Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:56

Het is toch logisch dat schapen op het menu staan van wolven? Of heb ik teveel sprookjes gekeken?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:57

Benzz schreef:
Het is toch logisch dat schapen op het menu staan van wolven? Of heb ik teveel sprookjes gekeken?

Volgens de experts eten wolven alleen reeen en ander wild en dus zouden ze de rest met rust laten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:00

Dreamboy er is maar één expert mening begrijp ik, en jij gelooft altijd meteen alles wat er gezegd wordt?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:04

Dreamboy schreef:
Benzz schreef:

Volgens de experts eten wolven alleen reeen en ander wild en dus zouden ze de rest met rust laten.

Dan heb ik mezelf misschien iets te veel in de natuur ingelezen ( en van huis uit mee) om dat niet te geloven. Ze pakken in andere landen ook alles wat kan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:11

Nikass schreef:
Dreamboy er is maar één expert mening begrijp ik, en jij gelooft altijd meteen alles wat er gezegd wordt?

Ja natuurlijk, want ik kan nu eenmaal niet voor mezelf denken. Maar het gaat hier niet om mij, ik heb niet eens schapen en woon ook niet in een wolvengebied. Maar dat is wel wat de mensen continue voorgeschoteld kregen. Voor een paar jaar terug was er heel sporadisch eens een aanval op schapen. Negen van de 10 keer werd het afgedaan als zijnde een hond, wat natuurlijk ook mogelijk is. Maar het kan aan mij liggen, maar voordat het in Nederland de spuigaten uit begon te lopen heb ik nooit berichten op social media, in kranten of op tv gezien van wolvenaanvallen in het buitenland.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 21-12-23 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:15

Benzz schreef:
Dreamboy schreef:

Dan heb ik mezelf misschien iets te veel in de natuur ingelezen ( en van huis uit mee) om dat niet te geloven. Ze pakken in andere landen ook alles wat kan.[/quote]

Ik zeg ook niet dat ik het geloof he?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:32

Ik heb anders niemand van het 'welkom wolf!' kamp de mensen horen waarschuwen dat al het vee gevaar zou lopen! Juist die groep heeft het hardst geroepen dat er goed met de wolf de leven valt omdat ze vooral het wild zouden eten!

Dus blijkbaar heeft die groep:
- Ook vertrouwd op de verhalen van Nederlandse experts.
- Zich ook niet verdiept in wat de wolf in het buitenland aanricht.
-Of bewust de problemen verzwegen om de wolf niet in een kwaad daglicht te stellen...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:44

Huertecilla schreef:
Ilse_123 schreef:
@tamary, genoeg wild waarvan nu de populatie door mensen wordt beheerd. Van edelherten, reeen en zwijnen zijn er doorgaans genoeg, op veel plekken is de enige rem daarop is het voedselaanbod. De wolf kan best goed bijdragen aan populatie controle, maar zeker niet verkeerd om dat in wat kleinere en versnipperde gebieden in de gaten te houden.

Een deel van de allocatie aan plezierjacht verminderen en aan de wolf toekennen :)*

Maar ja, dat is weer een conflict met een specifiek ménsenbelang.

Het grootste deel van de jacht heeft niets met plezier te maken. Boswachters zijn opgestapt omdat ze het niet over hun hart konden verkrijgen om gezonde dieren te schieten, hoewel dit in het belang van het wild werd besloten om te zorgen dat een grote groep wild niet via een lijdensweg de hongerdood sterft.

Ook wordt er wild geschoten uit het oog van verkeersveiligheid. En dat is inderdaad ook een stukje mensenbelang, maar ook een stuk voorkomen van dierenleed. En ja, ook dat is een verantwoordelijkheid die door iemand genomen moet worden en persoonlijke ben ik blij dat er een groep mensen is die dit doet om dieren een lijdensweg te besparen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 01:09

Mijn ouders hadden een jachtgebied, maar dat ging echt niet om doden voor de lol. Hoe vaak mijn vader wel niet hele weekenden alleen maar dieren aan het tellen was om te kijken hoe de populatie was. En bepaalde seizoenen alleen maar bezig was met jongen. Er zijn inderdaad een paar hobby jagers die het alleen om het schieten gaat. Maar het gros zijn enorme natuur liefhebber.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 08:57

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
al het wild wat wolf eet staat er ook op.

ree en konijn bijvoorbeeld jaja.

Konijn zeker wel. En als Bor de wolf alle reekalveren op blijft eten zoals nu gebeurt volgt ree vanzelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:12

Benzz schreef:
Mijn ouders hadden een jachtgebied, maar dat ging echt niet om doden voor de lol. Hoe vaak mijn vader wel niet hele weekenden alleen maar dieren aan het tellen was om te kijken hoe de populatie was. En bepaalde seizoenen alleen maar bezig was met jongen. Er zijn inderdaad een paar hobby jagers die het alleen om het schieten gaat. Maar het gros zijn enorme natuur liefhebber.

Dat geloof ik meteen. Dat het juist natuurliefhebbers zijn.
Kijken of het goed gaat met alle dieren.
En 1 niet de ander te veel overmeesterd.

En ik kan mij voorstellen dat jullie in die zin meer kijk hadden op wat er ook leeft in het buitenland.
Welke dieren dus aangevallen werden.

Maar ik ken geen jagers.
En net wat andere hier schreven werd er amper was geschreven over wolven want dat was ver van de bed show.
En toen ze wel dichterbij kwamen moesten we het ook doen met wat pro wolf vertelde.
En dat was dat ze schuw waren en niet dichtbij huizen zouden komen.
Ze zouden in het bos blijven. Wild eten. Geen weidedieren.
Daarnaast was een gevestigde wolf niet zeer waarschijnlijk want was hier te druk.

Ondertussen weten we dat pro wolf uit de nek kletst.
Al dan niet om er zelf beter van te worden.
En gemeenten/overheid werken niet mee aan bescherming van onze dieren. Want vergunning mogen vaak al niet. Niet voor hoge hekwerken. Niet voor stallen.
Mensen hebben zich er ook niet op voor kunnen bereiden door te sparen voor dure (niet werkende) omheiningen.
Maar ook niet kunnen kiezen van wil ik eigenlijk wel een weidedier met de wetenschap dat er grote roofdieren rondlopen. Die niet schuw zijn. Ook overdag aanvallen en waar geen hek ze weerd.

Er is nooit voor de boer en burger algemeen goede en eerlijk informatie geweest.
En die is er zelfs nu nog steeds niet.
Want op tv en in de krant staat nog steeds kletspraat

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:24

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:27

Klopt
Haas en konijn staan er in veel delen van nl op. Heb dat al vaker geplaatst.
En die krijgen met die netten overal nu veel minder ruimte.

Alles voor de wolf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 09:37

Dreamboy schreef:
Nikass schreef:

Ja natuurlijk, want ik kan nu eenmaal niet voor mezelf denken. Maar het gaat hier niet om mij, ik heb niet eens schapen en woon ook niet in een wolvengebied. Maar dat is wel wat de mensen continue voorgeschoteld kregen. Voor een paar jaar terug was er heel sporadisch eens een aanval op schapen. Negen van de 10 keer werd het afgedaan als zijnde een hond, wat natuurlijk ook mogelijk is. Maar het kan aan mij liggen, maar voordat het in Nederland de spuigaten uit begon te lopen heb ik nooit berichten op social media, in kranten of op tv gezien van wolvenaanvallen in het buitenland.

Toch gek, dat ik als niet schapenhouder, er wel voldoende over heb gelezen :?
Je een beetje in je vak verdiepen is toch wel normaal lijkt me.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:04

Wolf liefhebbers zijn niet blij met evt afschot van een probleem dier. Dit omdat het dier aan het hoofd van een roedel staat en de jongen er van leren jagen. Ze zijn bang dat deze jongen dan echt alles gaan pakken wat makkelijk is. Gewoonweg omdat ze niet leren jagen.
Het probleem zal dus niet minder worden. Eerder erger

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:10

Popstra schreef:
Wolf liefhebbers zijn niet blij met evt afschot van een probleem dier. Dit omdat het dier aan het hoofd van een roedel staat en de jongen er van leren jagen. Ze zijn bang dat deze jongen dan echt alles gaan pakken wat makkelijk is. Gewoonweg omdat ze niet leren jagen.

En dat werkt dus 2 kanten op lijkt me , want je wil ook niet dat dan die jongen leren vee te pakken. Dan de jongen ook maar afschieten?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:16

Nikass schreef:
Dreamboy schreef:

Je een beetje in je vak verdiepen is toch wel normaal lijkt me.[/quote]

Helaas zijn we niet allemaal zo slim als jij. Waarom zou je je druk maken om iets wat ver van je bed is? Of heb jij toen je een auto kocht ook een opleiding tot automonteur gedaan omdat je in de toekomst wel eens pech kunt krijgen? Tenzij het je interesse heeft, wat jij dus blijkbaar wel had, ga je je daar toch helemaal niet mee verdiepen? Of kun jij ons ook al vertellen wat we moeten doen als de leeuw deze kant op komt. Die kans is natuurlijk heel klein maar dat zeiden ze destijds ook over de wolf. En wat hadden ze kunnen leren van de landen om ons heen dan? Dat de afrasteringen nauwelijks helpen? Of dat kuddebewakers ook opgevreten worden? Of dat de enige oplossing is om alles 24/7 op te hokken? In de landen om ons heen is het probleem net zo groot, daar hebben ze de oplossing ook niet. Het verschil is dat ze daar veel meer ruimte hebben dan in het dichtbevolkte Nederland.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 21-12-23 10:33, in het totaal 3 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:19

knollentuin schreef:
Popstra schreef:

En dat werkt dus 2 kanten op lijkt me , want je wil ook niet dat dan die jongen leren vee te pakken. Dan de jongen ook maar afschieten?

Hier in het DFW is geen wild waar ze de jongen op kunnen leren jagen dus die leren alleen vee te pakken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:29

Als die oudere vee jaagt leert hij dat ook zijn jongen.
Dus juist reden van afschot.
Natuurlijk zal pro wolf daar een draai aan geven. Maar ook de waarheid?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:33

Nikass schreef:
Je een beetje in je vak verdiepen is toch wel normaal lijkt me.

Maar jij hebt toch wel een kleine pony? Volgens mij was je vorig jaar nog opzoek naar een andere stalling waar ze s'nacht op stal konden in verband met de wolf?

Als jij je zo goed had ingelezen in de wolf dan had je 10 jaar geleden ook al geweten dat je shetlander s'nacht niet meer veilig buiten kon staan. Naar mijn mening ben jijzelf dan ook rijkelijk laat met het nemen van maatregelen....
Tenzij jij natuurlijk ook niet had verwacht dat het zo'n vaart zou lopen...
Laatst bijgewerkt door journee op 21-12-23 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:34

https://www.gld.nl/nieuws/8066129/zo-ko ... oge-veluwe

Filmpje van wolven die over het 1.70m gazen hekwerk van de Hoge Veluwe klimmen.

Een medewerker geeft aan dat ze gaan investeren in hekwerk waardoor de wolf enkel uit het park kan, niet meer terug erin. Ik ben heel benieuwd met welk type hekwerk ze uiteindelijk gaan komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 10:52

Ja ik ook.

Een hekwerk hebben we al.
Waar hij dus over en onder kan.
Met in acht nemend dat we buren hebben met tuinen, niet alleen bos en akker als buurland.
Dus ben erg benieuwd wat ze verzinnen en ofhet werkt.
En wat het kost..... dat is ook een groot probleem

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:24

Citaat:
De Zoogdiervereniging reageert op de wildcamerabeelden: "Het zijn lerende dieren, elk dier dat je opsluit wordt creatief. Dat is bij de mens niet anders."

Dat zinnetje _O- Mijn god elke keer weer een ander smoesje om eerdere dingen die ze gezegd hebben tegen te kunnen spreken.

En wij moeten maar blijven geloven dat onze diertjes achter 1.20 veilig zijn 8)7

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:26

Afanaisa91 schreef:
https://www.gld.nl/nieuws/8066129/zo-ko ... oge-veluwe

Filmpje van wolven die over het 1.70m gazen hekwerk van de Hoge Veluwe klimmen.

Een medewerker geeft aan dat ze gaan investeren in hekwerk waardoor de wolf enkel uit het park kan, niet meer terug erin. Ik ben heel benieuwd met welk type hekwerk ze uiteindelijk gaan komen.

Dat word dan zo een concentratie kamp met van die nazi hekwerken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 11:34

Dreamboy schreef:
Helaas zijn we niet allemaal zo slim als jij. Waarom zou je je druk maken om iets wat ver van je bed is? Of heb jij toen je een auto kocht ook een opleiding tot automonteur gedaan omdat je in de toekomst wel eens pech kunt krijgen? Tenzij het je interesse heeft, wat jij dus blijkbaar wel had, ga je je daar toch helemaal niet mee verdiepen? Of kun jij ons ook al vertellen wat we moeten doen als de leeuw deze kant op komt. Die kans is natuurlijk heel klein maar dat zeiden ze destijds ook over de wolf. En wat hadden ze kunnen leren van de landen om ons heen dan? Dat de afrasteringen nauwelijks helpen? Of dat kuddebewakers ook opgevreten worden? Of dat de enige oplossing is om alles 24/7 op te hokken? In de landen om ons heen is het probleem net zo groot, daar hebben ze de oplossing ook niet. Het verschil is dat ze daar veel meer ruimte hebben dan in het dichtbevolkte Nederland.

Als automonteur heb je geen idee welke auto's er op de markt zijn, en van electrische auto's ook nog nooit gehoord. Behalve dan een expert, die zei dat electrische auto's een fabeltje waren, en er nooit zouden komen.
Logisch :?