[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:10

Je pony is echt heel braaf TS.
Maar ga je dezelfde zadelpasser erbij halen?
Ik denk namelijk dat een deel van je (sorry) slechte zit wordt veroorzaakt door het zadel. Je wordt in een houding gedrukt omdat eigenlijk je zweetbladen en zitvlak niet voldoende ruimte geeft aan je benen. Dan ga je automatisch naar voren kantelen en je benen wegdrukken. Je houding valt naar voren, waardoor je handligging ook niet stabiel meer blijft.

Wellicht een andere, onafhankelijke zadelmaker proberen?

Lessen op een ander paard, wat goed gewend is aan zitlessen, is overigens ook geen slecht idee. Komt ten goede van jou en daarmee ook Limo!

Spanning vind ik trouwens een stuk verbeterd (in vergelijking met het begin!) !!

k_m

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:15

Om het nu op het nieuwe dure zadel te steken lijkt
me erg ver gezocht. Het is gewoon de basis en TS geeft aan niet goed te kunnen ontspannen in de juiste houding.

Dat snap ik, maar omdat het moeilijk is betekend niet dat het niet kan. Als je moeite hebt met je schouders achteruit waarom ga je daar dan niet onafhankelijk van limo aan werken? Je instructrice geeft het regelmatig aan maar jij zegt hier dat je het niet kan, weet ze dat dan wel? Je
moet je niet schamen om je houding maar wel bewust zijn dat het beter kan en moet om samen te groeien!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 16:16

Celiien schreef:
Je pony is echt heel braaf TS.
Maar ga je dezelfde zadelpasser erbij halen?
Ik denk namelijk dat een deel van je (sorry) slechte zit wordt veroorzaakt door het zadel. Je wordt in een houding gedrukt omdat eigenlijk je zweetbladen en zitvlak niet voldoende ruimte geeft aan je benen. Dan ga je automatisch naar voren kantelen en je benen wegdrukken. Je houding valt naar voren, waardoor je handligging ook niet stabiel meer blijft.

Wellicht een andere, onafhankelijke zadelmaker proberen?

Lessen op een ander paard, wat goed gewend is aan zitlessen, is overigens ook geen slecht idee. Komt ten goede van jou en daarmee ook Limo!

Spanning vind ik trouwens een stuk verbeterd (in vergelijking met het begin!) !!

Ik moet deze zadelmaker nemen want is in prijs inbegrepen dat het zadel 1x gratis nagekeken wordt.

Ik vind zelf dat ik wel meer in een stoelzit zit, maar hoezo geven de zweetbladen niet genoeg ruimte?
Zadelmaker heeft me ook zien rijden op dit zadel namelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 16:17

k_m schreef:
Om het nu op het nieuwe dure zadel te steken lijkt
me erg ver gezocht. Het is gewoon de basis en TS geeft aan niet goed te kunnen ontspannen in de juiste houding.

Dat snap ik, maar omdat het moeilijk is betekend niet dat het niet kan. Als je moeite hebt met je schouders achteruit waarom ga je daar dan niet onafhankelijk van limo aan werken? Je instructrice geeft het regelmatig aan maar jij zegt hier dat je het niet kan, weet ze dat dan wel? Je
moet je niet schamen om je houding maar wel bewust zijn dat het beter kan en moet om samen te groeien!

Dat ben ik me bewust hoor en ik probeer op mijn brommer of fiets ook mijn schouders te bewegen en mijn houding recht te zetten. Maar hoe langer ik dit doe hoe meer pijn ik krijg, vooral in de onderrug.

Instructrice weet idd dat ik het lastig vind. Ze heeft een soort hulpmiddel maar ze is bang dat limo dit te spannend gaat vinden.

Édit, dit is dat hulpmiddel
https://youtu.be/w5Fnz4yT71g

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:24

Ik heb zelf scoliose, problemen met mijn banden en moet ook extreem eraan werken om niet te verspannen met rijden, maar al had je maar 1 been, 40 schroeven in je rug en een vergroeide schouder: je zit op een jong paard en die heeft er geen boodschap aan.

Zitles op een ander paard vind ik daarom ook echt geen slecht advies. Gewoon je teugels los kunnen laten en je ogen dicht kunnen doen wetend dat het paard zijn rondje wel loopt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 16:40

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:05

Ik snapte ook nooit wat juist mijn 'zitbeenknobbels' waren omdat mijn heerlijk zadel me in stoelzit zette... Tot juf me op van die Franklin ballen liet zitten. Krijg je even een paar minuten twee balletjes onder je bips, merkt Limo niets van en jij zit een stuk hoger en anders gekanteld. Na een aantal minuten gaan ze er tussenuit en ben je je vaak veel bewuster van 'aaah dat voelde ik'.
Heeft mij enorm geholpen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:42

Dat lijkt me een eerlijk en braaf genoeg paard om op te oefenen inderdaad.
Wel aan de longe zodat je niet zelf hoeft te drijven.
Beugels uit, beugels aan etc.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:35

Helaas met dat paard gaat niet, ben niet meer op die stal.

Maar op deze stal is ook wel een paard wat braaf genoeg is. Zelfde uiterlijk toevallig :)
Zal stalbaas vragen of we haar mogen gebruiken.

Vandaag limo gereden, en ja net als ik dacht zodra die rechts mijn hand ziet wil die vluchten. Dus met hem aan de longe oefenen kan ik voorstellen morgen aan mijn lesgever. Dan doen we ook niet steeds hetzelfde, lijkt me dat limo dat soms al voelt aankomen wat we verwachten van hem.

Vandaag heb ik ook iets anders gedaan dan tijdens de lessen. Meer voltewerk. Linksom in draf is limo licht in de hand en neemt mooi de lengtebuiging aan. Rechtsom is die echter zeer zwaar en weigert stelling aan te nemen waardoor hij sneller van de volte afwijkt.
Piste was pas gesleept dus mijn volte is goed te zien :)
Afbeelding

Spirit een halster van limo omgedaan. Zijn vorige begon te klemmen achter de oren en weinig kaakruimte. Kleine jongens worden groot :D
Mijn zus vertelde me gisteren dat spirit oorschuw is dus eerst daar even aan gewerkt maar zo erg was het toch niet.
Na wat rust heb ik het halster gehaald en dat op het ruimste over het andere aangedaan. Alles heel rustig en met beleid. Daarna het andere losgemaakt en rustig eronder vandaan gehaald. Dan tot slot het paarse halster op maat gemaakt.

Eerste gedacht van spirit
Afbeelding

Maar daarna
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:50

Ts beugels een gat langer maken en dan eens proberen uit je bekken licht te rijden. Want je rijd licht als een beginner en zo maak je het voor je pony extra moeilijk. Probeer het boek Verlichte Rijkunst van Heather Moffet op de kop te tikken. Goed lichtrijden is een kunst en wanneer je het onder de knie hebt zal je merken dat je pony meteen beter loopt .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:57

bigone schreef:
Ts beugels een gat langer maken en dan eens proberen uit je bekken licht te rijden. Want je rijd licht als een beginner en zo maak je het voor je pony extra moeilijk. Probeer het boek Verlichte Rijkunst van Heather Moffet op de kop te tikken. Goed lichtrijden is een kunst en wanneer je het onder de knie hebt zal je merken dat je pony meteen beter loopt .

Gaan niet langer. Zijn van die speciale beugelriemen https://www.agradi.nl/harry-horse-beuge ... -zwart.htm

maar kan wel een maat groter kopen.
Deze zijn geloof ik 60cm, dan kan ik de 80cm wel kopen. Was eigenlijk al over de maat aant twijfelen toen ik ze bestelde.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:27

waarom niet de 70, zolang ben jij niet of wel? Denk dat 80 cm wel erg lang gaat worden

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 21:48

Lynn_Nikita schreef:
waarom niet de 70, zolang ben jij niet of wel? Denk dat 80 cm wel erg lang gaat worden

Ik ga morgen eerst nakijken welke maat ik nu werkelijk heb. Dat is veiliger. Ik twijfel namelijk een beetje of het 60 of 70 was.
Ik ben idd niet erg groot maar heb wel langere benen dan mijn zus die 5cm groter is dan mij. Dus grootte zegt niet zoveel over beenlengte :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 00:01

Als ik toch langere beugelriemen bestel... (beetje in dubio over die speciale beugelriemen Of gewoon standaard beugelriemen)
Wat vinden jullie nu echt een goede singel?

Ik heb nu een nylon memoryfoam met aan 1 kant elastiek. Maar natuurlijk kan je elastiek blijven aantrekken en het gaat op den duur ook uitleuren. En zou de druk ook verkeerd verdelen had ik gelezen.
Echter met elastiek geeft het ook mee als je paard eens diep zucht en ademt.

Welke zouden jullie aanraden?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 00:09

Ik heb een simpele neopreen singel die iets breder uitloopt op de buik.
Bevalt al jaren prima en is makkelijk schoon te houden.
Geen elastiek overigens, ben daar geen fan van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 00:18

Nemen jullie dan een singel die je mooi hoog kan Aansingelen of net tot het 3e gaatje aan beide kanten bijvoorbeeld?

Bijvoorbeeld mijn zadel heeft 6 gaatjes op elke singelstoot.
Ik singel beide kanten aan tot het 4e gaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:26

Singel moet zo hoog mogelijk komen aan beide kanten. De mijne zit echt tegen mijn zadelblad aan.
Ik heb een leren anatomische met elastiek en een fairfaix.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 08:55

Ik heb ook een anatomisch gevormde singel. Leer icm elastiek.

Hiervoor had ik een neopreen geloof ik. Maar daar had mijn paard niet zoveel mee. Ik vermoed dat de drukverdeling nu beter is waardoor het paard minder problemen ervaart.

Mbt het lichtrijden. Blijf een paar pasjes doorzitten bij het aandraven en laat je daarna door je paard meenemen in het lichtrijden. Probeer ongeveer 90% minder te doen. Je mag wat mij betreft veel minder ver uit het zadel komen, icm je bovenlichaam dat niet zover mee naar voren gaat. Op zo'n moment die je echt amper wat en zelfs dat is al teveel.

Mbt die voltes rijden en de moeite die Limo heeft rechtsom, probeer hele kleine stukjes rechtsom te doen. Ook al gaat ie maar 3 stappen wat ontspannen en losser rechtsom, belonen door van hand te veranderen. Als je zelf moeite hebt met oprekken van bepaalde spieren, merk je dat je ze maar heel kort kunt rekken voordat het onaangenaam of zelfs pijnlijk wordt en je als gevolg daarvan juist gaat verkrampen. Zo kun je dat ook bij Limo zien. Dus steeds kleine stukjes en ruimte geven.

Ik vind je overigens goed bezig nu hoor! Ik vind je ook meer zelfvertrouwen in je berichten uitstralen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 09:49

Thnx voor de uitleg rocamor.

Had gisteravond lesgeefster gevraagd om vandaag aan de longe te rijden met limo. Maar ze wil dat niet.
VI pb kan ik sturen wat ze exact zei. Dat mag namelijk niet in het topic gezet worden.

Maar het komt hierop neer:
Ze vreest dat limo daar niet stabiel genoeg voor is. Met hulp teugel zou gaan maar dat is limo niet gewend.
Het moeilijk gaan rechtsom zou ook mede komen doordat ik rechts dominante ben en ik zou rechts moeten laten voor wat het is. Maar voor Deze post is de exacte reactie vanhaar per pb sturen misschien een stuk duidelijker, nu kan het verkeerd overkomen op jullie.

Tevens ben ik ook niet voorstander van hulpteugels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 13:00

Ik zou het ook zeker niet met limo doen, veel te onduidelijk voor zo‘n jonge gup.
Ruiter training moet op een ervaren paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 22:25

Aargh die maten...
De klassieke beugelriemen, zou ik 1m40 nemen? Of ga ik dan een groot stuk overhouden. En welk merk is goed als in soepel, niet te dik en niet snel versleten?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:38

Ik denk dat beugelriemen niet zo snel zullen slijten :) al houd je een stuk over, dat geeft toch niet? Die kan je dan gewoon wegsteken in die riemen aan je zadelblad.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 09:18

Beugelriemen slijten idd niet snel, ik rij momenteel met riemen dat 20jaar oud zijn :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 09:48

Dan maakt het dus ook niet uit als ik er van 10 euro zou nemen nv décathlon ipv een Kieffer riemen van 70 euro?
Décathlon kan ik namiddag namelijk terecht, rij erlangs van werk uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:19

Nou, ik had goedkope beugelriemen, maar die kon ik na een maand of 2 niet heel intensief gebruiken terugbrengen. Ondanks omwisselen van links naar rechts en omgekeerd, was één riem veel meer uitgerekt dan de andere, scheelde twee of drie gaatjes. Mocht ze gelukkig zo inleveren en heb alleen bijbetaald voor de duurdere die ik daarna nam.