Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 22:39

Leedebee schreef:
Wat een knapperd QueenBeeBee!
Zo groot wordt die van mij niet hoor haha.

Vandaag met het zadel er op gezeten.
Ik had gewoon serieus een error hoe ik op ging stappen met een krukje. Dat had ik echt nog nooit van mn leven gedaan! Ik moest er ff over nadenken :+

Let niet op mn zitzak houding :')
Ik was te druk met blij zijn haha

[ Afbeelding ]

Wauw wat goed! Super leuke foto toch juist, je staat er trots op

manic

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 22:46

Vindt het ook wel meevallen met die zitzak hoor :D Je straalt helemaal op je knappe paard

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:19

Ik wordt er ook helemaal blij van haha.

Nu de komende tijd eerst weer ff aan zijn balans werken, want dat is weer terug bij af na een vakantie met niks doen en zo.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:28

Ik vond Ellie met een dik achterbeen op stal gisteravond :-( Zwelling onder haar kogel.
Niet opgelopen maar had ook geen thermometer bij me.
Revalidatiestal had het niet gezien. Toen ik appte, hebben ze haar een half uur in de stapmolen gezet.

Vanavond weer even gaan kijken. Het lijkt wel iets dunner maar weg is het niet. Ik zag gister ook een wondje dus dat is wss de boosdoener. Ik was een beetje bang voor een einschussbeen maar het lijkt goed te gaan. Morgenochtend maar weer even gaan koelen.

Maar wat een lekker weer is het nog he? Jullie nog fijn gereden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 20:54

Ik zit lekker buiten te bbq en. Niet normaal zo warm nog. Maar na morgen is bet helaas gedaan met de pret

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:12

Echt fantastisch weer geweest deze week. Ik zat weer eens ziek thuis. Maarrrr inmiddels stevige antibiotica kuur voor 1 jaar plus spuiten vitamine B12 en tabletten voor B11 en gek genoeg ook D zit er stevige vooruitgang in. Moet nu 1 jaar direct zonlicht vermijden. Dat wordt stevig smeren want vermijden is onmogelijk.

Mijn eerste rit gemaakt mennend zonder mijn man met bijrijdster als groom en 3 passagiers. Ging echt fantastisch. Uiteraard een ronde gedaan die we door en door kennen.
Gisteren nog paar kilometer gereden op het trekpaard van mijn man.

Mijn paard wou prima werken voor mij maar op de grond moest hij echt niets van mij hebben. Hij kwam vrolijk naar mij toe maar eenmaal dichtbij vol afwijzing en agressie. Best confronterend hoewel we uiteraard weten dat hij dit gedrag erg sterk heeft. Ik heb eigenlijk geen huisarts of bloedonderzoek nodig om te bewijzen dat er dingen mis zijn maar moet dat enkel ondergaan voor de exacte reden want dat kan mijn paard dan weer niet vertellen haha

Maandag weer lekker werken en hopelijk knappen we eindelijk eens blijvend op in de komende weken. Oorzaak wijst eigenlijk nog steeds naar long covid en daardoor volledig ontregeld lichaam. Helaas weet niemand hoe dit het beste aangepakt kan worden. Ik krijg in oktober ook een bijeenkomst over inspannings intolerantie...is net zo vervelend als dat het klinkt pfffff....uiteindelijk komt alles goed...

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 23:23

Ach Ellie, ga nou een beetje beter op jezelf passen! Maar 1 been wat opgelopen kan wel eens gebeuren dus hopelijk trekt het vanzelf weg.

Ik had de hele week vrij dus wel lekker met paard aan de bak geweest. Ik heb alleen wel echt mijn handen vol aan haar op het moment. Ze voelt zich echt helemaal dikke prima en is daardoor ineens heel erg spooky geworden. Erg ritselig en alert op alles, en overal op letten behalve op mij.

Ik wordt daar zelf dus ook echt een beetje angstig van en daardoor wordt ze weer nog ritseliger. Op een gegeven moment maar afgestapt want te veel prikkels voor ons alletwee.

Ik vrees dat bij mij de tienerjaren aangebroken zijn :(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 13:17

Koekie73 schreef:
Ik vond Ellie met een dik achterbeen op stal gisteravond :-( Zwelling onder haar kogel.
Revalidatiestal had het niet gezien. Toen ik appte, hebben ze haar een half uur in de stapmolen gezet.

Vanavond weer even gaan kijken. Het lijkt wel iets dunner maar weg is het niet. Ik zag gister ook een wondje dus dat is wss de boosdoener. Ik was een beetje bang voor een einschussbeen maar het lijkt goed te gaan. Morgenochtend maar weer even gaan koelen.

Hoe gaat het nu? Is het alweer wat geslonken? Mss kan de stal even tempen als dat niet zo is.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 20:21

@dierenfan balen dat je zoveel last blijft houden. Hopelijk knap je snel weer wat op.

@Koekie73 het zit bij jou ook niet mee. Hopelijk is het geen einschuss been geworden!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:24

Koekie73 schreef:

Wat balen zeg! Hoe gaat het nu?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:27

dierenfan schreef:
Echt fantastisch weer geweest deze week. Ik zat weer eens ziek thuis. Maarrrr inmiddels stevige antibiotica kuur voor 1 jaar plus spuiten vitamine B12 en tabletten voor B11 en gek genoeg ook D zit er stevige vooruitgang in. Moet nu 1 jaar direct zonlicht vermijden. Dat wordt stevig smeren want vermijden is onmogelijk.

Mijn eerste rit gemaakt mennend zonder mijn man met bijrijdster als groom en 3 passagiers. Ging echt fantastisch. Uiteraard een ronde gedaan die we door en door kennen.
Gisteren nog paar kilometer gereden op het trekpaard van mijn man.

Mijn paard wou prima werken voor mij maar op de grond moest hij echt niets van mij hebben. Hij kwam vrolijk naar mij toe maar eenmaal dichtbij vol afwijzing en agressie. Best confronterend hoewel we uiteraard weten dat hij dit gedrag erg sterk heeft. Ik heb eigenlijk geen huisarts of bloedonderzoek nodig om te bewijzen dat er dingen mis zijn maar moet dat enkel ondergaan voor de exacte reden want dat kan mijn paard dan weer niet vertellen haha

Maandag weer lekker werken en hopelijk knappen we eindelijk eens blijvend op in de komende weken. Oorzaak wijst eigenlijk nog steeds naar long covid en daardoor volledig ontregeld lichaam. Helaas weet niemand hoe dit het beste aangepakt kan worden. Ik krijg in oktober ook een bijeenkomst over inspannings intolerantie...is net zo vervelend als dat het klinkt pfffff....uiteindelijk komt alles goed...

Dat klinkt echt super vervelend zeg! Vervelend ook zoveel onduidelijkheid

Wat voor werk doe je en is dat dan te doen?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:30

manic schreef:
Ach Ellie, ga nou een beetje beter op jezelf passen! Maar 1 been wat opgelopen kan wel eens gebeuren dus hopelijk trekt het vanzelf weg.

Ik had de hele week vrij dus wel lekker met paard aan de bak geweest. Ik heb alleen wel echt mijn handen vol aan haar op het moment. Ze voelt zich echt helemaal dikke prima en is daardoor ineens heel erg spooky geworden. Erg ritselig en alert op alles, en overal op letten behalve op mij.

Ik wordt daar zelf dus ook echt een beetje angstig van en daardoor wordt ze weer nog ritseliger. Op een gegeven moment maar afgestapt want te veel prikkels voor ons alletwee.

Ik vrees dat bij mij de tienerjaren aangebroken zijn :(

Wat lastig zeg! Hopelijk snel beter. Wel een heel lekkere week om vrij te zijn. {:}

Wat mij heel erg hielp bij het opbouwen van spanning samen met Pietje, was bewust letten op het ontspannen van mijn kaken. Want als je dat aanspant, span je ook je bekkenbodem aan en dat voelen ze :Y)
Misschien doe jij dat ook onbewust??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 08:44

Beterschap Dierenfan. LongCovid ook iemand in mijn omgeving die dat heeft. Een continu gevecht niet alleen met jezelf maar ook met de omgeving die daar nog steeds vaak niet veel van snapt.

@Manic. Misschien last van de weersomslag? Sommige paarden - vooral merrie's heb ik t idee - kunnen daar nog wel eens op reageren.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:02

Ja alletwee. Combi van mijn eigen spanning na vallen, het weer en alles net ff wat ritseliger en ze voelt zich gewoon echt enorm goed en energiek.

Gelukkig fijn geholpen door stalgenootje gisteren wat eigenlijk neerkwam op “RIJDEN!” want als ze een beetje spanning opbouwt wordt ik te afwachtend en ik moet haar meer gewoon aan het werk houden. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan soms.

Ik wil het soms ook echt gewoon te mooi en netjes doen terwijl het in dit stadium soms nog best wel niet zo netjes maar wel duidelijk mag.

En daar komt dan ook nog bij dat het best een sensibele merrie is dus het verschil tussen en net genoeg hulp en veel te veel hulp is heel klein. Mijn vorige paard en ik ook waren alletwee wat lomper :o tegelijkertijd moet ik dan ook niet te terughoudend worden in mijn hulpen.

Leuk hoor, jonge paarden haha.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:11

Ah, je moet maar denken: Ik leer er weer een hoop van. :D :D

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 22:03

manic schreef:
Ja alletwee. Combi van mijn eigen spanning na vallen, het weer en alles net ff wat ritseliger en ze voelt zich gewoon echt enorm goed en energiek.

Gelukkig fijn geholpen door stalgenootje gisteren wat eigenlijk neerkwam op “RIJDEN!” want als ze een beetje spanning opbouwt wordt ik te afwachtend en ik moet haar meer gewoon aan het werk houden. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan soms.

Ik wil het soms ook echt gewoon te mooi en netjes doen terwijl het in dit stadium soms nog best wel niet zo netjes maar wel duidelijk mag.

En daar komt dan ook nog bij dat het best een sensibele merrie is dus het verschil tussen en net genoeg hulp en veel te veel hulp is heel klein. Mijn vorige paard en ik ook waren alletwee wat lomper :o tegelijkertijd moet ik dan ook niet te terughoudend worden in mijn hulpen.

Leuk hoor, jonge paarden haha.

Klinkt heel logisch en ook herkenbaar hoor! Fijn dat je hulp had!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:21

Hoe is het met Ellie Koekie? Je hebt wel pech zeg! Is het het been waar hij ook aan geopereerd is?

Lastig Manic dat je angstig wordt als je paard ritselig wordt. Inderdaad is het enige antwoord gewoon gedecideerd doorrijden en zeker niet gaan afwachten. Paard zoekt zijn zekerheid bij jou, die moet jij bieden. Maar ja, dat is niet makkelijk als je zelf er onzeker van wordt. Ik zou heel veel begeleiding zoeken in deze fase die jou iedere keer eraan kan herinneren dat je moet rijden en dat er geen onzekerheid in je eigen handelen inkruipt. Of misschien een tijdje je instructeur bij laten rijden?

Wat heb ik toch een geweldig paard. Ik ben een week op vakantie geweest, Owen ook vakantie. En na een week gewoon opstappen en wegrijden. Geen gedoe, niet druk lopen doen, gewoon braaf aan zijn werk en wat mij nog het allermeeste verbaasde, ook gewoon meteen weer fijn lopen en verder gaan waar we gebleven waren. Ik had hem veel zoekender verwacht, maar ook de dingen die hij eigenlijk in de week voor mijn vakantie pas geleerd/opgepikt had (in 1 keer goed in de rechtergalop aanspringen, nageven in galop) gewoon weer tonen. Ik ben dat zo anders gewend. Bij mijn merrie en de jonge paarden die ik daarvoor heb gereden, was het echt wel "fasten your seatbelts" na een paar dagen vakantie en echt wel weer een paar stappen terug in wat je kon verwachten. Laat staan na een hele week. Ik was al verliefd, maar wordt het elke dag meer!

Maar wat ook wel grappig is. Ik luister de laatste tijd veel in de auto de paardensportcast van Seth Boschman en Hester Bransen. Erg leuk. Maar wat zij regelmatig aangeven is, als je ze goed wegzet, dan pak je ze ook goed weer op na een rustperiode. Dus ik heb de laatste keer rijden voor mijn vakantie ook er echt op gelet, dat ik hem echt fijn had lopen en toen gestopt. En inderdaad, hij liep dus ook weer fijn bij de eerste keer na mijn vakantie. Dat deed ik in het verleden wel anders met mijn paarden, dan was het de laatste keer rijden voor mijn vakantie toch vaak een beetje van "vandaag ff chill, heeft toch geen zin zo vlak voor de vakantie" en als iets niet meteen lukte of als ze wat strak was "ach dat komt na mijn vakantie wel", ga ik nu niet op studeren" dus heb hem ook wel echt met een andere mindset weggezet voor mijn vakantie en er echt aan gereden dat hij fijn was op het moment van wegzetten. Ha ha zal een beetje van beiden zijn waardoor hij zo fijn was nu. Heerlijke sport is het toch, je kan je leven lang blijven leren en verbeteren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 09:11

Een korte vakantie inlassen in de beleertijd is altijd goed. Kunnen ze mooi over het geleerde nadenken. En vaak merk je dat ze ineens dan weer gegroeid zijn.
Het is ook altijd goed te merken met zadelmak maken en daarna het paard nog een paar maanden wegzetten op de wei. Je kunt zo weer beginnen waar je gebleven was. En het paard heeft de tijd gehad alle nieuwe indrukken een plekje te geven.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:18

Hahaha @oji ik moest ook meteen aan de podcast denken nav jouw verhaal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 12:00

QueenBeeBee schreef:

Ja die podcast is leuk hè. Ik heb hem eigenlijk pas onlangs ontdekt dus ben alles aan het luisteren. Ik zit ruim een half uur in de auto naar Owen toe dus prima luistervoer voor onderweg. En ook altijd goede reminders zo vlak voor je gaat rijden.

Onderweg naar vakantie had ik een hele lange podcast (4 uur ruim) interview met Jeroen Dubbeldam (tocheen van mijn grote helden in de paardensport). Was ook heel interessant. Ging echt de diepte in.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:16

oji schreef:
QueenBeeBee schreef:

Ja die podcast is leuk hè. Ik heb hem eigenlijk pas onlangs ontdekt dus ben alles aan het luisteren. Ik zit ruim een half uur in de auto naar Owen toe dus prima luistervoer voor onderweg. En ook altijd goede reminders zo vlak voor je gaat rijden.

Onderweg naar vakantie had ik een hele lange podcast (4 uur ruim) interview met Jeroen Dubbeldam (tocheen van mijn grote helden in de paardensport). Was ook heel interessant. Ging echt de diepte in.

Oh heel leuk ja! Ik heb nu de andere podcast van Hester ontdekt: Ruitergevoel. Ook een aanrader :j

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:06

QueenBeeBee schreef:
Leedebee schreef:
Wat een knapperd QueenBeeBee!
Zo groot wordt die van mij niet hoor haha.

Vandaag met het zadel er op gezeten.
Ik had gewoon serieus een error hoe ik op ging stappen met een krukje. Dat had ik echt nog nooit van mn leven gedaan! Ik moest er ff over nadenken :+

Let niet op mn zitzak houding :')
Ik was te druk met blij zijn haha

[ Afbeelding ]

Wauw wat goed! Super leuke foto toch juist, je staat er trots op

Vind ik ook! Geen zitzak houding hoor

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:07

oji schreef:
QueenBeeBee schreef:

De ga ik ook eens opzoeken. Ik vind het tijdens werk ook nog wel eens lekker om even een podcast te luisteren ipv een muziekje

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:18

Dik achterbeen is weer slank :(:) De 2 wondjes op dat been zijn ook mooi dicht.
Verder is Prinses Elize sinds deze week duidelijk weer fit LOL Wat een energie heeft die meid ineens. Ze was aan het bokken in de stapmolen :+
Wat mij betreft wordt het ook weer tijd om naar huis te gaan.

Aankomende woensdag controle (en dan doen ze ook meteen haar gebit want met die kiesextractie moet de tegenoverliggende kies vaker worden gevijld) en dan is het hopen dat ze goed loopt.
Dan neem ik haar daarna meteen mee en mag ze thuis in een kleine paddock tussen de rest.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 19:19

Fijn koekie!