Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:35

En inmiddels horen we er niks meer over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:45

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:46

Ik wordt zo moe van die klaagzang van mensen op die video’s van Dressage Hub. Zij dot het alleen maar om clicks en geld te verdienen, maar onderin zit er een heleboel mensen alles te roepen.

Ik vindt het goed dat Jessica heb gezegd genoeg is genoeg. Het is een klein stapje in de juiste richting. Meesten gaan de achterdeur uit en je hoort er niks van. Straks zit geen enkele van ons op een paard als het zo doorgaat…

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:47

Ik heb hier echt een compleet ander mening over. Waarom zou een paard dit moeten doen? Voor de ego van de mens? Paard wordt er niet beter, of uberhaupt gezonder van. Zo'n paard bouwt zoveel spanning op... duidelijk gigantisch veel fight/flight instinct.

Waarom wordt er ook meteen het "argument" dat we dan maar gewoon alle paarden in de wei moeten gooien? Zo'n dooddoener dit.

Zolang mensen dit soort beelden "prima" en een "leerervaring voor het paard" vinden, denk ik heel eerlijk dat de paardensport geen schijn van kans maakt in de komende 10 jaar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:54

Ik kan het niet zien, dus oordeel er niet over. Enige waar uk over oordeel is dat er niet 1 manier van spanning afvloeien is en het juist per paard verschilt. Ik vind dat je training aan moet passen aan het paard en niet het paard aan de training. En daar hoort spanning afvloeien op manier die werkt voor het paard bij.

En nee, ik ben dan ook weer geen voorstander van een paard telkens opnieuw met hoop gedoe proef door loodsen omdat de spanning altijd in de weg zit. Ik snap best dat mensen zeggen dat er dan afgegroet had moeten worden, dat kan best de beste optie zijn. En soms is het niet beste optie qua leren maar is een paard zover weg dat leren überhaupt geen optie meer is en dan zou ik gewoon stoppen voor die dag, want je wint er niks mee. En dan niet winnen van wedstrijd, maar vertrouwen en ontspanning of goede ervaring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:56

Phonix schreef:
Ik wordt zo moe van die klaagzang van mensen op die video’s van Dressage Hub. Zij dot het alleen maar om clicks en geld te verdienen, maar onderin zit er een heleboel mensen alles te roepen.

Ik vindt het goed dat Jessica heb gezegd genoeg is genoeg. Het is een klein stapje in de juiste richting. Meesten gaan de achterdeur uit en je hoort er niks van. Straks zit geen enkele van ons op een paard als het zo doorgaat…

Precies, Dressage hub zit bewust ruiters te bashen en slaat helemaal door. Heb het haar al eerder zien doen. Iedereen die het niet met haar eens is word direct geblokkeerd. Er is zelfs al een pagina opgericht voor slachtoffers van haar wanpraktijken.

Ik snap überhaupt niet dat mensen daar in trappen.

ZW: in Juni liep hij heerlijk ontspannen door de baan. Weleens gedacht dat het misschien een paard is die indoor arena,s extra spannend vindt? Vaak kunnen ze dan ook geen andere paarden meer zien.

En waarom zou jouw paard moeten doen wat jij van hem vraagt? Dat is toch exact hetzelfde? Ik snap dat meten met twee maten niet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:57

Elisa2 schreef:

Superknap gereden in deze proef en je ziet hem door de proef heen beter naar de hand gaan lopen en meer door zijn lijf komen. Hij is er nog niet, maar hij is ook pas 10 jaar oud en daarom loopt hij nog geen GP proef.

Het lijkt mij goed als de mensen die tegen de sport zijn, gewoon lekker zelf stoppen en zich voortaan niet meer bemoeien met hun banketstaaf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:10

https://www.facebook.com/share/r/19vrF4vBmS/

Ik kan geen Duits maar volgens mij legt ze hier met hetzelfde paard uit wat ze doet bij spanning. Hier zie je dat hij thuis ook 'spooky' is en ze rijdt met een oornetje, dat is meestal ook niet voor niks.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:21

Och en we worden weer lekker persoonlijk. En dat voor volwassen mensen. Zit wel heel hoog bij iedereen, dat de paardensport onder de loep wordt genomen (en terecht). We werken met paarden, die het zelf niet voor het zeggen hebben. Ik vind het belangrijk dat er een paard zo min mogelijk stress ervaart, voor datgene wat gedaan wordt voor de mens zijn ego. Dat is mijn "banketstaaf".

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:35

Elisa2 schreef:
Want?

Wat is in jouw ogen dan wel goed Nevica? Paarden alleen nog maar in de wei laten staan zodat ze nooit ergens meer stress door ervaren? (mits niet in wolfomgeving)

Ja, dat is inderdaad de enige andere optie ja, zeker. :j

ZwarteHeks schreef:
Och en we worden weer lekker persoonlijk. En dat voor volwassen mensen. Zit wel heel hoog bij iedereen, dat de paardensport onder de loep wordt genomen (en terecht). We werken met paarden, die het zelf niet voor het zeggen hebben. Ik vind het belangrijk dat er een paard zo min mogelijk stress ervaart, voor datgene wat gedaan wordt voor de mens zijn ego. Dat is mijn "banketstaaf".

Gewoon niet meer op ingaan is het beste denk ik. Je hebt helemaal gelijk hoor. Maar de zogenaamde 'paardenmensen' zien vanzelf wel hoelang ze hun hobby nog kunnen uitvoeren, op deze manier niet lang in ieder geval. :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:50

Ik denk dat de grootste bedreiging voor de paardensport vooral is dat paardensporters elkaar gaan lopen veroordelen op alles dat zij anders doen als dat zij het zelf zouden doen.

Een paard onnodig pijn doen is uit den boze. Dat is mishandeling.
Een paard een paar minuten iets spannend laten vinden waardoor hij wat stress ervaart, dat is daar niet mee te vergelijken.
En misschien reageert het paard van Jessica heel heftig, maar wil dat nou veel zeggen. Ik heb 2 merries gehad. De ene, mega extravert en drama queen. Trok de hele truckenkast open zodra er iets was waar ze upset van raakte. Drama's met de ring ingaan de eerste paar keer, want wou niet weg bij de anderen op het losrijterrein. Was na 4-5 keer starten over, maar heb wel die 4-5 keer doorgezet en oh oh moest je ze horen langs de kant. Na het stress moment was ze het altijd meteen kwijt. Was uiteindelijk het meest makkelijke en relaxte paard om mee te nemen op wedstrijd.
De andere, altijd cool en colleted. Deed heel braaf haar proef, was niets van spanning aan af te zien...maar die was introvert en een binnenvetter. Die was na een wedstrijd 3 dagen van slag en at slecht die 3 dagen. Daar hoorde je nooit iemand over...

Dus oordeel gewoon niet zo snel op basis van 1 momentje wat je ziet (behalve dan als het echt met slaan en grof rijden gepaard gaat). Van elk moment dat het even niet lekker loopt met een combinatie een hetze maken op internet, daar maak je de sport kapot mee...en heel eerlijk als je de sport kapot maakt denk ik dat daar vooral het paard in de breedte de dupe van is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:56

ZwarteHeks schreef:
Ik heb hier echt een compleet ander mening over. Waarom zou een paard dit moeten doen? Voor de ego van de mens? Paard wordt er niet beter, of uberhaupt gezonder van. Zo'n paard bouwt zoveel spanning op... duidelijk gigantisch veel fight/flight instinct.

Waarom wordt er ook meteen het "argument" dat we dan maar gewoon alle paarden in de wei moeten gooien? Zo'n dooddoener dit.

Zolang mensen dit soort beelden "prima" en een "leerervaring voor het paard" vinden, denk ik heel eerlijk dat de paardensport geen schijn van kans maakt in de komende 10 jaar.

Ja een paard moet dit doen. En waarom, omdat wij er voor kiezen om op zijn rug te zitten. In principe met de intentie ‘dit is wat wij leuk vinden en ik ben van mening dat door dressuur/gynnastiseren we het paard kunnen verbeteren in het lichaam en door een beter/fitter lichaam ook mentaal te verbeteren’ maar in feite doen we alles wat met paarden te maken heeft voor ons zelf en voor ons plezier. Dus een beetje rare vraag op een paarden forum wat mij betreft. Ik neem aan dat jij ook iets met paarden doet omdat jij het op de eerste plaats leuk vindt. En nee dit paard kiest niet voor (top) sport maar gezien de kwaliteiten is het zonde het paard daar niet naar toe te trainen plus het paard zal heus een bepaalde voldoening en plezier halen uit deze training. Deze wedstrijd wellicht wat minder maar ik denk niet dat hij thuis in de stal nu teleurgesteld en gestrest staat. Paarden zijn eigenlijk hele aanpasbare dieren dus ook dit kunnen wij ze leren, hoe daar mee om te gaan en zichzelf daarin te verbeteren. En soms moeten ook die paarden even iets door staan wat minder plezierig is op dat moment. En ja dat hoort eigenlijk wel bij iedere sport alleen kiezen wij voor een sport waar dieren bij betrokken zijn. Soms minder leuk voor het dier maar als het met de juiste intentie/begeleiding/kunde gaat dan is dit gedrag snel om te buigen tot positief gedrag en dus een positieve ervaring voor het paard. Rome is ook niet in één dag gebouwd en een GP paard al helemaal niet.

Dat eeuwige ‘dit paard kiest hier niet voor’ ben ik echt zo zat. Iedereen die dat zegt zit zelf ook op een paard of heeft een paard of ooit gehad, ja wij zijn egoïstisch dat wij deze dieren gebruiken voor ons eigen plezier maar daar tegenover hebben wij er de wereld voor over om ze een zo goed en comfortabel leven te geven en dressuur helpt daar mede bij.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:56

Ik kan er niet over oordelen, ken het paard niet.
Misschien is het wel een paard die spanning op bouwt en normaal na even doorrijden af te vloeien is en had ze dit verwacht en reed daarom door. Of ze heeft niet goed naar het paard geluisterd en is door blijven rijden terwijl dit kansloos was. Geen idee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:50

c_alsemgeest schreef:
Ik kan er niet over oordelen, ken het paard niet.
Misschien is het wel een paard die spanning op bouwt en normaal na even doorrijden af te vloeien is en had ze dit verwacht en reed daarom door. Of ze heeft niet goed naar het paard geluisterd en is door blijven rijden terwijl dit kansloos was. Geen idee.

Jij schrijft heel simpel wat ik dus ook dacht haha

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:04

Maar zwarteheks, wat is jouw oplossing? Det niemand meer rijdt? Mishandeling is natuurlijk not done, maar voor mij lijkt het dat veel denken dat alles is mishandeling behalve wat ze zelf op hun paard dot, omdat hun zijn perfect.

Ik mis het objective, wat, hoe en waarom. Dat schreeuw van dat alles mishandeling is ben ik enorm klaar me.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:05

oji schreef:
Ik denk dat de grootste bedreiging voor de paardensport vooral is dat paardensporters elkaar gaan lopen veroordelen op alles dat zij anders doen als dat zij het zelf zouden doen.

Een paard onnodig pijn doen is uit den boze. Dat is mishandeling.
Een paard een paar minuten iets spannend laten vinden waardoor hij wat stress ervaart, dat is daar niet mee te vergelijken.
En misschien reageert het paard van Jessica heel heftig, maar wil dat nou veel zeggen. Ik heb 2 merries gehad. De ene, mega extravert en drama queen. Trok de hele truckenkast open zodra er iets was waar ze upset van raakte. Drama's met de ring ingaan de eerste paar keer, want wou niet weg bij de anderen op het losrijterrein. Was na 4-5 keer starten over, maar heb wel die 4-5 keer doorgezet en oh oh moest je ze horen langs de kant. Na het stress moment was ze het altijd meteen kwijt. Was uiteindelijk het meest makkelijke en relaxte paard om mee te nemen op wedstrijd.
De andere, altijd cool en colleted. Deed heel braaf haar proef, was niets van spanning aan af te zien...maar die was introvert en een binnenvetter. Die was na een wedstrijd 3 dagen van slag en at slecht die 3 dagen. Daar hoorde je nooit iemand over...

Dus oordeel gewoon niet zo snel op basis van 1 momentje wat je ziet (behalve dan als het echt met slaan en grof rijden gepaard gaat). Van elk moment dat het even niet lekker loopt met een combinatie een hetze maken op internet, daar maak je de sport kapot mee...en heel eerlijk als je de sport kapot maakt denk ik dat daar vooral het paard in de breedte de dupe van is.

Moet toch zeggen dat ik het hier helemaal mee eens ben! Tuurlijk is het niet prettig om naar te kijken en zeker niet om te ervaren als paard en ruiter, maar soms strest een paard meer dan verwacht en soms maak je als ruiter en inschattingsfout in hoe daarmee om te gaan. Zolang ze ervan leren is er toch niks aan de hand? Niet alles kan altijd perfect gaan als je werkt met dieren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:26

ZwarteHeks schreef:

Nee, ik denk eerder dat we er niets mee opschieten om ieder half fabricaat af te doen als problematisch.
Daar schiet niemand iets mee op.

Voor hetzelfde geld had ze hem door gehoorzaamheid aan de hulpen en de routine van de oefeningen juist naar de ontspanning kunnen krijgen. Dan waren er alleen 'winnaars' geweest want was het een positieve leerervaring voor beide geweest en had het paard er een verhoogd zelfvertrouwen en bewustzijn aan overgehouden.
Nu waarschijnlijk niet. Dat kan gebeuren. Maar waarschijnlijk heeft de amazone er wel iets van geleerd en zal ze haar strategie voor de volgende keer heroverwegen.

De weg naar de beste samenwerking gaat helemaal niet altijd, iedere pas over een pad van alleen rozen. En dat is prima. Zolang je onderweg samen maar niet te veel schade oploopt.

Hier werd het aantal weigeringen in het springen en uitsluiting nog positief aangehaald. Maar ik had er dus zoeen bij die daar nou net niks van leerde. Die moest juist even door kunnen gaan en kreeg dan gaandeweg wel wat vertrouwen. Door iedere keer op spanning af te breken kwam er nooit een opwaartse spiraal.
En ja daar heb je dan oefenparcoursen voor. Maar dat maakt voor het paard dan weer geen piep uit. Soms is doorgaan beter, Soms is even pauzeren beter, soms is afbreken beter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 15:43

Ik ben het met pol elisa oji en anderen eens, ik kan hier eerlijk niet begrijpen waarom er zo een groot punt van gemaakt wordt, dit heeft niets met dierenmishandeling of de misstanden in de sport te maken .
De mensen die dit al te ver vinden gaan , hebben jullie dan een manier hoe je dit oplossen gaat? Of lossen jullie dit niet op en laat je het erbij ?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:03

Mooi om te zien hoe een afwijkende mening van de menigte zo'n eigen leven gaat lijden. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:07

ZwarteHeks schreef:
Mooi om te zien hoe een afwijkende mening van de menigte zo'n eigen leven gaat lijden. :D

Dat laatste sowieso.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:11

ZwarteHeks schreef:

Antwoord dan mijn vraag. Wat denk jij moet gebeuren Ivp dierenmishandeling te schreeuwen?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:18

Ze hoeft jouw vraag niet te beantwoorden hoor phonix. :) Als je dat graag wilt kun je het nog altijd wat aardiger vragen. In plaats van zelf dingen te roepen die desbetreffende persoon nergens heeft geroepen.
Laatst bijgewerkt door nevica op 28-11-24 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:20

Phonix schreef:
ZwarteHeks schreef:

Antwoord dan mijn vraag. Wat denk jij moet gebeuren Ivp dierenmishandeling te schreeuwen?

Alle paarden op de wei gooien. :j

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:21

nevica schreef:
Ze hoeft jouw vraag niet te beantwoorden hoor phonix. :)

Als ze overal dierenmishandeling gaat lopen roepen vindt ik wel dat ze dat moet uitleggen…

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:22

ZwarteHeks schreef:
ZwarteHeks schreef:

Alle paarden op de wei gooien. :j[/quote]

Dus je fokt nu voor de wei zeg maar? Of bedoel je iedereen anders zijn paard?