.
& op de volte word ie meer omgetrokken inzn hals dan dat hij inbuigt met zn lichaam :). Voor mij een teken dat het beestje niet soepel in zn velletje zit :).

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:27

pony is met tussenposes van enkele weken niet vaak bereden
En hoeft dan ook niet ingebogen te lopen. Zover kan ie
Dan ook niet zijn. Pony zoekt naar balans met de extra kilo's
Op zn rug, vind ie wat moeilijk dat klopt maar heeft niks
Te maken met kreupel zijn. Verkoop geen ingereden pony
Maar een zadelmakke licht ingereden pony. En dat wist
De dame in kwestie. Is namelijk een groot verschil.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:36

Vind ik niet.
Mijn 3jarige was ook zadelmak licht ingereden,
Zadelmak versta ik onder dat er 2-3x iemand heeft opgezeten en het braaf doet.
Licht ingereden verwacht ik toch al wel dat het paard een stuur,rem en de gangen beheerst en dit ook soepel door het lichaam kan lopen, dus ook op de volte. Maar goed daar denkt iedereen weer anders over ;)

Al met al vind ik het geen leuk verkoop filmpje want iedere ziel ziet dat jou pony niet helemaaaal loopt :).
Onbalans of niet, daar gaan veel mensen over zeiken ;)!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:47

snap je smiley niet zo
maar goed, groen en licht ingereden zijn twee totaal verschillende dingen.
op een groene pony zou ik geen kind zetten, op bryan kan een kind zo wegrijden.
dus is ie licht ingereden. (er zit een stap,draf en galop op, en een halt)
ingereden is ie niet want dan had ie makkelijk een Bproef moeten kunnen lopen en dat kan ie nog niet.
dit is duidelijk een andere discussie als wel of niet kreupel en heb ik eigenlijk geen zin in.

maar dit is duidelijk niet mijn topic, ben al iets langer paardeneigenaar en niet aanstaand.
maar goede leer voor jullie aanstaande paardeneigenaren, als je niet het verschil ziet tussen een jonge pony die
balans aan het zoeken is en een kreupel dier , neem aub iemand mee met verstand van paarden en laat het dier zeker keuren.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:54

Ik heb niet gezegd dat je paard kreupel loopt. Ik vind het hem niet zuiverlopen en dat kan door onbalans komen of door iets heel anders. Daar zit ook een heel verschil in ;)
JIj zegt dat dat dat door zn onbalans komt, omdat jij het paard kent en wss zelf hebt ingereden.
Maar dat zou je als koper dan toch zelf eerst moeten voelen ohz ;).

Fijn voor je dat je jezelf zo'n expert vind, maar iedereen moet ALTIJD iemand mee nemen als je een paard gaat kopen, ookal rijd je zelf ZZ. Iemand anders kijkt altijd weer ergens anders naar.
En altijd laten keuren maar dat spreekt voor zich.