Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:02

Veronica2 schreef:
De mislukte proef van Jessica von Bredow was mij eigenlijk ontgaan totdat het breed werd uitgemeten en ik behoor echt wel tot het "publiek" bij de paardensport.

Wat ik me inmiddels wel afvraag is waar al die ophef voor nodig is en welk doel het precies dient? Het is voor mij heel lastig om er iets positiefs in te zien. Dus hierbij de vraag: waarom telkens die ophef?

In veel gevallen is ophef een teken dat er iets mis is en dat er actie ondernomen moet worden. Zonder ophef, geen verandering. Dit geldt overal en altijd.

Overigens vind ik het opvallend dat Bokt een ander mening over het filmpje heeft, dan H&H forum.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 15:08

koend schreef:
Laat een gewoon goedbedoelende leek eens naar dat filmpje kijken en en luister naar de reactie.
Denk je echt dat ze hun kind dan gaan stimuleren om te gaan paardrijden?

Je bedoelt die goedbedoelde leek die nu achter mij aan roept als ik er naast loop: eeej een paard is om op te zitten hoor. ;)
Ik kom eerder veel leken tegen die ik uit moet leggen dat een paard een heel gevoelig dier is waar je subtiel mee om moet gaan. De meeste denken: groooooot, dan zul je er wel grof mee om moeten gaan en ze zullen wel gevaarlijk zijn.

En dan heb ik het over de gewone wereld he. gewoon hordes mensen op straat. Niet om een bepaalde online niche.

Ik om nog heel regelmatig met paarden onder de gewone gemiddelde mensen omdat ik veel over straat ga. Daar krijg ik een heel andere publieksmening mee dan online.

Maar ook voor die online niche zou ik liever fatsoenlijk uitleggen wat mijn afwegingen zijn geweest als ik zo gefilmd was. Dan dat ik de situatie voor de beeldvorming zou hebben willen vermijden. Want ik wil het belang van mijn paard en onze relatie liever voorop stellen dan alleen het imago.
Al ben ik me echt heel erg bewust van dat imago. Dus laat ieder kind wat we onderweg tegen komen de paarden aaien. Mijn eigen charme offensief naar de toekomst toe :P Ik heb zo al 100den positieve zaadjes geplant.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:57

Ik heb de video ook gezien en het is inderdaad niet erg fijn om te zien.
Maar ik vind de ophef hierover ook wel zwaar overdreven.
Ik zie een paard dat niet voor elkaar is en daarbij erg gestrest.
Ze mishandelt het paard zeker niet en probeert zo goed mogelijk de proef af te maken.

Persoonlijk had ik liever gezien dat ze of had afgegroet of de proef niet verder uitgereden had maar het paard zou proberen naar meer ontspanning te rijden. Dus minder oprichting/verzameling en gewoon nog wat voltes had gereden zodat de spanning afgevloeid kon worden.
Omdat ze de proef probeerde te volbrengen zag ik een paard die helemaal de weg kwijt was.
Maar wij kennen heel het paard niet en ze zal vast een goede reden hebben gehad om de proef te willen uitrijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:28

Afbeelding

Afbeelding

Bron: https://www.instagram.com/aubenhausen_c ... 32VeIodSG/

Zoals ik het lees is het dus een heel spooky paard en heeft ze het al een keer geprobeerd om de proef te beëindigen maar werkte dat niet en probeerde ze nu dit.

In ieder geval start ze hem niet meer vanwege zijn stress.

Aan de ene kant wel jammer want zo kan er dus ook geen groei meer plaatsvinden op dat gebied voor dat paard. Als we in het verleden kijken naar bijvoorbeeld een Parzival. Daar duurde het ook even voordat die met voldoende vertrouwen door de ring kon gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-24 18:35

Sja, of ze is gewoon realistisch dat het hem gewoon niet wordt. Dat is ook luisteren naar je paard. Niet ieder dier is geschikt voor de wedstrijdring, dat accepteren en niet door willen blijven gaan is ook winst.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:39

Dat is soms ook zo, en ze zal ook zat andere paarden hebben staan.

Wij kennen hem niet goed genoeg om te weten wat uiteindelijk de juiste keuze is. :-)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 18:59

Dat is het nadeel van als je eenmaal de top bereikt hebt, dat de hele wereld naar je kijkt en je dus niet meer een keer een wat ongelukkige proef kan hebben, zonder dat de hele wereld daar over valt.

Toen Adelinde nog problemen had met een spooky Parzival, was Adelinde nog onbekend en kon zij dus rustig het paard leren wennen aan de wedstrijdring, zonder dat ze daarmee viral ging.
Hoeveel ruiters gaan niet met een paard het bos in, dat de eerste keren in het bos volledig over de zeik gaat en alles eng vindt. Ook dan weet je niet van te voren of dat iets tijdelijks is en of het paard het over een paar maanden misschien geweldig vind om lekker door het bos te crossen, of dat hij het nooit gaat leren. Daar kom je maar op 1 manier achter, door het toch een aantal keren te proberen en af en toe eens iets anders uit te proberen.

Als ik de insta post lees van JvB dan klinkt het alsof zij inderdaad meerdere dingen heeft uitgeprobeerd, tot op heden niet succesvol. Maar klinkt wel degelijk veel respect voor het paard en het voor het paard goed willen doen. Daarom vind ik het sneu dat zij als combinatie, feitelijk niet de kans krijgen hun pad te vinden (of niet, dat kan ook) naar meer ontspanning in de proef, zonder dat de hele wereld over elke mislukte poging over haar heen valt. Dat is toch geen doen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 21:47

oji schreef:
Dat is het nadeel van als je eenmaal de top bereikt hebt, dat de hele wereld naar je kijkt en je dus niet meer een keer een wat ongelukkige proef kan hebben, zonder dat de hele wereld daar over valt.

Toen Adelinde nog problemen had met een spooky Parzival, was Adelinde nog onbekend en kon zij dus rustig het paard leren wennen aan de wedstrijdring, zonder dat ze daarmee viral ging.

Adelinde was voor haar geluk nog net de meute vooruit en had ze minder last van hordes mensen die ongevraagd gingen filmen en verspreiden. Dat hebben ze lang vol kunnen houden, maar helaas veranderde dat tegen de OS in Londen.

ZwarteHeks schreef:
Veronica2 schreef:
De mislukte proef van Jessica von Bredow was mij eigenlijk ontgaan totdat het breed werd uitgemeten en ik behoor echt wel tot het "publiek" bij de paardensport.

Wat ik me inmiddels wel afvraag is waar al die ophef voor nodig is en welk doel het precies dient? Het is voor mij heel lastig om er iets positiefs in te zien. Dus hierbij de vraag: waarom telkens die ophef?

In veel gevallen is ophef een teken dat er iets mis is en dat er actie ondernomen moet worden. Zonder ophef, geen verandering. Dit geldt overal en altijd.

Overigens vind ik het opvallend dat Bokt een ander mening over het filmpje heeft, dan H&H forum.

Oh zo, maar het lijkt vooral op misplaatste bemoeizucht met een kwaadaardig doel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 10:31

oji schreef:

Hoeveel ruiters gaan niet met een paard het bos in, dat de eerste keren in het bos volledig over de zeik gaat en alles eng vindt. Ook dan weet je niet van te voren of dat iets tijdelijks is en of het paard het over een paar maanden misschien geweldig vind om lekker door het bos te crossen, of dat hij het nooit gaat leren. Daar kom je maar op 1 manier achter, door het toch een aantal keren te proberen en af en toe eens iets anders uit te proberen.

Als ik de insta post lees van JvB dan klinkt het alsof zij inderdaad meerdere dingen heeft uitgeprobeerd, tot op heden niet succesvol. Maar klinkt wel degelijk veel respect voor het paard en het voor het paard goed willen doen. Daarom vind ik het sneu dat zij als combinatie, feitelijk niet de kans krijgen hun pad te vinden (of niet, dat kan ook) naar meer ontspanning in de proef, zonder dat de hele wereld over elke mislukte poging over haar heen valt. Dat is toch geen doen.

Nou dat laatste, ik erger me daar ook aan dat alles zo onder een vergrootglas ligt bij een paar zelf mislukte ruiters die als enig doel hebben om geld te verdienen door anderen zwart te maken. (FB, SM, bepaalde pagina's)

Prima als echt leed aangepakt wordt zoals waar dit topic mee begon, geweld, mishandeling etc.

Maar om nu echt iedereen die even een minder fijne proef rijdt zo door het slijk te zetten en weg te zetten als een mishandelaar. Nee, krijg echt steeds meer weerstand tegen dat soort types.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 10:42

Ik verwijt Jessica helemaal niets.
Dit was inderdaad helemaal geen mishandeling en ik kom er zonder probleem voor uit dat ik met al mijn goede bedoelingen met mijn paarden al veel grotere vergissingen begaan heb dan dit.

Toch blijf ik erbij dat dergelijke proeven moeten vermeden worden. Misschien kan je moeilijk verwachten dat een ruiter in het heetst van de strijd afgroet.
Maar dan verwacht ik wel dat de reglementen/ jury's tussen komen, men moet daar veel strenger op zijn.
Misschien zou een goed reglement zijn dat ze na uitbellen standaard nog hun tijd mogen gebruiken om hun paard weer naar ontspanning te rijden. Ik denk dat het publiek dat wel zou kunnen waarderen ( en misschien meteen iets bijleren).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 11:00

Maar commentaar en kritiek is ook gewoon eigen aan sport, dat mogen we ook niet vergeten. Laat een voetbalploeg een superslechte match spelen en met 7 doelpunten verlies naar de kleedkamers vertrekken en je zal ook gemopper horen.
(Top)sport is er ter vermaak van het publiek.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 12:47

Er is ook niks mis met opbouwende kritiek, zoals Koend geeft bijvoorbeeld. Dat zou misschien juist goed zijn om inderdaad eens naar de reglementen te gaan kijken.

Maar dat totaal door het slijk trekken, dat is geen kritiek meer. Dat gaat imo echt veel te ver die heksenjachten. Dat moet niet het nieuwe normaal worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 13:33

Goh ja, maar even advocaat van de duivel: ZwarteHeks begint eigenlijk met zeer inhoudelijke berichten. Ik ben het ook niet 100% eens met de inhoud, maar puur objectief bekeken geeft ze gewoon weer dat ze een bepaalde video niet zo fijn vindt om naar te kijken en ze geeft aan wat zij liever had gezien.

Maar dan wordt haar oeverloos afzeiken en direct veroordelen verweten.

En dan is het hek van de discussie, gaat iedereen nog dieper zijn hoek inkruipen en dan krijg je extremen. Dat is boter die we allemaal op ons hoofd hebben natuurlijk. Iedereen is van nature ontvankelijker voor meningen die dicht aanleunen bij die van onszelf.

Maar in se startte ZwarteHeks met opbouwende kritiek (die dan wel of niet aanleunt bij je eigen mening).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 14:14

https://www.facebook.com/share/r/193ynqepfU/

Filmpjes als deze snap ik dan ook weer niet. De paardensport ligt onder een vergrootglas, dan kies je ervoor je paard met de kin op de borst te rijden en plein publique, wat mij doet vermoeden dat dit thuis ook regelmatig gebeurt en dus een bewuste keuze is, en de bondscoach staat erbij en kijkt ernaar.

Why.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:17

Ik denk dat degene die dat filmpje gepost heeft, jouw post heeft gelezen San...ha ha...hij is weg. Tenminste...ik kan hem niet zien en niet eens van wie het was'

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:37

ZwarteHeks schreef:
Er is nu ook een video opgedoken van Jessica von Bredow-Werndl op wedstrijd met Great Gatsby. Het is niet mals. -O- Snap absoluut niet waarom ze de proef maar af probeert te maken. Ik schrik er eerlijk van.

Wat is hier inhoudelijk aan Gini?

Overigens heb ik het nooit over gehad maar wel over wat er op social media gebeurd bij deze video.

Ik kan dat filmpje ook niet zien San.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 17:42

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb net pas het filmpje van JvB gezien, op de een of andere manier had ik de link gemist. Maar voor een proef is het natuurlijk dramatisch slecht, maar verder had ik het eerlijk gezegd veel erger verwacht aan de hand van wat ik hier las. Ja paard had veel spanning en uitte dat duidelijk, maar niet van dien aard dat het dier helemaal afgesloten raakte voor haar hulpen of helemaal niet meer bestuurbaar was. (dat laatste had ik dus verwacht nav wat ik hier gelezen had). Paard zat in mijn ogen niet in de fight, flight of freeze modus, maar gewoon nog in een hele gespannen modus. Ze bleef vriendelijk, ging niet met een doorgeslagen stang rijden en gaf hem klopjes op de schouder wanneer hij gewoon door ging. Ik vind het netjes opgelost en het is jammer voor haar dat ze niet voldoende tijd had in de ring om het meer af te kunnen laten vloeien.

Heel eerlijk, mijn jonge paard dat nu ca 5 maanden in het werk staat, was vanmorgen met de kou vergelijkbaar gespannen en liet vergelijkbaar gedrag zien. Af en toe bokkend wegschieten en als ik hem opving om te voorkomen dat hij ervandoor schoot wat omhoog (wil het geen steigeren noemen, voorvoetjes gingen max een metertje van de grond net zoals ik hier zie). Maar hij bleef bestuurbaar dus ook ik heb er voor gekozen om wel door te rijden. Het afvloeien van de spanning duurde langer als de duur van een proef, maar na ca 15 minuten was hij okay en heeft ie eigenlijk misschien wel fijner gelopen als ooit tevoren. Dus met een heel goed gevoel afgesloten en mijn peuter heeft vandaag dus juist weer veel geleerd! Ik denk dat sommige hier dus hadden gevonden dat ik had moeten afstappen, maar ik ben zo blij dat ik dat niet gedaan heb want nu is het juist een hele goede ervaring geweest voor ons beiden (ook voor mij ja, want de vorige keer dat hij in zo'n bui was ben ik er zo hard afgegaan dat ik een maand niet kon lopen).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 18:13

oji schreef:
Ik denk dat degene die dat filmpje gepost heeft, jouw post heeft gelezen San...ha ha...hij is weg. Tenminste...ik kan hem niet zien en niet eens van wie het was'

Echt? Ik kan m nog gewoon zien. Raar.

Is iig Rath met een van zijn paarden in de losrijring aan het trainen.

https://www.facebook.com/share/1BhzpvGgsa/

Doet hij het zo wel?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:21

Oh Rath, dan weet ik genoeg.. die is verschrikkelijk gaan rijden na Totilas. Heb die wel vaker van het paard willen trekken. Bah, hij gaat lekker door met de rollkur.

Filmpje doet het trouwens nog steeds niet.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:23

Ik zie hem ook niet haha. :o Rath stond daar al wel om bekend toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-24 18:31

Nu doet ie t bij mij ook niet meer :').

Nou ja. Het was geen ruk en plukwerk, maar handen vast op de bovenbenen, kin op de borst, tong eruit, zeg maar.

Ik snap gewoon niet waarom je daar als ruiter nog steeds voor kiest.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:31

Elisa2 schreef:
ZwarteHeks schreef:
Er is nu ook een video opgedoken van Jessica von Bredow-Werndl op wedstrijd met Great Gatsby. Het is niet mals. -O- Snap absoluut niet waarom ze de proef maar af probeert te maken. Ik schrik er eerlijk van.

Buiten het feit dat je het er niet mee eens kan zijn, zie ik niets mis met die post?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 18:43

Ik kan dat filmpje van Rath ook niet zien.

En hoewel ik normaal vooraan sta bij het schenden van dierenwelzijn, snap ik niet dat dat filmpje van Jessica in eenzelfde topic naar voren wordt gebracht waarin een paard met een zweep te lijf wordt gegaan. Nee het is niet fraai, het dier is zeer gespannen maar ze schopt niet, ze trekt niet, ze probeert hem er doorheen te loodsen maar dat lukt niet. Appels met peren vergelijken vind ik het.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:32

Gini schreef:
Elisa2 schreef:

Buiten het feit dat je het er niet mee eens kan zijn, zie ik niets mis met die post?

Nee, alleen jij had het over een inhoudelijke reactie. Dat zie ik er niet echt in. Maakt mij verder niet uit, maar imo klopt je bericht niet helemaal dan.

San, zo heb ik hem ookal vaak zien losrijden..iets teveel opgestoken van Sjef vrees ik. Ik snap het ook werkelijk niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 19:46

Als we heel strikt zijn in wat ik zeg, dan heb ik het over 'inhoudelijke berichten'. Meervoud.
De inhoud = ze geeft aan een video gezien te hebben waar ze het niet mee eens is.
Bokkers reageren daarop met de vraag wat het precies is waar ze zich aan stoort, waarop een relevant antwoord komt.
De eerste 3-4 berichten zie ik niet als afzeiken, maar meer als een reactie op een tegenvallende sportprestatie. En dat moeten we dan ook niet groter maken dan dat het is.