Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:51

amandananana schreef:
Ik zou bijvoorbeeld nog wel een koudbloed kopen. Een fries x haf heb ik nog niet voorbij zien komen, daar zou ik dan wel weer gelijk voor in de auto springen haha!

Ik ook

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:54

Friezen zijn leuk, maar een goede gezonde gaat ook zo richting de 10.000 euro denk?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:54

Kennis laat donderdag haflinger keuren van €4500 en van 1.55 en ook lekker voorwaarts.
Lijkt verder ook geen gebreken oid te hebben. Dus het kan wel.
Wel gelijk gaan kijken toen ze erop werd gezet, er was ook zeer veel interesse maar gelukkig waren we er snel bij.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:06

amandananana schreef:
Ik zou bijvoorbeeld nog wel een koudbloed kopen. Een fries x haf heb ik nog niet voorbij zien komen, daar zou ik dan wel weer gelijk voor in de auto springen haha!

Correctie, het was een haflinger x bonte Fries. Stond op marktplaats, hele knappe merrie, maar zat zeker nog een goede maand flink doorrijden aan om daar fatsoenlijk en veilig mee op buitenrit te kunnen. Was echt jammer!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:31

waarom maakte je je zo druk lieser, deed ie wat raars? zoniet, nog een keer gaan en idd een paar keer goed ademhalen en toch doorzetten. indien ie wel raar reageerde op jou, dan voelt ie je spanning en dan is het niet het paard voor jou (jullie) lijkt mij..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:39

kehdra schreef:
Ik wil me graag aansluiten!
Wat een herkenbare verhalen lees ik hier zeg, ik had me van te voren niet bedacht dat het kopen zo ingewikkeld zou zijn...

Ik heb in mei mn oude paard verkocht, die werd gewoon niet blij van mij dat ik maar zo'n 3 keer per week kwam, ook een lieve bijrijdster voor een keer per week was duidelijk niet genoeg. De koppster die voor hem kwam (eerste kijker gelijk verkocht) was zo blij met hem, en ik snap nu waarom, er zijn maar weinig echt leuke paarden te koop..

Ik zoek volgens mij niks onmogelijke en bied écht een hele leuke stal aan. Vooralsnog staat alles wat wél leuk is op minimaal 2 uur rijden, en in de buurt is het of boven budget of voldoet gewoon niet aan mijn wensen.

Naast marktplaats; waar zoeken jullie nog meer?

Wat ik zoek:
*Bij voorkeur ruin, merrie ook oké, maar geen merrie-merrie
* tussen 1.52 en 1.60 (hoe kleiner hoe breder)
* tussen ongeveer 4 en 11 jaar
*absoluut geen dravers, volbloeden of logge koudbloeden
*moet relaxt aan lang teugeltje op buitenrit kunnen. Hoeft in de bak nog niet veel te kunnen behalve braaf zijn en niet rillerig/sensibel
* moet binnen 100 km van Groningen wonen

Zachte eisen:
*Liever geen merrie
*liever geen Spaanse die korter dan 2 jaar in NL is.

Klein stalgebrek geen probleem ivm 24/7 buiten pensionstal.

Budget tussen 4 en 5 duizend.

Stel ik onmogelijke eisen?

Op dit moment wel, ja. In jouw budget schrijf je eigenlijk heel erg veel potentiële paarden al af door geen volbloed, draver of koudbloed te willen. En als je daarbij ook nog dichtbij huis wil blijven (of in ieder geval een beperking qua afstand) wordt het nog lastiger.

En in die prijsklasse ligt het niet aan de volbloeden oid dat ze vaak kapot zijn. Het is een prijsklasse waar ook veel kapotte warmbloeden aangeboden worden, helemaal nu want ze kunnen er meer voor vragen/krijgen. Dan zou ik gewoon goed keuren, want qua kapot gaan als ze gezond zijn is een volbloed nu niet veel riskanter als een warmbloed. De bouw van koudbloeden zou ik nog in kunnen komen, hoewel dat ook lang niet bij allemaal zo is.

Lieser, waarom werd je gespannen? Door iets wat het paard deed of uit jezelf? Misschien een 2e keer kijken en juist ook hulp vragen aan de eigenaar om je erdoor te krijgen als het paard niet raar reageerde

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:43

lies schreef:
waarom maakte je je zo druk lieser, deed ie wat raars? zoniet, nog een keer gaan en idd een paar keer goed ademhalen en toch doorzetten. indien ie wel raar reageerde op jou, dan voelt ie je spanning en dan is het niet het paard voor jou (jullie) lijkt mij..

Ik ben de afgelopen twee jaar een paar keer heel hard gevallen. En sindsdien ben ik gespannen op vreemde paarden en op vreemde locaties. Op bekende (schrikachtige) paarden trouwens ook ;)
Het paard zal mijn spanning hebben gevoeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:48

Maar hoe reageerde het paard?

Weet je, mijn moeder vond vreemde paarden ook erg eng. Die heeft bij de laatste 2 paarden vooral gestapt en 1 of 2 rondjes gedraafd. Maar ik wist precies wat bij haar (of ons) zou passen dus vertrouwde zij op mij. Maar ik heb haar ook ooit aan de longe gehad en eigenaar die haar les gaf. Galop wilde ze niet, maar zo kon ze wrl door de spanning heen om iig een beetje te rijden. Eenmaal thuis met veel les en na mij rijden ging die spanning weg.
Als wij hadden moeten wachten op paard waar zij geen spanning op had hadden we nooit meer een paard gekocht. Dus denk jij dat die spanning blijft bij vreemde paarden moet je nadenken hoe je wel kan kijken of iets is zonder echt lekker te kunnen rijden. Maar wat zegt jouw instructie ervan? Kan je die niet meenemen de 2e keer? Dat die kan kijken, rijden en jou stukje lesgeven?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:55

MyWishMax schreef:

Het paard werd onrustig en kijkerig en ging dribbelen.

quote="MyWishMax"]
Als wij hadden moeten wachten op paard waar zij geen spanning op had hadden we nooit meer een paard gekocht. [/quote]
Ik heb het niet bij elk paard. Bij Datch bijvoorbeeld had ik het niet. Ondanks dat ik hem met een springzadel reed en veel te kort zat, voelde ik me daar wel fijn op.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:55

MyWishMax schreef:

MyWishMax schreef:
Als wij hadden moeten wachten op paard waar zij geen spanning op had hadden we nooit meer een paard gekocht.

Ik heb het niet bij elk paard. Bij Datch bijvoorbeeld had ik het niet. Ondanks dat ik hem met een springzadel reed en veel te kort zat, voelde ik me daar wel fijn op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:57

Oh, dan is het al heel anders. Je kan nog een 2e keer gaan kijken hoe je gevoel dan is, met instructie? Maar anders verder kijken. Het scheelt dat het niet elk paard is, maar 2e keer zou kunnen om te kijken of jebhet weer hebt.

Hoewel ik snap dat je er hopeloos van raakt hoor :(:)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 19:57

Het lastige is dat we niet genoeg geld hebben voor én een eigen paard voor mijn dochter én manegelessen voor mij. Het is dus of een paard voor ons beiden of manegelessen voor ons beiden.

MyWishMax

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:05

Maar hoe wil je dat gaan doen als je een paard hebt? Dan moet je ook beide lessen, toch? Heb je nu niemand die jullie kent en mee kan kijken?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:11

MyWishMax schreef:
Maar hoe wil je dat gaan doen als je een paard hebt? Dan moet je ook beide lessen, toch? Heb je nu niemand die jullie kent en mee kan kijken?

Lessen met een eigen paard is (op onze stal) goedkoper dan elk twee keer per week rijden waarvan bij beiden 1 keer een lease (wat bij ons erg duur is).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:14

Ah, dan snap ik het! Het moet echt te doen zijn hoor. Mijn moeder en ik zijn heel verschillend qua wat we willen en qua ervaring/kunde of hoe je het wil noemen. Ze bestaan echt de paarden die heel braaf zijn, maar tegelijk ook heet te maken bij degene die wat meer wil. Ik kon met verschillende paarden zware dressuurles hebben met een loeiheer paard en de volgende dag (of zelfs als ik voor mezelf reed meteen na mij) kon mijn moeder gewoon rustig rondrijden waarbij ze bijna te lui waren. Gingen pas aan als zij er meer aan reed, dus hoe meer vertrouwen ze kreeg hoe heter zij ze kon maken. Maar alsnog volgende dag aan los teugeltje naar buiten. Het is alleen een rot tijd...

Wat zegt jouw gevoel nu? Wil je zelf voor een 2e keer kijken? Of wil je kijken voor dochter, omdat zij er fijn op reed?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:16

Earth schreef:
Friezen zijn leuk, maar een goede gezonde gaat ook zo richting de 10.000 euro denk?

Ga je het denk niet meer mee redden.
Friezen waren al duur maar nu koop je veulens amper onder de 3000/4000

2 jaar geleden kon ik hengst veulen lopen 2250 of 2500,- nog altijd spijt gehad het niet gedaan te hebben gezien de markt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:29

StalNollie schreef:
Earth schreef:

2 jaar geleden kon ik hengst veulen lopen 2250 of 2500,- nog altijd spijt gehad het niet gedaan te hebben gezien de markt.

Was met de Arabieren ook zo.

Laatst een hengstveulen te koop zien staan. Lagere prijsklasse. €3750 :=

Ik kocht mijn eerste Arabier voor €1500. Die was toen 4

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:31

kehdra schreef:
Correctie, het was een haflinger x bonte Fries. Stond op marktplaats, hele knappe merrie, maar zat zeker nog een goede maand flink doorrijden aan om daar fatsoenlijk en veilig mee op buitenrit te kunnen. Was echt jammer!

Ik zou in deze tijd daar geen enkel probleem mee hebben. Zet zo'n paard een maand in training en klaar ben je toch?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:32

Lieser schreef:
MyWishMax schreef:

MyWishMax schreef:
Als wij hadden moeten wachten op paard waar zij geen spanning op had hadden we nooit meer een paard gekocht.

Hmm, ja ik vind het lastig hoor. Ben ook bij eentje gaan kijken, die wat dribbelig werd (van mij wrs). Ben verder gaan kijken, ik moet me gewoon helemaal zen voelen op een paard, anders gaan we samen op de kletter en ben ik er snel flauw van. Ik zou verder kijken als je niet dat gevoel had. Sneu voor je dochter, maar er zijn meer paarden.

Bij twijfel gewoon niet doen..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:08

kehdra schreef:
Wat een herkenbare verhalen lees ik hier zeg, ik had me van te voren niet bedacht dat het kopen zo ingewikkeld zou zijn...

Ik heb in mei mn oude paard verkocht, die werd gewoon niet blij van mij dat ik maar zo'n 3 keer per week kwam, ook een lieve bijrijdster voor een keer per week was duidelijk niet genoeg. De koppster die voor hem kwam (eerste kijker gelijk verkocht) was zo blij met hem, en ik snap nu waarom, er zijn maar weinig echt leuke paarden te koop..

Ik zoek volgens mij niks onmogelijke en bied écht een hele leuke stal aan. Vooralsnog staat alles wat wél leuk is op minimaal 2 uur rijden, en in de buurt is het of boven budget of voldoet gewoon niet aan mijn wensen.

Wat ik zoek:
*moet relaxt aan lang teugeltje op buitenrit kunnen. Hoeft in de bak nog niet veel te kunnen behalve braaf zijn en niet rillerig/sensibel

Zachte eisen:
*Liever geen merrie

Eens in België rondkijken, prijzen lijken hier toch wel een pak lager. Lijkt deze je niets?
https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... ndelmerrie

Oké, mss paar cm te groot, maar weet niet of het daarop aankomt?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:22

Sherivey schreef:
StalNollie schreef:

Was met de Arabieren ook zo.

Laatst een hengstveulen te koop zien staan. Lagere prijsklasse. €3750 :=

Ik kocht mijn eerste Arabier voor €1500. Die was toen 4

En dan levert de fokker nog in helaas. Dekgeld van €3000 is heel normaal bij de Arabieren, reken daar nog alle dierenarts-kosten bij op en alle andere kosten qua voer, hoefsmid, etc. en je hebt gewoon verlies.

Mijn hengstveulens komen er ook in ongeveer die prijsklasse op te staan. Prijs is best bespreekbaar, maar verlies hebben we met de hengstveulens sowieso. Het enige dat we kunnen doen is proberen het verlies zo klein mogelijk te houden :=

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:31

hwn schreef:
kehdra schreef:

Wat ik zoek:

Zachte eisen:
*Liever geen merrie

Eens in België rondkijken, prijzen lijken hier toch wel een pak lager. Lijkt deze je niets?
https://www.2dehands.be/v/dieren-en-toe ... ndelmerrie

Oké, mss paar cm te groot, maar weet niet of het daarop aankomt?

Wow wat een prijsverschil. Wel logoschere prijzen daar zie ik. Misschien toch eens een weekendje België er voor uittrekken.

@kendra ik heb de kunde wel om ze zelf even flink door te rijden maar heb daar gewoon niet zoveel zin in ;), denk dat die luiheid me wel aardig wat centen kost en ik daar toch maar aan moet geloven...

Voordeel is wel dat ik heel geduldig ben geworden. Ik merkte dat ik mijn lat steeds lager aan het leggen was: inmiddels doe ik weinig consessies op mijn wensen meer, dan duurt het maar een half jaar langer, geeft mij tijd om nog wat te sparen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 06:32

lies schreef:
Hmm, ja ik vind het lastig hoor. Ben ook bij eentje gaan kijken, die wat dribbelig werd (van mij wrs). Ben verder gaan kijken, ik moet me gewoon helemaal zen voelen op een paard, anders gaan we samen op de kletter en ben ik er snel flauw van. Ik zou verder kijken als je niet dat gevoel had. Sneu voor je dochter, maar er zijn meer paarden.

Bij twijfel niet inhalen, inderdaad :)
We doen het niet. Ik denk dat het uiteindelijk wel goed gekomen zou zijn, met veel les en steeds vooraf longeren bijvoorbeeld (een beetje zoals MyWishMax beschreef). Maar daar koop ik geen paard voor. Ik heb zelf geen hoge spring- of dressuurambities, dus ook geen reden om maanden bezig te zijn om een paard en mezelf op/aan te pakken.
We kijken dus verder.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:39

kehdra schreef:
Wow wat een prijsverschil. Wel logoschere prijzen daar zie ik. Misschien toch eens een weekendje België er voor uittrekken.

@kendra ik heb de kunde wel om ze zelf even flink door te rijden maar heb daar gewoon niet zoveel zin in ;), denk dat die luiheid me wel aardig wat centen kost en ik daar toch maar aan moet geloven...

Voordeel is wel dat ik heel geduldig ben geworden. Ik merkte dat ik mijn lat steeds lager aan het leggen was: inmiddels doe ik weinig consessies op mijn wensen meer, dan duurt het maar een half jaar langer, geeft mij tijd om nog wat te sparen.

Met jouw budget was ik denk ik wel na gaan denken over die maand doorrijden. Desnoods breng je hem een maand weg, dan zit je maximaal 1000 euro duurder maar heb je wel een dier voor een nette prijs geschikt voor wat jij ermee zou willen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:48

Lieser schreef:
lies schreef:

Bij twijfel niet inhalen, inderdaad :)
We doen het niet. Ik denk dat het uiteindelijk wel goed gekomen zou zijn, met veel les en steeds vooraf longeren bijvoorbeeld (een beetje zoals MyWishMax beschreef). Maar daar koop ik geen paard voor. Ik heb zelf geen hoge spring- of dressuurambities, dus ook geen reden om maanden bezig te zijn om een paard en mezelf op/aan te pakken.
We kijken dus verder.

Het verschil is wel dat ik degene ben met veel ervaring en precies in kon schatten of het zou passen of niet. Daar hoefde zij niet voor proef te rijden. Ik heb ook nooit gesproken over maanden longeren oid, wel lessen ja. Ik heb haar 1 keer met proefrijden aan longe gehad. ;) Maar dus wel investeren jn een zo goed mogelijke start als combinatie. Ze reed binnen een maand gewoon normaal zonder extra dingen, juist omdat we gebouwd hadden aan vertrouwen van beide en goede start. Ook met de 3,5 jarige := Maar goed, wij vonden het die investering juist wel waard, want wat zijn paar weken of maanden nu op de jaren dat je hopelijk een paard hebt.

Veel les raad ik sowieso aan iedereen aan, juist in het begin. Want ook zonder ambities heb je les nodig en zo zorg je voor goede start en minder mogelijke problemen later waarbij fouten verbeteren veel moeilijker is als goed beginnen / aanleren.