Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zuchini

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:45

Zo ben helemaal bijgelezen. Hadden jullie ons nog gezien bij de Q&A van 19 juni? Ik geloof dat we oop de goede weg zijn.... Echt een opsteker! Hij vind m niet te voorwaarts maar wel netjes voorwaarts naar de hand toe.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:05

Ja is een mooie opsteker!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 23:13

En vooral daar hij zegt: je kan op de negatieve punten focussen, maar.... Ik denk dat wij allemaal erg kritisch naar onszelf kijken hier. Dus voor alle paardjes hier die erg voorwaarts gaan... het komt vanzelf goed met het tempo als je door blijft trainen op dezelfde manier in het zachte contact. Heb het even gemist maar is er nog antwoord gegeven op de vragen die hier centraal waren opgeschreven?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:45

Zuchini je hebt PB :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:32

Zoooo Zorro gaat steeds meer in aanleuning, erin gezakt lopen. Zo leuk :):)

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:31

Nu wil ik graag een filmpje om mee te genieten. *\%/* *\%/*

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:46

Heb helaas niets op film :')
Misschien volgende keer weer eens laten filmen.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 14:02

Ik vond het er ook goed uitzien zuchini jullie zijn echt op de goede weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 16:40

@ Mirjamalvaro
Ah, dan werpt je inspanning zijn vruchten af! Fijn! *\o/*

@ Zuchini
Jeutje, heb ik jou filmpje nu finaal gemist? :oo
Welke was van jou?

Ik heb vanmorgen gereden en het was ronduit bagger. Het waaide behoorlijk waardoor ze nogal gespannen was, hierdoor trok ze enkele malen de achterbenen ver onder het lijf en spoot weg, de troela.
Maar goed, neemt niet weg dat we eerder deze week wel erg fijn gereden hebben. Daarbij heb ik gewerkt met de tip van Promisse (teugels korter, armen langer etc.) Volgens mij lukte dat wel aardig, al met al zeker niet ontevreden.
(Nu nog de moed verzamelen om het filmpje hier te plaatsen :') )

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:15

Niet leuk als ze dat doen inxs :=
Zorro schrok ook paar keer flink maar dat kwam omdat hij zo geconcentreerd was dat hij de hond totaal niet aan zag komen. :')
We zien je filmpje wel komen O:)

En ja toch fijn als al je training positief uit beginnen te pakken. :))

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:55

Zo maar eens kijken hoe het zou moeten. CHIO Rotterdam. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:56

Bij deze! Al knijp ik hem wel _O-

Het 1e filmpje rij ik met een langere teugel waar Promisse al wat tips gaf om mijn merrie wat korter te pakken.
https://youtu.be/ZhyfTjfvUGI

Deze 2e heb ik ze naar mijn idee korter, dus hopelijk is dat beter.
https://youtu.be/ulOZr5ML4VM

Deze 3e ben ik vooral bezig geweest met zijgangen. Omdat wij hier met les niet mee bezig zijn geweest en ik ze toch graag veel meer mee wilde nemen in mijn rijden ben ik er zelf maar wat mee begonnen. Nu hoop ik wel dat ik dit goed opgepakt heb.
https://youtu.be/llmKLZtKnQ8

Uiteraard zijn tips meer dan welkom! :j

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:56

Het ziet er echt super netjes uit Inxs ben ik jaloers op! Ze reageert super goed op je hulpen zo ziet het eruit!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:53

Niet zo onzeker Inxs, ziet er yoch netjes uit!

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:37

Inxs dat ziet er fijn en ontspannen uit. Je merrie is op tempo, rijdt naar je hand toe en je bent superzacht in dat contact. Ik zou als ik jou was (maar ik ben geen expert) wat meer overgangen rijden en afwisselen, daarbij alleen echt goed gereden overgangen accepteren. Sluit haar iets meer op in de overgangen zodat ze wat meer aan elkaar blijft. Met de zijgangen, Ze werkt goed mee en is goed aan het been. Ik denk dat het misschien fijner is nog om wat kleinere stukjes te pakken zodat ze in de juiste positie blijft. Zie af en toe dat ze er wat moeite mee heeft als het te lange stukken gevraagd wordt.
Jullie zijn lekker bezig! Maak je halve ophoudingen voor je bv iets aan haar vraagt?

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 02:27

Werkelijk niets dan lof! Wat eem fijn paard en wat heb je hem super aan de hulpen staan en rij je hem vriendelijk! Hik is zooo vreselijk klaar om verder te gaan. Waar wil je nu aan gaan werken?
Ik zou deze zijkanten in stap nu hooguit een keertje kort beide kanten op doen. Hij doet dit feilloos dus ik zou dat niet steeds herhalen

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 02:29

Ik zit op mijn mobiel en als ik langere stukken schrijf dan verdwijnt het knopje "versturen".
Ik zou nog heel veel meer willen schrijven uit enthousiastme. Volgens mij gaat dit paard voor je door het vuur en mag de instructeur die jullie begeleid zich gelukkig prijzen

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 08:33

zijgangen moest dat zijn ipv zijkanten :-)
Ik heb net nog even gekeken. Mooie hoofdhalshouding en mooie teugelvoering nu hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:29

Zo dan! Jee, ik word zowaar verlegen van jullie positieve reactie's :oo
Thnx all! +:)+

Tja, waar wil ik nu aan gaan werken.
Overgangen, zoals door Zuchini al aangegeven, staat op de planning.
De galopsprong verbeteren.
Verder werken aan mijn eigen houding en balans.
Keerwendingen.
En het uiteraard verfijnen van wat er nu is.
En proberen om meer structuur en regelmaat te krijgen in het nemen van les. Sinds begin dit jaar geen lessen meer gehad. Het jaar daarvoor wel regelmatig, maar daarvoor nagenoeg niet. En dit zag ik toch graag anders. Ik merk dat ik honger heb naar leerstof en dit in de praktijk ten uitvoer kan brengen.

Ik weet eigenlijk niet welke stap, op instructie na, het handigst en meest logisch is om eerst op te pakken. Ik mis daarin sturing. Voor mijn gevoel modder ik maar wat aan, dus het is erg fijn dat de reactie's zo positief zijn en wij op de goede weg zitten. Erg blij met deze bevestiging! Dank jullie wel *\o/*

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:33

Alles wat je hier laat zien doen jullie zo gemakkelijk, heerlijk om te zien.
Ik denk dat jullie een hele mooie basis hebben en dat jullie er aan toe zijn om zo nu en dan een beetje meer gesloten te rijden. Dus kleine overgangen tussen de gangen en buiging ook steeds een beetje veranderen.

Zij zal daar meer expressie van krijgen. :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:40

De kleine overgangen binnen een gang bedoel je daarmee denk ik? Hoe bedoel je dat precies met buiging Lanoca?

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:56

Ja binnen de gangen een beetje meer veer er in krijgen, dus een beetje verzamelen en een beetje weer voorwaarts. Wat de buiging aangaat is het wijken voor de kuit in principe een recht paard. Je kunt ook op de grote volte een beetje naar binnen rijden naar 15 of 10 meter diameter en dan wijken naar 20 meter diameter. Dit kan in stap en draf.

Dus als je wijkt op een gebogen lijn, begin je met buiging. Een stap voor schouder voor en schouder binnenwaarts. Ook wil een paard op een kleinere cirkel graag een beetje langzamer gaan en als je de gang goed onderhoud begin je zo met verzamelen. Als de diameter dan weer groter wordt kan je de gang laten verruimen. Ook een goede manier om overgangen te maken tussen de gangen. Later kan je dus ook sb en traver rijden op de voltes. Daar rijd ik dan weer de keertwendingen uit.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik heb soms moeilijkheden om wat ik voor ogen heb opgeschreven te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 24-06-18 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:12

Aha, ik snap hem, dankjewel voor je uitleg.

En als ik op de volte zit, vergroot of verklein ik deze dan wijkend tijdens de stap/draf? Of hou ik haar wat in om een paar stappen zijwaarts te gaan en de volte te hervatten.
Ik hoor namelijk hier en daar tegenstrijdige dingen over het openen en sluiten van volte's.
Ik vind bij tijd en wijle "zin & onzin" over het uitvoeren van bepaalde oefeningen wel eens verwarrend, ik weet het ook lang niet altijd te scheiden. Noem het onwetendheid mijnerzijds :=

LanocaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:25

Ik rijd vaak met een spiraal idee kleiner en wijk naar groter maar dat is een kwestie van voelen wat je paard en jij in harmonie aankunnen. De eerste keer mag het een beetje moeilijk zijn, maar wanneer ze het begrijpen moet het zoals je op het filmpje laat zien waar jij recht uit gaat.

Je laat dus de buiging het werk doen door de gang hetzelfde te proberen te houden. Het paard verzamelt en verruimt terwijl jij hetzelfde wilt blijven voelen. Verzameling is meer actief dan arbeid.
Laatst bijgewerkt door Lanoca op 24-06-18 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:35

Zelfde als Lanoca. Op gegeven moment kun je dan ook SB en travers meepakken op de volte. Travers in galop op de volte is een goede voorbereiding op pirouettes.

De merrie haar zadel ligt helaas nog niet goed. De kreupelheid lijkt daar vandaan te komen. Morgen gelijk bellen. Mooi klote dit weer. Ze ging steeds fijner aan het werk en nu steeds zadel gezeik.