Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:42

Lieser schreef:
Plop1997 schreef:
Hier sluit ik me volledig bij aan. Juist met een eigen paard wil je investeren in lessen. Niet alleen voor je eigen rijvaardigheid maar ook voor de ontwikkeling van je paard.

Ik heb nergens gezegd dat wij niet wekelijks zullen lessen. Ik heb gezegd dat ik niet maanden wil aantobben om vertrouwen te krijgen in mijn eigen paard.

Realiseer je alleen wel dat je maanden nodig hebt om een band op te bouwen en dus vertrouwen. Ook van het paard in jou. Dat zijn dingen die niet in een instant-versie komen.

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:56

Klopt wel dat dit maanden duurt maar ik heb meerdere paarden getest en bij 2 had ik wel een instant gerust gevoel, zowel in omgang als met rijden… dat gevoel moet toch direct goed zitten denk ik… een echte band opbouwen duurt natuurlijk wel langer…

Ik heb 24/4 eentje getest en ik krijg hem NIET uit mijn hoofd omdat het zo klikte! Helaas kan het door medische redenen even niet… anders was er toch direct een keuring geregeld en/of tweede bezichtiging ookal was het 2u30 rijden enkele rit

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:56

Heeft iemand ervaring met Lisa de Graaf paardensport en recreatie uit Oud gastel?
Ik wil een paard van haar kopen en ik hoop dat ze betrouwbaar is. Inmiddels is mijn zoektocht al een tijdje bezig en kom ik nogal wat rare praktijken tegen
Hoe zit het als je via bemiddeling koopt? Weet iemand dat?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:57

Wat voor bemiddeling bedoel je?
Iemand die voor jou gaat zoeken of iemand die het paard rijdt en voor een ander verkoopt?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:08

Avalanche schreef:
Realiseer je alleen wel dat je maanden nodig hebt om een band op te bouwen en dus vertrouwen. Ook van het paard in jou. Dat zijn dingen die niet in een instant-versie komen.

Het gaat niet om een band opbouwen. Maar ik stop met dit onderwerp. Er wordt werkelijk van alles bijgehaald wat ik niet geschreven heb. Ik ga me niet verdedigen voor dingen die ik nooit gezegd heb. En ik ga me niet in de put laten praten omdat ik toevallig niet het type ruiter ben dat op elk paard weg durft te rijden of overal 'een uitdaging' in ziet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:11

Kay_Kim schreef:
Klopt wel dat dit maanden duurt maar ik heb meerdere paarden getest en bij 2 had ik wel een instant gerust gevoel, zowel in omgang als met rijden… dat gevoel moet toch direct goed zitten denk ik… een echte band opbouwen duurt natuurlijk wel langer…

Ik heb 24/4 eentje getest en ik krijg hem NIET uit mijn hoofd omdat het zo klikte! Helaas kan het door medische redenen even niet… anders was er toch direct een keuring geregeld en/of tweede bezichtiging ookal was het 2u30 rijden enkele rit

Ik had bij die zwarte helemaal geen gerust gevoel. Nu voelt ie als het meest betrouwbare paard wat ik ooit gehad heb. Die dingen bouw je samen op.
Je zorgt dat het paard zich veilig voelt bij jou, en dan ben jij ineens ook helemaal veilig bij het paard.

Lieser schreef:
Avalanche schreef:

Het gaat niet om een band opbouwen. Maar ik stop met dit onderwerp. Er wordt werkelijk van alles bijgehaald wat ik niet geschreven heb. Ik ga me niet verdedigen voor dingen die ik nooit gezegd heb. En ik ga me niet in de put laten praten omdat ik toevallig niet het type ruiter ben dat op elk paard weg durft te rijden.

Maar is het dan niet handiger om eerst te investeren in je eigen zelfvertrouwen? Want hoe relaxter jij bent, hoe relaxter het paard zal zijn bij je, en hoe meer je ze kunt vertrouwen. Maar de sleutel ligt toch echt bij jezelf.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:37

Joh, soms heb je ook gewoon geen klik met een paard. Ik heb 1,5 jaar geleden mijn topbrave paard verkocht omdat ik met rijden geen klik had en onzeker van hem werd (terwijl ik weet dat een braver paard bijna niet bestaat).

Op het paard van een vriendin rij ik zo weg (zo'n 15 cm kleiner, want ook daar zat een groot stuk van mijn probleem, zijn grootte), en die is toch een stuk gevaarlijker, of nou ja, de kans dat ik daar vanaf val is veel groter (zal iedereen beamen die dat paard kent).

Ik vind dat er hier op bokt altijd raar gereageerd wordt als je geeft dat je onzeker bent op een vreemd paard. Het is niet zo dat als je een bepaalde klik met een paard niet hebt, je gelijk een beginner bent en niks kan. Ik ben van nature voortaan heel onzeker op vreemde paarden (in het verleden nooit last van gehad, ik stapte eigenlijk overal op).

Dat maakt dat ik nu altijd wat voorzichtig ben op nieuwe paarden, en op sommige voel ik me niet veilig en stap ik ook gewoon af. En met sommige heb ik een superklik, en nee, dan hoeven ze echt niet klinische dood te zijn, daar rijd ik dan gewoon mee weg, ook al zijn ze niet heel braaf.

Sterker nog, ik heb 2 weken geleden mijn 3 jarige nog zelf zadelmak gemaakt.....

Dus Lieser, ik snap je helemaal! Als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Jouw paard komt nog wel, en waarschijnlijk hoeft dat niet eens een hele brave te zijn, maar 1 waarmee je een klik hebt ;)

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 15:42

c_alsemgeest schreef:
Iemand die voor jou gaat zoeken of iemand die het paard rijdt en voor een ander verkoopt?

Iemands die het paard voor een ander verkoopt.

Ik was in de veronderstelling dat ik met een handelsstal contact had, maar nu geeft ze aan alleen te bemiddelen. Ik weet niet hoe het dan juridisch zit.
De eigenaar kan ik niet spreken, want die wil er niets mee te maken hebben

fensy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:04

amandananana schreef:
Wat zouden jullie doen met een wever? Ik kom regelmatig een advertentie tegen van een hele leuke, maar dat weven schrikt me een beetje af. Ik kan geen 24/7 buiten bieden.

Mijn vriendin heeft ook een wever gekocht. Die staat 24/7 buiten maar weeft net zo erg dus 24/7 buiten wil niet zeggen dat t minder wordt of over gaat helaas...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:26

er zijn ook wevers die het veel minder doen, ik heb er een gehad die het alleen met voeren deed, en met vuurwerk of zulke stress

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:45

Derma schreef:
c_alsemgeest schreef:

Iemands die het paard voor een ander verkoopt.

Ik was in de veronderstelling dat ik met een handelsstal contact had, maar nu geeft ze aan alleen te bemiddelen. Ik weet niet hoe het dan juridisch zit.
De eigenaar kan ik niet spreken, want die wil er niets mee te maken hebben

Ik denk dat je hier wel wat aan hebt.
https://yspeert.nl/actueel/blogs/de-aan ... issionair/
Als iemand alleen in verkoop bemiddelt dan is het geen handelaar maar een commissionair. Maar deze is in verkoopkwesties net zo goed aan regels gebonden als de partij waarvoor hij/zij verkoopt. Een commissionair is namelijk net zo goed (als de eigenaar) hoofdelijk aansprakelijk als hij bemiddeld in een niet-deugdelijk paard. Omdat een commissionair zich er ook van moet vergewissen dat een paard bij verkoop gezond is, kan hij/zij niet zomaar onder de zorgplicht uit. Dat wil zeggen dat er op zijn minst een keuringsrapport moet liggen. Commissionair en keurende partij kunnen zich dus niet zomaar achter elkaar verschuilen.
Belangrijk is, dat als je te maken hebt met een commissionair (tussenhandelaar) je een verkoopcontract opstelt waarin alle rollen/verantwoordelijkheden duidelijk worden omschreven.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:18

Voor de westernruiters onder ons ... klopt het dat er zo'n beperkt aanbod in jonge allround beleerde paarden is? Quarter, paint, arabisch het maakt me niet uit :)

Of kijk ik simpelweg op de verkeerde sites? (Facebook, marktplaats, ehorses, 2dehands.be)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:28

Sky_As schreef:
Dus Lieser, ik snap je helemaal! Als het niet goed voelt, gewoon niet doen. Jouw paard komt nog wel, en waarschijnlijk hoeft dat niet eens een hele brave te zijn, maar 1 waarmee je een klik hebt ;)

Maar dat herken ik juist wel. Daarom wilde ik tips geven, ook wat betreft instructie mee die kan voelen of het paard geschikt is voor je. En vragen om te kijken of het aan dit paard lag of aan paarden in het algemeen. Juist omdat ze al zo'n tijd aan het zoeken zijn en het al eerder was dat dochter iets geweldig vond maar zij niet.

Ik wilde juist meedenken, omdat ik ook samen met moeder paarden heb en heb gehad, met alletwee andere eisen. Met manieren om te kijken of die spanning terecht was of juist niet. En of een 2e keer er bijvoorbeeld minder spanning zou zijn bij ander paard. Juist voor de veiligheid.
Maar daar werden ook dingen bijgehaald die ik nooit geschreven heb. :+

Een wever of luchtzuiger begin ik niet aan. Je weet jammer genoeg niet of het beter wordt met ander management en wat allemaal triggers kunnen zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:28

Babootje schreef:
Ik denk dat je hier wel wat aan hebt.
https://yspeert.nl/actueel/blogs/de-aan ... issionair/
Als iemand alleen in verkoop bemiddelt dan is het geen handelaar maar een commissionair. Maar deze is in verkoopkwesties net zo goed aan regels gebonden als de partij waarvoor hij/zij verkoopt. Een commissionair is namelijk net zo goed (als de eigenaar) hoofdelijk aansprakelijk als hij bemiddeld in een niet-deugdelijk paard. Omdat een commissionair zich er ook van moet vergewissen dat een paard bij verkoop gezond is, kan hij/zij niet zomaar onder de zorgplicht uit. Dat wil zeggen dat er op zijn minst een keuringsrapport moet liggen. Commissionair en keurende partij kunnen zich dus niet zomaar achter elkaar verschuilen.
Belangrijk is, dat als je te maken hebt met een commissionair (tussenhandelaar) je een verkoopcontract opstelt waarin alle rollen/verantwoordelijkheden duidelijk worden omschreven.

Wat hierbij heel belangrijk om te weten is, is de uiteindelijke verkoper die erachter zit handelaar of particulier. Dat is nl uiteindelijk bepalend voor of je een paard terug kan brengen of niet. Hele vervelende situaties van dichtbij meegemaakt dat de koper dacht van een handelaar te kopen, maar dat dit een bemiddelaar bleek voor een particuliere eigenaar. Dit maakte dat de koper voor veel geld het schip in is gegaan.

Dus alle afspraken over keuring en levering etc heel duidelijk zwart op wit vast laten leggen en laten tekenen door de bemiddelaar, zodat hij dat risico overneemt.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:42

Ben gisteravond wezen kijken bij dit mooie veulen van nog geen 2.5 maand oud, zijn gangen waren werkelijk betoverend, nu al…..

Hij is ook al heel flink, moeder is 1.69m zijn vader 1.73 en alles daarvoor ook of groter.

Zijn vader is Spielberg.

Zijn moeder is Fahla van de Keizershove en heeft van vaders kant Rubens B en Ahoy erin zitten, van moeders kant Elegant en Theoloog.

Afbeelding

Afbeelding

Ben echt een beetje verkocht al.. Zo’n knap ding!

Hoe zit het trouwens met vrij van vosfactor, dat is de hengst Spielberg namelijk maar die vlieger gaat niet op met een vos moeder blijkt? Al lees ik op internet tegenstrijdige verhalen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:46

MyWishMax schreef:
Juist omdat ze al zo'n tijd aan het zoeken zijn en het al eerder was dat dochter iets geweldig vond maar zij niet.

Oh, maar andersom hebben we ook al twee keer gehad hoor. Dat ik een paard helemaal leuk vond en dat mijn dochter het paard te scherp aan de hulpen vond, of een bokje in de galop niet kon uitzitten :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:46

dit is of geen vos, of Spielberg is niet de papa

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:47

Ik zie een bruine?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:50

Ik dacht dat dat niet kon? Dat beide vos moeten dragen om vos te krijgen? Maar twijfel er nu aan. Mijn vos komt uit schimmel en zwarte, dus daar was het vos gen ook verstopt haha. Maar deze lijkt zwarte manen te hebben?

Lieser, oh ik bedoelde het niet dat jij de enige was hoor! Sorry, had ik anders moeten opschrijven, dat het jammer genoeg al eerder was dat het bij 1 van de 2 niet paste. Maar jullie komen er echt 1 tegen. Hopelijk snel! Dat is gewoon moeilijker als je samen paard zoekt en dan had ik het veel makkelijker, want moeder ging er pas op als ik paard geschikt vond. Dus zij heeft er nooit 1 gehad die zij geweldig vond en ik niet ;)

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:57

fokfanaat schreef:
dit is of geen vos, of Spielberg is niet de papa

Dat dacht ik ook, alleen in de pedigree / horsetelex staat het veulen als vos geregistreerd.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:29

Opgelost. Het staat dus fout in de Horsetelex.
Hoef ik niet langer aan mijn eigen waarnemingsvermogen te twijfelen…..

Hij is idd gewoon bruin!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 18:58

Haha dacht al. Zie een bruine en geen vos.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:24

Ja en ik dacht ook, heb toch een bruine gezien gisteren? En tot nu toe klopte de kleuren altijd van alle paarden in de horsetelex.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:13

Myrkvi schreef:
Myrkvi schreef:
Iemand wel eens een paardje bekeken ij Stolwijk? ( weet niet of ik namen kan noemen ) Biedt regelmatig wat aan op Facebook.

Niemand ? :D

Ja ik, ik heb ze daar laten staan ;-). Ik heb in januari ( was het geloof ik) bij een schimmel gekeken omdat ze op papier aansloot bij hetgeen ik op papier zocht.

In praktijk bleek iets onzeker, het vertrouwen in de mens kwijt te zijn/trauma paard. Kon 1 pensionklantje op rijden. Als je zou willen inzetten op stress signalen was het een 10.Ik vond het meer een projectpaard dan een op en top recreatiepaard.

(Met veel tijd, liefde en aandacht vast een gouden paardje maar ik durfde het niet aan.)
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 15-06-22 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:13

[quote="MyWishMax"]Ik dacht dat dat niet kon? Dat beide vos moeten dragen om vos te krijgen? /quote]
Nee, juist omgekeerd: vos is het minst dominant, dus je krijgt pas vos als er van geen enkel ander kleur een dominant gen aanwezig is. Daardoor geeft een kruising van 2 vossen altijd vos (want geen dominante genen van andere kleuren aanwezig van de ouders).

Zelf heb ik nog vos veulens gehad uit 2 schimmel ouders, ook al is schimmel dominant, was omdat beide ouders heterozygoot schimmel waren, dus een dominant en niet-dominant (recessief) schimmel gen hadden, en enkel het niet dominante doorgegeven hadden.