Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:53

Ik speel een beetje vals Fokfanaat ;) Wij zijn ook nog niet met Hurricane op vreemd terrein geweest en dit concours is bij ons op stal. Maar dan kan hij vast een beetje aan het geluid, de andere paarden en de mensen wennen. Is de stap naar vreemd terrein straks ook niet zo groot meer.
En degene die de paarden voor me in de sport rijdt is zo rustig en ervaren dat dat van huis ook altijd wel goed komt :j

Fijn dat je vanavond al terecht kan Carmuh!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:05

Hum is ook geweest voordat ze een bit in kreeg en toen zijn de wolfstandjes verwijderd. Dat is zo een 8 maanden geleden en ik merk nu met rijden dat ze niet fijn rechts de teugel aan wilt nemen of het zelfs op een rennen zet. Kan natuurlijk ook wat anders zijn maar wil even alles voor de zekerheid laten checken.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:54

Fokfanaat, je hebt gelijk.. Als hij nu braaf is op de singel zou ik niks veranderen ;)

Gomir, klinkt super kan hij idd mooi wennen aan de dingen van een wedstrijd , maar dan lekker in z'n eigen vertrouwde omgeving :)

Carmuh, wat heerlijk dat je naar de tandarts toe kan op een avond, welke heb je ?

Nou jeey ik ben ook helemaal heppie, ik heb een nieuw zadel .. Het is de Anatomica octant geworden ..
Het eerste zadel wat hij erop legde :D .. Hij had ook nog euroriding erop gelegd , maar de 1 was te wijd en de ander voor mij te klein. Dus hup die Octant er weer op en rijden maar..
Hij liep er zo mee weg , af en toe nog een hupje maar zoooo fijn. Ben helemaal blij, kunnen we lekker gaan trainen voor de horsefoodcompetitie _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:58

Wat fijn Moniek!

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:32

Fijn Moniek.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:16

Moniek: fijn van het nieuwe zadel! Succes bij de wedstrijden!

Leonie, ik hou die van mij nog wel even thuis. Ben de galop-knop nog steeds kwijt >;)

Verder is die van mij wel ineens aan het groeien. Voorbije maand lag mijn zadel ineens fel voorover gekiept, en nu is ze vooraan aan het bijgroeien. Dus ook maar rustigaan doen. Wil ze niet forceren.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:31

Op de manege zijn we nu een 1,5 jaar oude appeloosa aan het inrijden. Een hengstje... Ik vindt het erg vroeg maar de eigenaar vertelde dat als hij 3 jaar een grote (te) sterke hengst is en volgroeid. Dus zijn we nu bezig wel 1X per week maar ik blijf het wel vroeg vinden hoor

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:34

Dat vind ik echt onacceptabel vroeg. Dat ik een jaarling.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:53

Nee, daar zou ik ook niet aan meewerken. Dat is wel echt een baby.

Moniek: super. Lekker weer trainen samen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:58

Dat is een grapje hoop ik?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:33

Dat mag ik ook hopen? >;)

De hengsten die op hun 3 mee moeten doen aan een hengstenkeuring, worden vaak ook op hun 2,5 zadelmak gemaakt. Maar 1,5 is echt gewoon dierenmishandeling. En dat weet iedereen die ook maar een beetje met paarden werkt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:29

Fijn Moniek!

Met een twenter ging ik ook niet aan de slag :=
Ik ben zelfs al in dubio of ik mijn Numero Uno-merrie (wordt 5 maart 3) dit voorjaar al op ga pakken. Normaal laat ik ze de zomer nog in de wei, maar dit is nogal een grote stoere merrie en ik denk dat eerst zadelmak maken en dan nog even de wei in voor deze misschien wel beter is :+

Hurricane heeft zijn wedstrijddebuut goed doorstaan en hij is onweerstaanbaar knap met vlechtjes :D
Volte gereden en een balkje, maar superbraaf en helemaal niet kijkerig op de hindernissen. Heel trots op mijn baby :+:

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 03:26

Och jeetje Maxime.. Dat kan echt niet hoor !!! Ik zou er gelijk mee stoppen als ik jou was ( zou er al geeneens aan beginnen )

Wat super gaaf Gomir begrijp heel goed dat je trots bent, je hebt wel foto's toch ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 07:33

Jullie maken allemaal al veel vooruitgang wedstrijden! Zadels die al niet meer passen! De puppys worden paarden Leuk om jullie te kunnen volgen :)

Hoi hoi even een vraagje tussendoor

Hoe doen jullie het nu het weer fris wordt en buiten alles erg nat is Waardoor de paarden buiten behalve in een hoekje met de kont tegen de wind staan Niet echt bewegen of iig niet de energie eruit kunnen laten

Kun je je paard dan beter wat vaker gedoseerd beweging geven? bv 10 min aan hoofdstel laten bewegen/longe (op een van zijn vrije dagen) Of juist de dag dat je erop gaat wat langer longeren van te voren? Er is ook een grote stapmolen waar hij in kan!

Vind het zo lastig wil zeker niet te veel vragen van hem Maar wachten tot die ontploft van de energie zie ik ook niet zo zitten! Kan ook niet gezond zijn als ze tekeer gaan aan de longe

Het is overigens een rustig paard van nature geen heethoofd Maar als die energie niet weg kan Is tie wel wat frisser : :o

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:04

gomir schreef:
Bij ons is het buiten prima te doen, maar de manege heeft dit jaar dan ook flink geinvesteerd in de buitenterreinen. En anders hebben we meestal nog wel de mogelijkheid om uit te wijken naar binnen.

Mijn babypaard maakt morgen zijn BB-debuut. Hij is al gewassen en het hoofdstel is gepoetst dus we zijn er klaar voor :D

Succes

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 10:39

Ik ben er altijd voor een paard gedoseerde beweging te geven. Voor de stofwisseling is minimaal een half uur echt bewegen noodzakelijk. Als er geen andere goede mogelijkheid is dan maar de stapmolen. Als je paard van nature geen heethoofd is kun je dat rustig doen op zijn vrije dagen en is lang longeren voordat je er weer opgaat niet nodig denk ik.
De onze longeren we uberhaupt niet meer voor t rijden. Die 10 minuutjes gebruiken we nu voor het rijden (ipv 20 minuten nu een half uur. We hebben een hele grote binnenbak (25 bij 65) waardoor je veel rechtuit kan. Dat vind ik minder belastend dan steeds longeren. We longeren nu ook niet meer van te voren als hij een dag ervoor niets hebben gedaan. En dat is dan ook best nog wel een voorwaartse. Dan is ie ook wat frisser maar blijft eigenlijk braaf.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:01

is de bodem dan zo bar slecht? Hier vlogen ze gister met zijn 3en in volle vaart door de zeiknatte wei. Als ze daar behoefte aan hebben gaan ze echt wel uit hun plaat hoor.
Ik pas hier dus ook niets aan.
Als ze echt niet kunnen of willen bewegen waar ze nu staan zou ik ook dagelijks heel licht iets er mee doen. Stapmolen, longeren voor 15 min oid.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:55

Bij mij op stal kunnen ze in de winter helaas niet buiten en Hurricane loopt op zijn vrije dagen aan de molen of een half uurtje los in de binnenbak. Longeren voor het rijden doe ik niet meer, ook niet na zijn vrije dagen. Als training of vrije beweging aan het halster longeer ik nog ongeveer 1 keer per week.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:11

Die van mij komt iedere dag los in een 20x40 bak. een dagdeel als het weer het toe laat. Als het vriest zoals met die ijzel dan bevriest de bak helaas ook en kan hij niet los. Ik longeer hem ook niet meer voor het rijden.
Gelijk erop en rechtdoor. Als hij wat fris is dan draaf ik gewoon eerder aan.

@Gomir wat fijn dat je debuut zo goed is gegaan! lekker op je eigen tempo op eigen stal! lijkt mij heerlijk

@Maxim_Dokus een grapje zeker? Ik zou mij echt doodschamen om hier aan mee te werken. En dan druk ik mij nog zachtjes uit!
wennen voor je pup! Geen grote stress situaties.

@moniek,
Wat fijn dat je een zadel naar wens hebt gevonden! Nu maar hard trainen voor de Cup! Ben erg benieuwd! Waar is dat precies?

Mijn Hummer blijft heel Iel in zijn lijf. Hij krijgt onbeperkt kuil en meer brok. Helaas zie ik hem nog niet voller worden. Binnenkort maar weer eens een mestonderzoek opsturen om te kijken of het niet aan parasieten ligt ofzo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:21

Fijn Moniek dat je een goed zadel hebt gevonden. Het gaat niet altijd zo makkelijk. Op naar de horsefood competitie. Ben benieuwd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:22

Wat een afschuwelijk weer vandaag. Je zou het liefst in je bed blijven (helaas geen optie :D :D :D )

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:29

Ik longeer nog wel voor het rijden. Hij doet echt zowat niks in de wei nu behalve staan.
En als ik niet longeer is er nog steeds explosiegevaar. Aan de longe doet hij ook echt nog even whoopie. En als ik er daarna op stap is hij fijn te rijden. Dus liever even whoopie aan de longe dan laagvliegpraktijken met mij op zijn rug.
Nu heb ik hem wel ook pas weer een week of 5 opgepakt sinds zijn operatie, de meeste andere paarden hier zijn al wat langer echt aan het werk.
Op dagen dat hij vrij heeft, mag hij een half uurtje los in ons binnenpaddockje, waar ik hem met een droge wei alleen buiten op de wei zet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:02

Ik ben al na een keer of 5 gestopt met longeren vooraf. Ik vind longeren stom :+ En stuiteren heeft die van mij nog nooit gedaan.

Ulysses, die van mij krijgt nog steeds veulenbrok. Zitten veel meer bouwstenen in. Dat is met 1 - 1,5kg brok echt een hele bink om te zien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:08

we laten die van mij nog steeds even los lopen voordat ze erop gaat. hij stopt vanzelf na een paar rondje als de brand eraf is. maar beter voorzichtig denk ik.

ow ow wat is hier gister een water gevallen, ik word daar erg gefrustreerd van. ben wel blij dat daar vandaag zo te zien voor ons niet bijkomt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:40

Dat water is nog tot daar aan toe maar die idioten die de wei dan als racebaan gaan gebruiken. Wilde gister net voor 6 de paarden uit de wei gaan halen hoor ik een hoop gedreun en gespetter. Zijn ze als een stelletje idioten achter elkaar aan aan het rennen. Mijn 20 jarige was de grote aanstichter.
Hoor ik net van de buurvrouw dat ze om 4 uur ook al zo bezig waren.
Durf mijn wei niet te gaan bekijken in daglicht. Ze blijven vandaag maar mooi een dagje aan huis staan _-:(

En nu is alles doorweekt en nu gaat het vriezen |(

Nou ja, ook dit gaat weer voorbij