Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:39

Zo vandaag is weer stukje gefilmd. Beeld toch weer anders dan gevoel ( beter gelukkig :') ). Toch handig dat je dan zo terug kan kijken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:40

Ik heb vanmorgen nog even gereden en daarbij een volte openen geoefend. Alleen riep dit mij wat vraagtekens op. Kunnen jullie eens mee kijken?
Wijkt ze? Ja dat doet ze, maar toch kreeg ik er zo'n euhh-gevoel bij, en juist dat 'euhh' liet mij afvragen of zij hier over haar schouder weg loopt. Klopt dit? :o?
https://youtu.be/lSOMn6J6pDc

Ook had ik nog een opmerkelijk iets, ik begrensde haar ietwat meer en gaf een klein beetje been bij. Daarbij merkte ik dat ze haar rug iets op bolde. Zo voelde het tenminste. Ook zag ik later op film terug dat zij zichtbaar anders haar achterbenen weg zette. Kantelt zij daar haar bekken mss? Of rij ik daar gewoon met handrem :oo
https://youtu.be/q1TbIROzGGw

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:42

mirjamalvaro schreef:
Zo vandaag is weer stukje gefilmd. Beeld toch weer anders dan gevoel ( beter gelukkig :') ). Toch handig dat je dan zo terug kan kijken. :j

Haha, nou jij blij! Ik heb het vaak andersom, goed gevoel met rijden en als ik het terug zie denk ik 'wat ben ik een stakker' _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:46

1e filmpje zie ik niet dat hij over de schouder valt, dan gooit het paard echt de schouder helemaal naar buiten.
2e filmpje denk wel bekken kanteling.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 14:52

Inxs schreef:
mirjamalvaro schreef:

Haha, nou jij blij! Ik heb het vaak andersom, goed gevoel met rijden en als ik het terug zie denk ik 'wat ben ik een stakker' _O-

Haha was ook positief verrast. :')
Alleen misschien vind ik het wel te slecht om hier neer te zetten. :P

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:14

Ik ben al een hele tijd een stille meelezer, maar misschien is het toch beter om me even te melden. Echt top zoals jullie elkaar van positieve en leerzame feedback voorzien! Ik ben zelf opgeleid in het systeem van mijn vader wat heel erg over een komt met Rien. Bij alles wat ik van Rien zie hoor en zie ik herkenning. Ik zal grotendeels blijven meelezen en af en toe een reactie plaatsen als ik denk een nuttige toevoeging te kunnen zijn. Zelf kan ik helaas door de ziekte van Lyme amper meer rijden dus van mij zullen er weinig filmpjes komen.

Inxs, het eerste filmpje is een heel net voorbeeld van de volte enkele passen openen. Ze loopt zeker niet weg over de buitenschouder. Je tweede filmpje is meer schoudervoor op de volte. Ook een hele goede oefening om je paard soepel en aan je binnenbeen/buitenteugel te krijgen. Blijf wel goed letten dat het ritme van de stap gelijk blijft. Wat jij waarschijnlijk voelde is dat haar binnenachterbeen netjes door kwam. Dus ik zeg vooral goed bezig! Je doet het ook iedere keer keurig een paar passen wat zorgt dat je paard het ook goed vol kan houden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:16

Sussie85 achterbeen meer doorkomen is toch bekken kanteling? Of ga ik daar de fout in? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:27

mirjamalvaro schreef:
1e filmpje zie ik niet dat hij over de schouder valt, dan gooit het paard echt de schouder helemaal naar buiten.
2e filmpje denk wel bekken kanteling.

Dat kan ik voorkomen door de buitenteugel meer aan de hals te houden denk ik? Mij is namelijk gezegd dat bij het openen van de volte de buitenteugel wat opzij gaat, maar daarbij krijg ik de gedachte dat je juist ruimte geeft aan het buitenschouder. Of heb ik dat mis.

Leuk dat je mee doet Sussie :) bedoel jij mss filmje 1 en dan het 2e fragment? Of rij ik nu ergens schouder voor terwijl ik het zelf niet in de gaten heb _O-

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:29

Ja buitenteugel eraan houden als hij over de schouder valt. Maar dat doet die dus niet. Dus goed bezig. :))

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 15:40

Mirjam, jazeker. Als het paard zijn rug en buikspieren correct gebruikt kan hij zijn bekken kantelen waardoor het achterbeen de ruimte heeft om door te komen.

Inxs, Je moet je paard inderdaad bij het inzetten wel iets ruimte geven om naar buiten te kunnen gaan. In jouw filmpje valt hij niet over de schouder en heb je hem dus precies genoeg ruimte geven om naar buiten te kunnen gaan zonder dat hij over de schouder valt. Wat er vaak gebeurd is dat men veel te veel ruimte aan de buitenteugel geeft bij de inzet wat vervolgens weer gecorrigeerd moet gaan worden omdat het paard dan over de schouder weg valt. Of men geeft geen ruimte in de inzet waardoor de achterhand voor komt. Maar ik zou daar als ik jou was niet te veel over gaan nadenken want je doet het nu precies goed.

Ik bedoel echt het tweede filmpje. Het standpunt van het filmpje kan iets vertekenen maar volgens mij rij je daar echt een schoudervoor op de volte doordat je er de buitenteugel meer bij houdt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:20

Even mijzelf schop onder reet. Niet aanstellen en gewoon posten.

Verzameling, echt moeilijk punt voor ons beide. Hij mist het ritme, moet actiever etc.
Waar ik wel blij mee ben is dat hij er mooi in blijft zakken. (Voor mijn gevoel kropte hij zich op in eerste filmpje). Hij komt steeds beter op lengte en gaat steeds soepeler lopen.
Ook het echte rennerige is er eindelijk uit.

Nog een hoop te verbeteren maar al met al, best tevreden.

https://youtu.be/1-bkAIwui2I
Vooral stukje van gan veranderen op het eind best blij mee.

https://youtu.be/TRZeS3Hc1GY
Hier dacht ik eigenlijk dat hij meer deed, beethe tegenvaller. :')

Edit:
https://youtu.be/PwGLbXzJpcc
Wissel series zijn veel leuker om te doen. :+

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:37

bij het tweede filmpje van Inxs lijkt het voor mij eerder dat ze juist de achterhand wat naar binnen zet.... Overigens naar mijn idee op de goede manier en ja dan voel je haar bekken kantelen.
Wat vind je zelf dat je aan het doen bent?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:50

Mirjam ik vind je galop zo mooi geworden. Mooi losgelaten. En mooie wissels!
De draf vind ik lastiger te beoordelen. Ik ben er nu ook mee bezig en het valt niet mee als je paarden hebt die het van nature niet makkelijk aanbieden. Ik zou veel gebruik maken van een heel ietsje schouder voor om de strakheid er steeds weer uit te halen, zorgen dat hij in zijn kaken los blijft laten. En ik zou het eruit rijden veel kleiner opbouwen. Je gooit hem naar mijn idee nu te groot in een verruiming waardoor je dat verzameling verliest. Je ziet dat hij er met een stuwend achterbeen uit gaat en dat is jammer want dan gooi je weg wat je daarvoor probeert te bereiken. Hij komt dan meteen achter de massa. Maar ik heb hier helaas niet veel ervaring mee dus neem mijn imput maar met een flinke korrel zout.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:18

Thanks promisse. Zo als in galop zo loopt hij nu ook in zijn gewone draf. Erg blij mee. :D
Zelfde probleem als jij 0.0 ervaring hiermee. Met het eruit rijden naar voren is het nog lastig, ene keer reageert hij veel te weinig, andere keer denkt hij yesssssss gooooooo. Dus dat is nog erg aftasten, hopelijk word dat gaandeweg beter. :')
Drafgedeelte zo verzameld ziet er ook nog niet uit. Maar goed hij blijft iig een beetje ontspannen, 1 pas worden er 2 zegt instructeur dan. :=

Op 2e filmpje van inxs zie ik dan weer simpel afwendenen da iets terug zetten in tempo. Grappig dat we allemaal wat anders zien. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:23

Promisse schreef:
bij het tweede filmpje van Inxs lijkt het voor mij eerder dat ze juist de achterhand wat naar binnen zet.... Overigens naar mijn idee op de goede manier en ja dan voel je haar bekken kantelen.
Wat vind je zelf dat je aan het doen bent?

Nou, ...Ik wilde haar wat terug nemen naar een langzamere stap, maar wel door blijft stappen. Dit omdat zij bij het terug nemen denkt dat we gaan halt houden. Dat pakte wat anders uit. Ze ging zoals gevraagd langzamer, maar ook korter qua paslengte (vooral achter is dat goed te zien) en ik kreeg de indruk ik wat omhoog gedrukt werd.
Ik zal proberen het een volgende keer (als het mij weer lukt tenminste) wat duidelijker in beeld te brengen.

@Mirjamalvaro, die wissels! :wow: <3

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 08:53

Wat gaan jullie hard.
Inxs leuk dat je de ideeen oppakt. Ik heb ook het idee dat de achterhand een beetje naar binnenkomt maar het been gaat goed onder de massa, dat voelt dan als een bolling onder het binnenzitbeen. Bedoel je dat? In jouw halt zal je dat denk ik nu niet voelen, maar als je haar vierkant en meer gesloten hebt, heb je onder beide zitbeenderen hetzelfde gevoel. In principe is galoperen op een grote volte misschien een beter idee, dan kan je op het open gedeelte een beetje verruimen. Het gevaar met recht uit verruimen is dat de kans groot is dat ze dan scheef kan gaan, dus dat ze de achterhand naar binnen zet. Als je recht uit wil, moet je bij heel veel paarden in het begin schoudervoor rijden om de achterhand op de hoefslag te houden.

Wat de draf aangaat, je kan terwijl je wijkt in stap aandraven en het wijken blijven doorzetten voor een paar passen. Een paard heeft geen aanloop nodig om te wijken in draf. Ik zou op een grote volte veel meer overgangen maken. Bv de spiraal in draf overgang naar stap en wijken naar buiten. Als je weet wat je wilt voelen, blijven draven en wijken.

Mooie series Mirjam!

Ik heb mij laten vertellen in een les dat als ik vanuit een goede sb rechtuit rij, ik dan een goede middendraf zal hebben. Ik gooide mijn paard altijd op de voorhand in plaats van haar vanachter naar voren te blijven rijden. Ik denk dus dat als je op een Lange zijde een paar passen sb dan recht en dan weer sb of traver zou pakken, dat je het paard sterker zult maken en dat het paard echt van achter blijft komen. Bovendien moet je ook kunnen schakelen in schouderbinnenwaards. Dus dat de passen ruimer worden in de laterale beweging. Het appuyeren zodat ze echt mooi scharen is ook echt een krachtige beweging. Misschien dat iemand hier iets aan heeft?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:29

Jullie gaan zo gigantisch hard dat ik het bijna niet bij kan houden.

Hier in ieder geval goed nieuws! Fysio was positief en heeft een goed passende instructie gevonden die de huidige ruiter gaat begeleiden. De bedoeling is nu dat na de eerste paar lessen de huidige ruiter hem voor gaat rijden en dan ik zelf er weer op. Heb er ook erg zin in, want wil wel weer meer doen dan alleen maar groomen. :')

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:58

Ik heb ook weer eens filmmateriaal. Helaas een wat mindere dag. Als ik de filmpjes terug kijk denk ik pff waar maak ik me druk om het ziet er hartstikke goed uit vergeleken met een paar maanden terug.
Maar omdat ik nu steeds beter bepaalde dingen voel wat ik heel fijn vind wordt ik ook steeds kritischer waardoor ik niet fijn heb gereden..

Wat ik nou precies verkeerd doe ik weet het niet, misschien hebben jullie tips?

Ze voelt een beetje hangerig in me hand komt voor m'n idee veel tegen de hand wilde niet gemakkelijk remmen en gooit als ik linksom de axc lijn op ga zich compleet naar rechts met dr lichaam hoe veel ik haar ook probeer terug te duwen met mijn rechterbeen.
Ik weet nou even niet zeker of dat stukje in deze filmpjes te zien was..

https://youtu.be/-xqwYvVOL_M

https://youtu.be/mE_PyUL2FgQ

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:07

https://youtu.be/3z72-G5x9eU

Dit is het filmpje van die lijn. Het is niet echt goed te zien wat ik bedoel maar als ik dus die lijn op ga linksom dan duwt ze zichzelf helemaal naar rechts alsof ze moet gaan wijken oid. Vervolgens probeer ik haar met mijn been naar links te sturen wat je vervolgens wel kan zien totaal niet lukt waardoor ik haar dan maar met mijn hand linksom stuur.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:48

AAn het bijlezen... en kijken.

INxs, filmpjes zijn niet beschikbaar....

MirjamAlvaro, wissels had ik op fb al gezien, die gaan lekker relaxed.
Draf, let erop dat hij af en toe niet iets scheef trekt, niet raar dat ie dat doet, want hij vind het nog heel erg moeilijk als hij actief achter moet blijven en terug moet in tempo.
Hoe reageert hij als je je stukjes sneller afwisselt? Nu kan hij het af en toe niet helemaal blijven volgen als het wat langer duurt. Vidn dat zelf ook altijd moeilijk stuk, wat is genoeg en wanneer mag je meer of moet je minder?

Sussie85, welkom en jammer dat je niet veel kan rijden, we hebben hier ook een paar kneuzen en al kneuzend proberen we er nog iets leuks van te maken met het paard.

@MissLizje, heerlijk dat het weer beter gaat en je straks zelf weer kan rijden.

@proven, filmpje 1 kan mijn hersenpan niet volgen dat is op zijn kant. Filmpje 2 heb ik het idee dat je het vrij vrijblijvend laat en dat als je constanter contact zou hebben, dus iest minder losvast het een mooier beeld zou geven en voor je paard makkelijker is om je hand te blijven volgen en te accepteren.
Andere filmpje nummer 3, zelfde en denk dat je paard wat uitzwaait omdat buitenteugel contact niet begrenzend is, omdat je weer net te lief probeert te blijven in je hand, met je contactteugel.

Commentaar is gegeven, vandaar de tig edits… duurde even. :D :+
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 27-06-18 17:01, in het totaal 3 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:54

Ik heb het idee dat ze tegen je been aan hangt. Daardoor kunnen ze ook erg op de hand gaan hangen. In dat geval zou ik veel overgangen gaan rijden. 1-2 pasjes naar voren en weer rustig terug.
Met AC lijn valt ze eerste keer over de schouder door, tweede keer gaat ze gewoon wijken. Dit steeds rustig corrigeren totdat het zelf wijken er weer uit is, dus voorlopig recht uit tot dat ze weet wacht op de hulpen.

Hier vandaag Kyara, maar ging niet helemasl lekker. Zal zo wel even filmpje uploaden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:08

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:59

Dan ga ik proberen wat meer gelijkmatig contact te houden sjolvir dankje! Ik ben al gauw te bang dat ik teveel met mijn hand doe waardoor ik juist te weinig doe denk ik...
Klopt inderdaad mirjam dat ze zo plakt, voorlopig even niet meer wijken dan tot ze weer rechtuit wil lopen. Overgangen en tempowisselingen doe ik best veel al dat is zeker een goede.

Is dat dat jonkie mirjam waar je net pas mee bent begonnen? Ik vind het er goed uit zien hoor volgens mij precies zoals het hoort bij een die pas net onder t zadel is. Ze accepteert het contact grotendeels al af en toe in draf nog niet maar ze loopt braaf rond rustig ook netjes op weg zou ik zo zeggen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:03

Heee Sjol stiekem ertussen gepiept he :')

Snellere, kortere stukken afwisselingen word hij strak en gespannen, drukt zich naar boven op. Wil eigenlijk dat hij nu zo ontspannen erin blijft, of eigenlijk nog stuk ontspannender en dan steeds meer gaan afwisselen. Best moeilijk dat het koppie van hem het ook moet kunnen verwerken, hij schiet zo snel in de stress.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:03

proven02 schreef:
Dan ga ik proberen wat meer gelijkmatig contact te houden sjolvir dankje! Ik ben al gauw te bang dat ik teveel met mijn hand doe waardoor ik juist te weinig doe denk ik...
Klopt inderdaad mirjam dat ze zo plakt, voorlopig even niet meer wijken dan tot ze weer rechtuit wil lopen. Overgangen en tempowisselingen doe ik best veel al dat is zeker een goede.

Is dat dat jonkie mirjam waar je net pas mee bent begonnen? Ik vind het er goed uit zien hoor volgens mij precies zoals het hoort bij een die pas net onder t zadel is. Ze accepteert het contact grotendeels al af en toe in draf nog niet maar ze loopt braaf rond rustig ook netjes op weg zou ik zo zeggen.

Ja klopt, 13e keer erop :Y)