Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:58

Misschien zelfs fijner om een 2 jarige te kopen. Beide geen lopende handel en een stuk meer zekerheid.
Tenzij emotionele waarde oid.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:00

Ik ben het met je eens hoor. Alleen de markt bepaalt natuurlijk wat duur is...

En op dit moment, is alles onder de 15.000-20.000 "normale" prijsklasse helaas.....
Vroeger was alles boven de 10.000 toch wel echt hogere prijsklasse...maar de normale prijsklasse loopt tegenwoordig toch wel tot 15.000-20.000 euro.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:03

Sky_As schreef:
ik ga ervan uit dat een volte op het zachte als er op stal bijvoorbeeld een omheinde cirkel aanwezig is dat dat geen probleem is. Maar een 2 jarige die niks/niet veel kent aan een longeerlijntje op een harde cirkel lijkt me ook een slecht plan. En enkel wenselijk wanneer het om een hele dure gaat.

Maar je kan ook er naast lopen op een volte op het harde. Daarom vraag ik het, is het omdat ze het niet kennen? Hartstikke logisch en normaal. Is het omdat het omdat het gewoon niet mag, vraag ik me af waarom niet. En wanneer mag het dan wel? Als ze 2,5 of bijna 3 zijn (nog steeds 2 jaar beide)? Of pas als ze volledig beleerd zijn?

Mijn 3 jarige kende ook geen longeren buiten een cirkel en nog wat jonge paarden die helemaal geen longeerlijn gezien hadden werden gewoon aan de hand op volte gedraafd. En stukje op zachte ging dan gewoon in een bak los.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:57

Sky_As schreef:

En op dit moment, is alles onder de 15.000-20.000 "normale" prijsklasse helaas.....
Vroeger was alles boven de 10.000 toch wel echt hogere prijsklasse...maar de normale prijsklasse loopt tegenwoordig toch wel tot 15.000-20.000 euro.

Toch loopt de handel met jaarlingen en 2 jarigen toch anders dan 3 en 4 jarigen. Er zit toch een duidelijk verschil in prijs. Als je voor t zelfde geld (bijna he) een 2 jarige kan kopen zou ik dat zeker doen, liever dan een jaarling. Maar voor dat geld krijg je (waarschijnlkjk) nooit een 3 jarige.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:39

Eens! Daarom kijk ik naar 2 jarigen en soms een uitschieter naar wat ouder. Maar he, wie weet kom ik met heel wat anders thuis :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:42

Sky_As schreef:

Het is natuurlijk ook maar wat je referentiekader is. 20k kan evengoed een koopje zijn als dat het absurt overpriced is. Het maakt nogal uit waar je naar kijkt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:56

MyWishMax schreef:
Waarom mag een 2 jarige geen volte van jou, stalnollie?

Hoe zie je dit voor je? Ik heb geen luxe stal met rijbak/lobgeercirkel waar je ze eenmalig de volte in kunt jagen en het rondje zichzelf wel wijst.

Heb dit zinnetje dan ook in mijn adv staan
Keuren mag kosten koper.(Let op! Jonge pony, longeren komt nog niet in haar woordenboek voor!)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:22

Audesta schreef:
Die in montfoort wil je ver weg blijven :+

Volgens mij ben ik daar geweest.. tenminste, denk dat het over dezelfde gaat. Het was een handelaar. Had ook een nest met puppies in een stal liggen. buiten een husky achtige hond aan een ketting die er niet bepaald gezond uit zag. Ik ging kijken voor een PRE. Beestje was iets minder mak dan wat ze gezegd hadden.
Maar mogelijk was dit een andere stal

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:31

Sky_As schreef:
ik ga ervan uit dat een volte op het zachte als er op stal bijvoorbeeld een omheinde cirkel aanwezig is dat dat geen probleem is. Maar een 2 jarige die niks/niet veel kent aan een longeerlijntje op een harde cirkel lijkt me ook een slecht plan. En enkel wenselijk wanneer het om een hele dure gaat.

Mijn VA en de VA waar ik Jam heb gekeurd doet geen enkel paard aan de longe op de harde cirkel, er loopt altijd gewoon iemand van het personeel naast die mee rent aan een touw.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:20

Nou mijn eigen merrie is door de keuring gekomen en dus meteen op haar nieuwe adres gebleven.

Even afleiding zoeken vanmiddag en dan door met de zoektocht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:27

Sterkte en gefeliciteerd Audesta, is denk ik een dubbel gevoel.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 12:46

Joyce, spannend.

Audesta, sterkte en gefeliciteerd. Even wat anders doen is een goede afleiding.

Had ik al gezegd dat ik met de grote schoonmaak bezig ben omdat we op vakantie gaan en oppassers in huis krijgen? Altijd een goede reden om alles goed schoon te maken en op te ruimen.
Fiesta is gisteren op inzers gegaan en we hebben een klein rondje gemend. Ze waren vrolijk dat we na een maand vakantie weer wat deden.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:52

Op dit moment zie ik niet veel paarden op Marktplaats of sportpaarden die voldoen aan mijn lijstje. Een basis sportpaard, die niet uit hoeft te blinken en gewoon lekker door 'iedereen' te rijden is. Een echte beginner hoeft er niet van mij op te kunnen, maar ik wil geen paard die zelf ook overspannen raakt als ik een keer spanning heb. Er mankeert iets of ze zijn toch wel sensibel en ik wil gewoon een paard waar ik 90% van de tijd op kan vertrouwen. Schrikken een keer en dan een sprintje, of een vreugdebokje echt prima. Degene die laatst een paard hebben gevonden, hebben jullie die gewoon op mp of sh gevonden of andere wijze? Of is de markt ook gewoon traag op het moment?

Iemand nog tips voor stallen die niet per se op een mp of sh adverteert?
Laatst bijgewerkt door Gemlo op 22-08-24 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:58

Kijk je ook op Facebook? In die groepen wordt er ook veel aangeboden en daar staat meer dan op MP of SH omdat het adverteren gratis is.

Ik vindt trouwens een jaarling rontgen keuren onzinnig, er kan nog zoveel veranderen. Vanaf 2.5 is gangbaar om te doen, voordat ze aan het werk gaan.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:58

Gemlo
Ik heb meerdere bekeken die aan jou eisen kunnen voldoen kwa karakter maar wat is je budget precies :D

De laatste ruin die ik heb bekeken wat echt super fijn, heel cool in het hoofd en ook aan de hand echt super braafen vriendelijk.

Moep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:29

Hoi!
Heeft iemand hier ervaring met een 'cornagepaard' kopen?
Ik heb een hele mooie waar ik bij ga kijken, maar die heeft cornage. Het paard echt de perfecte match qua eisen en omschrijving . Met natuurlijk een interessant prijskaartje. Verder heeft dit paard niet de typerende piepende/fluitende bijgeluiden, meer wat harde ademgeluiden.
ik ben ook niet van plan om dr door te verhandelen en gewoon voor de leuk wedstrijden te rijden en kijken hoever we komen. Verder is ze rontgen en klinisch goed.
Iemand hier ervaring mee of advies voor?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:49

Ja ik ben bij 3 gaan kijken die cornage bleken te hebben. Ik irriteer me eraan moet ik eerlijk zeggen en ik zou het sowieso laten onderzoeken door arts als dat nog niet(recent) is gedaan.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:55

Seven schreef:
Gemlo
Ik heb meerdere bekeken die aan jou eisen kunnen voldoen kwa karakter maar wat is je budget precies :D

De laatste ruin die ik heb bekeken wat echt super fijn, heel cool in het hoofd en ook aan de hand echt super braafen vriendelijk.

Haha ja dat is natuurlijk ook wel het ding. Leuke paarden zijn natuurlijk altijd wel te vinden, alleen moet mijn portemonnee het ook nog een beetje leuk vinden. Ik denk nu aan ongeveer 10k voor gewoon een paard rond de 12-14 jaar. Jonger kan er bijvoorbeeld ook nog wel wat bij, met het idee dat je daar hopelijk dan nog meer jaar samen mee hoopt te halen. Maar 20k gaat het echt niet worden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:16

Ah deze was 5 jaar en zat wel in die prijsklasse inderdaad

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:15

Gemlo schreef:
Op dit moment zie ik niet veel paarden op Marktplaats of sportpaarden die voldoen aan mijn lijstje. Een basis sportpaard, die niet uit hoeft te blinken en gewoon lekker door 'iedereen' te rijden is. Een echte beginner hoeft er niet van mij op te kunnen, maar ik wil geen paard die zelf ook overspannen raakt als ik een keer spanning heb. Er mankeert iets of ze zijn toch wel sensibel en ik wil gewoon een paard waar ik 90% van de tijd op kan vertrouwen. Schrikken een keer en dan een sprintje, of een vreugdebokje echt prima. Degene die laatst een paard hebben gevonden, hebben jullie die gewoon op mp of sh gevonden of andere wijze? Of is de markt ook gewoon traag op het moment?

Iemand nog tips voor stallen die niet per se op een mp of sh adverteert?

Ik heb die van mij gevonden op Ehorses. Beetje een rot website vond ik, dus kwam haar per toeval tegen :')

Je kunt ook een zoekertje plaatsen in van die verkoop Facebook groepen. Dan krijgt je nog wel meer te koop aangeboden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:37

Plus je zoekt wat enorm veel mensen zoeken. Heb je een hoger budget kom je al weer meer tegen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:08

Moep schreef:
Hoi!
Heeft iemand hier ervaring met een 'cornagepaard' kopen?
Ik heb een hele mooie waar ik bij ga kijken, maar die heeft cornage. Het paard echt de perfecte match qua eisen en omschrijving . Met natuurlijk een interessant prijskaartje. Verder heeft dit paard niet de typerende piepende/fluitende bijgeluiden, meer wat harde ademgeluiden.
ik ben ook niet van plan om dr door te verhandelen en gewoon voor de leuk wedstrijden te rijden en kijken hoever we komen. Verder is ze rontgen en klinisch goed.
Iemand hier ervaring mee of advies voor?

Het ligt aan de ernst van de cornage. Met lichte cornage en geen topsport wensen kun je er een prima paard aan hebben.

In Duitsland opereren ze het nog weleens.

Gemlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:32

Cioccolato schreef:
Plus je zoekt wat enorm veel mensen zoeken. Heb je een hoger budget kom je al weer meer tegen.

Ja ik besef mij ook wel dat ik met veel anderen uit eenzelfde vijver vis. Maar met basis sportpaard bedoel ik eigenlijk een paard dat een keer leuk een L proef kan rijden en misschien eens een B parcours kan pakken. Meer ambitie heb ik ook gewoonweg niet. Zelf vind ik 10-15 dan echt genoeg, al is het natuurlijk wat de gek ervoor geeft. Maar als ik een paard voor 25k zou kopen, zou ik wel wat meer verwachten dan een keer een L proefje op 12/13 jarige leeftijd. Voor dat bedrag zou je toch de potentie tot meer willen lijkt mij

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:33

Maar die operatie is niet simpel.
Paarden er wel gruwelijk van op zien knappen overigens. Die herkende je na een half jaar niet meer terug puur omdat ze daarna wel voldoende zuurstof hadden en dus conditie en spieren op konden bouwen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:49

Gemlo schreef:
Cioccolato schreef:

Ja ik besef mij ook wel dat ik met veel anderen uit eenzelfde vijver vis. Maar met basis sportpaard bedoel ik eigenlijk een paard dat een keer leuk een L proef kan rijden en misschien eens een B parcours kan pakken. Meer ambitie heb ik ook gewoonweg niet. Zelf vind ik 10-15 dan echt genoeg, al is het natuurlijk wat de gek ervoor geeft. Maar als ik een paard voor 25k zou kopen, zou ik wel wat meer verwachten dan een keer een L proefje op 12/13 jarige leeftijd. Voor dat bedrag zou je toch de potentie tot meer willen lijkt mij

Snap ik zeker hoor. Je moet geluk hebben en geduld hebben. Komt wel goed.