[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:10

Misschien had je zelf wel onbewust spanning in de les omdat het alsmaar zo goed ging. Op den duur wil je die standaard hoog houden en dan gaan sommige mensen onbewust spannen (vergelijkbaar aan spanning in de proef).

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:27

Art_Ificious schreef:
Maandag had limo echt een off dag. Vandaag was die heel fijn te rijden. En dat terwijl stalgenoot haar pony aan het longeren was, limo gaf er niks om, ook niet als die pony in galop gestuurd werd en zelfs de longeer zweep gaf hij niks om.
Stalgenoot haar vogels in de kantine vlogen los (ze neemt die altijd mee) en stalbaas was vanalles bezig in de kantine.

Af en toe was limo wel kijkerig en stapte van de hoefslag langs de kantine als hij stalbaas zag bewegen maar hij vluchtte niet weg of maakte geen gekke sprongen opzij.

Klinkt erg fijn! :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 06:01

Weer les gehad.
Het begon moeizaam, aan de hand de piste in wou hij zich weer lostrekken.
Bij instappen weer willen draven. Anyway zoals de vorige les dus.
Even kordaat geweest. Hij moest halthouden, wou dit niet, heb hem gedraaid en op het punt waar ik halt vroeg opnieuw gevraagd maar iets strenger. Toen had ik zijn aandacht weer.
Les ging daarna ook beter. Al had limo soms zijn eigen ideeën maar na weer kordaat zijn luisterde hij weer snel. Pubertijd? Uittesten?
Vraag me af waarom woensdag dan wel soepel ging.
Nu was er wel veel wind (beetje stormachtig)

Ook weer balkjes gedaan om zijn aandacht erbij te houden, Moet hij namelijk beter kijken en opletten.
En het is gelukt om er zelfs weer draven overheen te gaan. Limo vond dat zelfs fijn. Hij besloot soms zelf al aan te draven. Maar dan zette ik hem naar stap omdat het niet de bedoeling is zelf te beslissen om te draven.

Trainer mag tegenwoordig met mijn gsm filmen, dan is de kwaliteit beter :D dus hierbij een filmpje. Als je geluid aanzet hoor je wat de trainster me zegt.

Gwenvd

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:13

Wat een fijn filmpje! Goed bezig!!!

Sn dat uitproberen... Ik vermoed doordat je hem steeds meer de baas wordt hij je af en toe ook weer gaat testen. Kan met t weer te maken hebben maar ik denk het niet.
Goed opgelost!!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 10:32

Je lift nog te veel mee, daarom heeft hij de optie om eens te zien of hij ook een mening kan hebben.
Tevens zie ik erg veek spanning in je armen, zou me niets verbazen dat je zelf meer spanning hebt in de les omdat je graag wil dat het goed gaat. Dat is heel normaal en daar moeten jullie samen mee om leren gaan.

Je mag in zijn algemeen echt wel heel tevreden zijn met de stappen die jullie gemaakt hebben :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:57

Ik ga mee met mijn voorganger dat je heel trots mag zijn op wat je nu al bereikt hebt! Spanning zie ik ook nog, maar ik begrijp ook dat dat er niet zo 1-2-3 vanaf is. Verder vind ik het er heel goed uitzien! Ga zo door! +:)+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:27

Die spanning in mijn armen is voornamelijk bij draf vermoed ik dat jullie zien?
Dit is enkel bij lichtrijden, bij doorzitten ben ik veel losser in mijn armen en geef ik ook minder spanning op de teugels. Waarschijnlijk (mijn theorie) probeer ik bij lichtrijden steun te zoeken in de teugels. Iets wat vele juist doen bij doorzitten maar lesgever zei mij al dat ik het juist andersom lijk te doen.

Ik ben sowieso heel trots op de vooruitgang die we al geboekt hebben. Na nu 14 lessen is dit echt al enorme stappen vooruit. *\o/*

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:35

Is het dan niet een idee om het lichtrijden te oefenen aan de longeerlijn? Eerst zonder dat jij de teugels vast hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:40

Ineke2, nee geen optie want dan gaat limo in de schrikmodus zodra die mijn handen ziet rechts van hem. Daar blijft hij helaas toch nog van schrikken (iets rechts boven van hem zien bewegen).
Ik moet tijdens rijden de binnenteugel ook licht openen, dit vond hij al reden om gespannen te worden de eerste lessen dat ik dat deed, dan zag hij mijn hand namelijk naar buiten bewegen en was weer een reden voor hem om hiervan te gaan schrikken.

Ik moet wel zeggen dat ik soms bij draf de teugels ook laat vieren, maar dat is alleen als limo rustig blijft draven en niet zelf het tempo gaat bepalen zoals gisteren het geval was. Gisteren liep hij regelmatig boven het tempo waardoor ik dan de teugels wat vaster houd (vooral de buitenteugel).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:54

Dan is het juist een reden omdat expres wel te doen om hem daaraan te wennen, want je kunt toch niet blijven voorkomen dat je rechts niks doet wat hij blijkbaar eng vind?

Ik heb gisteren per ongeluk iets zeer onverwachts gedaan voor mijn paard. Schrok er zelf van want was totaal niet de bedoeling. Mijn paard schrok er ook van stapt opzij, schud der hoofd en gaat weer door met de orde van de dag.

Met andere woorden schrikken mag, maar zo’n extreme reactie op iets heel gewoons is niet de bedoeling en zou ik juist aangrijpen om onder begeleiding erg vaak te herhalen / oefenen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 14:39

Ik doe nog steeds grondwerk waarbij ik dingen rechts van hem doe. Zoals vlag of ballon aan een stok en dat via links over de rug naar rechts.
Daar reageert hij niet op.
Het is echt wanneer hij mijn steun vanaf de grond niet meer heeft dat hij nog die extremere schrikreactie heeft.
Ik beloon nu express wel met mijn rechterhand op de hals, maar soms gaat hij hiervan zelfs nog schrikken.
Ik zou eigenlijk willen proberen in stap mijn armen te bewegen maar ik heb ondervonden dat hij aan de longe sneller schrikt. Net of hij dan meer een opgesloten gevoel heeft erbij. Als iemand hem vasthoudt wanneer ik wil opstappen is hij ook veel gespannender en loopt die persoon bijna omver dan wanneer ik los opstap.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:59

Is er niet iemand bij jou op stal die daarmee wilt oefenen? Het bewegen wanneer er iemand op zit? Want ik kan me ook voor limo voorstellen dat op deze manier een klopje op de hals geven geen beloning is..

Als er iemand is die wat minder bang is voor eventuele schrikreacties van limo zou ik daar zeker mee aan de slag gaan!! :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 15:34

Pepperrr schreef:
Is er niet iemand bij jou op stal die daarmee wilt oefenen? Het bewegen wanneer er iemand op zit? Want ik kan me ook voor limo voorstellen dat op deze manier een klopje op de hals geven geen beloning is..

Als er iemand is die wat minder bang is voor eventuele schrikreacties van limo zou ik daar zeker mee aan de slag gaan!! :)

Mijn beste vriendin. Maar helaas hebben we hier niet altijd de mogelijkheid om te oefenen aangezien we tegenwoordig de piste moeten reserveren als je alleen wil rijden erin. Er komt in de winterperiode veel volk van buitenaf rijden waardoor het onmogelijk geworden is om even zoiets te gaan oefenen omdat de bak 9 van de 10 keer bezet is als ik en vriendin op hetzelfde moment tijd hebben. Doordat we elk ander werk doen zijn we vaak niet beschikbaar op hetzelfde uur wat jammer is natuurlijk.
Zo zou ik graag buiten willen wandelen onder zadel. Maar zonder vriendin gaat dat niet want ik vertrouw alleen haar en haar pony.

Heb hier nog een filmpje.
Hier zie je dat limo soms zijn eigen zin doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:39

Nee, sorry, dat ligt niet aan je pony.
Je zit onrustig met je handen tegen je buik, valt voorover en hebt je buitenteugel er niet aan.
Dat zag je ruim van te voren aankomen dat hij ‚nee‘ zou gaan zeggen.

Ik vind hem juist echt extreem braaf.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:46

Ik schrik ook wel van je rijden op het laatste filmpje. Ik zou toch nog eens even op een ander paard een paar basis lesjes doen. Puur om dat gevoel even terug te krijgen. Oké je zit op een jong paard maar je houding is daar helemaal op veranderd heb ik het idee. Je zit altijd klaar om te vertrekken en te anticiperen en dat zorgt ervoor dat hij ook die houding aanneemt. Zeker je armen draag je eigenlijk niet. Je rijd echt vanuit een rechte stok met je armen i.p.v. mee te voelen met je paard. Je instructrice zegt ook vaak schouders naar achter maar je ellenbogen gaan niet mee, zo kan je ook veel moeilijker evenwicht houden lijkt mij.

Ik blijf erbij dat iemand anders er eens opzetten een grote eye opener kan zijn, dan zie je zelf ook wat een verschil dat misschien kan maken. Ik durf het niet zeker te zeggen omdat je het nog niet geprobeerd hebt, maar zo ga je wel kritisch naar jezelf kijken. Zodat jij en limo sneller en betere stappen zullen zetten.

Vat dit aub niet op als kritiek want ik vind dat je goed bezig bent maar soms moet je even een stapje terug doen om vooruit te komen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:49

Sizzle schreef:
Nee, sorry, dat ligt niet aan je pony.
Je zit onrustig met je handen tegen je buik, valt voorover en hebt je buitenteugel er niet aan.
Dat zag je ruim van te voren aankomen dat hij ‚nee‘ zou gaan zeggen.

Ik vind hem juist echt extreem braaf.

Mee eens. En als hij bang blijft van bewegingen dan moet je hem (laten) leren dat dat niet zo is. Al zou het me niet verbazen dat die spanning oppakt omdat je er zelf zo houterig op zit. Durf je nog wel ademen onderweg??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:50

Wil je lesgever er niet af en toe op?
Het is wel echt belangrijk dat iemand met een onafhankelijke zit hem vertrouwen geeft over de rug te lopen, zeker met zijn hoge kruis.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 15:52

Er heeft iemand anders op gezeten ook.
Maar dat ging ook niet altijd even goed waarbij ik zelfs vraagtekens kreeg van haar kunde als trainer. Maar meer ga ik niet openbaar plaatsen.

Ik adem zeker nog. Die dikke jas vertoont het beeld ook wel hoor. Mijn armen moet ik juist zo houden om hem teugel te kunnen geven als die nageeft. Anders trekt hij de teugels uit mijn handen.

Voor mijn gevoel zit ik recht, als ik meer naar achter zit heb ik gevoel dat ik mijn lichaam ga opspannen en mijn balans helemaal verlies.
Ik zie op filmpjes ook dat ik nog rechter moet zitten, onderbenen mogen ook meer naar achter zegt lesgeefster steeds, maar dat lukt me dus gewoon niet.
In een dressuurzadel echter wel, daarom spaar ik ook voor een dressuurzadel. Of als zadelmaker veel moet aanpassen aan dit zadel kan ik misschien vragen of ik het kan inruilen voor een dressuurzadel. Die hebben namelijk dezelfde prijs.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-02-19 16:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 15:53

Ik vind het spijtig dat je instructrice geen goede houdingscorrectie geeft. Ik denk dat zitlessen voor jou echt super zouden zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:01

Je bedoelt dat je er iemand opgehad heb die met een onpassend zadel gereden heeft toch? Durf je he huidige instructie er dan ook niet op te laten? Of wil ze dat niet?

Probeer niet je eigen rijkunst te verdedigen, accepteer dat je zelf nog minimaal zoveel werk aan jezelf hebt als aan limo. Als je dat in ziet en accepteerd dan valt het ook niet tegen als de vooruitgang af en toe even stilstaat.
Bedenk ook waar je vandaan komt, je hebt ook in de afgelopen jaren niet de kans gehad om je rijkunstig goed te ontwikkelen, dat is geen schande. Komt goed.

Hij is echt heel braaf hoor, mijn merrie had veel akeligere dingen met je gedaan met zoveel spanning.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-02-19 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:01

Ja je instructrice probeerde het wel door regelmatig schouders naar achteren te zeggen. Misschien moet je haar vragen volgende keer in halt je echt even te zeggen zo en zo dat je dat zelf grwoon even voelt. Vraag eventueel dat ze wat strenger is voor je. Dat vraag ik ook aan mijn instructrice met mijn jonge paard. Ik vraag haar letterlijk het in de meest simpele termen te zeggen tijdens het lesgeven, vanaf het moment dat ik wat fout doe zegt ze al handen of schouders oid en op een gegeven moment corrigeer je dan jezelf al voor je het doet, omdat je weet dat die correctie door de instructeur er aan vast hangt. Confronterend maar effectief!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 16:05

k_m schreef:
Ja je instructrice probeerde het wel door regelmatig schouders naar achteren te zeggen. Misschien moet je haar vragen volgende keer in halt je echt even te zeggen zo en zo dat je dat zelf grwoon even voelt. Vraag eventueel dat ze wat strenger is voor je. Dat vraag ik ook aan mijn instructrice met mijn jonge paard. Ik vraag haar letterlijk het in de meest simpele termen te zeggen tijdens het lesgeven, vanaf het moment dat ik wat fout doe zegt ze al handen of schouders oid en op een gegeven moment corrigeer je dan jezelf al voor je het doet, omdat je weet dat die correctie door de instructeur er aan vast hangt. Confronterend maar effectief!!

ALs ik schouders naar achter doe span ik me juist op in heel mijn bovenlichaam. En dat doet me pijn ook. Het is mijn bouw en algemene houding die me niet meezit hierin.
Ik heb een holle rug met een steekpoepke. Ik voel tevens op geen enkele manier mijn zitbeenknobbels, hoe ik ook ga zitten. Ik voel ze niet, op de fiets of brommer focus ik me hierop maar voel ze nooit.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:06

Ik zie in draf echt een ‘beginner’ qua houding en vind dat zo zonde. Jullie zijn al zover gekomen samen maar heb echt het idee dat jij hem door jouw houding nu remt in z’n ontwikkeling. Het lijkt of jouw balans ver te zoeken is en doordat jij bezig moet zijn met zitten hij alle kansen krijgt om gewoon weg te lopen over die buitenschouder en dus de balkjes niet te drijven.
Overigens moet elke ruiter met z’n handen meegeven bij nageeflijkheid en nee al die andere ruiters rijden niet met hun handen tegen hun buik.
Ik blijf dus echt bij mijn eerder advies dat jij zitlessen neemt op een ervaren paard waardoor jij kan leren echt onafhankelijk te zitten en het allemaal veel makkelijker word voor Limo en jezelf.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:08

Of zonder paard kun je ook aan je houding werken. Feldenkrais en ruiterfit etc.

Je zei dat doorzitten beter gaat, kun je anders niet gaan doorzitten?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 16:10

Niet de moed verliezen door deze reacties hoor! Zijn tips om te helpen niet je de grond in te boren. Je bent al van ver gekomen. En inderdaad nog weinig kans gehad je rijkunsten aandacht te geven. Leuk om daarmee aan de slag te gaan! Lessen op een ervaren paard is geen gek idee. Een centered riding instructrice wellicht?