Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VINJ

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:41

balen! ben bang dat we het rhino virus toch serieuzer moeten nemen als dat ik eerst dacht.. Nk en horsefood nu al afgelast en lees het van steeds meer wedstrijden helaas .. had net zo'n zin om met mijn jonkie mee te oden met de horsefood!

@ snoekiej leuk paard!!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:44

Gerjanne_s schreef:
@ Snoekje, hij blijft een lekker koppie houden :)

Wat betrefd de Rhino is het wel prettig dat ik de mijne gevonden heb en ik ze aan huis heb staan dus niet een hele stal kan besmetten of een hele stal mijn paard kan besmetten. Ik woon zelf in het getroffen gebied en word er best zenuwachtig van zeg maar. Vind het geen prettig idee. Hopelijk stopt het nu met verspreiden!!

Duifje, dat is in mijn geval dan toch niet erg? Want word toch niet verspreid vanuit de trailer zeg maar?

Het paard staat in de trailer en als het paard besmet is is de trailer dat ook lijkt mij? *zelfde als met kleding*
of bedoelt u iets anders?

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:45

Duijfje schreef:
er is een nieuw bericht op de voorpagina waarin staat:
....roept de Sectorraad Paarden alle paardenhouders in heel Nederland op om geen paarden te vervoeren, tenzij dit strikt noodzakelijk is

Wat doen jullie met de keuringen en komst van nieuwe paarden die voor volgende week gepland zijn?

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:53

Ik bedoel, STEL, ik haal het paard van een besmette stal, Dan kan ik toch niet onderweg andere paarden besmetten? Gaat toch via adem? Huur trouwens wel een trailer, ik zal morgen eens vragen hoe ze er mee omgaan,of ze de trailer na ieder gebruik ontsmetten bijv. Ik laat haar niet keuren dus daar heb ik niet mee te maken maar ik denk dat je het beste kan laten keuren op de stal dan. Veeartsen werken (als het goed is) hygienisch.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:03

Gerjanne_s schreef:
Ik bedoel, STEL, ik haal het paard van een besmette stal, Dan kan ik toch niet onderweg andere paarden besmetten? Gaat toch via adem? Huur trouwens wel een trailer, ik zal morgen eens vragen hoe ze er mee omgaan,of ze de trailer na ieder gebruik ontsmetten bijv. Ik laat haar niet keuren dus daar heb ik niet mee te maken maar ik denk dat je het beste kan laten keuren op de stal dan. Veeartsen werken (als het goed is) hygienisch.

Als jij nu met paarden gaat slepen door een gebied waarvan je WEET dat er besmetting heerst, dan ben je een onverantwoorde muts!! Niet alleen naar je eigen paarden, maar ook naar paarden in je omgeving en de stal waar jij het paard gaat halen! Het is namelijk niet 100% zeker dat jij geen besmetting kunt overdragen. Er wordt wel gezegd dat het uitsluitend door contact kan worden overgedragen, maar hoe lang die virussen in leven blijven in je kleding, de trailer en eventueel op je lichaam; dat is niet bekend! Neem je eigen verantwoordelijkheid!

Anders gezegd: als ik de stalbaas was van de stal waar je het paard gaat halen, dan verbood ik je de toegang tot mijn toko, desnoods met geweld!

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:08

Heb net bericht gekregen dat morgen de wedstrijd bij ons is afgelast
Geen vreemde paarden meer op t terrein en het liefst niet meer van t terrein af
Alleen als t hoog nodig is.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:08

Wow, sorry hoor maar vind dit niet echt een gepaste reactie!

Ik heb de paarden aan huis staan, en kom niet op andere stallen dus als ik besmet zou zijn is dat echt wel heel bijzonder
Laatst bijgewerkt door Gerjanne_s op 02-03-12 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:09

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:10

Ja die heb ik gelezen vandaar mijn vraag of ik ook met mijn paard in de trailer op de snelweg andere paarden kan besmetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:12

[***], ik denk dat je even niet beseft wat er momenteel gaande is. Er zijn hier in de regio besmettingen, dan wil jij een met een gehuurde trailer (is die ontsmet?????) naar een stal toe om een paard op te halen? Het spijt me zeer, maar ik zou het ook prettig vinden als je liever een regeling met de oude eigenaar treft dat het paard nog een tijdje daar kan blijven. Alle verstandige stallen hier in de regio gaan nu voor een week of 2 op slot, dat doen ze echt niet voor de grap. Er mogen ook geen instructeurs, hoefsmeden enzovoorts op die stallen komen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:12

[***]; Waarom risico nemen als het niet absoluut noodzakelijk is? Heb je wel eens een paard besmet gezien met de neurologische variant? Dan zou je namelijk er niet eens aan denken om toch te gaan vervoeren, terwijl iedereen adviseert om het gewoon niet te doen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:13

[***]:dat niet,maar als je paard uit het besmette gebied komt zou ik daar een tijdje mee wachten.
Je zit immers met een incubatietijd en je wilt toch niet het risico nemen dat je een besmet paard verhuist?
Ik sta zelf op een toeristische manege en daar heb ik altijd te maken met zulke risico's.
Vorig jaar nog droes gehad,waarschijnlijk door een bezoekend paard uit brabant...

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:14

@gerjanne_s

omdat het het inademt ?? *nee geen idee...* als je door het "besmette" gebied rijd lijkt mij het niet echt verantwoord. Misschien uitstellen?

@Pluutje

las het net voor aan mijn ouders... reactie: Dan stellen we het uit..
Bij mij staan heel veel paarden op stal en wil dat echt niet op mijn geweten hebben..

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:15

Het paard komt bij eindhoven vandaan, ik woon in gelderland, en ik geef dus juist aan dat ik er nu ik dit bericht net lees het even goed na ga vragen allemaal en kijken hoe of wat, maar wat bezielt ikke om mij op deze manier aan te spreken!!!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:16

Oftewel, je zit precies in het 'actieve gebied'. Ikke snapt niet hoe mensen nog kunnen bedenken om op pad te gaan met een paard, terwijl het niet absoluut noodzakelijk is, en ergens kan ik die reactie wel begrijpen.

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:18

De verkoop van mijn paard stel ik ook maar even uit.
Bij mij staan ook veel paarden en wil dit idd ook niet op m'n geweten hebben.
Heb er gelukkig ook geen haast mee met de verkoop.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:19

@Gejanne_s

Vond het ook niet echt gepast.. je stelde gewoon een vraag..
snap het ook wel.. maar had anders gezegd kunnen worden

Ik zou in ieder geval oppassen :)

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:29

[***]: omdat Ikke denk ik niet genuanceerd kan reageren... Ze heeft wel gelijk, maar dat had ze in andere woorden moeten zeggen!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:30

geen paarden vervoeren, lekker allemaal op stal blijven en op eigen terrein blijven.
op die manier is die uitbraak van Rhino het snelste onder controle en kunnen we allemaal weer fijn genieten van em met onze paardenvriendjes

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 09:22

esje01 schreef:
geen paarden vervoeren, lekker allemaal op stal blijven en op eigen terrein blijven.
op die manier is die uitbraak van Rhino het snelste onder controle en kunnen we allemaal weer fijn genieten van em met onze paardenvriendjes

Mee eens!

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 10:33

ik dacht ook al dat het niet zoon goed idee is om nu een paard van een andere stal te halen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:38

Waratje schreef:
[***], ik denk dat je even niet beseft wat er momenteel gaande is. Er zijn hier in de regio besmettingen, dan wil jij een met een gehuurde trailer (is die ontsmet?????) naar een stal toe om een paard op te halen? Het spijt me zeer, maar ik zou het ook prettig vinden als je liever een regeling met de oude eigenaar treft dat het paard nog een tijdje daar kan blijven. Alle verstandige stallen hier in de regio gaan nu voor een week of 2 op slot, dat doen ze echt niet voor de grap. Er mogen ook geen instructeurs, hoefsmeden enzovoorts op die stallen komen.

Het virus wordt overgebracht van paard op paard en van mens op paard. Via vloeistoffen heb ik begrepen. Vocht uit neus, slijm, kwijl, druppeltjes door hoesten e.d. Er is maar een microscopisch klein beetje voor nodig om besmetting verder te dragen. Als je een besmet paard vervoert bijvoorbeeld in je trailer kan dat vocht dus overal gaan zitten. Maar ook in de stal bevindt zo een virus zich dus overal en kan dan via je handen, schoenen, kleding, etc op een ander paard worden overgedragen. De incubatietijd is een week en in die week (als je nog niks in de gaten hebt) kun je dus dat virus behoorlijk verspreiden. Daarom gaan bedrijven waar het heerst op slot.
Het virus is niet "airborn" d.w.z dat het niet via de lucht verspreid kan worden. Gelukkig niet, want nu kun je een ziek paard nog isoleren en proberen binnen de stal verspreiding van het virus beperkt te houden.
Ik kan me niet voorstellen dat je nu - in het gebied waar het virus heerst, de meest kwalijke vorm nl. de neurologische variant - met paarden gaat slepen.
Ik weet niet precies hoe lang zo'n virus buiten het paard kan overleven, maar neem maar het zekere voor het onzekere en bezoek geen bedrijven waar het virus heerst als dat niet strikt noodzakelijk is.

mg911

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:42

balen zeg dat rhino gebeuren :(. Gaan jullie trouwens nog wel kijken nu naar paarden of dat ook niet meer?
[***], jij ging toch je paard ophalen vandaag? Gaat dat nog door?

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:31

Er zijn nog steeds mensen die paarden bezichtigen. Wij hadden klanten voor onze ruin, die mensen wilden morgen komen kijken nadat ze eerst op een andere stal zouden gaan kijken.

Wij hebben deze klanten afgezegd, ook onze amazone komt de komende periode onze paarden niet trainen, de risico`s zijn te groot. Ik heb zojuist gehoord dat het virus vermoedelijk ook in de omgeving van Schijndel is. Het lijkt zich dus al flink te verspreiden.

Mijn advies is: geen paarden bezichtigen, niet reizen met paarden indien het niet heeel noodzakelijk is.......

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:52

hier wordt de nieuwe pony morgen wel opgehaald, die mensen nog niet gehoord dat ze het niet aandurven of wat dan ook.

zelf druk aan het kijken ( via internet ;) ), en heb 2 Welsh pony's op het oog die mij wel wat leken :j

deze Welsh merrie van 1.06m ( alleen lijkt ze mij een tikkeltje pittig :+ )

Afbeelding

en deze ruin vind ik ook erg leuk :j

http://link.marktplaats.nl/534944140