Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:19

Vos en marter zijn niet zo sterk, we hebben er ervaring mee en de middelen zijn betaalbaar.
Wolf is lang weg geweest (en daarvoor bejaagd), we mogen veelal geen adequate bescherming inzetten (schuilstallen, incl. hoge omheining), adviezen die er zijn kloppen niet en de wolf is ook voor ons een gevaar.
Komt nog eens bij dat er hier voor wolf stomweg niet genoeg voedsel is, wat niet alleen de sprong naar vee verklaart, maar ook bedreiging betekent voor hond en mens, funest is voor de wild stand en dus biodiversiteit die de wolf juist beter zou maken ... Simpelweg gaat alles in NL er op achteruit met een wolf bij een wankel evenwicht qua wild zoals er nu loopt, en vee weer deels/permanent moeten opsluiten brengt ook welzijns en milieubelasting met zich mee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:26

Precies, de wildstand gaat helemaal naar de maan, dit is geen verbetering.
En ook de begrazingsdieren op de heide, maar ook in veel andere natuurgebieden kan niet meer.
Denk aan schapen of aan koeien en pony's. Die zijn allemaal niet te beschermen.
En denk maar dat een vroege wandelaar met een hond ook nog wel de pineut gaat zijn als hij jongen heeft.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:38

Ik vrees alleen dat we niet veel andere keuze hebben? Als andere landen hem wel “gedogen” gaan ze er in NL en/of BE niks aan doen vrees ik.. Vind het alleen jammer dat er vooral heel pro of heel tegen info te vinden is. Ik ben hem ook liever kwijt dan rijk maar zou ook graag wat gerichte info krijgen. Kunnen ze bijvoorbeeld voorspellen of er plaatsen zijn waar hij zich nooit zal vestigen?
Je hebt ook die trekkende exemplaren natuurlijk maar daar zouden afradende maatregelen mss voldoende zijn als andere dieren in de buurt niet beschermd zijn?
We hebben een (kleiner) bos hierachter maar dat is niet aangesloten op een groter netwerk van bossen of natuurgebied. Geen idee of hier ooit een wolf gaat langskomen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:26

Wij hebben hier geen bos en toch zwervende wolven. Dat er hier waarschijnlijk geen vestigen is enkel hoop. Immers de wolven populatie groeit inmens snel. Ze kunnen kiezen tussen vechten voor eigen territorium wat mogelijk geschikt is of gaan voor gebied waar ze niet voor moeten vechten. Minder geschikt gebied dus zullen zich aan moeten passen. Aanpassen zijn dieren best goed in. Net als wij mensen gaan ze met de tijd mee. Terug kan namelijk niet. Er gaat vlot een generatie wolven komen die gerust op platteland leven ipv bos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:27

Wolven zijn niet persé verbonden aan natuurgebieden. Stichting Ark gaat heel reeël met de wolven om. Feiten op een rijtje, rekening houdend met verkeersslachtoffers.
Samen werken aan oplossingen bij conflicten.

En heel simpel gezegd, als je echt wil dat de wolven weer weggaan moet je bij de EU zijn. Europees beschermde soort, daarom is hij er nu weer. De partijen er omheen reageren er alleen op, ieder vanuit zijn expertise of interest.

No need to blame de natuur partijen.
(Ik vind het zelf supergaaf dat de wolf terug is, spectaculair!)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:30

Maar hoe is die beschermde status voor de wolf in Europa ontstaan denk je? Toch misschien door een stevige lobby?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:32

Ik snap dat het spectaculair is maar wegen de nadelen daar tegenop? Het ging toch prima zonder of kan hij op bepaalde gebied echt een verschil maken in positieve zin?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 22:40

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:01

Kalea schreef:
Ik snap dat het spectaculair is maar wegen de nadelen daar tegenop? Het ging toch prima zonder of kan hij op bepaalde gebied echt een verschil maken in positieve zin?

Ja in KLEINE aantallen in een groot natuurgebied kan een wolf veel goed doen. Echter zodra die factoren veranderen, zowel groeiende aantallen als kleinere oppervlakken, gaat het fout. We zijn zeker in dit deel van Europa qua aantallen al lang omgeslagen in nadelen en we hebben in stadstuin NL geen ruimte qua wildstand voor wolven.
Die 2000+ in Duitsland zouden fors terug moeten (50-75% zelfs) om die voordelen terug te krijgen.

Die mooie video van wolves change rivers is een goed voorbeeld van wat een klein aantal wolven kan toevoegen in een groot gebied als Yellowstone zonder negatieve impact op de wildstand. Echter inmiddels is dat wild gaan migreren naar landbouwgebieden wegens de hoge jachtdruk van de wolf met problemen als CWD (chronic wasting disease) en een ook voor mensen gevaarlijke lintworm waar geen medicijnen voor zijn. En vervolgens aanvallen op vee, honden en mensen omdat de wolf achter het wild aan trekt wat de veiligheid van de mens opzocht omdat daar geen wolven waren. En dat begint daar dan o.a. met het beeld van tientallen herten liggend op een rij tegen je schuur aan.
Was de Yellowstone wolvenpopulatie van het begin gemanaged en op een maximum gezet incl. aanpassen daarvan waar en wanneer nodig, dan was dat voordeel ook zo gebleven. Helaas is er niks gedaan en zijn de voordelen inmiddels aardig verloren aan het gaan.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 23:37

Jammer dat er voorbeelden zijn en dat daar dan niks mee gedaan wordt.. Als ze in België zuidelijker zouden opschuiven gaan wij toch ook aanpassingen moeten doen. Maar is niet makkelijk zoals al vaker aangehaald.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 07:31

Marigold schreef:
Wolven zijn niet persé verbonden aan natuurgebieden. Stichting Ark gaat heel reeël met de wolven om. Feiten op een rijtje, rekening houdend met verkeersslachtoffers.
Samen werken aan oplossingen bij conflicten.

En heel simpel gezegd, als je echt wil dat de wolven weer weggaan moet je bij de EU zijn. Europees beschermde soort, daarom is hij er nu weer. De partijen er omheen reageren er alleen op, ieder vanuit zijn expertise of interest.

No need to blame de natuur partijen.
(Ik vind het zelf supergaaf dat de wolf terug is, spectaculair!)

Nou, spectaculair, ja hoor tuurlijk. Tot je dieren dood in de wei liggen. Net zo als de Oostvaarders plassen, spectaculair, totdat het geiten wollen sokken volk na veel dierenleed voortschrijdend inzicht krijgt.

Dit al gelezen? [VN] Wolf bijt pony dood in paddock

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:29

Ik bedenk me opeens: Wat als we geen "wolf" lezen maar leeuw, beer of tijger? Zouden de mensen het dan ook zo leuk vinden dat er een groot roofdier terug is in Nederland?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:33

Leeuw en tijger zijn verkeerde tijdperk qua dromers. Beer (en lynx) staan van wat ik herinner wel op die lijst.
En dan is het eigenlijk raar dat dat over natuur gaat, aangezien de mens de rivierdelta die Nederland grotendeels is heeft ingepolderd en daarmee begaanbaar gemaakt voor grotere en dus zwaardere diersoorten. Hele dromerij gaat over een periode waarin de Nederlandse natuur al grotendeels het gevolg was van menselijke activiteiten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:37

Ik bedoelde het niet realistisch, maar vooral hoe de beleving van de mensen zou zijn!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:39

Ik denk als het (verwilderde) hond zou zijn dat het wel direct over inslapen/afmaken zou gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:50

Idd men geeft continu aan 150 jaar terug... Ja toen liepen de honden nog los over straat en verplaatsten we ons met paard en wagen... Moet dat ook weer terug komen? Immers men vind het fantastisch dat de wolf terug is omdat hij er 150 jaar terug ook was. Nou zullen we de rest dan ook maar terug halen? Immers toen was het fantastisch kennelijk.

Ik moest wel lachen... Iemand dacht werkelijk dat er nu op de veluwe zoveel wild gedood is omdat het wild niet gewend is aan de wolf haha. Volgend jaar blijven er meer jonge dieren leven want dan kennen ze de wolf...

Oh wee als mijn honden wild doden... Als de wolf het doet is men helemaal lyrisch want dat is de natuur...ik kan het niet snappen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 16:15

josien_m_ schreef:
Ik bedoelde het niet realistisch, maar vooral hoe de beleving van de mensen zou zijn!

Die zijn het snel zat als je niet meer kan hardlopen, hond uit laten, enz. na zonsondergang. Hier in NL/BE is het enige gevaar in de nacht een ander mens, geen wild. We hebben er ook geen beschermingsmiddelen tegen (die echt werken), want die kunnen ook tegen mensen gebruikt worden en dus verboden.
En ja naast het risico voor mijn vee wil ik ook op zijn minst na zonsondergang pas van de wei weg hoeven ipv al ruim ervoor en gewoon veilig naar de auto kunnen lopen of met de fiets naar huis zonder zorgen.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:30

Iemand wil Welkom Wolf uit hun tent lokken.

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:47

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 23:10

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 04:01

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 06:12

DuoPenotti schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/400 ... zLwKK0OfS8
Ja ze zijn schuw word ons toch wijsgemaakt...

En laat dat weer "hier" zijn. Gelukkig blijven ze tot nu toe allemaal in Brabant. Ik ben benieuwd of er nu veel zitten of maar 1 of 2 die gewoon niet schuw zijn. Ik lees dan weer wouwse plantage dan weer lage zwaluwe dan weer omgeving Steenbergen of juist hoogerheide /essen. Voor een wolf allemaal aan te lopen maar het zijn best wel afstand (gebied van 50 bij 50 kilometer ongeveer). Het kan er dus 1 zijn maar ik vrees dat het er meer zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 08:47

Dat idee heb ik ook. Hoe dan ook wordt volgend jaar gruwelen met het nageslacht.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 09:16

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 10:16

Mist schreef:
Dat idee heb ik ook. Hoe dan ook wordt volgend jaar gruwelen met het nageslacht.

Jep en nooit verwacht maar nu al zover dat ik eerst vriendin benader of ze mee gaat op boswandeling omdat ik het alleen met de honden niet zie zitten ivm de aanwezigheid van de wolf. Mijn herder gaat sowieso reageren als deze hem ziet. De kans is nu nog enorm klein om een wolf tegen te komen maar wel serieus aanwezig