Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
oji schreef:ZwarteHeks schreef:Alle paarden in de wei, van iedereen. Allemaal in 1 grote wei, ergens in Amerika.
Ik denk dat dat voor heel veel paarden heel veel meer stress en ellende gaat opleveren dan die paar minuten stress in de proef.
ZwarteHeks schreef:Och en we worden weer lekker persoonlijk. En dat voor volwassen mensen. Zit wel heel hoog bij iedereen, dat de paardensport onder de loep wordt genomen (en terecht). We werken met paarden, die het zelf niet voor het zeggen hebben. Ik vind het belangrijk dat er een paard zo min mogelijk stress ervaart, voor datgene wat gedaan wordt voor de mens zijn ego. Dat is mijn "banketstaaf".
ZwarteHeks schreef:Alle paarden in de wei, van iedereen. Allemaal in 1 grote wei, ergens in Amerika.
Elisa2 schreef:ZwarteHeks schreef:Och en we worden weer lekker persoonlijk. En dat voor volwassen mensen. Zit wel heel hoog bij iedereen, dat de paardensport onder de loep wordt genomen (en terecht). We werken met paarden, die het zelf niet voor het zeggen hebben. Ik vind het belangrijk dat er een paard zo min mogelijk stress ervaart, voor datgene wat gedaan wordt voor de mens zijn ego. Dat is mijn "banketstaaf".
Serieus? Alleen omdat ik vraag wat het verschil is met jouw paard die kennelijk ook wedstrijden loopt? Is dat persoonlijk worden? Het was een oprechte vraag hoor.
En ja, ik vind het ook belangrijk dat een paard niet dusdanig stress ervaart dat het schadelijk voor hem is. Maar gezien de andere filmpjes van deze combinatie lijkt dat gelukkig ook wel mee te vallen. Niet alles is van te voren in te schatten. Maar om iemand dan gelijk zo neer te sabelen.. als je het dan over volwassen hebt.
ZwarteHeks schreef:Alle paarden in de wei, van iedereen. Allemaal in 1 grote wei, ergens in Amerika.
...
Ach nee joh, daar kunnen de paarden in ieder geval ervoor kiezen om weg te rennen.
oji schreef:Misschien kun je gewoon in een discussie over een heel serieus onderwerp als dierenmishandeling en waar mensen de moeite nemen om onderbouwd te antwoorden en te reageren, je sarcasme dan voor je houden.
Je gooit iemand voor de bus, bent vervolgens heel stellig in je mening dat het allemaal anders zou moeten, er wordt je gevraagd hoe dan wel en dan vind je het nodig om alleen met sarcasme te antwoorden. Beetje goedkoop in mijn ogen...en dat bedoel ik precies zoals het er staat.
pol013 schreef:wat versta jij onder goed praten?
Niemand zegt toch dat dit is wat je wil zien? Ik noemde het zelf een half fabricaat. De jury zal en lage punten voor gegeven hebben. En de amazone zag er ook niet perse gelukkig of blij uit.
Er is alleen verschil van mening of je dit even aan kunt blijven kijken. Of je af had moeten groeten en had moeten stoppen. Of je af had moeten groeten en nog 3 rondjes in stap iets had moeten proberen (als een wedstrijd dat überhaupt wil faciliteren) of dat je een proef lang mag proberen of je je paard in het werk zelf ontspanning kan laten vinden.
En ik kan me echt niet voorstellen dat je zo zeker weet van een andere combinatie in een voor jou onbekende setting dat je altijd weet wat het beste was geweest. Je kunt er alleen achteraf een mening over hebben.
En je fout toegeven wil ook niet zeggen dat je er niet achter kunt staan wat je gedaan hebt. Mogelijk deed je op dat moment wat je dacht dat het beste was. En zou je nu, nu je alle info achteraf hebt anders handelen.
Ook dat leren doet niks af aan iemand zijn vaardigheden en waarde vind ik. Tenzij je daarbij zwaar over de schreef gaat.
GabberGill schreef:Iedereen mag van mening verschillen en ondanks dat ik een vrij vriendelijke ruiter ben vind ik dat je je paard als een atleet moet trainen als je het wedstrijdpad bewandelt, maar ook als je er gewoon een ronde mee wilt rijden. Het paard moet goed in het lijf zitten om ons te dragen.
Ldr wordt in vele gevallen als negatief gezien terwijl je net een stukje rug kan "aanzetten" zodat het dier uiteindelijk beter draagt en heel blijft.
We hebben het hier dus over stukjes en niet aanhoudend en weet wat je doet. Weet wat je vraagt, hoe je het vraagt, wanneer je het vraagt en dat je weet wat je voelt als je er bent.
Dit is niet per definitie slecht. Wij mensen worden ook wel eens aan oefeningen gezet om ons lijf beter te gebruiken en zo dus minder lichamelijke klachten zouden moeten hebben/krijgen.
Het stukje dwang vind ikzelf altijd een nare benaming voor dit onderwerp omdat ieder paard dat een zadel opkreeg of gevraagd werd met een ruiter te lopen heeft als veulen nooit gevraagd om gereden te worden of gehouden te worden door de mens. Ieder stukje wat wij dus met ons dier doen kan je als dwang opvatten en neerzetten.
Dat een rijstijl verkeerd gebruikt wordt ben ik het zeker mee eens, maar dressuur in de basis is nog steeds een vragend iets waar we met een beetje inkijk in de biomechanica van een paard zeer veel kunnen.
Ik las ergens dat dressuur trucjes rijden is? Ik denk dat je je dan nooit in de dressuur geïnteresseerd hebt en dus alleen het slechte van de dressuur hebt. Dressuur is namelijk een hele mooie methode van het gymnastiseren van het paardenlijf en het soepel en goed te houden voor alles wat wij van ze vragen.
Dat iemand ze er liever doorheen slaat of naar dat punt toe trekt staat daar volledig los van.
koend schreef:pol013 schreef:wat versta jij onder goed praten?
Niemand zegt toch dat dit is wat je wil zien? Ik noemde het zelf een half fabricaat. De jury zal en lage punten voor gegeven hebben. En de amazone zag er ook niet perse gelukkig of blij uit.
Er is alleen verschil van mening of je dit even aan kunt blijven kijken. Of je af had moeten groeten en had moeten stoppen. Of je af had moeten groeten en nog 3 rondjes in stap iets had moeten proberen (als een wedstrijd dat überhaupt wil faciliteren) of dat je een proef lang mag proberen of je je paard in het werk zelf ontspanning kan laten vinden.
En ik kan me echt niet voorstellen dat je zo zeker weet van een andere combinatie in een voor jou onbekende setting dat je altijd weet wat het beste was geweest. Je kunt er alleen achteraf een mening over hebben.
En je fout toegeven wil ook niet zeggen dat je er niet achter kunt staan wat je gedaan hebt. Mogelijk deed je op dat moment wat je dacht dat het beste was. En zou je nu, nu je alle info achteraf hebt anders handelen.
Ook dat leren doet niks af aan iemand zijn vaardigheden en waarde vind ik. Tenzij je daarbij zwaar over de schreef gaat.
Hier ben ik het mee eens.
Maar de perceptie van het publiek wordt wel vergeten. En ja, die is ook belangrijk. Als je aan grote wedstrijden deelneemt, kom je op een podium waar velen naar je kijken en dan, willen of niet, krijg je een voorbeeldfunctie. Je wordt ambassadeur van de sport. De reglementen, de jury en de verantwoordelijke ruiter moeten vermijden dat die overstreste dressuurproeven op dat podium komen.
Laat een gewoon goedbedoelende leek eens naar dat filmpje kijken en en luister naar de reactie.
Denk je echt dat ze hun kind dan gaan stimuleren om te gaan paardrijden?