Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kaylee

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:38

Hier rijd ik inmiddels ook al een jaar niet meer. Ik mis het ook wel moet ik zeggen. Toen ik verhuisd ben ben ik gestopt met het paard dat ik reed. De verhuizing maakt een eigen paard dan weer wel mogelijk. Ik wil ook graag wel weer gaan rijden. Een manege vind ik eigenlijk niet echt een optie, ik ben daar jaren geleden mee gestopt omdat ik het idee had uitgeleerd te zijn. Uitgeleerd ben je natuurlijk nooit, maar er zat voor mij geen enkele vorm van uitdaging meer in. Een tijdelijke leasepaard voor een korte tijd lijkt me lastig te vinden.....

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:50

Ik rij niet, mijn huidige paard staat met pensioen en ik heb echt geen zin meer paarden van anderen te rijden. Mocht iemand van stal het vragen bij bijvoorbeeld ziekte of vakantie of zo prima, maar verder heb ik dat echt wel gehad. Manege trekt mij ook niet. Maar ik mis het rijden wel!

robinxfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:55

Ik rijd 2x per week op een paard van m'n werkgever, ik vind het wel fijn om actief te blijven qua rijden. Zit te twijfelen om misschien iets te leasen want terug naar de manege lessen wil ik eigenlijk niet. Hopelijk heb ik gewoon snel een eigen paard! ;)

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 00:54

Voor mij is het inmiddels 3.5 maand geleden dat ik mijn pony verkocht heb en sinds die tijd maar één keertje gereden. Voor mij is manege of tijdelijk leasen geen optie. Dat vind ik toch niet zo netjes tegenover de eigenaar, en ben er ook wel even klaar mee voor anderen te rijden.

Ik zou best het paard van een vriendin van me kunnen rijden maar vind het afspreken en dan met OV er naartoe gaan toch wel veel moeite.. Ik mis het ook niet zo erg als ik had gedacht, en begin het nu ook wel heel veel te vinden om elke dag naar stal te moeten als ik eerlijk ben. Maargoed, ben dan ook wel een beetje lamlendig door de quarantaine.

Ik wilde ivm studieplanning (lees: verplichte stage) sowieso pas over een maand of vier serieus gaan kijken/bezichtigen, dus heb gelukkig nog even om erover na te denken. :j

Hoe staan jullie er tegenover om een paard te nemen als je verwacht een verzorger/bijrijder nodig te hebben?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 06:09

Galuppy0546 schreef:
En waar ik ook tegenaan loop, het aantal advertenties waar in de tekst staat;

Topbraaf, 100% verkeersmak, geschikt voor een beginnende ruiter bla bla het hele mooie verhaaltje.
En dan vraag ik meer informatie op

en dan blijkt dat ie toch wel behoorlijk sensibel is, wil nog wel eens vluchtgedrag vertonen, bij moeilijke oefeningen bokt ie wel eens

Kan het niet meer op 1 hand tellen, ook niet meer op 2 trouwen.

:')

zet dat er dan direct in.

We hebben laatst op een Appaloosa gereageerd. Stond wel specifiek bij dat ie eigenwijs was. Dus ik vroeg "is het wel gewoon braaf opstappen en wegrijden?".
Ik kreeg daarop een negatief antwoord van de eigenaar.

Nu een paar weken later, wordt t zelfde paard via een handelaar aangeboden als zeer braaf. Zou ie echt zoveel bijgeleerd hebben in een paar weken tijd?, vraag ik me af.
Hij staat nogal een eind uit de buurt, dus ga t er maar niet oo wagen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:14

Er zijn aantal handelaren op MP die adverteren altijd met poepbrave paarden.

Staat veel meuk op, en dat houdt me soms ook tegen om mijn paard wegbrengen doen.
Ik weet wat ik heb is bijna perfect en loopt momenteel als een treintje

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:49

Toen ik 2 jaar geleden op zoek was naar een paard, had ik er al vrij snel 1 gevonden. Nu lijkt het veel ingewikkelder, terwijl mn budget hoger is.

Van de week was ik bij een kleine handelstal met vrijwel lege stallen.
Hij vertelde dat hij gewoon niet aan paarden kon komen.
Er is weinig gefokt de laatste jaren en veel aan het buitenland verkocht.

En nu kom ik juist veel drachtige merries tegen. Die ik dan weer moet laten staan omdat dat een probleem is met de pensionstal waar ik sta.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:19

En jong spul.. Er staat hier een ton aan 3 en 4 jarigen die net zadelmak zijn.

Maar de goed aangereden.. Ho maar

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:23

Galuppy0546 schreef:
En jong spul.. Er staat hier een ton aan 3 en 4 jarigen die net zadelmak zijn.

Maar de goed aangereden.. Ho maar

Nou 4 jarig, braaf zadelmak vind ik prima, maar kom ze niet tegen in de prijsklasse tot eur 8000,00.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:27

Ik twijfel enorm na de laatste.. Ik was specifiek opzoek naar een goed aangereden, wat ouder jaartje of 10 met al de nodige ervaring.

Er wordt mij gewoon enorm aangeraden na de laatste miskoop om voor een jonge te gaan want die hebben de minste schade opgelopen door de jaren heen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:41

Galuppy0546 schreef:
Ik twijfel enorm na de laatste.. Ik was specifiek opzoek naar een goed aangereden, wat ouder jaartje of 10 met al de nodige ervaring.

Er wordt mij gewoon enorm aangeraden na de laatste miskoop om voor een jonge te gaan want die hebben de minste schade opgelopen door de jaren heen.

En gaan al die adviseurs jou ook goed helpen om dat jonge paard correct op te leiden?
Heb jij de contacten/instructie om dit tot een succes te maken? Zo ja, koop gerust een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:45

Galuppy0546 schreef:

Jonge paarden kunnen ook vanalles hebben of krijgen.
Wat had je laatste paard precies? En had je alles gekeurd en getest wat mogelijk was voor de aankoop?

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:46

Ohnee did adviseurs gaan daar niet bij helpen, thank God niet :+

Maar ik snap de beredenering die erachter zit wel.

Maar ik heb wel de instructie om daar mee te helpen dat wel.

@brokjes als je mijn topic Dwaling even opentrekt hier op bokt daar staat uitgebreid alle ellende in beschreven haha.
Waar mensen zich overigens wel in vergissen in dat topic is dat iedereen direct schreeuwt dat ik een beginnend ruiter zou zijn omdat ik zoek naar een braaf beestje.. Ik rij inmiddels 16 jaar waarvan ik het grootste deel van de tijd paarden voor anderen heb gereden, dus kom ook niet rechtstreeks van de manege af. :+ dus negeer die oliebol.

ArcoIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:24

Galuppy0546 schreef:

Topbraaf, 100% verkeersmak, geschikt voor een beginnende ruiter bla bla het hele mooie verhaaltje.

en dan blijkt dat ie toch wel behoorlijk sensibel is, wil nog wel eens vluchtgedrag vertonen, bij moeilijke oefeningen bokt ie wel eens

Ja toch? Scheelt ons allebei moeite lijkt me toch zo? Ik loop sowieso tegen veel advertenties aan die zich bij nadere informatie opvraag tegenspreken hoor... heel naar.

Ja he? Scheelt iedereen tijd lijkt me zo toch? Moet zeggen dat ik dit met veel advertenties en onderwerpen heb ervaren hoor, maar leuk is anders.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 10:27

Maar dan denk ik.. Why?

Inderdaad wat je zegt het kost ons beide tijd.. Kan me ook niet voorstellen dat je als verkoper op al die onnodige berichten zit te wachtrn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:02

Spaansepony schreef:
Gini schreef:
Gefeliciteerd Lindipre! :)

Spaansepony, heel benieuwd naar wat je weer hebt weten te scoren. :D

[ [url=m/WqznxQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk dier! Wat ga je ermee doen? Houden of meteen de verkoop in? :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:42

boemel schreef:
Galuppy0546 schreef:

We hebben laatst op een Appaloosa gereageerd. Stond wel specifiek bij dat ie eigenwijs was. Dus ik vroeg "is het wel gewoon braaf opstappen en wegrijden?".
Ik kreeg daarop een negatief antwoord van de eigenaar.

Nu een paar weken later, wordt t zelfde paard via een handelaar aangeboden als zeer braaf. Zou ie echt zoveel bijgeleerd hebben in een paar weken tijd?, vraag ik me af.
Hij staat nogal een eind uit de buurt, dus ga t er maar niet oo wagen.

Gaat dit over admiraal? 7 jarige appaloosa?

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:09

Galuppy0546 schreef:

Grappig, ik heb juist tegenovergesteld advies gekregen van een kennis. Zij fokt zelf hele goede springpaarden, maar raadt juist aan een dier van ~10 te kopen dat al iets heeft gedaan. Idee erachter is dat tegenwoordig veel jonge paarden al snel 'stuk' zijn. Daarom liever een iets oudere kopen: als er iets mis mee was, dan was het tegen die tijd wel naar boven was gekomen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:11

Lillz schreef:
Galuppy0546 schreef:

Grappig, ik heb juist tegenovergesteld advies gekregen van een kennis. Zij fokt zelf hele goede springpaarden, maar raadt juist aan een dier van ~10 te kopen dat al iets heeft gedaan. Idee erachter is dat tegenwoordig veel jonge paarden al snel 'stuk' zijn. Daarom liever een iets oudere kopen: als er iets mis mee was, dan was het tegen die tijd wel naar boven was gekomen.

Ja, dat advies kreeg ik ook.
Maar omgekeerd ook ... koop maar een jonkie, dan is er nog niks verpest.
Het blijft lastig hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:19

Ik begrijp eigenlijk juist helemaal niet zo goed dat dit een twijfelpunt kan zijn. :o
Het gaat er niet om wat de anderen zeggen en wat zogezegd de voor- en nadelen van jonger dan wel ouder zouden zijn. Het gaat er toch om naar waar jij op zoek bent?
En dan vind ik een groen ding waar JIJ het grootste deel van de opleiding voor je rekening zal moeten nemen of een ouder ervaren paard waar ook HET PAARD als leermeester zal kunnen dienen, toch wel twee heel verschillende keuzerichtingen.

Galuppy0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:21

Gini schreef:
Ik begrijp eigenlijk juist helemaal niet zo goed dat dit een twijfelpunt kan zijn. :o
Het gaat er niet om wat de anderen zeggen en wat zogezegd de voor- en nadelen van jonger dan wel ouder zouden zijn. Het gaat er toch om naar waar jij op zoek bent?
En dan vind ik een groen ding waar JIJ het grootste deel van de opleiding voor je rekening zal moeten nemen of een ouder ervaren paard waar ook HET PAARD als leermeester zal kunnen dienen, toch wel twee heel verschillende keuzerichtingen.

Ja en bij die laatste ging het de vorige keer dus gruwelijk mis :+ dus het is wel degelijk een twijfel punt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:27

Ja tuurlijk, mislopen kan het altijd, maar dat heeft dan toch geen invloed op de initiële keuze? Als jij een ouder paard zoekt dat eerder jou kan helpen dan andersom, en je treft een verkoper die zijn staatsgevaarlijk paard als zodoende aanbiedt. Dan ben je enorm belazerd en is dat paard niet datgene wat jij zoekt.
Maar de stap om dan te zeggen: "ik ga voor een jong, groen paard" vind ik dan ineens zo groot. Om het een beetje zakelijk te stellen: het zijn zo twee verschillende producten. :D

Edit: tenzij die wens niet zo groot is natuurlijk. Als je niet echt een leeftijdswens hebt en je even graag een leermeester zou hebben als een jong ding dat alles nog moet leren, dat kan ook natuurlijk. Dat je daar niet echt een voorkeur in hebt. Maar ook dan is er toch niet echt twijfel? Dan ga je gewoon naar alle dieren kijken die voor de rest aan jouw eisenpakketje voldoen en laat je die leeftijd links liggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:40

Lillz schreef:
Voor mij is het inmiddels 3.5 maand geleden dat ik mijn pony verkocht heb en sinds die tijd maar één keertje gereden. Voor mij is manege of tijdelijk leasen geen optie. Dat vind ik toch niet zo netjes tegenover de eigenaar, en ben er ook wel even klaar mee voor anderen te rijden.

Ik zou best het paard van een vriendin van me kunnen rijden maar vind het afspreken en dan met OV er naartoe gaan toch wel veel moeite.. Ik mis het ook niet zo erg als ik had gedacht, en begin het nu ook wel heel veel te vinden om elke dag naar stal te moeten als ik eerlijk ben. Maargoed, ben dan ook wel een beetje lamlendig door de quarantaine.

Ik wilde ivm studieplanning (lees: verplichte stage) sowieso pas over een maand of vier serieus gaan kijken/bezichtigen, dus heb gelukkig nog even om erover na te denken. :j

Hoe staan jullie er tegenover om een paard te nemen als je verwacht een verzorger/bijrijder nodig te hebben?

Volgens andere topics is het best moeilijk om aan een GOEDE verzorger\bijrijder te komen.Als je niet iedere dag zelf tijd hebt zou ik een volpensionstal nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:59

Lillz, ligt eraan waarom je een verzorger/bijrijder nodig zou hebben. Kan je zelf alleen in het weekend bijvoorbeeld? Of is de maandelijkse last te zwaar?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:07

Vanillia schreef:
Bedankt voor de PBs die ik nav mijn vorige bericht heb ontvangen! :)

Blijkt toch minder lastig te zijn dan ik dacht. Na 3 weken niks te hebben gevonden wat me interessant genoeg leek om te gaan kijken heb ik nu een afspraak om maandag te gaan kijken naar een hele leuke tuiger :D

Ben net gaan kijken en vind het een leuk paard, maar niet voor mij. Bleek toch een stuk meer sensibel en minder ‘braaf’ te zijn dan gedacht. Ik merk nu dat door m’n burn-out mijn spanning ook op dit vlak snel van 0-100 vliegt en ik daar dan erg lastig weer vanaf kom, vooral als paard dan zo enorm spiegelt dat ik er eigenlijk niet aan kon zitten met mijn been zonder dat ie meteen ging. Geen verkeerd paard, maar gewoon niet voor mij helaas.