Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Waar dat paard enorm gespannen is iedere keer richting de C?
Ik snap werkelijk niet dat mensen het verschil niet kunnen zien tussen spanning en wat anders.
Elisa2 schreef:Waar dat paard enorm gespannen is iedere keer richting de C?
Ik snap werkelijk niet dat mensen het verschil niet kunnen zien tussen spanning en wat anders.
ZwarteHeks schreef:Persoonlijk denk ik dan dat we dan allemaal te gewend zijn aan het beeld van gespannen paarden en de paarden er maar doorheen proberen te krijgen. Ieder weekend op een KNHS wedstrijd is er wel weer menig voorbeeld te zien.
Dit is waar menig mens nu dus over valt, en ik vind dat begrijpelijk. Ik snap beide inzichten. Die van de ruiters en die van de mensen aan de wal.
Elisa2 schreef:ZwarteHeks schreef:Persoonlijk denk ik dan dat we dan allemaal te gewend zijn aan het beeld van gespannen paarden en de paarden er maar doorheen proberen te krijgen. Ieder weekend op een KNHS wedstrijd is er wel weer menig voorbeeld te zien.
Dit is waar menig mens nu dus over valt, en ik vind dat begrijpelijk. Ik snap beide inzichten. Die van de ruiters en die van de mensen aan de wal.
Ik vind het ook echt onzin, hoe denk je dat gespannen paarden moeten leren om minder gespannen te worden?
Dat lukt niet als je alleen maar in de achtertuin blijft rijden.
Ik denk dat we eens moeten ophouden met mensen direct veroordelen die niet gelijk een perfect beeld kunnen laten zien.
Paarden zijn geen machines.
Elisa2 schreef:Ja heel duidelijk inderdaad...
Wat leert het paard van afgroeten? Waarom denk je dat hij er wel ontspannen in stap er langs zou gaan?
Weet je wat ze uberhaupt gedaan heeft na de proef?
En ja, achteraf is het altijd makkelijk om een koe in de kont te kijken. Dat blijkt heel duidelijk uit deze reactie.
koend schreef:Maar dat is nu op wedstrijd echt wel gemakkelijk op te lossen.
We doen zoiets als bij het springen: 2 weigeringen is de ring verlaten.
In dressuur wordt dat dan 2 uit een reeks welomschreven ongehoorzaamheden: ongevraagd achteruit, bokken, steigeren, 3 m of meer van de voorgeschrven lijn afwijken.
Naar het publiek en ruiters toe een duidelijk statement.
Kom nu niet af met: ze moeten het leren. Eenmaal een paard boven een bepaald stressniveau komt, leert het niet meer ontspannen.
Trouwens, bij de jumping leren ze ook nog springen ondanks de regel.
MyWishMax schreef:Het wisselt ook nog per paard wat een goede methode/oplossing is bij spanning. Niet ieder paard moet je gewoon doorrijden, niet ieder paard werkt helemaal stoppen en niet ieder paard werkt stoppen met proef maar proberen er simpel langs te draven oid. Je zal je aan moeten passen aan het paard en zelfs dan kan het wel eens die dag toch niet lukken.