Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:03

Waar dat paard enorm gespannen is iedere keer richting de C?

Ik snap werkelijk niet dat mensen het verschil niet kunnen zien tussen spanning en wat anders.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:12

Daarom is hij ook teruggetrokken uit de sport.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:15

Elisa2 schreef:

Ik snap werkelijk niet dat mensen het verschil niet kunnen zien tussen spanning en wat anders.

Niet alleen maar richting de C, overal in de proef. Als mijn paard zoveel spanning heeft, en het lukt niet om het af te vloeien, dan kap ik ermee. Ik zou dan nog positief proberen af te sluiten voor het paard en toegeven dat het die dag gewoon niet lukt, klaar.

En hij is niet "teruggetrokken" uit de sport. Hij heeft vorige week nog wedstrijd gelopen met een Canadese amazone. Tot zover teruggetrokken uit de sport.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 23:26

Elisa2 schreef:

Nou dat dus. Een over-ijverig paard dat nog teveel in combinatie met de aanwezige kwaliteit even niet weet waar het heen moet. Waar hebben we dat eerder gezien? Oja; bij Total US. Waarbij men er heel zeker van was dat dit écht aan Edward ligt. Laat dit paard uit dezelfde moeder komen als Total. 1 en 1 is twee.

Of je het moet willen; dergelijke paarden fokken en rijden kun je over discussiëren. Maar om Jessica nu aan de schandpaal te nagelen omdat ze spanning niet afgevloeid kreeg? Mwa…

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 00:28

Echt hoor, dit soort oeverloos afzeiken van ruiters moet echt afgelopen zijn, want het dient geen enkel doel.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 07:44

Mee eens. Als je zo een getalenteerd paard onder je hebt die spanning heeft en zoveel vermogen is het echt geen makkelijke taak dat te managen en ze had 100 andere keuzes kunnen maken misschien maar soms gewoon een proef uitrijden is niks mis mee. Paard zal het ook moeten leren en ze heeft hem op haar beste kunnen proberen te begeleiden en hopelijk lukt het de volgende keer beter. Snap echt niet dat er over zulke filmpjes gevallen wordt. Geef mensen ook de kans om te ontwikkelen met hun paard, het zijn geen machines die het doen als je op het aan knopje drukt. Het is voor iedere combinatie een weg op zich en bij de een ziet het er soms wat minder mooi uit dan bij de ander.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 08:15

Dat hele filmpje is nergens meer te vinden, geloof ik, ivm copyright. Haar video's met GB op haar insta zien er altijd fijn uit, iig.

Was het dat filmpje waar de tong van het paard ook constant bijna op de grond hing? Daar heb ik enkel screens van gezien, te weinig om iets over te zeggen iig.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:26

Nou, 7 minuten lang spanning proberen af te vloeien is het niet. >;) Spanning wordt alleen maar erger gedurende de proef. Groet dan af en sluit het positief af denk ik dan.

Voor de geïnteresseerden:
https://www.facebook.com/share/v/14co9qm9DL/

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:36

Wederom heftig hoe zoiets word goed gepraat op een paardenforum onder het mom van spanning. Serieus? :') Volgens mij staat het filmpje ook nog op YouTube trouwens. Hij is wel verwijdert van ClipMyHorse.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 08:41

Nee sorry, maar dit is toch in de verste verte niet vergelijkbaar met CD?

Dit paard is gewoon enorm gespannen op/bang voor iets bij C. Ziet het er fraai uit, niet echt nee, had ze eerder moeten stoppen, wellicht wel. Maar ik vind dit zeker geen mishandeling. Ze probeert t naar eer en geweten op te lossen en dat lukte niet. oliebol happens. Voor niemand leuk.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 08:44

Heb ik het ergens over mishandeling? Nee. Ik heb het over hoe Jessica hiermee is omgegaan. Voor iemand die hoog van de toren blaast over paardenwelzijn, is dit niet het voorbeeld dat ze zou moeten geven. Paard is ontzettend gestresst, het wordt niet beter, alleen erger.

Jessica heeft al wel toegegeven een fout te hebben gemaakt, maar wederom pas nadat dit filmpje is opgedoken. Waarom doen ruiters dit pas nadat er zulke filmpjes opduiken, denk ik dan?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 08:48

Nee sorry, ik vind dit echt spijkers op laag water zoeken :o .

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:01

Persoonlijk denk ik dan dat we dan allemaal te gewend zijn aan het beeld van gespannen paarden en de paarden er maar doorheen proberen te krijgen. Ieder weekend op een KNHS wedstrijd is er wel weer menig voorbeeld te zien.

Dit is waar menig mens nu dus over valt, en ik vind dat begrijpelijk. Ik snap beide inzichten. Die van de ruiters en die van de mensen aan de wal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-24 09:09

Ja goed, het is niet normaal een paard met zo veel spanning door de baan te laten gaan, en dat zou het ook niet moeten zijn. Daarin snap ik mensen ook wel en hebben ze ook een punt. En zoals ik zei, ze had eerder moeten stoppen.

Zoals jij het bracht, als beelden die niet mals zijn, had ik toch een andere verwachting. Maar dat is mijn screw up dan.

Dit is duidelijk een enorm gespannen en gestresst paard omdat hij, zoals ik kan zien op het flimpje, bang is voor iets bij C. Dat kan gebeuren en het is goed dat erover gepraat wordt, maar op social media wordt er net gedaan alsof dat paard door de baan geslagen werd om de proef maar af te maken. Dat ia gewoon niet zo en is duidelijk te zien. Jessica probeert t zo goed mogelijk op te lossen, imo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:22

ZwarteHeks schreef:
Persoonlijk denk ik dan dat we dan allemaal te gewend zijn aan het beeld van gespannen paarden en de paarden er maar doorheen proberen te krijgen. Ieder weekend op een KNHS wedstrijd is er wel weer menig voorbeeld te zien.

Dit is waar menig mens nu dus over valt, en ik vind dat begrijpelijk. Ik snap beide inzichten. Die van de ruiters en die van de mensen aan de wal.

Ik vind het ook echt onzin, hoe denk je dat gespannen paarden moeten leren om minder gespannen te worden?

Dat lukt niet als je alleen maar in de achtertuin blijft rijden.

Ik denk dat we eens moeten ophouden met mensen direct veroordelen die niet gelijk een perfect beeld kunnen laten zien.
Paarden zijn geen machines.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:48

Elisa2 schreef:
ZwarteHeks schreef:

Ik vind het ook echt onzin, hoe denk je dat gespannen paarden moeten leren om minder gespannen te worden?

Dat lukt niet als je alleen maar in de achtertuin blijft rijden.

Ik denk dat we eens moeten ophouden met mensen direct veroordelen die niet gelijk een perfect beeld kunnen laten zien.
Paarden zijn geen machines.

Ik zeg nergens dat paarden machines zijn. Je ziet toch zelf, hopelijk, in het filmpje dat de spanning alleen maar meer wordt? Dit is geen positieve ervaring voor het paard. Er zijn meerdere wegen naar Rome, dat bekent dan toegeven, afgroeten, paar rondjes ontspannen rond rijden en dan de ring uit. Op zo'n kleine wedstrijd kan dat wel, je hoort Jessica al praten met de jury halverwege de proef. Ik heb Jessica heel hoog op mijn lijstje staan, en als ik dan zo'n filmpje zie, dan baal ik oprecht dat ze dan niet het goede voorbeeld geeft. We maken allemaal wel eens fouten, verkeerde keuzes, slechte beslissingen, maar Jessica zou beter moeten hebben geweten. Achteraf zie je dat allemaal beter in, maar juist de topamazones hebben mentale trainingen gehad, psychologische training, die zouden dus juist de beter beslissingen moeten kunnen maken op zo'n moment. Waar menig KNHS ruiter door blijft rijden, moet een Olympische amazone het beter moeten weten en op dát moment een voorbeeld moeten zijn. Het paard is hier duidelijk niet beter van geworden.

Ik heb duidelijk een heel ander inzicht over hoe er met spanning moet worden omgegaan vergeleken met jullie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 09:59

Ja heel duidelijk inderdaad...

Wat leert het paard van afgroeten? Waarom denk je dat hij er wel ontspannen in stap er langs zou gaan?

Weet je wat ze uberhaupt gedaan heeft na de proef?

En ja, achteraf is het altijd makkelijk om een koe in de kont te kijken. Dat blijkt heel duidelijk uit deze reactie.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:09

Maar dat is nu op wedstrijd echt wel gemakkelijk op te lossen.
We doen zoiets als bij het springen: 2 weigeringen is de ring verlaten.
In dressuur wordt dat dan 2 uit een reeks welomschreven ongehoorzaamheden: ongevraagd achteruit, bokken, steigeren, 3 m of meer van de voorgeschrven lijn afwijken.

Naar het publiek en ruiters toe een duidelijk statement.

Kom nu niet af met: ze moeten het leren. Eenmaal een paard boven een bepaald stressniveau komt, leert het niet meer ontspannen.
Trouwens, bij de jumping leren ze ook nog springen ondanks de regel.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:11

Elisa2 schreef:
Ja heel duidelijk inderdaad...

Wat leert het paard van afgroeten? Waarom denk je dat hij er wel ontspannen in stap er langs zou gaan?

Weet je wat ze uberhaupt gedaan heeft na de proef?

En ja, achteraf is het altijd makkelijk om een koe in de kont te kijken. Dat blijkt heel duidelijk uit deze reactie.

Het paard leert niets van de proef gespannen afmaken. Spanning wordt alleen maar vastgehouden, zoals er te zien is. Je hebt in de proef geen tot weinig ruimte om spanning goed af te kunnen vloeien, zeker bij zo'n gespannen paard. Als je afgroet, en daarna even met de jury overlegt van hey, mag ik nog even met de tijd dat er over is, proberen de spanning af te vloeien? Dan hoef je niet de lijnen van de proef te volgen, waarin er geen ruimte is om af te vloeien, maar dan kan je voltes rijden, overgangen, iets inbuigen etc. Leren dat er bij de C echt geen tijger staat, en dat het ok is. Waarom zou de ego van een mens, zoals bijvoorbeeld een proef afmaken, hoger staan dan een paard iets waardevols leren?

Als het dan nog niet lukt om de spanning af te vloeien onder het zadel, kan je altijd nog afstappen en wat grondwerk doen, al is het maar iets kleins. Ik heb ditzelfde scenario ook gehad. Ik kwam er niet uit met mijn paard. Ik heb afgegroet, ben naar de jury gestapt en gevraagd of ik in dit overgebleven 4/5 minuten nog even een rondje kon rijden om het positief af te sluiten. Mijn paard heeft op die dag geleerd dat de juryhokjes en de bloembakken echt niet zo spannend zijn als dat ze dacht. Et voila, volgende wedstrijd nergens last van gehad, spanning die we hadden, in de proef kunnen afvloeien.

Maargoed, ik ben de boeman zie ik alweer. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:17

Nee, maar ik denk soms dat karakter onderschat wordt.

Ik had er zelf ook zo een die altijd overal bang voor was, die ging al vanaf zadelmak iedere week mee naar het bos, ander terrein etc. maar die bleef zo in de ring. Maakte niet uit wat ik deed, al die zaken die jullie hier aandragen heb ik ook geprobeerd, maakte niks uit. Zodra er iets "engs" was, kon al een lichtvlek zijn dan kwam ik ook nauwelijks de baan meer door. Of dat nu verzameld was, hc startend, stappend aan een losse teugel, aan de hand etc. Aan het werk houden was juist nog de beste optie.
Ben ook regelmatig afgegroet, ook weleens onvrijwillig door achterwaarts de baan uit te gaan. Het maakte niet uit..zodra er iets engs was, was dit de modus.
Reed ik een baan waar niks engs was, liep ie prima..maar het was nooit van te voren te voorspellen.

Ik denk dus echt dat er iets te simpel gedacht wordt over dit soort karakters.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:25

koend schreef:
Maar dat is nu op wedstrijd echt wel gemakkelijk op te lossen.
We doen zoiets als bij het springen: 2 weigeringen is de ring verlaten.
In dressuur wordt dat dan 2 uit een reeks welomschreven ongehoorzaamheden: ongevraagd achteruit, bokken, steigeren, 3 m of meer van de voorgeschrven lijn afwijken.

Naar het publiek en ruiters toe een duidelijk statement.

Kom nu niet af met: ze moeten het leren. Eenmaal een paard boven een bepaald stressniveau komt, leert het niet meer ontspannen.
Trouwens, bij de jumping leren ze ook nog springen ondanks de regel.

Dat bestaat al lang. Bij zoveel seconden verzet is het uitsluiting. En bij de knhs bij meer dan 3 vergissingen en ineens achteruit gaan of verkeerde kant op door schrikken is ook een vergissing en dus min 2.

Het wisselt ook nog per paard wat een goede methode/oplossing is bij spanning. Niet ieder paard moet je gewoon doorrijden, niet ieder paard werkt helemaal stoppen en niet ieder paard werkt stoppen met proef maar proberen er simpel langs te draven oid. Je zal je aan moeten passen aan het paard en zelfs dan kan het wel eens die dag toch niet lukken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:03

MyWishMax schreef:
Het wisselt ook nog per paard wat een goede methode/oplossing is bij spanning. Niet ieder paard moet je gewoon doorrijden, niet ieder paard werkt helemaal stoppen en niet ieder paard werkt stoppen met proef maar proberen er simpel langs te draven oid. Je zal je aan moeten passen aan het paard en zelfs dan kan het wel eens die dag toch niet lukken.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik vind een paard afrossen met een longeerzweep echt iets totaal anders als een paard dat met teveel spanning door de ring gaat. We hoeven de paarden niet met zijden handschoentjes te behandelen en elke situatie die maar spanning of ongemak oplevert vermijden of meteen stoppen. Een kind dat loopt te janken en te bleren op de eerste schooldag neem je ook niet meteen weer mee naar huis, die moet daar ook maar even doorheen. Niet fijn voor dat moment, maar het beste voor de lange termijn.

We moeten eens ophouden met fouten kijken en alleen maar alles wat iedereen (en vooral topruiters) doet afzeiken. Echt over de schreef gaan, zoals bij het filmpje van CD moet hard aangepakt worden, maar in dit soort gevallen, geef iemand het voordeel van de twijfel en ga uit van het vakmanschap van een dergelijke amazone dat zij de situatie voor haar eigen paard het beste in kan schatten. Niet misschien het prettigste beeld voor dat moment, maar misschien wel de beste keuze voor de lange termijn.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:09

Dat het iets totaal anders is zegt niet dat dit goed is toch? Of ja blijkbaar wel. Zeer benieuwd hoe lang we nog paardensport hebben op deze manier. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 11:49

Want?

Wat is in jouw ogen dan wel goed Nevica? Paarden alleen nog maar in de wei laten staan zodat ze nooit ergens meer stress door ervaren? (mits niet in wolfomgeving)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 12:31

Mee eens met Elisa en Oji. En hoe kan een paard nou leren als hij niet aan dit soort situaties wordt voorgesteld? Ik snap dat het niet leuk is voor het paard maar dat is het ook niet voor haar. Op zo een moment moet je een keuze maken en achteraf kan iedereen zeggen dat ze een andere keuze had moeten maken maar er is in mijn ogen niks verkeerd aan een paard toch doorrijden in zo een situatie. Als je dat zo goed mogelijk probeert op te lossen (veel te praten en het paard er door heen te loodsen met vriendelijke hulpen) zullen ze er alleen maar van leren. Hoe je het ook wend of keert zo een paard zal het toch een keer moeten gaan doen en alleen maar thuis blijven gaat het niet beter maken. Als het paard nog niet klaar was voor deze klasse vind ik het wat anders maar thuis is het paard gewoon goed bevestigd in de oefeningen en dan moet je het toch op ander terrein gaan oefenen en dat ziet er niet altijd even mooi uit. Maar ik heb hoge verwachtingen van deze combinatie, als ze bij dit paard op de juiste manier de spanning weg kan gaan nemen zien we die echt wel op grote concoursen voorbij komen verwacht ik.