Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:42

Padoertje schreef:
Zag net een zoekertje op FB voorbijkomen;
Kwpn, dressuurgefokt
3 jaar, onbeleerd
XR goed, geen bemerkingen
Zwart, bruin, vos
Min. 170
Budget 5-6

Echt, hoe dan? :roll:
Ik zou bijna het bericht volgen, want zo wil ik ze ook wel kopen.

Op de kop gebouwd en een krabbelaar, dat moet lukken en kan toch aan alle eisen voldoen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:49

Cioccolato schreef:
Ik krijg vaak als eerste vraag: wat is her goedkoopste paard wat je te koop hebt :+

Dat is dan weer een uitgangspunt waar ik niet eens zaken mee zou doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:12

Booooo schreef:
Dank je wel voor de reacties. Ik zit inderdaad ook in diverse groepen voor PRE’s te koop etc. De goedkopere staan vaak nog in Spanje, maar dat is niet wat ze zoekt. Er hoeven ook geen top gangen op te zitten, maar niet die korte Spaanse passen.

Komt er eigenlijk op neer dat een budget van 10k niet genoeg is voor een normaal, gezond, braaf, correct gebouwd paard? Ik zie niet echt hele bijzondere specifieke wensen :D

Jawel joh, kijk naar cruzado's en Lusitano's..vaak hartstikke leuke paarden. En Lusitano's bewegen anders dan de PRE (niet maaiend). Vaak komen hun talenten pas echt tot hun recht als je ermee aan het werk gaat. In Spanje en Portugal krijgen ze pas een papier als zowel vader als moeder goedgekeurd zijn voor de dekdienst. Als een van de twee dat niet is dan is het automatisch een cruzado maar dat kunnen dus net zulke goede paarden zijn. Alleen het papier maakt ze duurder.

Booooo

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:56

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:04

Booooo schreef:
Dank je wel voor de reacties. Ik zit inderdaad ook in diverse groepen voor PRE’s te koop etc. De goedkopere staan vaak nog in Spanje, maar dat is niet wat ze zoekt. Er hoeven ook geen top gangen op te zitten, maar niet die korte Spaanse passen.

Komt er eigenlijk op neer dat een budget van 10k niet genoeg is voor een normaal, gezond, braaf, correct gebouwd paard? Ik zie niet echt hele bijzondere specifieke wensen :D

Ik weet een handelaar die vaak leuke, brave Spanjaarden heeft, ik weet alleen niet of hij zo'n grote heeft wat je zoekt.
En is verder uit de buurt dan je eigenlijk zoekt

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:06

Die in montfoort wil je ver weg blijven :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:06

Ik heb een vraag die ik hier vast kan stellen :)

Wat is jullie ervaring met de aankoop van jaarlingen (uit de opfok) en een keuring? Ik voorzie wat praktische uitdagingen, maar rationeel gezien wil ik ook geen klap geld uitgeven zonder zeker te weten dat de jaarling goed is..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:14

Jaarling is precies zo'n rot gat eigenlijk.
Geen optie voor een 2 jarige? Rontgen keuren kan (bijna) altijd. Klinisch wil niet altijd volledig lukken aan de longe op harde en zachte en de buigproeven.
Er van uitgaande dat paard wel 'gewoon' in de hand is.
Je kan ee voor kiezen op locatie van betreffende stal dan te keuren eventueel

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:19

Audesta schreef:
Die in montfoort wil je ver weg blijven :+

Ik bedoel een in Duitsland, niet die wat jij bedoelt

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:30

Jaarling kan je klinisch laten bekijken kwa gangen op het harde rechtuit, hart longen etc maar verder heeft veel weinig nut.
Mits de jaarling goed in de hand is natuurlijk :Y)

Onze jaarling zou je alles wel mee kunnen kwa klinische keuring maar die is heel wijs voor dr leeftijd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:41

Seven schreef:
Jaarling kan je klinisch laten bekijken kwa gangen op het harde rechtuit, hart longen etc maar verder heeft veel weinig nut.

Een jaarling kan ook op de foto. Echte grote gebreken kun je dan ook wel zien. OCD is na een jaar uitontwikkeld. Daarna kan er in de opfok natuurlijk nog vanalles gebeuren.
Meestal gaan sportpaardenveulens tussen 12 en 18 maanden op RX.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:42

_Tarzan schreef:
Booooo schreef:

Ik weet een handelaar die vaak leuke, brave Spanjaarden heeft, ik weet alleen niet of hij zo'n grote heeft wat je zoekt.
En is verder uit de buurt dan je eigenlijk zoekt

Verder uit de buurt geeft niet als hij er meer heeft staan. Kan je mij een website sturen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:47

Deze heeft ook goed bevestigd ABC dus zie ik klinisch nog wel goed komen. Buigproeven, kan/zegt dat iets op die leeftijd? Of laten afhangen van het klinisch beeld?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:51

RianneH schreef:
Deze heeft ook goed bevestigd ABC dus zie ik klinisch nog wel goed komen. Buigproeven, kan/zegt dat iets op die leeftijd? Of laten afhangen van het klinisch beeld?

Buigproeven werden mij afgeraden bij de keuring van mijn toen 1,5 jarige. Een volledige keuring ging dus ook niet en werd de klinische keuring meer een gezondheidsverklaring. Ik heb hem met 3 jaar nogmaals zelf op de foto laten zetten en zadelmak gemaakt en inmiddels is hij 4 jaar en nog steeds goed. Maar het is ook een kwestie van geluk hebben zoals al benoemd werd, in de wei heeft die van mij ook wel wat ongelukjes en nare wonden gehad bijvoorbeeld. Die gelukkig geen schade hebben achtergelaten maar je weet het nooit. Blijft een risico.
Laatst bijgewerkt door Capriootje op 21-08-24 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:51

Ik zou enkel voor rontgen gaan. En ogen, hart en longen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:58

Rontgen kan ook natuurlijk maar werd ons afgeraden omdat er nog zoveel in de groei is maar scannen voor ocd en evt rug hals problemen kan natuurlijk prima.
Wij doen wel alles met 2 jaar al op de foto zetten.
Onze jaarling is van februari dus die gaat volgens jaar rond mei voor de rontgen/prok.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:18

Bedankt in elk geval dames!

Er hangt altijd een risico aan vast bij zo’n jong paard, maar in dit geval durf ik dat stukje aan. Wil alleen wel zo wijs mogelijk starten, dus dan toch even een check laten doen is verstandig. Bedankt!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:24

RianneH schreef:
Bedankt in elk geval dames!

Er hangt altijd een risico aan vast bij zo’n jong paard, maar in dit geval durf ik dat stukje aan. Wil alleen wel zo wijs mogelijk starten, dus dan toch even een check laten doen is verstandig. Bedankt!

Ik zou even de dierenarts bellen en vragen wat de moeite is. Sommige dingen kan je misschien wel checken.

Overigens kan OCD later dan één jaar oud ook nog oplossen. Wij hadden er eentje met een klein chipje als jonge tweejarige, wilde die als 3 jarige laten verwijderen. Voor de zekerheid wilde ze een nieuwe röntgenfoto maken en daarop was geen chip meer te vinden :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:27

RianneH schreef:

No way dat een dierenarts mijn jaarlingen op de buigproef mag zetten. Sorry maar daar ga ik niet in mee.
Jaarlingen alleen hart /longen /ogen
2 jarige hart /longen / ogen en aan de hand (dus geen voltes!) stap draf en op de weide.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:32

Het heeft volgens mij echt niet veel zin. Buigproeven kun je beter niet doen, op de volte zetten kun je beter niet doen. Dus tenzij je echt twijfels hebt over grote dingen zoals beenstand of een rugprobleem ofzoiets? Ikzelf zou hem dan liever laten staan want je weet ook niet hoe ze daar verder uit groeien

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:40

Waarom mag een 2 jarige geen volte van jou, stalnollie?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:43

MyWishMax schreef:
Waarom mag een 2 jarige geen volte van jou, stalnollie?

Ik neem aan dat ze dat doet omdat je een 2 jarige normaal gezien ook niet longeert vanwege eenzijdige belasting in de groei.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:45

Als ze van 1 keer al kapot gaan zijn ze sowieso niet goed.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:46

ik ga ervan uit dat een volte op het zachte als er op stal bijvoorbeeld een omheinde cirkel aanwezig is dat dat geen probleem is. Maar een 2 jarige die niks/niet veel kent aan een longeerlijntje op een harde cirkel lijkt me ook een slecht plan. En enkel wenselijk wanneer het om een hele dure gaat.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:56

Voor mij zijn de paarden tegenwoordig al echt duur hoor. Ik had niet gedacht ooit dit bedrag aan een paard voor de basissport uit te gaan geven :+

Maar wellicht is het voor anderen appeltje eitje.