de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:56

Garola is ook tegen de 1.70 en heeft maat cob, terwijl mijn vorige KWPN van 1.60 full had. :D

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:04

Picassox schreef:
Waarom per se 25 april pradadaan? Is dat vastgesteld met stal ofzo?

Dat is een heel ding bij ons op stal.
We hebben namelijk 160 paarden staan :o

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 18:14

Goof heeft echt een klein koppie maar het mis staat hem niet. Blijf het toch vrij apart vinden. Ik heb nog een 7 jarige staan van 1.74, in vergelijking met Goof heeft die een grote kop. :Y)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:10

Ah vandaar Pradadaan! :D Ik dacht namelijk huh? Ik gooi mijn paarden gewoon op het land wanneer het gras weer wat aan is gegroeid en ik zin heb om ze erop te zetten. :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:51

Ik zie ook echt weer uit naar het weideseizoen. Ik hoop dat het snel weer wat droger wordt, dan gaan ze bij ons ook de wei op.

@Pradadaan: mag je vragen hoor maar weet niet zo goed of ik dat durf neer te zetten :+ .. maar als ik zeg dat ik nooit dekjes etc koop, hoef ik me dan niet te schamen?? :D haha.. als ze echt goed bevallen dan wil ik er graag nog 2 bij, dan kan ik weer jaren vooruit. De website is: http://www.rgitaly.com/products/?lang=en. Op de site van horseridersclasic kan je prijzen vinden en zien wat je kan kiezen qua kleuren/motieven: http://horseridersclassics.nl/wp-conten ... -Italy.pdf.
Ik had ze overigens besteld bij Ellen van Asselt van Ridershouse.

@Alizeetje: ik ben wel nieuwsgierig naar je filmpje :j. Jammer van je spanning, maar veel ervaring op doen +:)+.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:54

Moet zeggen dat ik het erger had verwacht hoor Anneruth :D

Garola heeft al een weekje op het land gestaan! Was meteen een stuk rustiger. Helaas is het land nu weer te nat dus staan ze overdag weer in de bak.

Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 19:57

Haha.. valt dat weer mee ;-).

Fijn zeg dat Garola al even op het land heeft gestaan. Wat doe je nu met haar? Rij je haar of doe je iets van grondwerk?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:02

We zijn voornamelijk aan het grondwerken en longeren. Ik heb nu net een nieuw zadel voor haar gekocht, die we er zo nu en dan even opleggen en even oefenen. Dan sta ik daar met mijn cap op en rijlaarzen aan, ik stap alleen nog niet op. :+ Ik merk dat ze nu al luchtiger er over denkt als ik er naast sta met een krukje, dat wil ik uiteindelijk ook bereiken. Ze moet snappen dat als ik naast haar sta ik er niet meteen als een idioot op spring, maar dat ik het op haar eigen tijd wil doen. Ik ben er nu wel achtergekomen dat je niet alleen het paard moet laten werken, maar moet samenwerken. :D

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:16

Dat valt inderdaad redelijk mee :P
Mijn gemiddelde dekje kost rond de 65 euro, maar ik koop wel veel :o
Dus ja wat is dan 'erger' :')

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:34

haha.. inderdaad Prada. Het laatste dekje wat ik een paar jaar terug heb gekocht, was volgens mij 1 van Stuben en koste ook iets van 65,-. Buikpijn had ik ervan haha! Dit dit was wel even slikken maar ik vond ze zo mooi en de kwaliteit moet echt goed zijn en ik moet zeggen, ze liggen echt heel mooi onder het zadel. En als je ze dan ook nog zelf kan samenstellen waardoor ze uniek zijn, dan ben ik om :j :D.

Klinkt goed, Ketly!

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:45

Wij hebben vandaag ook wedstrijd gehad :) het was onze 2de wedstrijd. We zijn 5de geworden met 66,29% :D

Ze liet zich fijn rijden ondanks het slechte weer... Tijdens het losrijden ging ze wel even aan het lopen met mij, maar had haar gelukkig snel weer onder controle.

Alize: veel ervaring opdoen en kilometers maken en dat komt helemaal goed met jullie ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:00

Wauw Anneruth wat een mooie dekjes!

Grand is al lekker het land op geweest, heerlijk!

Wat een onwijs lieve foto's Balou. <3

Nathiie schreef:
Morgen onze 2de wedstrijd. Ze voorspellen wel niet zo'n geweldig weer... Woensdag een goede les gehad :) nu hopen dat het morgen ook lukt.

Als jullie lessen, hoe lang duurt jullie les dan. Ik ben gestart met een half uur, maar ben nu overgeschakeld naar 45 minuten.

ik ben inmiddels ook naar 45 minuten over gestapt.

Peetje jammer dat je niet kon starten.

Brandje_04 schreef:
Zo te lezen gaat het bij iedereen aardig goed! Leuke dekjes komen voorbij!

Balou_k; wat een schatje zeg! <3

Even een update van mijn kant, Goofy is een beetje aan het puberen. Hij wordt druk in zijn voorbeen en gaat hard lopen. Daarbij is hij weer flink aan het groeien, hij zit nu denk ik rond de 1.70 en hij is nog echt flink overbouwd. Grappig detail, Goofy is 1.70 groot maar heeft een hoofdstel en halster nodig maat Cob. :+ 6 april hebben we eerst nog een onderlinge wedstrijd en 12 april onze eerste officiële wedstrijd. *\o/*

Wauw klein hoofd dan, wel mooi. :j Gibbie heeft ook maat cob maar die is ook maar 1.60 ofzo :')

Alizeetje schreef:
Hoe doe je dat :D? 1.70m zijn en een cob :D? Klein en fijn hoofdje dan! Wel mooi :)

Ik heb vandaag mijn eerste oefenwedstrijd gehad :) trailerladen gaat weer moeilijker sinds vorige week.
Inrijden was hij heel erg braaf. Daar had ik wat schrik voor. Maar een meevaller dus. Wel een beetje gespannen maar ok.
De proef zelf. Sja :D heeeeeel veel wind en wat regen. Echt een beetje stormachtig. Hij had heel veel schrik van de witte hekjes. Heel veel spanning dus. Zn draf (is al niet zn sterkste gang) kwam er daardoor nog minder uit. Galop ging wel fijn. Na de proef was hij iets rustiger. Ga ik nog een keer de ring door, waaien alle witte hekjes omver ;) niet zo fijn dus :D
Heb ook een filmpje, mss zet ik het hier wel. Maar er is niet veel spectaculair op te zien ;)
In elk geval wel heel blij dat hij zo braaf was. Daar ging het mij vandaag om. Die spanning en witte hekjes-angst werken we wel weg...

Jammer dat hij nog zo'n schrik had maar fijn dat hij zo braaf bleef. Lekker kilometers gaan maken, komt het vast goed. :j

pradadaan schreef:
Picassox schreef:
Waarom per se 25 april pradadaan? Is dat vastgesteld met stal ofzo?

Dat is een heel ding bij ons op stal.
We hebben namelijk 160 paarden staan :o

:wow: Dat is veel! Wij staan met 6 :=

De prijzen van de dekjes vallen me nog alles mee! :j

Gefeliciteerd Nathie!

Hier van het weekend niks gedaan met het paard, was de hele tijd zo vreselijk slecht weer. -O-

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:10

Ik rijd wisselend, soms 20 minuten stapwerk, soms 40 tot 45 minuten dressuur en af en toe in de les wel eens een uitschieter naar 60 minuten. George laat wel zien dat hij het goed aan kan. Ik werk wel met een soort trainingsschema.

Vanochtend met George de storm getrotseerd en gewoon gaan lessen in de buitenbaan (had geen zin om de trailer in te pakken om naar de club te rijden). George was zo waar rillerig en wakker, dus toch maar even een rondje longe gedaan... Gek dier! :+

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:30

Even een vraagje; misschien hebben jullie een goed idee mbt een klein trailerprobleempje. Zodra ik met Gideon op plaats van bestemming ben gaat hij schoppen tegen de achterklep van de trailer. Niet als een idioot of zo maar gewoon af en toe een gerichte ferme trap. Ik maakte daar niet zo'n probleem en brulde een keer naar hem dat hij ermee op moest houden maar nu zag ik dat hij de bescherming op de laadklep inmiddels stuk heeft (klein scheurtje maar toch) en nu denk ik jaha.. dit kan me weleens een laadklep gaan kosten. Ik denk dat hij het niet zo'n tof idee vindt om opgesloten te zijn want zodra de klep naar beneden is, is er niets aan de hand. Tijdens het rijden doet hij het zelden, alleen als we ergens lang staan te wachten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen afleren?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:38

Pfoeh dat durf ik niet te zeggen. :o

Over trailers gesproken. Ik heb vorige week een trailer gekocht, een oudje maar in goede staat en brengt ons veilig van A naar B en dat was ook de bedoeling. Nu is de laadklep gewoon van hout met houten latjes erop en geen rubber. Gibbie schrok zich alleen helemaal dood toen ik haar erop wilde zetten van het geluid (en ze heeft sinds een paar weken ijzers, dus dat maakt natuurlijk extra geluid). Ze heeft hiervoor alleen maar op trailers gestaan die een rubberen mat op de laadklep hadden en ik denk dat ze dit op één of andere manier heel spannend vindt. Ze wilde er gisteren voor de 2e keer in eerste instantie niet op (bleef voor de klep staan), totdat ze een worteltje zag, toen stond ze er direct in. Dus weet niet zo goed of het nu ineens uitproberen is of dat ze het toch spannend vindt en een wortel haar net kan overhalen. :+

Heb net de trailerboer al gebeld of ze de houten latjes eraf kunnen slopen en er een rubberen trailermat op kunnen leggen en wat de kosten daarvan zijn, maar degene die daar over ging is nu afwezig dus moet rond 5 uur weer terugbellen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:46

Tja, toen wij met de trailer reden, deden wij de klep altijd naar beneden als we op de plaats van bestemming aankwamen. Ook al moest ie dan nog een hele tijd wachten. Is dat geen optie dan? Of misschien het deurtje open, als je dat vast kunt zetten? Heeft ie eventueel wat hooi om te eten, anders zou je dat ook nog kunnen proberen ter afleiding? Het gaat erom dat de trailer een lekker plekje voor hem wordt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:52

Misschien vindt ze het gewoon even spannend en als ze doorheeft dat die latjes haar niet bijten, zal ze er gerust aan kunnen wennen maar ik moet wel zeggen dat een rubberen egale trailermat erg fijn is, dus als het niet zo duur is, zou ik het sowieso laten vervangen.

@Vur: ja, de klep naar beneden hebben we de laatste keer gedaan. Hooi heeft hij. Het deurtje open durf ik niet zo goed omdat ik daar ook weleens een paard door naar buiten heb zien komen.. Maar wellicht dat als we een tijdje de klep naar beneden doen dat hij het dan ook positief gaat ervaren, dat kan. Bedankt!

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:57

Misschien de buis zo ver mogelijk naar achter doen? Dat hij meer ruimte achter zijn billen heeft?

Klep open zou ik niet doen, stel ze schrikken ergens van of ze willen er opeens uit dan heb je wel een probleem. Maar dat is mijn ervaring..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:01

Buis kan niet verder naar achter, Brandje_04 ;).
Jij zou de klep niet open doen om dezelfde reden als waarom ik het deurtje niet open durf te zetten. Ik snap je wel maar zoals ik Gideon ken en ik weet waar ik de klep open zet, denk ik toch dat het voor nu wel een idee is om hem open te zetten. Voorlopig is het alleen op de locatie van les.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:04

Mijn vorige paard dee dat als jonkie ook, tegen de laadklep schoppen. En al helemaal als zn vriendje er af moest en hij bleef staan.
Ik kon wel wenen als ik zag hoe die laadklep 'bol' werd. Dacht datie het nooit ging overleven. Gelukkig was dat wél het geval.
Afleren: moeilijk... De mijne heeft het afgeleerd door vaak mee te gaan... Is vanzelf gestopt.
Staat de jouwe samen met een andere op de trailer (die dan weggaat) of niet?
Klep open vind ik ook wat eng, zeker als ze er nog niet rustig opstaan.

Mijn huidig paard doet nu ook moeilijk, zowel met trailerladen als met het vervoer zelf.
Ging in het begin allemaal ok, kon alleen laden. Maar nu wil hij niet meer. Moeilijk :(
Tijdens het transport staat hij ook heel de tijd te kappen. Terwijl hij wel hooi/eten heeft. Hoop dat dit binnenkort gaat verminderen. Als er iemand tips heeft?

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:11

Ik heb ooit een Epony gehad, ze hadden hem net gekocht op de paardenmarkt. Thuis aangekomen iemand (een best wel stevige man) doet het deurtje open om er in te klimmen om het touw los te maken en mijn vader doet de klep naar beneden om de buis open te doen. Toen sprongen de hond op de klep en begint te blaffen, dat beest raakte compleet in paniek en kwam door het deurtje met die man ertussen naar buiten. Ik heb nog nooit zo iets gezien.. en dat is waarom ik zeg dat ik het niet zo verstandig vind.. maar als jij het wel aandurft en je er goed bij voelt moet je het gewoon doen. :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:18

Gideon staat altijd alleen. Hij staat overigens verder wel rustig op die ene trap af en toe na. Hij lijkt gewoon pissig :+.

Ik weet dat paarden die moeite hebben met de balans, het vervoer in de trailer extra lastig vinden. Met een paard van een vriendin van mij heb ik echt uit moeten vogelen wat zij de prettigste manier van rijden vond. Op de rotondes echt meer dan stapvoets. Als ik dat niet deed dan klonk het alsof ze om donderde zoveel kabaal kwam er dan (ze kon gewoon moeilijk haar balans houden). Ik kan me dan dus ook voorstellen dat als het rijden niet prettig is, ze ook minder graag de trailer op wil. Nu wil dat natuurlijk niets zeggen over jouw rijstijl maar wel over wat zij wel of niet prettig vindt. Kwestie van uitvogelen denk ik. Maar geen idee ook hoe de balans van jouw paard is.

@Brandje: daarom doe ik dus inderdaad het voorste deurtje niet open.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:30

Anneruth, denk dat ze de latjes inderdaad ook eng vindt, ze zijn ook vrij breed. Stukje breder dan de rubberen latjes die op een rubberen mat liggen.

De klep open laten vind ik zelf ook spannend, laat dan liever het deurtje open. Liet bij Velvet in de zomer bijna altijd het deurtje open staan. Hij was dan wat aan het eten en kon zo af en toe naar buiten kijken en kon het nog even lekker doorluchten.

Denk eigenlijk wel dat het een kwestie is van vaker meenemen en dat hij eraan gewend raakt op de trailer te staan en te moeten wachten. :j

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:34

Ik denk niet dat het aan zijn balans ligt, die vind ik, bv onder het rijden, erg goed.
Hij lijkt me gewoon erg zenuwachtig/gespannen. Gaat dan kappen en doen.
Het is voornamelijk op stukken rechtdoor, nooit in bochten ofzo. Rij ook erg rustig en voorzichtig, daar hoor ik hem niet op protesteren.
Hoop dat het inderdaad een kwestie van wennen is :) Niet fijn zo!

Ook alsie moet wachten staatie heel onrustig.

Kan idd zijn dat de jouwe het ook wat lastig vindt om te wachten en daardoor gaat schoppen.
Maar ook geen idee dus hoe je dit kan 'afleren'.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:44

Zeker als hij het op de stukken rechtdoor doet, zou ik het ook aan een stukje onrust schrijven. Moeilijk en ik hoop dan altijd dat het op een gegeven moment went. Dat ze doorhebben dat hun onrust geen effect heeft.

Gideon is wel een beetje een drammertje soms, dus het lastig vinden om te wachten, zou ook maar zo kunnen :j.