Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:35

Elynia schreef:
Mag ik naar iemand filmpjes doorsturen van het paard dat ik vandaag ben gaan kijken? :)
Heb wat meningen nodig!

tuurlijk, laat maar zien :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:42

@ Elynia : Heb je PB gestuurd.

@ Nathe : Haar draf kan ze wel lekker sjouwe. Is ze ookal beleerd of zadelmak oid?

nathe

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:45

nee ze is nog niet zadelmak.
Ze heeft al 2 veulens gehad en werd nu voor het eerst gescheiden van haar veulen van dit jaar, ze was ook redelijk aan het roepen :)

Ze wordt 27 oktober gekeurd door de verkoper(krijg foto's wel te zien voor mijn DA) en ze gaan volgende week haar spenen van het veulen en beginnen met zadelmak maken :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:47

ik vind 'r leuk Nathe, zou mooi zijn als ze goedgekeurd wordt en het straks ook klikt met rijden. Tenminste is dat de bedoeling? zij beleren haar en jij gaat dan nog proefrijden? of ga je ervoor als ze goedgekeurd wordt/

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:37

@Nathe: Heb het niet zo met vosjes maar vind deze merrie wel heel leuk!! Knap dier hoor!! Wat is idd je plan? Haar zadelmak te nemen of zelf helemaal beginnen met haar? Respect voor je als je dat doet! Hihi ik zou het niet kunnen. Ben daar lang niet consequent genoeg voor en af en toe ook een beetje te lomp. Maar vind het een knap dier!

Lees af en toe nog mee.... Zit nu ik het vervolg topic met mijn eigen knappe vriendje!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:51

Elynia, mag mij ook nog wel pb sturen als je nog een oordeel (van een leek) wel interesse in hebt :)

Nathe, niet mijn type paard denk ik. Daar kan ik dan ook moeilijk doorheen kijken, want lopen kan ze volgens mij wel :) En als het voor jouw goed voelt en bij je past zegt dat ook al heel veel. :j

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:55

ze staat maar zo'n 20 min rijden van mijn thuis dus ik denk dat ik haar dan wel eerst eens ga rijden.
Ze wordt zoiezo zadelmak gemaakt voor dat ze naar hier komt. Heb de eigenaar zien lesgeven zaterdag en ben echt wel te vinden voor zijn manier van rijden dus misschien dat ik wel nog even les volg bij hem!

Ik durf nog niet teveel toekomstplannen te maken, eerst keuring afwachten en dan zien we wel :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:06

@elynia: Je kunt ook filmpje naar mij PB-en!! Ben benieuwd.

@Nathe: Idd lekker keuring afwachten.... Er worden er tegenwoordig zoveel afgekeurd!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:09

heb er al 2 laten keuren en die waren beide afgekeurd dusja... :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:12

Ik had hetzelfde... 1 op proef die ging staken en steigeren en 2 afgekeurd.... Maar geef de moed niet op!! Heb nu een knappe vent thuis staan die kwa karakter wrss nog wel beter bij mij paste als de andere 3 paarden!! Alleen die waren kwa niveau meer ervaren en daar was ik eigenlijk wel naar opzoek!

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:01

Ik heb vandaag een erg leuke 11jarige vos-merrie gereden :)!... L Springen en L2 dress met wp.
Ga woensdag weer, als ze dan nog zo leuk eens toch maar een keuring overwegen :D

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 07:58

Ik ben pas gaan kijken naar een 2-jarige uit de opfok en zijn van plan haar te kopen mits ze klinisch wordt goedgekeurd. Zit alleen nog wel met een vraagje en misschien dat iemand mij hiermee kan helpen. Als ze idd klinisch wordt goedgekeurd en we willen haar met de trailer vervoeren zouden we haar dan transportbescherming om moeten doen. Mijn instinct zegt ja, maar omdat ze nog vrij weinig kent zou ze daar dan meer van in paniek kunnen raken en is het dan wel verstandig?

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:40

Nee absoluut niet doen, 99% kans dat ze ze afschopt. Afgezien van dat ze zich daardoor misschien zou kunnen bezeren, geef je haar meteen een negatieve ervaring mee als ze ervan in paniek raakt. Heb je er meteen een gratis trailerlaadprobleem bij. Die ene procent is voor de hele brave paarden die ook geschikt zijn voor de bereden politie ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:28

@Belize een 2 jarige die nog niets kent zou ik zeker helemaal niets om doen..de kans dat ze juist raar gaan lopen trappen omdat ze iets raars voelen om de benen is x malen groter dan als je niets om hebben... en al; helemaal met transport beschermers..ik vind het ondingen en ze zorgen voor meer ongelukken heb ik het idee dan zonder. Misschien alleen een peesje oid voor om doen..

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:05

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:16

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:07

ikke schreef:
ingetje3012 schreef:
Wat vinden jullie van deze twee?
Hij is wel behoorlijk groot voor zijn leeftijd, maar heb ook een grote nodig.
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/48 ... ngst.html#

http://dieren.marktplaats.nl/paarden/48 ... baldi.html

Indien de wereld uit deze twee bestond, dan die Uphil-hengst.
Als het voor mezelf was, geen van beiden en dan niet eens omdat het hensten (of later ruinen) zijn.

Zou je mij via PB willen laten weten waarom jou keuze voor geen van beide is?
Wat vind je er niet goed aan.
Zou namelijk graag willen weten waarom, daar leer ik zelf ook weer van.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:28

@ Ingetje, ik denk hetzelfde. De eerste is nogal een basispaard, wat ook logisch is gezien zijn afstamming. Hij straalt erg weinig bloed uit. De tweede heeft een prachtig model en sterk achterbeen, maar nul actie in het voorbeen. Op zich niet erg als ze iets minder knie in het voorbeen hebben, maar bij deze is het wel extreem. Dat los je niet op met een ijzertje.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:31

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:12

Mimpje schreef:
@ Ingetje, ik denk hetzelfde. De eerste is nogal een basispaard, wat ook logisch is gezien zijn afstamming. Hij straalt erg weinig bloed uit. De tweede heeft een prachtig model en sterk achterbeen, maar nul actie in het voorbeen. Op zich niet erg als ze iets minder knie in het voorbeen hebben, maar bij deze is het wel extreem. Dat los je niet op met een ijzertje.

Tja, dan kan ik wel een PB sturen, maar dat geeft ongeveer dezelfde strekking. Als aanvulling ben ik niet blij met z'n achterhand. Verhoudingen die ik niet zo graag zie.

Die tweede kijkt op een manier de wereld in die me niet aanstaat en z'n afstamming heeft ie ook al niet mee. Dan is karakter belangrijker dan bouw.

Let wel: dit is op basis van het handjevol foto's dat op Marktplaats staat en waarvan de kwaliteit niet top is. Waarmee dan wel weer de vraag rijst: waarom proberen mensen hun paard te verkopen met zulke beroerde foto's?? Zeker in het huidige, digitale, tijdperk schiet je toch gewoon 100 foto's van je beest en zoekt daar de beste uit.
Het mag er fotografisch dan misschien wel gelikt uitzien, daarmee zijn het nog geen goede verkoopfoto's! Dat lijkt toch maar bij erg weinig mensen door te dringen; jammer, gemiste kans......

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:44

@ ikke ik vind van de tweede de afstamming juist weer mooi, maar ik ben dan ook een Gribaldi-fan. En ja, dat is enigszins tegenstrijdig met dat ik graag een knietje in het voorbeen zie, maar sommige combinaties met Gribaldi geven dat wel. Van de andere kant, als het toch een ruin gaat worden, maakt de afstamming geen donder meer uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:52

Mimpje schreef:
@ ikke ik vind van de tweede de afstamming juist weer mooi, maar ik ben dan ook een Gribaldi-fan. En ja, dat is enigszins tegenstrijdig met dat ik graag een knietje in het voorbeen zie, maar sommige combinaties met Gribaldi geven dat wel. Van de andere kant, als het toch een ruin gaat worden, maakt de afstamming geen donder meer uit.

Dat mag; wanneer je met een Gribaldi door de bocht kunt, zijn het ook geen foute paarden. Dat moet alleen op een manier die niet de mijne is. Als ik dan ook nog geen lekker beeld van zo'n paard krijg, dan haak ik af.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:54

Hm nou ja, ik heb net een Gribaldi beleerd. Zelden zo'n fijn, meedenkend en meewerkend lief paard meegemaakt. En dat kwam niet van moeders kant :=

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:54

Afstamming maakt bij een ruin ook wel wat uit, namelijk dat sommige lijnen bepaalde eigenschappen hebben. Zo zijn er een aantal hengsten waarvan ik geen nakomeling hoef en ook een aantal waarbij ik op z'n minst aarzelingen heb.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:00

@ Waratje: ja dat begrijp ik volledig, maar daarnaast zegt afstamming niet alles. Net zoals dat Jazz-en altijd rillerig zouden zijn. Misschien de meerderheid wel, maar je hebt er maar één nodig, toch? Ik ben dan toch van mening dat je als het paard je aanspreekt afgezien van z'n afstamming, je gewoon moet gaan kijken om te zien of het ook 'klikt'. En ook bij een 2-jarige kun je zien of ze nieuwsgierig, mensgericht, bang, dominant, rillerig, vlug of juist heel cool zijn. Dat geeft al veel informatie, maar een garantie heb je natuurlijk nooit.

Maw: eigenschappen kunnen wel in bepaalde hoge mate voorkomen in sommige lijnen, maar dat alle paarden uit een bepaalde lijn diezelfde (negatieve) eigenschap hebben is niet waar. Fokkerij is kansberekening.