Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjolvir schreef:Oh, stomme vraag, ene instructie zegt aanspringen in galop been daar laten achter singel tot je weer gaat draven of stappen, been eraf is het signaal, andere instructie zegt been na aanspringen terug naar op de singel, behalve in contra, dan wel iets naar achteren houden. Nou is een paard niet gek en zal dus doen wat hij geleerd heeft, maar wat is nou correct?? Ik neig naar been te veel naar achteren en daardoor gaan ze scheef lopen als in soort van in travers, dus TE is uiteraard niet goed.
]
Kadankovitch schreef:Sjolvir schreef:Oh, stomme vraag, ene instructie zegt aanspringen in galop been daar laten achter singel tot je weer gaat draven of stappen, been eraf is het signaal, andere instructie zegt been na aanspringen terug naar op de singel, behalve in contra, dan wel iets naar achteren houden. Nou is een paard niet gek en zal dus doen wat hij geleerd heeft, maar wat is nou correct?? Ik neig naar been te veel naar achteren en daardoor gaan ze scheef lopen als in soort van in travers, dus TE is uiteraard niet goed.
]
Ik begrijp u w vraag wel, maar niet wat er "stom" aan zou zijn. Het is altijd verwarrend als er verschillende verklaringen circuleren.
Correct bestaat niet in deze. Er bestaan verschillende opvattingen hoe men kan laten aanspringen. Ik bijvoorbeeld breng wel mijn buitenbeen iets naar achter als aanwijzing welke galop ik wens, [en het blijft daar begrenzend liggen gedurende die galop] maar het 'startsignaal' geef ik duidelijk door binnenheup iets naar voren te brengen en met binnenbeen een signaal te geven. Het voordeel zie in daarin dat daardoor iets minder snel de achterhand naar binnenkomt. Dat laatste probeer ik trouwens ook te voorkomen door mijn paard met de buitenteugel zeer recht te houden [aanvankelijk niet, maar ik streef daar zo snel mogelijk naar]. Het een en ander helpt dan ook zeer bij het voorbereiden van wissels.
Maar ik ken ook ruiters die zeer succesvol het aanspringen anders oefenen.
Cyta schreef:Ik kan me ook vinden in deze hulpgeving. Mijn buitenbeen blijft ook begrenzend.
En mag ik vragen wat voor u dan het verschil maakt wanneer u SB in draf rijdt, en van daaruit wil aangalopperen?
Deze vraag kwam trouwens ook aan bod bij de live Q&A.
Cyta schreef:Citaat:Dan is het naar voren schuiven/duwen van de binnenheup ook meer naar voren gekomen als de 'startende' hulp.
Ha, u beschrijft exact wat ik dacht
Q(eustion)&A(nswer) is een live sessie waarbij er vragen kunnen worden gesteld aan Rien dewelke hij dan beantwoordt.
Kadankovitch schreef:mirjamalvaro schreef:
Men kan altijd wel kritiek hebben, maar dit was toch zo niet slecht? Ik meende te zien dat ze graag een hoger tempo wenste dan dat u aangaf.
Was uw wens om haar onder controle te houden ook de reden dat ze in stap vaker de voorbenen kruist?
Lanoca schreef:Ik ben benieuwd hoe hij daar op reageert? Als mijn oud rijleraar gelijk heeft denk ik dat je alleen uit uitgestrekte draf terug moet, maar uit middendraf niet zo veel aan terug maar met meer buiging moet denken. Wat denk jij zelf?