Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dreamboy schreef:Benzz schreef:Het is toch logisch dat schapen op het menu staan van wolven? Of heb ik teveel sprookjes gekeken?
Volgens de experts eten wolven alleen reeen en ander wild en dus zouden ze de rest met rust laten.
Nikass schreef:Dreamboy er is maar één expert mening begrijp ik, en jij gelooft altijd meteen alles wat er gezegd wordt?
Benzz schreef:Dreamboy schreef:
Het is toch logisch dat schapen op het menu staan van wolven? Of heb ik teveel sprookjes gekeken?
Volgens de experts eten wolven alleen reeen en ander wild en dus zouden ze de rest met rust laten.
Huertecilla schreef:Ilse_123 schreef:@tamary, genoeg wild waarvan nu de populatie door mensen wordt beheerd. Van edelherten, reeen en zwijnen zijn er doorgaans genoeg, op veel plekken is de enige rem daarop is het voedselaanbod. De wolf kan best goed bijdragen aan populatie controle, maar zeker niet verkeerd om dat in wat kleinere en versnipperde gebieden in de gaten te houden.
Een deel van de allocatie aan plezierjacht verminderen en aan de wolf toekennen![]()
Maar ja, dat is weer een conflict met een specifiek ménsenbelang.
Benzz schreef:Mijn ouders hadden een jachtgebied, maar dat ging echt niet om doden voor de lol. Hoe vaak mijn vader wel niet hele weekenden alleen maar dieren aan het tellen was om te kijken hoe de populatie was. En bepaalde seizoenen alleen maar bezig was met jongen. Er zijn inderdaad een paar hobby jagers die het alleen om het schieten gaat. Maar het gros zijn enorme natuur liefhebber.
Dreamboy schreef:Nikass schreef:Dreamboy er is maar één expert mening begrijp ik, en jij gelooft altijd meteen alles wat er gezegd wordt?
Ja natuurlijk, want ik kan nu eenmaal niet voor mezelf denken. Maar het gaat hier niet om mij, ik heb niet eens schapen en woon ook niet in een wolvengebied. Maar dat is wel wat de mensen continue voorgeschoteld kregen. Voor een paar jaar terug was er heel sporadisch eens een aanval op schapen. Negen van de 10 keer werd het afgedaan als zijnde een hond, wat natuurlijk ook mogelijk is. Maar het kan aan mij liggen, maar voordat het in Nederland de spuigaten uit begon te lopen heb ik nooit berichten op social media, in kranten of op tv gezien van wolvenaanvallen in het buitenland.
Popstra schreef:Wolf liefhebbers zijn niet blij met evt afschot van een probleem dier. Dit omdat het dier aan het hoofd van een roedel staat en de jongen er van leren jagen. Ze zijn bang dat deze jongen dan echt alles gaan pakken wat makkelijk is. Gewoonweg omdat ze niet leren jagen.
Het probleem zal dus niet minder worden. Eerder erger
Nikass schreef:Dreamboy schreef:
Dreamboy er is maar één expert mening begrijp ik, en jij gelooft altijd meteen alles wat er gezegd wordt?
Ja natuurlijk, want ik kan nu eenmaal niet voor mezelf denken. Maar het gaat hier niet om mij, ik heb niet eens schapen en woon ook niet in een wolvengebied. Maar dat is wel wat de mensen continue voorgeschoteld kregen. Voor een paar jaar terug was er heel sporadisch eens een aanval op schapen. Negen van de 10 keer werd het afgedaan als zijnde een hond, wat natuurlijk ook mogelijk is. Maar het kan aan mij liggen, maar voordat het in Nederland de spuigaten uit begon te lopen heb ik nooit berichten op social media, in kranten of op tv gezien van wolvenaanvallen in het buitenland.
knollentuin schreef:Popstra schreef:Wolf liefhebbers zijn niet blij met evt afschot van een probleem dier. Dit omdat het dier aan het hoofd van een roedel staat en de jongen er van leren jagen. Ze zijn bang dat deze jongen dan echt alles gaan pakken wat makkelijk is. Gewoonweg omdat ze niet leren jagen.
Het probleem zal dus niet minder worden. Eerder erger
En dat werkt dus 2 kanten op lijkt me , want je wil ook niet dat dan die jongen leren vee te pakken. Dan de jongen ook maar afschieten?
Nikass schreef:Toch gek, dat ik als niet schapenhouder, er wel voldoende over heb gelezen![]()
Je een beetje in je vak verdiepen is toch wel normaal lijkt me.
Citaat:De Zoogdiervereniging reageert op de wildcamerabeelden: "Het zijn lerende dieren, elk dier dat je opsluit wordt creatief. Dat is bij de mens niet anders."
Afanaisa91 schreef:https://www.gld.nl/nieuws/8066129/zo-ko ... oge-veluwe
Filmpje van wolven die over het 1.70m gazen hekwerk van de Hoge Veluwe klimmen.
Een medewerker geeft aan dat ze gaan investeren in hekwerk waardoor de wolf enkel uit het park kan, niet meer terug erin. Ik ben heel benieuwd met welk type hekwerk ze uiteindelijk gaan komen.
Dreamboy schreef:Helaas zijn we niet allemaal zo slim als jij. Waarom zou je je druk maken om iets wat ver van je bed is? Of heb jij toen je een auto kocht ook een opleiding tot automonteur gedaan omdat je in de toekomst wel eens pech kunt krijgen? Tenzij het je interesse heeft, wat jij dus blijkbaar wel had, ga je je daar toch helemaal niet mee verdiepen? Of kun jij ons ook al vertellen wat we moeten doen als de leeuw deze kant op komt. Die kans is natuurlijk heel klein maar dat zeiden ze destijds ook over de wolf. En wat hadden ze kunnen leren van de landen om ons heen dan? Dat de afrasteringen nauwelijks helpen? Of dat kuddebewakers ook opgevreten worden? Of dat de enige oplossing is om alles 24/7 op te hokken? In de landen om ons heen is het probleem net zo groot, daar hebben ze de oplossing ook niet. Het verschil is dat ze daar veel meer ruimte hebben dan in het dichtbevolkte Nederland.