Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:40

Skessa_ schreef:
Citaat:
De Zoogdiervereniging reageert op de wildcamerabeelden: "Het zijn lerende dieren, elk dier dat je opsluit wordt creatief. Dat is bij de mens niet anders."

Dat zinnetje _O- Mijn god elke keer weer een ander smoesje om eerdere dingen die ze gezegd hebben tegen te kunnen spreken.

En wij moeten maar blijven geloven dat onze diertjes achter 1.20 veilig zijn 8)7

Elk nuchter mens kan verzinnen dat dat onzin is, lijkt me.

Zag net een item op het nos nieuws, inclusief toegetakeld schaap.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:46

Popstra schreef:
Afanaisa91 schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/8066129/zo-ko ... oge-veluwe

Filmpje van wolven die over het 1.70m gazen hekwerk van de Hoge Veluwe klimmen.

Een medewerker geeft aan dat ze gaan investeren in hekwerk waardoor de wolf enkel uit het park kan, niet meer terug erin. Ik ben heel benieuwd met welk type hekwerk ze uiteindelijk gaan komen.

Dat word dan zo een concentratie kamp met van die nazi hekwerken

Ja, en als er dan overal dit soort hekken geplaatst moeten worden, zou ik liever een park met een hek hebben waar de wolf niet uitkomt, dan andersom.

Bovendien, als ze er niet overheen kunnen, gaan ze er wel onderdoor. Dat zal dan waarschijnlijk het volgende probleem zijn waar een oplossing voor moet worden gezocht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:50

En dat onderdoor hebben we een pagina of wat terug al mooi gezien.

In de dierentuin zijn ze ook al eerder onderdoor gegraven.

Dan moet je echt stevig hekwerk de grond in de doen, met daar voorlangs nog stroom zodat ze het niet kapotbijten.
Wij hebben 20 jaar terug dus gaas in laten graven, maar dat is op de meeste plaatsen dus doorgeroest.
Wist ik toen wat ik nu weet had ik daar misschien iets van betonroosters/matten (hoe heten die stalen dingen) in laten graven.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:09

Popstra schreef:
Wolf liefhebbers zijn niet blij met evt afschot van een probleem dier. Dit omdat het dier aan het hoofd van een roedel staat en de jongen er van leren jagen. Ze zijn bang dat deze jongen dan echt alles gaan pakken wat makkelijk is. Gewoonweg omdat ze niet leren jagen.
Het probleem zal dus niet minder worden. Eerder erger

Wolven pakken zowiezo alles wat makkelijk is. En prooidieren achter een hek zullen ten alle tijden gemakkelijker zijn dan dieren in het wild. Het enige wat je kunt proberen is om vee minder aantrekkelijk te maken door wolfwerend hek. Als nu blijkt dat dit niet voldoende helpt (zoals nu het geval is) en wolven nog steeds voor vee kiezen dan zal er inderdaad iets anders moeten gebeuren.

Voorkomen dat welpen al van hun ouders leren om wolfwerend hek te omzeilen is een eerste stap. Dan zul je de wolven die nu langs wolfwerend hek gaan inderdaad moeten verwijderen. En als jonge wolven hetzelfde gedrag vertonen geldt dat ook voor hen. Je kunt ze nu eenmaal niet op gedrag cursus sturen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:18

Afanaisa91 schreef:

Een medewerker geeft aan dat ze gaan investeren in hekwerk waardoor de wolf enkel uit het park kan, niet meer terug erin. Ik ben heel benieuwd met welk type hekwerk ze uiteindelijk gaan komen.

Mooi filmpje. Waarom mogen ze het park niet in?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:27

Nikass schreef:
Afanaisa91 schreef:

https://www.hogeveluwe.nl/nl/ontdek-het ... schap/wolf

Het park geeft in hun eigen standpunt aan dat de wolf op meerdere manieren druk uitoefent op de biodiversiteit, waar het park hard voor werkt en waar het deels (financieel) van afhankelijk is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 12:29

Nikass schreef:
Afanaisa91 schreef:

Omdat de wolven de moeflons en het wild opeten misschien...?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 13:07

Popstra schreef:
Wolf liefhebbers zijn niet blij met evt afschot van een probleem dier. Dit omdat het dier aan het hoofd van een roedel staat en de jongen er van leren jagen. Ze zijn bang dat deze jongen dan echt alles gaan pakken wat makkelijk is. Gewoonweg omdat ze niet leren jagen.
Het probleem zal dus niet minder worden. Eerder erger

Wolven experts hebben wel meer gezegd wat niet werkt of niet waar is. In het buitenland nemen deze problemen ook niet toe met beheer.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 14:28

Nikass schreef:
Dreamboy schreef:
Helaas zijn we niet allemaal zo slim als jij. Waarom zou je je druk maken om iets wat ver van je bed is? Of heb jij toen je een auto kocht ook een opleiding tot automonteur gedaan omdat je in de toekomst wel eens pech kunt krijgen? Tenzij het je interesse heeft, wat jij dus blijkbaar wel had, ga je je daar toch helemaal niet mee verdiepen? Of kun jij ons ook al vertellen wat we moeten doen als de leeuw deze kant op komt. Die kans is natuurlijk heel klein maar dat zeiden ze destijds ook over de wolf. En wat hadden ze kunnen leren van de landen om ons heen dan? Dat de afrasteringen nauwelijks helpen? Of dat kuddebewakers ook opgevreten worden? Of dat de enige oplossing is om alles 24/7 op te hokken? In de landen om ons heen is het probleem net zo groot, daar hebben ze de oplossing ook niet. Het verschil is dat ze daar veel meer ruimte hebben dan in het dichtbevolkte Nederland.

Als automonteur heb je geen idee welke auto's er op de markt zijn, en van electrische auto's ook nog nooit gehoord. Behalve dan een expert, die zei dat electrische auto's een fabeltje waren, en er nooit zouden komen.
Logisch :?

Een automonteur die niet weet wat voor auto's er op de markt zijn? Toevallig kom ik uit een familie met veel automonteurs. Ik zou maar snel een andere garage zoeken als ik jou was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:12

https://www.facebook.com/groups/9338546 ... 718965151/
Citaat:
Na maanden van onzekerheid is deze week bevestigd dat Tobias, het veulen van mijn ouders, deze zomer is aangevallen door een wolf.
Het is triest om afscheid te moeten nemen van een jong dier, zeker op deze wijze. De lijst met wolvenaanvallen wordt nu weer aangevuld. Ik hoop dat er door dit te delen, meer mensen zich bewust worden over de gevolgen van het samenleven met de wolf op deze manier.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:25

https://www.gld.nl/nieuws/8066834/dode- ... lDbjBMCQfY

Citaat:
OTTERLO - In het Nationaal Park de Hoge Veluwe is een dode vrouwelijke wolf aangetroffen, meldt BIJ12, het bureau dat de wolvenzaken afhandelt. Het dier bleek er al eventjes te liggen. Mogelijk gaat het om een oude bekende: de niet-schuwe wolf die vlakbij mensen kwam. En op wie de provincie in de zomer nog wilde paintballen.

De wolf is aangetroffen door een van de medewerkers van het Nationaal Park de Hoge Veluwe. "Een van mijn collega's rook een enorme putlucht en ging vervolgens even kijken wat er aan de hand was", vertelt Jakob Leidekker, bedrijfsvoerder van het park.
"Er bleek al een paar dagen een dooie wolf te liggen. Wij hebben toen onze handen ervan afgetrokken en alles overgelaten aan de politie."

Op natuurlijke wijze overleden

Leidekker heeft een sectierapport over het beest gelezen. "Daarin staat dat het niet aannemelijk is dat hij door een onnatuurlijke dood is gestorven. Voor mij betekent dat dat hij op een natuurlijke wijze is overleden."

Waar is de niet-schuwe wolf heen?

Medewerkers van het Nationaal Park hebben enige tijd een niet schuwe wolf zien lopen. Eind 2022 doken er beelden op van een wolf die een fietser achtervolgde en beelden van een wolf die vlak langs een gezin liep.
Natuurorganisaties maakten zich ernstig zorgen om het dier: een wolf die mensen niet schuwt. Maar sinds de dode wolf in september werd aangetroffen, is die niet schuwe wolf niet meer gesignaleerd

In een laboratorium in Wageningen wordt extra onderzoek verricht om DNA te achterhalen van de wolf. Dat doen ze via een tand die ze uit de wolf hebben getrokken.

Sorry, maar goed nieuws. Deze ging anders echt een gevaar vormen.

Maar waar gaat die wolf dan ineens aan dood, daar ben ik wel benieuwd naar.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 21-12-23 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:27

Paintballen op een wolf?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:28

Serieus Dreamboy ;)

Dank je, Afanaisa
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-12-23 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:29

Benzz schreef:
Paintballen op een wolf?

ja dan zou die schuw worden.
rechtszaken over gevoerd, lees geld weggegooid van ons allemaal.

Heeft best veel van in de media gestaan.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:32

Benzz schreef:
Paintballen op een wolf?

Ja, met het idee dat als een wolf een negatieve ervaring (= pijn) op zou doen bij mensen deze mensen zou gaan associëren met pijn en dus uit de buurt zou blijven. Maar de Faunabescherming heeft een rechtszaak aangespannen en gewonnen. Niet eten in de buurt van wolven vonden zij een beter idee. sarcasme uit

https://nos.nl/artikel/2488793-wolf-ver ... an-rechter

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:43

Paintballen op een vind anders echt gestoord en ook geen oplossing. Dat je een hekel aan ze hebt prima, maar zoek wel een goede oplossing.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:46

Benzz schreef:
Paintballen op een vind anders echt gestoord en ook geen oplossing. Dat je een hekel aan ze hebt prima, maar zoek wel een goede oplossing.

Confrontatie geeft risico op agressieve reactie, dus niet verstandig. En een dier schuw maken wat geen plek heeft om schuw te zijn is inderdaad ook geen goede oplossing.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:46

Wat had jij in gedachten om een wolf die mensen opzoekt weer schuw te maken zodat het drukke plekken weer ging vermijden?
Want zo'n dier geeft met zijn gedrag overlast en op deze manier wilden ze proberen om het gedrag bij te sturen. Vermoed dat het geen wedstrijdje moest worden wie die wolf het meeste kon raken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:48

Als er geen plek is om schuw te zijn, is die plek dus niet geschikt en is er geen geschikte plek meer voor de wolf over gezien de aantallen die er zijn. Dan is afschot de enige optie die over blijft.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 15:53

En dat mag dus volgens de Faunabeweging ook niet. Op dit moment ook volgens de wet niet en ik vermoed dat er daarom gekozen werd om te proberen de wolven uit de druk bezochte en bewoonde gebieden te houden met behulp van paintballgeweren.
Ik ben het met je eens in een volgebouwd land als Nederland het nogal lastig is om een dier als de wolf vrij spel te geven. Zo niet onmogelijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:04

Nikass schreef:
Afanaisa91 schreef:

Niet zeiken. Ze mogen toch in NL zijn? Dan ook in het park en daar de beestjes opeten. Niet selectief Hier wel Daar niet doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:14

DuoPenotti schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/8066834/dode- ... lDbjBMCQfY

Citaat:
OTTERLO - In het Nationaal Park de Hoge Veluwe is een dode vrouwelijke wolf aangetroffen, meldt BIJ12, het bureau dat de wolvenzaken afhandelt. Het dier bleek er al eventjes te liggen. Mogelijk gaat het om een oude bekende: de niet-schuwe wolf die vlakbij mensen kwam. En op wie de provincie in de zomer nog wilde paintballen.

De wolf is aangetroffen door een van de medewerkers van het Nationaal Park de Hoge Veluwe. "Een van mijn collega's rook een enorme putlucht en ging vervolgens even kijken wat er aan de hand was", vertelt Jakob Leidekker, bedrijfsvoerder van het park.
"Er bleek al een paar dagen een dooie wolf te liggen. Wij hebben toen onze handen ervan afgetrokken en alles overgelaten aan de politie."

Op natuurlijke wijze overleden

Leidekker heeft een sectierapport over het beest gelezen. "Daarin staat dat het niet aannemelijk is dat hij door een onnatuurlijke dood is gestorven. Voor mij betekent dat dat hij op een natuurlijke wijze is overleden."

Waar is de niet-schuwe wolf heen?

Medewerkers van het Nationaal Park hebben enige tijd een niet schuwe wolf zien lopen. Eind 2022 doken er beelden op van een wolf die een fietser achtervolgde en beelden van een wolf die vlak langs een gezin liep.
Natuurorganisaties maakten zich ernstig zorgen om het dier: een wolf die mensen niet schuwt. Maar sinds de dode wolf in september werd aangetroffen, is die niet schuwe wolf niet meer gesignaleerd

In een laboratorium in Wageningen wordt extra onderzoek verricht om DNA te achterhalen van de wolf. Dat doen ze via een tand die ze uit de wolf hebben getrokken.

Sorry, maar goed nieuws. Deze ging anders echt een gevaar vormen.

Maar waar gaat die wolf dan ineens aan dood, daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik ben ook wel benieuwd naar de leeftijd en oorzaak van overlijden van het dier. Kan nog verschillende oorzaken hebben. Ziek, uit de roedel gezet, op leeftijd. Gemiddelde leeftijd in het wild is geloof ik maar 5 of 6 jaar.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:19

rien10 schreef:
Niet zeiken. Ze mogen toch in NL zijn? Dan ook in het park en daar de beestjes opeten. Niet selectief Hier wel Daar niet doen.

Een deel van de Veluwe is ook particulier bezit wat opengesteld is voor bezoekers. En daar lopen dus ook schapen. Dus dit is geen geval van hier en daar. Maar een geval van ook liever geen wolf op privé terrein.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 16:27

tamary schreef:
Benzz schreef:

Confrontatie geeft risico op agressieve reactie, dus niet verstandig. En een dier schuw maken wat geen plek heeft om schuw te zijn is inderdaad ook geen goede oplossing.

Precies, het is nooit een goed idee om een groot roofdier te verjagen als je jezelf niet dusdanig kan verdedigen indien het tegen je keert. Je zult de eerste niet zijn…

Wat een toeval zeg, een plotseling overleden niet schuwe wolf en dan ook nog eens gestorven aan een natuurlijke dood. Nou!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 17:09

rien10 schreef:
Nikass schreef:
Afanaisa91 schreef:

De Hoge Veluwe is prive bezit. Dan mag je zelf bepalen wie er binnen komt en wie niet.