Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

proven02

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:14

Fijn paard hoor!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:17

Ja zeker ze is zeer werkwillig. Merkte vandaag aan haar dat er "iets" was, maar kon niet ontdekken wat. Dus ook zeer kort gereden. Next time better.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:32

En we ploeteren verder...
Lessen buiten paardrijden om en paarrijinstructie probeer ik toe te passen.
Zit stiller, niet helpen, niet duwen, niet drijven. Handen stil houden, gewoon op hun plaats, rechtop. Rechter zitten. Proberen sneller te krijgen achter, voor niet weg laten lopen, dus meer aantreden, vanuit daar volgende oefening in.
In zijgangen ook minder doen, gewoon stil zitten hij moet het werk doen.
Maar man... wat is dat moeilijk....

Oh, stomme vraag, ene instructie zegt aanspringen in galop been daar laten achter singel tot je weer gaat draven of stappen, been eraf is het signaal, andere instructie zegt been na aanspringen terug naar op de singel, behalve in contra, dan wel iets naar achteren houden. Nou is een paard niet gek en zal dus doen wat hij geleerd heeft, maar wat is nou correct?? Ik neig naar been te veel naar achteren en daardoor gaan ze scheef lopen als in soort van in travers, dus TE is uiteraard niet goed.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:50

Heey sjolvir kan je volgende keer niet wat meer in het midden van de bak rijden als je filmt? :D Dit is echt niet te zien zo'n donker paard met donkere bakrand

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:12

Sjolvir. Ik hou mijn buitenbeen niet heel bewust steeds terug maar denk dat dat vanzelf een beetje daar blijft door de beweging die je met je heupen maakt. Van buiten achter naar binnen voor. Dan zijn je benen vanzelf licht asymmetrisch. Bij een heel jong paard kan ik het wel een beetje overdrijven. Met name in de hoeken als ze het nog wat moeilijk vinden.

Mirjam: Je kunt goed zien dat je er aan werkt. Als ik naar je zwarte kijk vraag ik mij af of een houding en zitles niet eens zou kunnen helpen voor je. Je lijkt zelf in je lijf ook iets vast te houden bij het doorzitten. Ik kan er niet helemaal uit komen of het alleen je schouders zijn of ook je heupen en benen.
Met je jonge paard zit het er echt super fijn uit. Van mij zou die een heel ietsje langer mogen zodat de hals iets meer ruimte krijgt. Detail en misschien kan dat ook nog wel helemaal niet.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:37

Galop denk ik dat ik been wat naar achteren hou? Maar wel wakend, niet drijvend.

Pol ik heb flexchair trainingen om zo los mogelijk in mijn lijf te blijven. Mijn spieren verzuren nogal snel en kunnen ook heerlijk verkrampen. Mijn grootste probleem is mijn onderrug.

Jonkie mag inderdaad hand nog meer gaan volgen. In stap lukt het soms al om haar helemaal te laten zakken. Draf mist ze toch nog wat evenwicht. :))

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:40

Mirjam, ik vind die vos een aansprekend paard :j Op goede weg precies!

Proven02, ik zou toch wat strenger te zijn op die AC-lijn. In het afwenden vanaf de rechterhand kan je ook proberen om al wat contrastelling aan te houden (stelling links dus) en links been erbij, dus voor je gevoel dat je wat naar rechts zou willen gaan wijken.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:49

Mirjam even een reactie wat de spieren aangaat, ik neem magnesium voor mijn spieren en dat lijkt goed te helpen, misschien kan dat jouw ook helpen.
Ik spring aan door mijn binnen heup naar voren en boven te draaien ondersteund door binnenbeen aan de singel. Mijn been blijft niet aan totdat er iets moet veranderen. Ik moest jaren geleden alleen op mijn heupen aan de longe met onzichtbare hulpen vanuit stap en draf aangaloperen. Met mijn wissels is het dus een kleinere beweging.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 12:08

Sjolvir schreef:
Oh, stomme vraag, ene instructie zegt aanspringen in galop been daar laten achter singel tot je weer gaat draven of stappen, been eraf is het signaal, andere instructie zegt been na aanspringen terug naar op de singel, behalve in contra, dan wel iets naar achteren houden. Nou is een paard niet gek en zal dus doen wat hij geleerd heeft, maar wat is nou correct?? Ik neig naar been te veel naar achteren en daardoor gaan ze scheef lopen als in soort van in travers, dus TE is uiteraard niet goed.

]

Ik begrijp u w vraag wel, maar niet wat er "stom" aan zou zijn. Het is altijd verwarrend als er verschillende verklaringen circuleren.
Correct bestaat niet in deze. Er bestaan verschillende opvattingen hoe men kan laten aanspringen. Ik bijvoorbeeld breng wel mijn buitenbeen iets naar achter als aanwijzing welke galop ik wens, [en het blijft daar begrenzend liggen gedurende die galop] maar het 'startsignaal' geef ik duidelijk door binnenheup iets naar voren te brengen en met binnenbeen een signaal te geven. Het voordeel zie in daarin dat daardoor iets minder snel de achterhand naar binnenkomt. Dat laatste probeer ik trouwens ook te voorkomen door mijn paard met de buitenteugel zeer recht te houden [aanvankelijk niet, maar ik streef daar zo snel mogelijk naar]. Het een en ander helpt dan ook zeer bij het voorbereiden van wissels.
Maar ik ken ook ruiters die zeer succesvol het aanspringen anders oefenen.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:16

Kadankovitch schreef:
Sjolvir schreef:

]

Ik begrijp u w vraag wel, maar niet wat er "stom" aan zou zijn. Het is altijd verwarrend als er verschillende verklaringen circuleren.
Correct bestaat niet in deze. Er bestaan verschillende opvattingen hoe men kan laten aanspringen. Ik bijvoorbeeld breng wel mijn buitenbeen iets naar achter als aanwijzing welke galop ik wens, [en het blijft daar begrenzend liggen gedurende die galop] maar het 'startsignaal' geef ik duidelijk door binnenheup iets naar voren te brengen en met binnenbeen een signaal te geven. Het voordeel zie in daarin dat daardoor iets minder snel de achterhand naar binnenkomt. Dat laatste probeer ik trouwens ook te voorkomen door mijn paard met de buitenteugel zeer recht te houden [aanvankelijk niet, maar ik streef daar zo snel mogelijk naar]. Het een en ander helpt dan ook zeer bij het voorbereiden van wissels.
Maar ik ken ook ruiters die zeer succesvol het aanspringen anders oefenen.

Ik kan me ook vinden in deze hulpgeving. Mijn buitenbeen blijft ook begrenzend.

En mag ik vragen wat voor u dan het verschil maakt wanneer u SB in draf rijdt, en van daaruit wil aangalopperen?
Deze vraag kwam trouwens ook aan bod bij de live Q&A.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 13:56

Lanoca heb maand lang magnesium geslikt maar helaas geen verschil. :(

Heel trots op Sterre. Ze mocht vandaag mee naar vreemd terrein. Is gefilmd zal zo eens kijken. :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:43

Cyta schreef:
Ik kan me ook vinden in deze hulpgeving. Mijn buitenbeen blijft ook begrenzend.

En mag ik vragen wat voor u dan het verschil maakt wanneer u SB in draf rijdt, en van daaruit wil aangalopperen?
Deze vraag kwam trouwens ook aan bod bij de live Q&A.

Vanuit schouderbinnenwaarts aangaloperen is uiteraard iets wat pas geoefend wordt als het 'normale' aangaloperen goed is aangeleerd en tot routine is geworden. Dan is het naar voren schuiven/duwen van de binnenheup ook meer naar voren gekomen als de 'startende' hulp. Ik vermoed, maar ben mij daarvan niet zeker, dat ik dan ook in een fractie van 'n seconde meer druk breng op mijn buiten zitbeen. Waardoor ik het omhoog komen van de binnenzijde van de rug vergemakkelijk en dus het naar voor grijpen van het binnen-achterbeen.
Ook hier is een samenhang met de wissels die ik later nastreef. De beroemde Majoor Stecken zei ooit eens [vrijvertaald uit het Duits] "Een wissel is niets anders dan een hernieuwd aangaloperen."
Als dat klopt, maak ik ook hierdoor het aanleren van de wissels makkelijker.

Maar, dit is mijn manier en zeker geen wet van Meden en Persen.

P.s. ik heb altijd wat moeite met afkortingen, vergeef een oude man :? , maar waar staat "Q&A" voor ?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:43

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:51

Citaat:
Dan is het naar voren schuiven/duwen van de binnenheup ook meer naar voren gekomen als de 'startende' hulp.

Ha, u beschrijft exact wat ik dacht _/-\o_

Q(eustion)&A(nswer) is een live sessie waarbij er vragen kunnen worden gesteld aan Rien dewelke hij dan beantwoordt. ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:52

mirjamalvaro schreef:
https://youtu.be/Z1nzwFyKzXM
Let wel, ze vond het reuze spannend dus loopt niet zo goed als thuis. :P

Men kan altijd wel kritiek hebben, maar dit was toch zo niet slecht? Ik meende te zien dat ze graag een hoger tempo wenste dan dat u aangaf.
Was uw wens om haar onder controle te houden ook de reden dat ze in stap vaker de voorbenen kruist?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 14:55

Cyta schreef:
Citaat:
Dan is het naar voren schuiven/duwen van de binnenheup ook meer naar voren gekomen als de 'startende' hulp.

Ha, u beschrijft exact wat ik dacht _/-\o_

Q(eustion)&A(nswer) is een live sessie waarbij er vragen kunnen worden gesteld aan Rien dewelke hij dan beantwoordt. ;)

Aha, hetzelfde dus als V&A, Q&R en F&A :+
MDR

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:07

Kadankovitch schreef:
mirjamalvaro schreef:
https://youtu.be/Z1nzwFyKzXM
Let wel, ze vond het reuze spannend dus loopt niet zo goed als thuis. :P

Men kan altijd wel kritiek hebben, maar dit was toch zo niet slecht? Ik meende te zien dat ze graag een hoger tempo wenste dan dat u aangaf.
Was uw wens om haar onder controle te houden ook de reden dat ze in stap vaker de voorbenen kruist?

Ja ze vind stappen al onzinnig en dan nog de spanning erbij resulteert in een dronkemanschap, ziet er niet uit. :')
Ze wil inderdaad graag lekker hard gaan. En opkrullen. :j

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 15:53

Net nieuwste video gekeken van Conny op facebook. Die oefening kan ik ook wel eens proberen met Zorro, voorwaarts rijden en dan SB terug. *D

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:43

Ik ben benieuwd hoe hij daar op reageert? Als mijn oud rijleraar gelijk heeft denk ik dat je alleen uit uitgestrekte draf terug moet, maar uit middendraf niet zo veel aan terug maar met meer buiging moet denken. Wat denk jij zelf?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:58

Hier ook buitenbeen zolang ik in galop zit iets naar achteren. Dan is het duidelijker wanneer ik naar draf wil of wanneer ik terug wil galopperen naar een laag tempo.
Verder nog geen tijd gehad om filmpjes te bekijken

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 07:31

Proven ik zie nu je 3 filmpjes en wat ik denk te zien is dat je rechtsom mooi recht boven je paard blijft met je schouders ook recht maar zodra je de linkerbocht in gaat gaat je hoofd schuin naar links en draai je met je schouders te veel de bocht in en dus zal dat ook in je heupen tot uitdrukking komen. Zo kan je heel makkelijk ongemerkt zelf je paard verkeerd de bocht door loodsen.
Ik heb dat zelf ook linksom tot mijn grote ergernis kwam ik laatst achter. Ik houd mijn rechterschouder juist teveel terug waardoor je een ander ongewenst resultaat krijgt. Maar ik schrok wat dat kleine beetje scheefheid voor een grote gevolgen heeft!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:29

Dankje promisse! Heb daar nooit bij stilgestaan dat zou zeker kunnen inderdaad.
Ga er op letten kijken of het helpt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 08:42

Daarom had ik het eerder ook over een houding en zitles.
Op de flexchair doe ik het heel goed. Goede flexibiliteit en coördinatie. Maar te paard doe je het dan nét weer anders. Zo draai ik linksom niet helemaal mee in de wending. Niet zo erg dat het een normale instructeur ooit opvalt. Maar wel zo merkbaar dat als ik het aanpas mijn voltes plots veeeeel makkelijker draaien als bij toverslag.
Zo ook kleine dingen als de positie van je voet of net iets meer voorover of achterover zitten en wereld van verschil maken.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:56

Lanoca schreef:
Ik ben benieuwd hoe hij daar op reageert? Als mijn oud rijleraar gelijk heeft denk ik dat je alleen uit uitgestrekte draf terug moet, maar uit middendraf niet zo veel aan terug maar met meer buiging moet denken. Wat denk jij zelf?

Geen idee, deed het wel andersom. Dus SB en dan voorwaarts eruit, ging die fijn op de achterhand van.
Denk dat ik vooral moet letten dat het ontspannen blijft en hij niet verstrakt.

Zitlessen heb ik in het verleden van meerdere personen gehad. Eigenlijk nooit van geleerd, misschien had ik de verkeerde dan. Want vroeger zat ik nog veel beroerder. :')
Flexchair krijg ik monsterscores, beste van nederland zeggen ze. Maar te paard is inderdaad weer anders, al merk ik zeker de verbeterde rompstabiliteit. :=

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 11:39

volgende filmpje gezien, die van de vos van Mirjam.
Heel leuk paard Mirjam. Jammer wel dat deze en de zwarte zo dik zijn. Maakt het beeld echt minder mooi en ik kan me voorstellen dat het ook nog eens in de weg zit.
Wat ik je mee zou willen geven is dat je je armen strak houdt waardoor je niet mooi bij de mond van je paard kunt blijven en dus geen mooie verbinding aan kunt bieden. En zo voel je ook niet goed of ze zich verder uit zou willen schuiven en kan je het ook niet met een gevoelige hand aan haar vragen.
Verder echt heel leuk om te zien.