Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:05

MyWishMax schreef:
Veel les raad ik sowieso aan iedereen aan, juist in het begin. Want ook zonder ambities heb je les nodig en zo zorg je voor goede start en minder mogelijke problemen later waarbij fouten verbeteren veel moeilijker is als goed beginnen / aanleren.

Dit idd. Ik zie het helaas zo vaak mis gaan omdat mensen na aanschaf van een paard niet willen investeren in goede lessen. Zelf aan blijven rommelen en beknibbelen op alles rondom een goed management van het paard en zelfreflectie. Om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat het type paard je onvoldoende past, paard zijn energie niet kwijt kan etc. waardoor zo’n dier weer op een verkoopsite staat.

Een paard kopen is 1, deze blij houden en erin investeren is 2. Er wordt hier gezegd dat paarden duurder zijn geworden, maar alles erom heen daarmee ook. Vraag jezelf dan ook echt af of je die kosten kunt betalen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:12

Padoertje schreef:
MyWishMax schreef:
Veel les raad ik sowieso aan iedereen aan, juist in het begin. Want ook zonder ambities heb je les nodig en zo zorg je voor goede start en minder mogelijke problemen later waarbij fouten verbeteren veel moeilijker is als goed beginnen / aanleren.

Dit idd. Ik zie het helaas zo vaak mis gaan omdat mensen na aanschaf van een paard niet willen investeren in goede lessen. Zelf aan blijven rommelen en beknibbelen op alles rondom een goed management van het paard en zelfreflectie. Om dan vervolgens tot de conclusie te komen dat het type paard je onvoldoende past, paard zijn energie niet kwijt kan etc. waardoor zo’n dier weer op een verkoopsite staat.

Een paard kopen is 1, deze blij houden en erin investeren is 2. Er wordt hier gezegd dat paarden duurder zijn geworden, maar alles erom heen daarmee ook. Vraag jezelf dan ook echt af of je die kosten kunt betalen.

Hier sluit ik me volledig bij aan. Juist met een eigen paard wil je investeren in lessen. Niet alleen voor je eigen rijvaardigheid maar ook voor de ontwikkeling van je paard.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:33

Plop1997 schreef:
Hier sluit ik me volledig bij aan. Juist met een eigen paard wil je investeren in lessen. Niet alleen voor je eigen rijvaardigheid maar ook voor de ontwikkeling van je paard.

Ik heb nergens gezegd dat wij niet wekelijks zullen lessen. Ik heb gezegd dat ik niet maanden wil aantobben om vertrouwen te krijgen in mijn eigen paard.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:38

Lieser schreef:
Plop1997 schreef:

Ik heb nergens gezegd dat wij niet wekelijks zullen lessen. Ik heb gezegd dat ik niet maanden wil aantobben om vertrouwen te krijgen in mijn eigen paard.

Dan heb ik dat fout geïnterpreteerd uit een van je vorige berichten. Ik haalde er uit dat je moest kiezen tussen het hebben van een eigen paard en lessen volgen, vandaar mijn reactie.

Dees90

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:07

Ik ga vanavond kijken bij 2 veulens die hopelijk uitgroeien tot minimaal 1.65m of hopelijk nog hoger ;-) .

Een Gelderse palomino merrie.
Vader Edmundo
Moeder is een Elegant X Walser

Een Gelders bruin hengstveulen.
Spielberg X Rubus B X Elegant

Verder staan deze nog op de lijst eventueel:

Een pikzwart Barock pinto hengstje
Vader is Ivano BP65
Zijn moeder is een halfzus van Franke BP42 (even uitgesteld omdat de agenda's van mij en de fokker niet samen vallen)

Een bruin Gelders hengstveulen. (hier wil ik graag kijken, maar wil dan als ik naar Friesland rij vanaf Rotterdam het wel combineren met een ander veulen)
Vader Ibsen B
Moeder Honike

Ben heel benieuwd en kijk er naar uit, verder ben ik nog in contact met een aantal, maar echt niks staat in de buurt eigenlijk, dus ik probeer te combineren.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 15:29

Lieser schreef:
Plop1997 schreef:

Mijn vorige post was in het algemeen genomen. Iedereen moet doen wat bij hem/haar past. Maar met het feit dat alles duurder wordt, zie je helaas dat mensen beknibbelen op de verkeerde dingen. In jouw geval snap ik dat je gelijk goed van start wilt gaan en weinig zin hebt om een nieuw paard uit handen te geven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:23

Lieser schreef:
Het lastige is dat we niet genoeg geld hebben voor én een eigen paard voor mijn dochter én manegelessen voor mij. Het is dus of een paard voor ons beiden of manegelessen voor ons beiden.

:= paard kost wel wat meer dan 8 lessen per maand.
Ik zou de focus op dochter leggen

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 16:38

Lieser schreef:
Plop1997 schreef:

Ik zou persoonlijk nog een x gaan kijken en dan zelf proberen de rust te zoeken met hem alvorens op te stappen en dan zelf de 1e zijn die hem rijdt zeg maar. Indien het verder is wat jullie zoeken en je dochter zo enorm enthousiast is en in jullie budget valt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:11

Stille meelezer hier maar Lieser ik zou deze echt laten staan... Als het paard in zijn eigen vertrouwde omgeving, als hij al een tijdje aan het lopen is zo heftig op jou reageert, vind ik dat geen match.

Een nuchter stabiel paard zal het heus voelen als er iemand opstapt met veel spanning, maar gelijk beginnen dribbelen ed is echt wel een flinke reactie. Als je zelf aangeeft niet op ieder paard je prettig te voelen en al eens flink gevallen bent, denk ik dat dit vragen is om problemen. Trek dit paard uit zijn vertrouwde omgeving, stap er thuis met net zoveel (of meer) spanning op en dan is de reactie niet meer te voorspellen. Er zijn heus genoeg paarden die zelfzekerder zijn en zich er veel minder van aantrekken als de ruiter wat spanning heeft. Super naar als je al een tijdje aan het zoeken bent maar imo de spanning die het je geeft als dit thuis niet gaat werken niet waard hoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 20:36

Dees90 schreef:
Ik ga vanavond kijken bij 2 veulens die hopelijk uitgroeien tot minimaal 1.65m of hopelijk nog hoger ;-) .

Een Gelderse palomino merrie.
Vader Edmundo
Moeder is een Elegant X Walser

Een Gelders bruin hengstveulen.
Spielberg X Rubus B X Elegant

Verder staan deze nog op de lijst eventueel:

Een pikzwart Barock pinto hengstje
Vader is Ivano BP65
Zijn moeder is een halfzus van Franke BP42 (even uitgesteld omdat de agenda's van mij en de fokker niet samen vallen)

Een bruin Gelders hengstveulen. (hier wil ik graag kijken, maar wil dan als ik naar Friesland rij vanaf Rotterdam het wel combineren met een ander veulen)
Vader Ibsen B
Moeder Honike

Ben heel benieuwd en kijk er naar uit, verder ben ik nog in contact met een aantal, maar echt niks staat in de buurt eigenlijk, dus ik probeer te combineren.

Als Gelders gemixt met sport je aanstaat moet je mss ook eens kijken bij
https://landlusthorses.com/fokmerries/h ... okmerries/

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 21:27

Dees90 en wellicht ook bij Ria Hekkert? Bekende fokker van Gelderse paarden.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 21:58

Myrkvi schreef:
Iemand wel eens een paardje bekeken ij Stolwijk? ( weet niet of ik namen kan noemen ) Biedt regelmatig wat aan op Facebook.

Niemand ? :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 22:07

Stolwijk...... Handelsstal?

Even gezocht, Tiny Broere adverteert soms op bokt ook paarden. Vind het opvallend dat haar paarden relatief lang te koop staan maar verder durf ik er niks over te zeggen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:20

Ik kan me herinneren dat ik de stal in Stolwijk overgeslagen heb na wat research, maar wat er precies was durf ik niet meer te zeggen. Ik heb zoveel stallen opgezocht…

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:20

upendo schreef:
Stolwijk...... Handelsstal?

Even gezocht, Tiny Broere adverteert soms op bokt ook paarden. Vind het opvallend dat haar paarden relatief lang te koop staan maar verder durf ik er niks over te zeggen.

Ja precies, dat is waardoor ik ook wat argwanend was.. vanvond ga ik een merrie bekijken die inderdaad ook al wat langer te koop staat

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:53

Wat zouden jullie doen met een wever? Ik kom regelmatig een advertentie tegen van een hele leuke, maar dat weven schrikt me een beetje af. Ik kan geen 24/7 buiten bieden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:02

Myrkvi schreef:
Myrkvi schreef:
Iemand wel eens een paardje bekeken ij Stolwijk? ( weet niet of ik namen kan noemen ) Biedt regelmatig wat aan op Facebook.

Niemand ? :D

Vlakbij mij, maar weet niet welke je bedoelt. Mag in pb hoor

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:07

amandananana schreef:
Wat zouden jullie doen met een wever? Ik kom regelmatig een advertentie tegen van een hele leuke, maar dat weven schrikt me een beetje af. Ik kan geen 24/7 buiten bieden.

Een wever zou ik laten staan ivm slijtage in het lichaam.
Zeker als je geen paddock paradise oid kan bieden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:34

amandananana schreef:

Hoe ik sowieso reageer op een wever: waarschijnlijk laten staan.

Hoe ik reageer op een wever wanneer ik hem niet kan bieden wat hij nodig heeft (24/7 buiten in dit geval): 100% zeker laten staan.

Behalve het mentale aspect voor het paard en de eeuwige zoektocht die je zal hebben om het paard (nog meer dan een 'normaal' paard) stressvrij te houden is al heel wat.
En dan ook nog eens de lichamelijke slijtage die weven kan opleveren... nee danku :P

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:38

En de luchtzuigers ?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:55

Ik zou sowieso geen paard willen met stalondeugden. Komt ergens vandaan (stressregulatie).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:05

Myrkvi schreef:
En de luchtzuigers ?

Een luchtzuiger ik ook niet. Hoewel gezegd wordt dat er geen verband is tussen luchtzuigen en koliek, ken ik niet 1 luchtzuiger die op relatieve jonge leeftijd (maw niet van ouderdom) een koliek kreeg.

Bovendien word ik zelf nerveus van een paard dat luchtzuigt of weeft.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:49

amandananana schreef:

Als je niet zelf het volledige management in handen hebt, zou ik van paarden die weven of luchtzuigen weg blijven. Dan is de kans (te) groot dat je het niet onder controle krijgt, met alle lichamelijke gevolgen van dien.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:16

Myrkvi schreef:
En de luchtzuigers ?

Been there, done that... nooit meer :')
Daarmee ben je weer continu bezig het maag/darm kanaal tevreden te houden.

Nee ik ga niet voor iets met een verhaal... problemen krijg je toch wel, die hoef je niet te kopen. Dan wacht ik liever een jaar en spaar ik door.
Wacht nu ook al een jaar, maar dat komt door mijn eigen fysieke gebreken :') en daardoor is mijn budget wel aanzienlijk hoger dan een jaar geleden.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 12:21

Van de drie paarden die ik in bezit heb gehad, waren er 2 luchtzuigers. Ik laat ze er niet om staan maar zoals hierboven al aangegeven het brengt wel meer werk met zich mee..