Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 20:27

kvulden schreef:
Oh echt haha hoezo Penny hahahaha die is echt erggggg.

ja hahaha dat is hem inderdaad erg he hahaha

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 21:37

Lamarxhorse schreef:
@puppy wat grappig zeg die mini Elano, de echte Elano is prachtig zeg met die kleuren! Vurige manen..
*Knip*

Nou het is mij een weekje geweest! Na vrijdag de castratie werd die apart gezet ivm wond.
Hij moest uiteindelijk een week apart en was aardig stijf in de benen.
Reden van stal was dat ze hem makkelijker in de gaten konden houden ook als hij koorts zou krijgen oid.
Maandag in de stapmolen geweest en die moest echt op de laagste stand en had die het zwaar.
Dinsdag en Woensdag kreeg hij toch wel zwelling maar ging het lopen wel beter..
Hij is elke dag twee keer afgespoten en het stappen in de molen werd uiteindelijk ook uitgebouwd tot een uur.
vrijdag mocht hij in de grote loopstal van de merries want die waren al verhuist naar de weide.
En zondag mocht hij er zelf aan geloven..
Het gaat erg goed met hem en staat als een blij ei in de wei :)
Zwelling is weg en de wond ziet er netjes uit, ook loopt hij weer normaal..
Ik was erg trots op hem hij heeft alles braaf over zich heen laten komen, liet alles braaf toe.
Op de wei kwam hij naar me toe gelopen (ik bleef bij het hek staan) als enige van de groep.. Dat vond ik zo bijzonder.
[ [url=m/zHiYts.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat fijn dat de zwelling weg is en weer normaal loop! :D
Ja ik vind hem zelf ook errug gaaf worden! Hier een vergelijk foto.. Zoek de verschillen. :=

Bij jullie ook zo'n verschil te zien? :P

Afbeelding

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:04

Fijn dat het goed gaat met Lamar!
Gelukkig dat hij weer lekker buiten staat :)
Nu kan het helemaal goed genezen.

Haha wat een verschil bij Elano zeg!
Bij Dex is er ook wel verschil te zien, maar niet zo erg als bij jou :p

Dexie en z'n vriendinnetje zijn nog erg onrustig vind ik.
Ze zijn ook bang voor de buurhond die naar ze blaft Haha.
Ze leren wel veel daar, krijgen veel te zien. Veel verkeer ook, maar is alleen maar fijn dat hij daaraan went.
Ik voer Dex ook nog steeds bij, is nog steeds nodig.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:06

noor14 schreef:
Fijn dat het goed gaat met Lamar!
Gelukkig dat hij weer lekker buiten staat :)
Nu kan het helemaal goed genezen.

Haha wat een verschil bij Elano zeg!
Bij Dex is er ook wel verschil te zien, maar niet zo erg als bij jou :p

Dexie en z'n vriendinnetje zijn nog erg onrustig vind ik.
Ze zijn ook bang voor de buurhond die naar ze blaft Haha.
Ze leren wel veel daar, krijgen veel te zien.
Ik voer Dex ook nog steeds bij, is nog steeds nodig.

Leren ze inderdaad veel van en gelukkig zijn ze samen verhuisd, dat maakt het veel makkelijker.
Bijvoeren lijken de meeste dus nog steeds te doen, dan ben ik gerust gesteld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 22:12

Heb bijgelezen en gekeken naar leuke foto's! Zag ook nog een fleurige deken voorbij komen :D

Fijn dat Lamar goed hersteld van de ingreep!

Dex wordt zo automatisch verkeersmak!

Fijn dat het allemaal goed gaat met de puppypaarden.

Joya is vrijdag het land op gegaan. Heerlijk voor ze weer een zeer van ruimte en volop gras. Kunnen ze zo in de groei ook wel gebruiken!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:46

Bij Elano zie je ook echt veel verschil! Gras werkt echt als een tierelier. Miles is echt gigantisch in de breedte aan het groeien nu. Net een overzichtje gemaakt. Je ziet in twee maanden tijd echt dat ie ineens mega uitzwaart haha :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hij is voor een groot deel eindelijk uit zijn wintervacht. Vind ik altijd zo fijn, heb echt een hekel aan dat dikke pak haar.

Renske_W

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:58

Ik heb ze hier terug in de brok gezet omdat ze hier ook de breedte in gingen. :))
Puzzle was net stout, ze hebben slobber vandaag, pakt puzzle het hengsel van zijn voerbak en slingerde die zo een halve meter weg. ^)
De slobber is er in blijven plakken overigens.
Maar heb het af gepakt, hij zoekt het maar uit zo gaan we niet met voer om.
Is ook niet de eerste keer dat hij zoiets flikt.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:59

Nayeli als jaarling en nu. Ik zie wel een beetje verschil :D

Afbeelding
Afbeelding

Edit: Ik geef nu Vitalbix Daily Complete (vitaminebrokje) en Marstall Faser Light. Ze is gevoelig voor een aantal dingen waaronder granen, suiker en zoetstoffen :( Dus het was even zoeken naar goed voer voor haar (dat ze ook nog lekker vind :+ )
Voorheen gaf ik Pavo Podo Grow, maar hier zit relatief veel suiker in en hier kreeg ze dus jeuk en last van de maag/darmen van :(

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:33

Die van mij krijgt zowat geen brok. Hij kreeg eerst een kwartje Cavalor Juniorix maar omdat hij nu onbeperkt op hooi staat en overdag op het gras krijgt hij maar een klein handje brok. Echt nodig heeft hij het niet, maar het is meer omdat de rest het krijgt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:01

Puppy wat leuk die wolliewat Elano! En al een heel verschil zeg!

Gefeliciteerd met Jack! Mooi paard word het zeg

Zilver krijgt kilo draversbrok per dag

Nayali word ook al heel volwassen.. Nu niet meer zo overbouwd!

Ook hele verschillen bij Renee!

Veel weer op het land en verhuisd. Zilver blijft lekker thuis :) bij een enter en de moeder van de enter. Komt ze mooi veel door de hand en opvoeding van de oudere merrie. Plus dat ze naar de keuring gaat 29 juli. Ben nu al zooo zenuwachtig! Ze ziet er mooi uit en draaft en stapt ook echt goed. Je weet maar nooit wat ze doen op de keuring, straks een dikke aanfluiting :+

Kittydylan fijne weide! Lijkt groot zat voor ze

Lamar lieve foto. Fijn dat het goed gaat met hem na de castratie!

Omg die vliegendeken :') hier zijn er ook weer abnormaal veel vliegen

Aangezien ze naar de keuring moet ben ik begonnen met heel licht longeren, twee keer per week heel eventjes. Ze was het niet met het singeltje eens :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dus op de laatste foto al bijgezet. Dit is losjes en ze hoeft echt niet veel te doen :+ wel moet ze over de rug leren lopen om toch die extra spieren te trainen :)
En lopen dat ze kan
Afbeelding

En vandaag plukje manen getrokken en opgestuurd voor DNA onderzoek. Even checken of ze niet drager is van vosfactor, waterhoofd of dwerggroei gen. Spannendddd

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:31

@Ren bij jou is ook al een heel verschil te zien zeg!

@NRJ verschil is zeker te zien! :D

@Kab Als ze het maar niet tijdens het rijden gaat doen straks, toch Kabayo? :+
Maar is waterhoofd een gen? En wat houdt het precies in? :P

Gister en vandaag thuis gebleven. Morgen hoefsmid als het goed is en overmorgen is als het goed is de castratie.. Dus wil niet gaan wandelen.. De smid zal het probleem niet zo zijn.. Maar andere omgeving, op stal en dan ook nog eens een of andere gek die je ballen jat? De arme vent weet zo meteen niet wat hem overkomt. :(:)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:39

Puppy jaa waterhoofd is een gen. Als pa en ma het gen dragen krijg je dit :
Afbeelding
Dit had helaas mijn merrie dit jaar en veulen + merrie zijn gestorven :(
Daarom was ik hier tijdelijk inactief.
Overigens geld dat hetzelfde voor het dwerggroei gen. Als pa en ma het beide dragen krijg je een mislukt veulen. En vosfactor direct gedaan, ook al is een vos fries wel cool =:) en aangezien er veel Friese dekhengsten zijn goedgekeurd met bepaalde erfelijke ziektes wil ik er zeker van zijn dat mijn merrie vrij is. Haar vader is sowieso vrij van de ziektes :) moeder is nog onbekend.

Oejjj komt dus hakkie takkie weg is zakkie aan? -O- arme elano.. Word hij te hengst?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:22

Oh bah, dat is niet fijn nee.. Dwerggroei zit toch vaak ook bij Shetjes/kleine pony's? Dat ze bv een giga hoofd hebben vergeleken met de rest van het lichaam?
Fries met vos lijkt mij ook wel gaaf ja! :))
Of een spierwitte fries lijkt mij ook wel gaaf (alleen als ze dan ook echt wit zijn en niet bruin, groen geel etc :'))

Nouja hij staat tussen merries en begint het dekken te ontdekken. Daardoor is de binnenkant van zijn voorsokken ook kaal. _O-
Nou houden ze rekening met de hengstige merries die gaan dan op stal. Kunnen ze gelijk bereden worden. Maarja, echt handig is het niet. Voor hun maakt het niet uit, maarja.. Kwa gedrag valt het op zich wel mee. Nu 2 keer gehad dat hij wat hengst werd met lopen waaronder 1 keer echt behoorlijk hengst. Maar streng zijn is tot nu toe wel voldoende. Vorige week was ik nog een grote ronde wezen lopen, geen hengst te vinden in hem. Had wel voor de zekerheid de hengsten ketting mee, ook omdat ik wist dat ik langs landjes zou gaan lopen met paarden erin.. Maar gelukkig was het toen 2 pasjes draf en beetje gehinnik. En toen we een paard moesten passeren draaide hij 2 keer half om, viel ook nog mee.
Toen mijn nichtje (wordt dit jaar 7) mee was en met hem in het land ging lopen, was de hengst in hem ook ver te zoeken.
Maarja, mocht het wel ineens heel erg worden midden in de zomer.. Dan zit ik wel. En aangezien hij geen dekhengst zal worden kan het net zo goed nu gebeuren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:45

Kabayo schreef:
Dit had helaas mijn merrie dit jaar en veulen + merrie zijn gestorven :(
Daarom was ik hier tijdelijk inactief.

:(:) Dat is wel heel tragisch, sterkte nog!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:48

puppy1128 schreef:
Oh bah, dat is niet fijn nee.. Dwerggroei zit toch vaak ook bij Shetjes/kleine pony's? Dat ze bv een giga hoofd hebben vergeleken met de rest van het lichaam?

Dwerggroei is weer een andere aandoening dan een waterhoofd. Komt idd voor bij shetlanders maar volgens mij ook bij Friese paarden.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:50

Kabayo schreef:
Nayeli word ook al heel volwassen.. Nu niet meer zo overbouwd!

Ik denk dat de foto een beetje vertekend, want ze is nu meer overbouwd als toen, 7 cm maar liefst :+

Pittige dame heb je :) Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen op de keuring!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:55

Och Kabayo, wat een verdriet. Heel veel sterkte!

Wat veel Tinkermensen hier, wow! Apart kleurtje heeft Alano! Miles is ook knap!

Nayeli lijkt niet echt te verkleuren, ze is wel schimmel toch? Mooie dame wordt het!

Hier weinig te vertellen, mijn dame staat momenteel bij de hengst. Nee, niet om gedekt te worden, maar ik wilde haar en mijn andere merrie niet uit elkaar halen. Dus gup mocht mee uit logeren. Mijn andere merrie wordt gedekt door haar halfbroer, ook van dezelfde leeftijd toevallig. Merrie is al herhaaldelijk gedekt dus die twenter weet in ieder geval hoe het werkt. Een andere vriendin van mij heeft ook een Tinkerhengst van die leeftijd die al heeft gedekt.

Hopelijk zijn de dames snel weer thuis, mis het plezier met die twee nu al. En ze zijn pas 1 week weg (ze blijven daar een maand ongeveer)

Afbeelding

Foto van 2 mei
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:57

Dit is dwerggroei, komt inderdaad veel voor bij friezen of shets, maar ook bij andere rassen. Het word net zoals waterhoofd veelste veel onderschat. Helaas
Dankjewel Fransje :)
Afbeelding

Ohh elano word een man ~~}> wel raar dat ze merries en hengsten samen zetten.

Ohh haha nrj. Dan ligt het aan de foto denk ik :') jaa ze is zeker pittig. Maar ze is ook heel erg lief!

Caily dankjewel. Wat heb je een prachtige tinkers

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:20

Jullie gaan hard! Wat leuk al die vergelijkings foto's :)

Hier een foto van een half jaar geleden en van vorige week, hij is echt veel veranderd vind ik. Lekkere billen ook :9

Afbeelding
Afbeelding

Het buikje mag er wel vanaf, maar dat komt vanzelf wel denk ik.
Jack krijg alleen helemaal niks bijgevoerd in de opfok. Voor zover ik weet staan ze nu alleen op gras.
In principe gaat dit gewoon goed, maar aan de andere kant ben ik wel bang voor tekorten enzo (doemdenker :') ). Dus ik ga morgen even een vitaminespuit halen en kijken of mij dat lukt om die aan hem te geven terwijl hij los in de wei staat :+

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:57

Ik ben vandaag weer bij hen op de wei geweest, maar vind de groep 2jarige hengsten nu behoorlijk irritand.. kunnen erg opdringerig worden en mijne is een watje dus eer ik bij hem ben, is die al 10x weggejaagd.. dus ben er niet helemaal blij mee maarja, tot einse zomer blijft die hier lopen..Afbeelding
Afbeelding

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:25

Kun je niet vragen of hij tussen de merries geplaatst kan worden Biancalaylo? Jack staat ook tussen de merries omdat hij idd ook te 'soft' zou zijn voor de hengsten. :j

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:36

Mooie paarden allemaal. Leuk om te zien hoe ze gegroeid zijn. Vraagje aan jullie mijn hengstje is van 22-03-15 en is nu (vandaag gemeten) 1.48 m. Wat denken jullie, wordt hij een paard of een e-pony?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:41

Ik denk een E. Mijne is van 18/05 en zit nu ook rond die maat (1.45 - 1.50). Haar ouders zijn 1.53 en 1.56 en zij zal daar wrs mooi tussen gaan zitten, afgaande op ervaring en de groeicurve.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:54

zijn moeder was 1.47 en vader 1.63. ik hoopte op een e-pony maar soms denk wat wordt je toch groot. dat ik 1.48 gemeten heb verbaasde me. ik dacht dat hij groter was.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:57

Ik heb hem toevallig ook net gemeten. Schoft 1.38 en kont 1.46 :') Geen idee hoe groot hij zal gaan worden...