Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 07:20

Het was niet iets stoms zoals de weersomstandigheden / weersomslag die er voor heeft kunnen zorgen...?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:53

Chris de beelden tonen? Misschien ziet hij iets wat jij gemist hebt? Zowel bij Sam als bij jou.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 08:54

Chris de beelden tonen? Misschien ziet hij iets wat jij gemist hebt? Zowel bij Sam als bij jou.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 13:13

Heb nu één jury die mee wil kijken naar de filmpjes. Die reageerde nav mijn facebook. Zij was er de zondag zelf niet maar vroeg of ik de filmpjes wilde doorzenden. Ik overweeg om de jury's zelf ook te benaderen maar de jury die me een leeg protocol gegeven heeft weet ik niet of hij op FB zit. Het is vooral van hem dat ik zou willen weten waar ik punten heb laten liggen.

Jury twee heeft er oa op staan bij zijn middendraf dat die met meer soepelheid moet. :?

Werken aan de overgangen (akkoord) en neus meer er uit (ook akkoord, hij kroop immers achter al mijn hulpen.)

Maar het gehele galopdeel is max een 6 en er staat dan alleen bij "meer sprong" maar ben ik nu gek of mankeert hij niet bepaalt sprong in zijn galop? (proef 2.1 dus)

Weersomslag heb ik idd overwogen, vrijdag heeft hij ook een dikkere deken op gekregen om die reden, wellicht het doorkomen van de wintervacht dat hem een beetje van de wijs brengt... Vorige jaren viel deze wedstrijd begin september. Dus dat scheelt nogal wat kwa in welke fase ze zitten van de wintervacht.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 13:44

Kan het ook deels spiegelen zijn geweest? Niet stom bedoeld maar Sam en jij hebben een speciale band en je had natuurlijk oa het euvel met je knie... Kan het zijn dat hij aanvoelde dat je lichamelijk (en misschien mentaal ook) niet helemaal okee zat en er zelf ook wat de rem op ging zetten? In zo'n ring moeten jullie beiden een flinke prestatie leveren, anders dan een les of training waar je een oefening eens over doet of hem even op scherp zet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 14:32

Zou allemaal kunnen. Hij is sowieso altijd drukker op die manege. Waarom weet ik niet want hij schrikt of kijkt niet naar iets. Zodra hij de ring daar ziet is hij gewoon stikheet alsof ze hem stiekem een spuit adrenaline in zijn gat steken op weg naar daar. :+ maar hij blijft wel altijd bereikbaar. Nu kwam ik precies gewoon niet door. Dat is gedrag dat ik van Sam helemaal niet gewoon ben. Heet worden en overgevoelig wel maar niet dat hij er niet bij lijkt te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 17:23

Terror had vandaag de motor aan in de les en wat is ze dan fijn. :+:
Een beetje positief gevoel ter compensatie… De les van vandaag heeft me wat nieuwe moed gegeven. Chris vroeg wel o ik haar pepertjes gegeven had. _O- begin oktober start ik met Sam Z2 (moet toch over.) gewoon om te kijken wat hij doet. Ik ga er van uit dat dat niet vlekkeloos zal gaan. Maar ben benieuwd of ik hem meer bij me kan houden als hij meer te doen heeft. Omdat hij elke keer bij de oefeningen terug bij me kwam en ook vrijdag in de les toen hij een beetje traag op gang kwam werd hij beter en soepeler doorheen die oefeningen. Dus ik hoop datzelfde te bereiken op wedstrijd..

edit; nvm het verwerken ging sneller dan ik dacht. :+

Meanwhile zijn de pups hier mijn man gek aan het maken. _O- Yaiko had Zyon half in gegraven. :)) :)) Er stak alleen nog een staart uit. := (hij heeft de achtertuin die hij voor ze aan gelegd heeft op gegeven denk ik. _o- Ze gebruiken hem maar niet zoals mijn man gehoopt had. :))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:11

Woah wat een mooie billen krijgt die Reve!
Dat sporten doet haar goed en wat een mooie combi zijn jullie!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 18:12

Die gebruikte ze vandaag ook af en toe als er een eikel op het zeil van de tent viel of één van de werkmannen kabaal maakte. _O- Ze zou een prima cutting paard zijn ook met hoe ze kan op trekken en draaien. :))

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 18:17

Dat zie je ook aan haar, het was me nooit zo opgevallen maar ineens lijkt ze zo'n mooi gespierde kont te krijgen :D Ze is ook lekker compact enzo, ze zou het vast prima doen tussen de koeien :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 19:03

Mars schreef:
Dat zie je ook aan haar, het was me nooit zo opgevallen maar ineens lijkt ze zo'n mooi gespierde kont te krijgen :D Ze is ook lekker compact enzo, ze zou het vast prima doen tussen de koeien :j

Behalve dat ze ze zou trappen als ze te kort passeren. :o :=

Chris zei vandaag ook dat hij haar steeds leuker vond worden… maar als ze zelf een beetje wil lopen kan ik haar ook fijn naar die hand rijden en dan wordt ze echt heel licht en fijn.

Hij zei ook dat ze niet echt gebouwd is als een merrie (dat hoor je op een van de filmpjes. Iets van merrie.) omdat ze die mooie ronde vrij zware hals heeft. Rêve heeft gewoon heel veel ‘attitude’. :D
En ze pakt dan heel licht contact waardoor je een vrij massief paard ogenschijnlijk heel simpel rond stuurt… Dat is echt haar kracht.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:36

Zijn toch wel dingen die je heel trots mogen maken op je zelf gefokte dame :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 22:56

Hij vroeg nogmaals hoe ze gefokt was. Maar Rêve is eigenlijk KWPN springgefokt langs moeders kant (al was dat niet aan Pretty te zien. Ze kwam een parcours rond maar het won geen schoonheidsprijs, genoeg vermogen maar geen techniek. := ) en Ismir is SBS x Berber en van wat ik begreep meer Berber dan SBS.

Alleen Berber lijkt Chris onbekend. Maar Rêve is eigenlijk exact geworden kwa bouw wat ik voor ogen had en wat ik beter wilde aan Pretty. Iets meer halslengte misschien nog maar ze is ook niet te kort. Moet niet korter maar ze kan zeg maar ‘ruimte’ nemen in die halsaanzet in de aanleuning dus het zit niet in de weg.

Op Rêve ben ik sowieso wel trots. :o Heb zoveel kritiek gekregen toen en nu soms nog… Mijn man was ook nooit overtuigd tot ze geboren was … toen begon hij te keren. Toen hij haar zag springen was hij om en vandaag zei hij ineens ‘ze kan écht lopen eigenlijk..’
Met wat training gaat Rêve ook schwung krijgen die Sam gewoon niet heeft… niks ten nadele van Sam maar hij heeft van nature geen souplesse en geen zelfhouding (hertenhals en hoog kruis)

Rêve draagt echt zichzelf als ze eenmaal door haar lijf loopt. Daarom is het beeld met Rêve ook zoveel rustiger. Hoe goed je Sam ook door zijn lijf rijdt hij blijft heel erg onrustig in die aanleuning omdat zijn ‘zelfhouding’ hertje is. Niet rond. :+

Als Rêve showt bolt ze op in die bovenlijn en rijst ze vanuit de schoft. Als Sam showt maakt hij die hele rug hol…

Dat maakt dat Rêve haar ruiter echt beter kan laten uitzien dan ie is… omdat ze zelf zo stil is eens je het juiste contact hebt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 08:07

Berber is toch een tak van de Arabier? Misschien iets minder uitgesproken dash in de neus maar voor de rest zijn berbers toch ook arabieren dacht ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 12:03

petraaken schreef:
Berber is toch een tak van de Arabier? Misschien iets minder uitgesproken dash in de neus maar voor de rest zijn berbers toch ook arabieren dacht ik.

Andersom geloof ik… :o je hebt ook berber-Arabieren. De Berber zou het veel beter doen in bergachtig gebied en heeft eerder

Marengo zou een berber Arabier geweest zijn.

Hoe ze precies ontstaan zijn is niet meer duidelijk maar het zijn iig geen Arabieren van oorsprong. Er is wel heel veel Arabisch bloed in gekruist doorheen de jaren maar goed: dat is bij de Friezen ook gebeurt en dat maakt een Fries nog geen Arabier :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 01:24

Sam vandaag laag en rond door de niveau 3 oefeningen gereden. Had weer tempo controle En hij sprong zijn wissels poepsimpel. :+
Ik denk dat hij me wat duidelijk wil maken.

Dat ondanks dat een jury lid me via FB kwam ‘helpen’ en haar hulp was dat ik hem maar moest zien als leerpaard voor de volgende omdat zijn gangen niet voldoende kwaliteit hebben. :\ het ‘basispunt’ lag al laag door zijn gangen volgens haar. :\ dat hij niet spectaculair is weet ik maar imo zijn zijn gangen gewoon correct. Daarbij heeft hij 70+ scores gelopen dus toen was ie toch goed genoeg, moet gewoon even de focus terug vinden in de proef, vandaag viel me weer op hoe hij er aan kwam met die Z2 oefeningen terwijl ik ze laag en rond aan het rijden was dus niet eens echt ‘er aan’.

Dus nou. En bedankt. Gelukkig weet ik beter. We gaan gewoon lekker ons eigen ding doen in de niveau 3 en we zien het wel. Ik weet dat een jury geen Cheerleader is maar moet dat nou zo?
Ze impliceerde ook nog dat ik wel tijd en energie er in moest willen steken maar krabbelde snel terug toen ik beleefd vermelde dat ze altijd aan Chris Haazen mocht vragen hoeveel tijd en energie ik er in steek, mijn lessen per twee maanden kosten meer dan mijn paard in aankoop. :+

Ik heb dus een paar conculega’s inmiddels gevraagd of ze inmiddels oké waren. Er was verdorie een kind van 12 aan het huilen door een jury. :\ kap dan aub met jureren…

Dit soort dingen heeft mij dan weer wel die middelvinger attitude waardoor ik minder stress heb. :+ dus in wezen helpt het.

Sam staat lekker met Back on Track beenbeschermers op stal. Die komt niks te kort, :+: (Ja Sam is eh… best verwend met back on track spul, hij reageert daar echt merkbaar op. Ik ben mijn eigen T shirt kwijt waar ik van baal want ik reageerde daar ook enorm goed op.

Afbeelding
Lekker in het zonnetje vandaag. Ze hebben hem al zo vaak onderschat … en hij is zijn gewicht in goud waard. :+:

Zouden jullie een boek met realistische motiverende quotes over paarden houden en rijden + illustraties leuk vinden?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 08:14

Zucht dat zijn dan van die jury's die de voorbeenzwaaiers veel punten geven en waarvan je duidelijk ziet dat de achterhand een trein na komt. Een lange trein dan ook nog. Vroeger liet ik mij daar ook aan vangen maar tegenwoordig niet meer. Je moet eens bij veel GP paarden kijken naar hun piaffe. 3/4 gaat echt niet gaan zitten in de piaffe maar heft enkel die achterbenen op. Zo ook Parcival van Adelinde Cornelissen in zijn tijd. Gaan zitten in de piaffe deed die niet. Wel met een mooie regelmaat zijn achter benen wat opheffen zodat het leek op een goede piaffe.

Dus trek je niets aan van sommige jury's en het zou best kunnen dat je meer punten krijgt op een hoger niveau omdat Sam beter kan verzamelen dan dat hij kan verruimen. Het zou niet de eerste zijn die hoe hoger hij komt in niveau hoe beter hij scoort.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:48

Ik reageer hier zelden maar lees altijd wel mee. Vind je een tof mens en geniet altijd van je verhalen.
Je moet je niet teveel aantrekken van een jury die laag punt, sommige punten gewoon echt heel laag.
Ik schrijf wel eens voor jury's en verbaas me er ook over, de ene zou een 8 geven voor een onderdeel en de ander maar een 6
Kom op schouders ophalen en volgende keer beter, je bent goed bezig!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 22:02

Een tijdje terug vroeg hier iemand naar filmpjes van op wedstrijd. Dat is moeilijk. Echter is Rêve hengstig en dan heeft ze wel eens dingetjes zoals zich niet laten vangen. Toen ik op haar aan het wachten was dacht ik ‘ik maak hier een filmpje van’ omdat ik veel mensen achter die knol aan zie rennen en ik meestal als een dwaas gewoon ergens ga staan wachten, :+

Zouden jullie zulke dingen leuk vinden of zeggen jullie ‘nah Kath doe maar niet.’

Ik weet dat ik geen nieuwe dingen doe. Dus tis niks speciaals maar wellicht wel dingen die mensen graag ‘verstoppen’ ipv mogelijke oplossingen te tonen. Juist omdat ik geen Parelli ben met bovennatuurlijke gaven is het misschien wél boeiend om te zien wat werkt bij een kreupele kluns met zulke dingen?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:25

Meisje, jouw topic, dus als jij dat wil posten, gewoon doen.. En het is herkenbaar, ons eerste pony, een welsh, liep bij haar vorige eigenaar altijd weg en moesten we altijd erg lachen en bij ons nooit, konden haar altijd zo pakken :D

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:32

Ik vind al het beeldmateriaal heel leuk!!

Geniet van je verhalen en met beeld komen die vast nog beter uit de verf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 07:57

Zien hoe een ettertje gefopt wordt is altijd leuk toch O:)

Als Rena eens een keer geen zin had en wegliep als ik met het halster aan kwam, dan had ik altijd zoiets van, prima als je weg wilt lopen maar dan GA je lopen ook, en niet meer met die kop aan de grond. Dan was ze dat ook wel snel genoeg zat :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 10:44

Yavanna schreef:
Meisje, jouw topic, dus als jij dat wil posten, gewoon doen.. En het is herkenbaar, ons eerste pony, een welsh, liep bij haar vorige eigenaar altijd weg en moesten we altijd erg lachen en bij ons nooit, konden haar altijd zo pakken :D

Hier met een huurpony van de manege die bij ons altijd de trailer in vloog.
Toen na jaren de zoon er uit gegroeid was, begonnen onmiddelijk de laadproblemen weer en werden we gebeld.
Als we dan aankwamen, hoefde ik alleen maar Cleo prrrrr te zeggen en ze vloog.

Dus kom maar op. Leuk en dus eens met post Yavanna!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 16:28

Sam vandaag rustig door de niveau 3 oefeningen gereden. Niet zwaar trainen gewoon ook die wissel meenemen net als de contra enz. Hij wordt daar duidelijk fijner van. Wellicht had ik dat al eerder moeten doen maar in het begin had hij de neiging niet te wachten op de hulp en een vliegende wissel te springen waar een eenvoudige moest. :+

Tut hengstig en ‘ik wil nie!’

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:32

Zo doe je dat dus. Mee eens! Doe je goed en ziet er rustig en vriendelijk uit.

En bij ons was het helemaal handig met twee paarden. Want de weilanden waren huge, en als Polie niet wilde komen, dan kwam Hercule haar boos halen en gaf een por tegen die billen zo van : "daar beginnen we niet mee→ luusteren". Zo geestig vond ik dat altijd en dan pakte ik ook altijd eerst Hercule die de kroel kreeg en daarna pas polleke. Wie het eert komt wie het eerste maalt.