[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 23:26

Spirit wordt trouwens echt wel groot genoeg voor je als ik ze samen zie, waarschijnlijk zelfs beter dan Limo omdat hij ook vrij veel bot heeft.
(Mocht je daar nog over twijfelen)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 09:51

Sizzle schreef:
Spirit wordt trouwens echt wel groot genoeg voor je als ik ze samen zie, waarschijnlijk zelfs beter dan Limo omdat hij ook vrij veel bot heeft.
(Mocht je daar nog over twijfelen)

Idd en daar twijfelde ik niet meer aan sinds ik ze weer naast elkaar zag.
Spirit wordt duidelijk steviger. Zie ik ook aan de dikte van zijn benen :)
Die gaat dus ook niet meer de verkoop in :D

Vind alleen zijn hoeven niet in verhouding. Die zijn smaller/kleiner dan die van limo. En dat met een steviger lijf, beetje quarter horse idee :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 17:24

vandaag weer een toffe les gehad.
En mijn zelfvertrouwen nam het over :D
balkjes oefeningen gedaan zoals deze (even snel via paint gedaan)

gewone balkjes stappen dat deed limo al.
Maar om hem te leren mooi recht te blijven lopen had lesgeefster dit opgesteld:
(van E naar B met de punt met dwarsbalk naar de B)
Afbeelding
Maar Limo? Die wou niet eroverheen, zelfs niet als lesgeefster hem wou begeleiden.

Dus ipv meteen zo een grote verandering te doen hebben we de balken eerst anders opgesteld:
ook hier weer B bovenaan en E onderaan
Afbeelding
Hier ging limo uiteindelijk na wat aandringen wel overheen. Heb dan na enkele keren ook vanaf de A naar C en omgekeerd erover gegaan zodat hij toch over de hoeken moest.

Daarna terug de driehoek opgesteld maar de punt niet helemaal dicht, beetje open gelaten. (wel met de dwarsbalk er nog voor)
En ja hoor, daar ging limo toch overheen.
Paar keer herhaald toen ik ineens luidop zei: "Limo, dit kunnen we ook in draf!" En zodoende zijn we er 3x in draf overheen gegaan :D
Lesgeefster vond dat helemaal tof.

De grootste belonging voor limo? Meteen afzadelen in de piste en Spirit erbij gezet zo hebben ze nog ruim een uur in de piste gestaan om te spelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 23:45

Soms gaat het ook minder fijn in de les

Limo was ongehoorzaam vandaag. Niet ontspannen, alleen maar willen draven. En dat van begin tot eind van de les. Niet over balkjes willen, uiteindelijk na lang doorzetten is hij er toch over gegaan.
Maar hij maakte zich sterk en nam zelfs het bit vast. Staan duidelijk tandafdrukken op het bit.
En als ik me zwaar maakte voor hem naar stap te rijden ging hij zich alleen sterker maken en in draf versnellen.

Dit was geen fijne les, maar goed, we geven niet op.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 23:50

Kan het zijn dat hij misschien spierpijn ofzo had? :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 00:14

Hoort erbij! Morgen is er weer een nieuwe dag met nieuwe kansen :(:)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 15:42

Fijne en minder fijne dagen horen erbij. Volgende keer beter toch :)

Vind het zo leuk om Limo en Spirit zo te zien spelen <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 15:48

Hoort erbij.
Hoop alleen dat het zadel niet pijn doet. Hij is namelijk wel veranderd qua spieren sinds we goed trainen.
Zadelmaker heeft mail van mij dus hoop snel een afspraak te hebben voor nacheck van zadel.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 18:37

Denk niet meteen aan de spullen als het een keer een dagje niet goed gaat. Het is ook een puber en die hebben soms sulke dagen. Er zullen nog wel meer dagen komen dat hij je gaat uittesten. Gewoon doorrijden/ jongeren en duidelijk blijven. Dan komt het goed!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 18:52

Heb alvast een doel om naartoe te werken. 24 februari wordt op stal onderling dressuurwedstrijd georganiseerd.
Afhankelijk van de proeven en hoever op voorhand we die krijgen om te oefenen ga ik met limo meedoen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:07

Leuk, gewoon doen! Goed voor de ervaring :) En een dagje wat minder geeft ook niks, dat heeft iedereen wel eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 19:31

Misschien niet elke les balkjes doen maar 'gewoon' de basis er in rijden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 20:50

bobje26 schreef:

Balkjes kwamen pas halverwege de les. Het begon al bij het betreden van de piste aan de hand. Toen deed limo al hevig. Komt er nog eens bij dat er een vreemd kloppend geluid langs de muur van de piste te horen was dat ook best lang aanhield. Dus langs die kant was limo al nerveuzer.
Maar begon dus gewoon van in het begin al. De balkjes hebben er niet veel mee te maken.

Wat de wedstrijd betreft. Ik doe niet mee om te winnen.
Wel vind ik interessant om de punten op papier te zien.
Maar ik doe het in de eerste plaats voor de ervaring van limo. Want die dag is er véél meer volk aanwezig en dan dus meer beweging in de kantine en langs de bak. Meer gepraat ook. Allemaal extra triggers voor limo.
En de galop zal ik waarschijnlijk gewoon laten vallen en draf doen. Lesgeefster vind limo nog niet klaar voor galop (hoe graag limo ook zou galopperen)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:55

Hoe is hij langs de weg? Is hij uberhaupt verkeersmak?
Want dan zou je misschien samen met hem en een ervaren combinatie ter afwisseling eens op pad kunnen. Zo blijft hij dan ook fris in het koppie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 21:00

Volgens vorige eigenaar is die verkeersmak. Maar dat was een leugen wnt van 1 vrachtwagen in de verte (50m) ging limo al met 4 benen tegelijk de lucht in en draaide zich zo om. Was blij dat ik toen nog wandelde met longeerlijn. Dus hij had zich toen gelukkig niet losgetrokken.

Aan de hand ga ik al geregeld wandelen langs fruitplantages. Daar rijden af en toe auto's, brommers en fietsers maar daar houden ze wel rekening met de snelheid.
Manege zit vlak bij een druk'e weg waar ze 70 rijden maar sommigen rijden er ook 80 of 90.
Daar durf ik nog niet langs ondanks dat tussen fietspad en rijbaan een parkeerstrook is dus nog genoeg spatie tussen ons en het verkeer

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 22:08

Even overlegd met stalbaas zijn dochter die alles organiseerde en zelf les geeft.
Het is veiliger als ik niet deelneem met limo omdat er veel kinderen gaan zijn die niet begrijpen dat een paard kan schrikken door hen. En zoals ik vorige keren al gemerkt heb rennen die kinderen door de stal gangen, langs de bak wand, continu kantine in en uit. Dat gaat voor limo teveel in eens zijn. (zwarte draver merrie had daar vorige keer al stress door) Dus nemen we dat risico niet en mag ik meedoen op een ander paard.
En als de laatste deelnemer geweest is mag ik wel limo rijden. Dan zijn de meeste kinderen naar huis en is het iets rustiger.
Dan ook niet voor punten rijden.
Maar in zomer of najaar komt er nog een wedstrijd. En volgend jaar ook dus gewoon verder lessen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:09

Is er nog een pauze in de wedstrijd? Misschien mag je dan met Limo aan de hand even door de bak stappen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 22:13

Hilary schreef:
Is er nog een pauze in de wedstrijd? Misschien mag je dan met Limo aan de hand even door de bak stappen?

Kan ik ook doen. Maar als allerlaatste rijden is voor mij ook prima.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 22:30

Hilary schreef:

Ik zou dit even doen ja. Kan Limo ook langzaam wennen zonder verwachtingen van hem te hebben. Kun je als laatste daarna nog even rijden als hij niet al te gespannen is van alle indrukken..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 02:21

Pepperrr schreef:
Hilary schreef:

Ik zou dit even doen ja. Kan Limo ook langzaam wennen zonder verwachtingen van hem te hebben. Kun je als laatste daarna nog even rijden als hij niet al te gespannen is van alle indrukken..

Ik ga het navragen. Is nog 20 dagen dus tijd genoeg :)

Meedoen met limo doe ik al niet. Heb ook al beslist welk paard ik wel neem voor een proefje. :)

Vergeet ik nog over mijn andere pony te vertellen.
Spirit wordt knuffeliger.
Vraagt echt aandacht. Als die op stal staat 's avonds en mijn stem hoort steekt die zijn hoofdje naar buiten en kijkt naar mijn richting net zo lang tot ik hem ga aaien. Hij deinst ook niet meer terug zodra je hem wil aanraken. Hij geniet nu echt Van de kriebels en de aandacht. <3
ALs ik limo aandacht geef staat spirit ook vaak te kijken. En andersom ook haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:09

Art_Ificious schreef:
bobje26 schreef:

Balkjes kwamen pas halverwege de les. Het begon al bij het betreden van de piste aan de hand. Toen deed limo al hevig. Komt er nog eens bij dat er een vreemd kloppend geluid langs de muur van de piste te horen was dat ook best lang aanhield. Dus langs die kant was limo al nerveuzer.
Maar begon dus gewoon van in het begin al. De balkjes hebben er niet veel mee te maken.
...

Maar élke les doe je balkjes. Moet je niet gewoon aan je basis werken ipv altijd maar balkjes doen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 11:06

Née hoor niet elke les doen we balkjes.
Daarnaast lees je hoop ik alles? Het begon al zodra hij de bak in kwam.
Ahja er wordt vaak toch alleen gelezen wat je wil lezen de rest wordt genegeerd.

Ik ga hier verder niet op in.
Zoals anderen zeggen, het zal vast vaker gebeuren dat er eens een mindere dag tussen zit. Dat hoort erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:08

Balkjes zijn júist harstikke goed om kracht op te bouwen hoor, niks mis mee.

Ik vind dat je echt een goede weg in geslagen bent met Limo, Art! En mindere dagen kun je altijd hebben natuurlijk :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:11

Balkjes draven vind ik inderdaad ook een goede oefening. Zeker voor een jong paard :j zo leert ie waar hij zijn benen moet laten, goed voor zijn balans en het op eigen benen laten lopen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 23:31

Maandag had limo echt een off dag. Vandaag was die heel fijn te rijden. En dat terwijl stalgenoot haar pony aan het longeren was, limo gaf er niks om, ook niet als die pony in galop gestuurd werd en zelfs de longeer zweep gaf hij niks om.
Stalgenoot haar vogels in de kantine vlogen los (ze neemt die altijd mee) en stalbaas was vanalles bezig in de kantine.

Af en toe was limo wel kijkerig en stapte van de hoefslag langs de kantine als hij stalbaas zag bewegen maar hij vluchtte niet weg of maakte geen gekke sprongen opzij.