Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:23

Alle paarden in de wei, van iedereen. Allemaal in 1 grote wei, ergens in Amerika. :j

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:24

Ze moet niks, het is je hond niet. :+

Ik zie ook nergens het woord mishandeling maar dat zal aan mij liggen. Gezien ik ook niet de goede bedoelingen van Jessica zie. :')

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:26

[code][/code]
ZwarteHeks schreef:
Alle paarden in de wei, van iedereen. Allemaal in 1 grote wei, ergens in Amerika. :j

Ik denk dat dat voor heel veel paarden heel veel meer stress en ellende gaat opleveren dan die paar minuten stress in de proef.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:29

oji schreef:
ZwarteHeks schreef:

Ik denk dat dat voor heel veel paarden heel veel meer stress en ellende gaat opleveren dan die paar minuten stress in de proef.

Ach nee joh, daar kunnen de paarden in ieder geval ervoor kiezen om weg te rennen. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:31

ZwarteHeks schreef:
Och en we worden weer lekker persoonlijk. En dat voor volwassen mensen. Zit wel heel hoog bij iedereen, dat de paardensport onder de loep wordt genomen (en terecht). We werken met paarden, die het zelf niet voor het zeggen hebben. Ik vind het belangrijk dat er een paard zo min mogelijk stress ervaart, voor datgene wat gedaan wordt voor de mens zijn ego. Dat is mijn "banketstaaf".

Serieus? Alleen omdat ik vraag wat het verschil is met jouw paard die kennelijk ook wedstrijden loopt? Is dat persoonlijk worden? Het was een oprechte vraag hoor.

En ja, ik vind het ook belangrijk dat een paard niet dusdanig stress ervaart dat het schadelijk voor hem is. Maar gezien de andere filmpjes van deze combinatie lijkt dat gelukkig ook wel mee te vallen. Niet alles is van te voren in te schatten. Maar om iemand dan gelijk zo neer te sabelen.. als je het dan over volwassen hebt. :roll:

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:38

ZwarteHeks schreef:

Dat doe ik al. Al zijn het alleen mijn eigen paarden en niet in America. Maar wel de hele dag :+

Ik vind overigens niks met die afwijkende mening ZH. Maar je brengt het wel zélf met behoorlijk veel verontwaardiging en met oordeel.
Terwijl het punt zelf best heel interessant is. Mag je een paard stress aandoen? Hoeveel mag dat zijn? Hoe vaak mag dat zijn? etc etc

Ik heb er zelf 1 die ook overal van overstuur raakt.
Mag die nog mee op wedstrijd? Mag hij nog mee naar de les waar we hopelijk samen leren op een steeds gezondere manier samen te bewegen. Mag hij nog mee naar het bos waarbij hij langs 'die enge poort' moet, mag hij nog achterblijven als er 2 paarden weg gaan? En wat als er maar 1 paard weg gaat?
Wat mag ik doen om zijn angst te sturen? Hoe lang mag dat aanhouden?
Als hij na 1 dag gewend is? Als hij na een week gewend is?
Bij hoeveel uiting van stress moet je ophouden? Wanneer moet je juist even doorgaan?
Moet ik er rekening mee houden dat hij nu eenmaal heel snel gestresst uit en mag ik het daarom een beetje relativeren of moet ik het juist iedere uiting van stress even serieus blijven nemen?

Los van dat ik denk dat er geen één antwoord is,

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:42

Elisa2 schreef:
ZwarteHeks schreef:
Och en we worden weer lekker persoonlijk. En dat voor volwassen mensen. Zit wel heel hoog bij iedereen, dat de paardensport onder de loep wordt genomen (en terecht). We werken met paarden, die het zelf niet voor het zeggen hebben. Ik vind het belangrijk dat er een paard zo min mogelijk stress ervaart, voor datgene wat gedaan wordt voor de mens zijn ego. Dat is mijn "banketstaaf".

Serieus? Alleen omdat ik vraag wat het verschil is met jouw paard die kennelijk ook wedstrijden loopt? Is dat persoonlijk worden? Het was een oprechte vraag hoor.

En ja, ik vind het ook belangrijk dat een paard niet dusdanig stress ervaart dat het schadelijk voor hem is. Maar gezien de andere filmpjes van deze combinatie lijkt dat gelukkig ook wel mee te vallen. Niet alles is van te voren in te schatten. Maar om iemand dan gelijk zo neer te sabelen.. als je het dan over volwassen hebt. :roll:

Dat was niet tegen jou bedoeld Elisa2, maar iemand anders hier in de topic.

En verder haal ik toch nergens niemand ontzettend neer? Ik zeg alleen dat IK PERSOONIJK de video niet mals vind, en schik van hoe Jessica hier gehandeld heeft. Ik volg haar graag, zie haar als een voorbeeld (net zoals ik Charlotte ook zag, Charlotte dus niet meer). Ze heeft al aangegeven hier een fout te hebben gemaakt, maar ik ben nog steeds teleurgesteld, daar waar zij ontzettend actief is in het welzijn van het paard verbeteren. De jury's hadden hier bijvoorbeeld ook echt wel mogen ingrijpen.

Dit is niet een beetje spanning, dit paard is constant aan het tandenknarsen en aan het staken tijdens de proef. Prima dat het paard op andere wedstrijden wel ok liep, maar hier overduidelijk niet. Ik vind PERSOONLIJK dat er hier andere acties hadden moeten worden genomen. Jessica ziet dat nu ook in, maar wel pas na uiting van het filmpje (althans, zo lijkt het). Het analyseren moet er altijd van komen, goed of slecht.

Dat er mensen niet eens zijn met mijn persoonlijke mening, dat kan. Maar het goedpraten zo de extreme spanning die we zien op de video... nee, daar kan ik met mijn hoofd niet bij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:49

wat versta jij onder goed praten?

Niemand zegt toch dat dit is wat je wil zien? Ik noemde het zelf een half fabricaat. De jury zal en lage punten voor gegeven hebben. En de amazone zag er ook niet perse gelukkig of blij uit.

Er is alleen verschil van mening of je dit even aan kunt blijven kijken. Of je af had moeten groeten en had moeten stoppen. Of je af had moeten groeten en nog 3 rondjes in stap iets had moeten proberen (als een wedstrijd dat überhaupt wil faciliteren) of dat je een proef lang mag proberen of je je paard in het werk zelf ontspanning kan laten vinden.

En ik kan me echt niet voorstellen dat je zo zeker weet van een andere combinatie in een voor jou onbekende setting dat je altijd weet wat het beste was geweest. Je kunt er alleen achteraf een mening over hebben.
En je fout toegeven wil ook niet zeggen dat je er niet achter kunt staan wat je gedaan hebt. Mogelijk deed je op dat moment wat je dacht dat het beste was. En zou je nu, nu je alle info achteraf hebt anders handelen.
Ook dat leren doet niks af aan iemand zijn vaardigheden en waarde vind ik. Tenzij je daarbij zwaar over de schreef gaat.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 28-11-24 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:50

ZW:
Nee ik bedoel jou ook niet, maar de hetze die nu op social media tegen Jessica aan de gang is, o.a door dressage hub. Ze wordt echt compleet door het slijk getrokken en voor een mishandelaar uitgemaakt.

Misschien had ze beter kunnen afgroeten, misschien ook niet. Ik ga er vanuit dat zij haar paard beter kent dan ik. En als ze nu niet de juiste beslissing heeft gemaakt dan zet het hopelijk wel aan het denken en doet ze het de volgende keer anders.

Ik denk, hoe goed je ook bent.. dat niemand perfect is.

Nu krijg je alleen dat ze eigenlijk niet meer durft te gaan starten want o wee als het weer zo gaat en social media er weer direct bovenop springt.

Weten we nog dat Hermes ook weleens staakte? Werd ook gelijk misbruikt op social media.. paarden mishandeling bla bla. Beest deed dat al vanaf jonge leeftijd en door training en doorzetten heeft ze hem steeds kunnen verbeteren. Nu doet hij het niet meer.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:53

ZwarteHeks schreef:
...
Ach nee joh, daar kunnen de paarden in ieder geval ervoor kiezen om weg te rennen. :D

Ik zou zeggen, verbeter de wereld, begin bij jezelf en breng je paarden weg naar de States.... of geldt dit voor iedereen die het anders doet en niet voor jou?

Dit werkt gewoon niet voor alle hedendaagse paarden. Die hebben ook andere behoeftes. Mijn pensioen merrie staat in een hele grote weide, 24/7 hele jaar door met ruime schuilmogelijkheden en een groep van ca 25 andere pensioenadoos. Mijn merrie heeft het er heerlijk en is daar helemaal in haar sas, maar ik heb in die 2 jaar dat ze er nu staat voldoende paarden gezien die niet kunnen aarden en wennen, die ondanks dat er altijd voldoende voer is, voldoende ruimte om de rest te ontlopen en voldoende hooiruifen om ongestoord te kunnen eten ook als je niet lekker in de groep ligt, enorm afvallen en verpieteren in een hoekje en na een paar maanden toch weer opgehaald worden omdat die dieren wegkwijnen in die natuurlijke omstandigheden. Die hebben pas stress!

Af en toe een stress piek is geen drama, continue stress, dat is een drama en daar gaan paarden aan onderdoor.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:54

oji, dat was sarcasme. :Y)

oji

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:00

Misschien kun je gewoon in een discussie over een heel serieus onderwerp als dierenmishandeling en waar mensen de moeite nemen om onderbouwd te antwoorden en te reageren, je sarcasme dan voor je houden.

Je gooit iemand voor de bus, bent vervolgens heel stellig in je mening dat het allemaal anders zou moeten, er wordt je gevraagd hoe dan wel en dan vind je het nodig om alleen met sarcasme te antwoorden. Beetje goedkoop in mijn ogen...en dat bedoel ik precies zoals het er staat.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:11

Gooit zij iemand voor de bus of doet diegene dat zelf... op mijn socials kwam dat filmpje al meermaals voorbij dus dat ligt niet aan ZwarteHeks.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 17:14

oji schreef:
Misschien kun je gewoon in een discussie over een heel serieus onderwerp als dierenmishandeling en waar mensen de moeite nemen om onderbouwd te antwoorden en te reageren, je sarcasme dan voor je houden.

Je gooit iemand voor de bus, bent vervolgens heel stellig in je mening dat het allemaal anders zou moeten, er wordt je gevraagd hoe dan wel en dan vind je het nodig om alleen met sarcasme te antwoorden. Beetje goedkoop in mijn ogen...en dat bedoel ik precies zoals het er staat.

Ik heb volgens mij 1 of 2 pagina's terug al gezegd hoe IK het zou doen.

Zoals er eerder is aangegeven, er worden paarden met hoge fight/flight instincten gefokt. Dit soort beelden krijg je er dan van. Die zijn soms op het randje, en soms zoals de video. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en persoonlijk was hier door de spanning heen rijden niet eentje die IK zou hebben genomen.

Sommige dagen lukt het wel met ze, en sommige niet. Op de dagen dat het niet lukt, is het niet opgeven, maar toegeven dat beide partijen niets, maar dan ook niets eraan hebben om elkaar in de weg te zitten. Dan kan je het beter kort en krachtig houden, door het positief af te sluiten, waarin het paard echt op zijn ruiter let en iets leert, dan wanneer de instincten tijdens de proef op volle toeren draaien en het dus overlevingsmodus is voor het paard.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:18

nevica schreef:
Gooit zij iemand voor de bus of doet diegene dat zelf... op mijn socials kwam dat filmpje al meermaals voorbij dus dat ligt niet aan ZwarteHeks.

Het ligt ook niet aan Jessica von Bredow, die heeft het filmpje niet gedeeld met een vraag erbij van wat mensen ervan vonden.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:23

Dat deed Dujardin ook niet. Maakt dat het goed?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:28

Erger nog, het idee dat er volwassen mensen zijn die met zoveel plezier en genoegen een groep zeer goede ruiters aan de schandpaal proberen te nagelen met leugens en stemmingmakerij.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:29

Met leugens, die je gewoon op film kunt zien? Die iemand zelf uitvoert? Dat is knap. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 19:43

Het is stemmingmakerij, zie mijn eerdere bericht over dressage hub.

Dujardin en Von Bredow zijn niet bepaald te vergelijken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 20:25

Jemig, er wordt nu wel echt een heksenjacht gevoerd. Ik vind het filmpje echt niet schokkend. Een paard met spanning, ja. That’s it. Ze ranselt hem niet af en stapt zelfs nog een paar rondjes na de proef langs de jury.
Ik zie het probleem niet ?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 08:51

pol013 schreef:

Niemand zegt toch dat dit is wat je wil zien? Ik noemde het zelf een half fabricaat. De jury zal en lage punten voor gegeven hebben. En de amazone zag er ook niet perse gelukkig of blij uit.

Er is alleen verschil van mening of je dit even aan kunt blijven kijken. Of je af had moeten groeten en had moeten stoppen. Of je af had moeten groeten en nog 3 rondjes in stap iets had moeten proberen (als een wedstrijd dat überhaupt wil faciliteren) of dat je een proef lang mag proberen of je je paard in het werk zelf ontspanning kan laten vinden.

En ik kan me echt niet voorstellen dat je zo zeker weet van een andere combinatie in een voor jou onbekende setting dat je altijd weet wat het beste was geweest. Je kunt er alleen achteraf een mening over hebben.
En je fout toegeven wil ook niet zeggen dat je er niet achter kunt staan wat je gedaan hebt. Mogelijk deed je op dat moment wat je dacht dat het beste was. En zou je nu, nu je alle info achteraf hebt anders handelen.
Ook dat leren doet niks af aan iemand zijn vaardigheden en waarde vind ik. Tenzij je daarbij zwaar over de schreef gaat.

Hier ben ik het mee eens.

Maar de perceptie van het publiek wordt wel vergeten. En ja, die is ook belangrijk. Als je aan grote wedstrijden deelneemt, kom je op een podium waar velen naar je kijken en dan, willen of niet, krijg je een voorbeeldfunctie. Je wordt ambassadeur van de sport. De reglementen, de jury en de verantwoordelijke ruiter moeten vermijden dat die overstreste dressuurproeven op dat podium komen.
Laat een gewoon goedbedoelende leek eens naar dat filmpje kijken en en luister naar de reactie.
Denk je echt dat ze hun kind dan gaan stimuleren om te gaan paardrijden?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:03

GabberGill schreef:
Iedereen mag van mening verschillen en ondanks dat ik een vrij vriendelijke ruiter ben vind ik dat je je paard als een atleet moet trainen als je het wedstrijdpad bewandelt, maar ook als je er gewoon een ronde mee wilt rijden. Het paard moet goed in het lijf zitten om ons te dragen.

Ldr wordt in vele gevallen als negatief gezien terwijl je net een stukje rug kan "aanzetten" zodat het dier uiteindelijk beter draagt en heel blijft.

We hebben het hier dus over stukjes en niet aanhoudend en weet wat je doet. Weet wat je vraagt, hoe je het vraagt, wanneer je het vraagt en dat je weet wat je voelt als je er bent.

Dit is niet per definitie slecht. Wij mensen worden ook wel eens aan oefeningen gezet om ons lijf beter te gebruiken en zo dus minder lichamelijke klachten zouden moeten hebben/krijgen.

Het stukje dwang vind ikzelf altijd een nare benaming voor dit onderwerp omdat ieder paard dat een zadel opkreeg of gevraagd werd met een ruiter te lopen heeft als veulen nooit gevraagd om gereden te worden of gehouden te worden door de mens. Ieder stukje wat wij dus met ons dier doen kan je als dwang opvatten en neerzetten.

Dat een rijstijl verkeerd gebruikt wordt ben ik het zeker mee eens, maar dressuur in de basis is nog steeds een vragend iets waar we met een beetje inkijk in de biomechanica van een paard zeer veel kunnen.

Ik las ergens dat dressuur trucjes rijden is? Ik denk dat je je dan nooit in de dressuur geïnteresseerd hebt en dus alleen het slechte van de dressuur hebt. Dressuur is namelijk een hele mooie methode van het gymnastiseren van het paardenlijf en het soepel en goed te houden voor alles wat wij van ze vragen.

Dat iemand ze er liever doorheen slaat of naar dat punt toe trekt staat daar volledig los van.

Yoga..
Mijn pony liep heel graag warm in draf met hele ronde rug te diep, maar tikte wel met achter voor easy aan als hij niet doorliep.
Joggen, en ik dacht altijd geen paard doet dat graag.
Hij draafde het liefst snel warm en eerste 5 minuutjes ofzo mocht hij lekker lopen zoals hierboven wel doorlopen.
En daarna als ik zei: klaar nu aan het werk!
Wist hij dat hij neusje eruit of elk geval voor de loodlijn moet zijn.

Beest vond het rekken en strekken heerlijk aan dat koppie te zien en waardeerde het echt dat hij lekker zo mocht joggen.
Hij liep wel mooi neus laag, maar heel rond zonder enige druk met bolle rug en kanteling in zijn bekken.

Ik dacht altijd ok als jij zo lekker loopt, wie ben ik? Hij is wel hypermobiel dus kan ook heel makkelijk rekken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 09:47

koend schreef:
pol013 schreef:

Hier ben ik het mee eens.

Maar de perceptie van het publiek wordt wel vergeten. En ja, die is ook belangrijk. Als je aan grote wedstrijden deelneemt, kom je op een podium waar velen naar je kijken en dan, willen of niet, krijg je een voorbeeldfunctie. Je wordt ambassadeur van de sport. De reglementen, de jury en de verantwoordelijke ruiter moeten vermijden dat die overstreste dressuurproeven op dat podium komen.
Laat een gewoon goedbedoelende leek eens naar dat filmpje kijken en en luister naar de reactie.
Denk je echt dat ze hun kind dan gaan stimuleren om te gaan paardrijden?

Denk je echt dat een leek verschil kan zien?

Misschien juist goed om kinderen gelijk te leren dat het niet altijd goed kan gaan. Leren ze ook met fouten en frustraties omgaan die onvermijdelijk bij het paardrijden horen en die ze zelf tegen gaan komen als ze gaan rijden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:22

De mislukte proef van Jessica von Bredow was mij eigenlijk ontgaan totdat het breed werd uitgemeten en ik behoor echt wel tot het "publiek" bij de paardensport.

Wat ik me inmiddels wel afvraag is waar al die ophef voor nodig is en welk doel het precies dient? Het is voor mij heel lastig om er iets positiefs in te zien. Dus hierbij de vraag: waarom telkens die ophef?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 10:23

Voor de clicks...en clicks zijn geld.