Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:44

rien10 schreef:
Jongens, je moet toch niet denken dat er een motorrijder een wolf aanrijd. Dat wordt de motorrijder zijn/haar dood....

Over de weg loslopende honden zijn er véél meer en een paard op de weg uffff... Ik heb nog nooit gelezen op Bokt dat paardeneigenaars (M/v) zich zorgen maken over motorrijders mbt paarden op de weg. Terwijl dat een ook letterlijk veel groter gevaar is. Wel andersom uiteraard; die vermaledijde motorrijders toch die de ruiterij in gevaar brengen.

Wat te denken van een hert of ree. Enig idee hoeveel reewild er wegen over schiet?
De veiligheid van de motorrijder is echt weer :x ongenuanceerd buiten elk perspectief van alle andere.
Ik rij bijna 50 jaar motor. Hier in Spanje in onverlicht binnenland. Wilde Zwijnen zijn het grootste ´gevaar´. Vallen echter in het niet bij automobilisten.
Nee, de wolf is echt geen punt van aandacht voor verkeersveiligheid van motorrijders (m/v). De ruiterij wel.

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:47

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:07

Ook een overstekende kat kan voor grote problemen zorgen. Op vakantie ooit ongeluk met motorrijder en overstekende kat gezien. Motorrijder onderuit en motor meteen in de hens. Gelukkig had de motorrijder zelf niks. Ik heb meteen 112 gebeld maar had ook nog mijn toen 7 jarige dochter mee die zich kapot was geschrokken.

Ik las net dit artikel over de dubbele moraal rondom probleem wolven https://www.jagersliga.be/post/dubbele- ... 1DT2tWiuKY. Honden die vee pakken worden meteen afgemaakt. Dat dit bij wolven niet gebeurt kun je je afvragen of dit wel terecht is. Maar wie weet als de wetgeving vanuit Brussel verandert doordat de beschermde status omlaag gaat wordt er misschien meer mogelijk.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:38

Kaja, ik zeg dat we het probleem niet moeten baggetaliseren. Wellicht had ik beter kunnen schrijven dat we er voor moeten oppassen dat we het probleem niet gaan baggetalliseren. Maar als jij schrijft:"met alle respect maar er zijn grotere problemen" dan komt dat op mij over alsof we ons niet zo druk moeten maken om een wolf terwijl er ergere dingen spelen. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:45

SusanH schreef:
Ook een overstekende kat kan voor grote problemen zorgen. Op vakantie ooit ongeluk met motorrijder en overstekende kat gezien. Motorrijder onderuit en motor meteen in de hens. Gelukkig had de motorrijder zelf niks. Ik heb meteen 112 gebeld maar had ook nog mijn toen 7 jarige dochter mee die zich kapot was geschrokken.

Ik las net dit artikel over de dubbele moraal rondom probleem wolven https://www.jagersliga.be/post/dubbele- ... 1DT2tWiuKY. Honden die vee pakken worden meteen afgemaakt. Dat dit bij wolven niet gebeurt kun je je afvragen of dit wel terecht is. Maar wie weet als de wetgeving vanuit Brussel verandert doordat de beschermde status omlaag gaat wordt er misschien meer mogelijk.

Wat een mooi en duidelijk stuk. Slaat de spijker op zijn kop!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:47

tienus63 schreef:
Wolf raakt zijn strikt beschermde status kwijt als het aan Brussel ligt.
De status wordt verlaagd naar beschermd.

Bron AD:
https://www.ad.nl/binnenland/brussel-ve ... ~a0ecb15c/

Ze worden wakker , gelukkig, nu nog goed doorzetten.
Weet er iemand hoeveel wolven er nu geteld zijn??

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:50

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 13:52

Er wordt nu in ieder geval erkend dat er een probleem is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:13

knollentuin schreef:
tienus63 schreef:

Bron AD:

Ze worden wakker , gelukkig, nu nog goed doorzetten.
Weet er iemand hoeveel wolven er nu geteld zijn??

In elk geval 20 gevestigd, 16 welpen van vorig jaar en 39 welpen dit jaar. Hier er daar nog een zwervende wolf misschien, maar er zijn er ook al een heel aantal overleden, dus dat zal elkaar wel aardig opheffen. Dus ik zou zeggen om en nabij de 70 wolven in Nederland?
Laatst bijgewerkt door journee op 20-12-23 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:23

SusanH schreef:

Wat een enorm goed stuk!
Citaat:
ondanks dit respect voor wolven blijf ik een nuchter en rationeel mens en weiger mee te gaan in de verpersoonlijking en verheerlijking van beesten die noodgedwongen proberen te overleven in een gebied wat absoluut niet geschikt voor ze is.

Dit helemaal.
Dat verheerlijken en niet nuchter en rationeel blijven, daar heeft Nederland voortaan een handje van.

tienus63 schreef:

Bron AD:

het is maar "goed" dat de pony van Ursula van de leyden is doodgebeten anders had nog amper op de agenda gestaan ben ik bang.
Maar voorzichtig aan gaan ze het snappen. Nu goed goed keuren. En de volgende stap de hele bescherming er af.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:43

Huertecilla schreef:
rien10 schreef:
Jongens, je moet toch niet denken dat er een motorrijder een wolf aanrijd. Dat wordt de motorrijder zijn/haar dood....

Over de weg loslopende honden zijn er véél meer en een paard op de weg uffff... Ik heb nog nooit gelezen op Bokt dat paardeneigenaars (M/v) zich zorgen maken over motorrijders mbt paarden op de weg. Terwijl dat een ook letterlijk veel groter gevaar is. Wel andersom uiteraard; die vermaledijde motorrijders toch die de ruiterij in gevaar brengen.

In nederland zijn er in principe weinig "loslopende" (zwervende) honden op de weg. In de randstad zouden ze gelijk zijn plat gereden. En motorrijders kom je naar mijn mening in verhouding in Nederland ook niet zo veel tegen.
Er zijn best nog wel wat "mooi weer rijders" die zomers met de motor touren, maar de rest van het jaar kiezen de meeste mensen toch voor de auto.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 14:51

Dreamboy schreef:
Kaja, ik zeg dat we het probleem niet moeten baggetaliseren. Wellicht had ik beter kunnen schrijven dat we er voor moeten oppassen dat we het probleem niet gaan baggetalliseren. Maar als jij schrijft:"met alle respect maar er zijn grotere problemen" dan komt dat op mij over alsof we ons niet zo druk moeten maken om een wolf terwijl er ergere dingen spelen. Maar misschien begrijp ik het verkeerd.

Voor sommige mensen spelen er inderdaad grotere problemen dan de wolf. Voor ons land spelen er inderdaad grotere problemen dan de wolf. Dat het ons raakt, maakt dat wij er aandacht voor vragen, om ervoor te zorgen dat dit ernstige dierenleed onder de aandacht komt. Maar eerlijk is eerlijk, ons land kent grotere problemen dan de wolf. En dat heeft niets met bagatelliseren te maken.

Maak je druk, zorg dat je gehoord wordt. De wolf is een ernstig probleem wat voor intens dierenleed zorgt, dus rammel aan elke deur waar je denkt geholpen te kunnen worden.

En als het daadwerkelijk zo is, zoals DP stelt, dat het maar “goed” is dat de pony van mevrouw von der Leyen is opgevreten, let dan goed op het tijdspad en zie hoelang het duurt voordat er actie volgt vanuit de EU. Een verlaging van de beschermingsstatus betekent niet dat het einde in zicht is, in tegendeel…

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 15:04

Het einde is zeker niet in zicht maar er is in ieder geval een klein beginnetje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 17:56

josien_m_ schreef:
anjali schreef:
In de Telegraaf van vandaag staat dat een meerderheid in de Friese Provinciale Staten een hardere aanpak van de wolf wil. Voor zijn: BBB, JA21,VVD, CDA,PVV, CU, PBF en FvD.

Hmm, daar is toch echt geen partij bij waar ik ooit op zou willen stemmen! (ondanks mijn wolvenzorgen)

Dat zijn anders 8 verschillende partijen, vreemd vind ik dat de SGP er niet bijstaat maar die zit zeker niet in de Friese Provinciale Staten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:10

DuoPenotti schreef:
Dat verheerlijken en niet nuchter en rationeel blijven, daar heeft Nederland voortaan een handje van.

gelukkig blijf jij heel nuchter en rationeel

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:26

Ik kom hier binnen vallen na aanleiding van het nieuwsbericht. Ik blijf het bijzonder vinden hoe we in Nederland (en de rest van Europa) zo lopen te ploeteren met een roofdier terwijl er in meerdere derde wereldlanden wel oplossingen en mogelijkheden zijn (naast afschieten, wat makkelijker en goedkoper is, maar dan beginnen we hier in het westen te roepen dat ze daar geen bedreigde dieren mogen afschieten).

Zijn we dan te arrogant dat we vinden dat we niks van die landen kunnen leren? Of zijn de mensen die hier over gaan gewoon een beetje dommig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:33

Ik vindt het eigenlijk erger dat er zo gehamerd wordt op populatie wolf ipv draagvlak ecosysteem/prooipopulatie. Wolf is niet de enige beschermde diersoort onder EU wetgeving, al het wild wat wolf eet staat er ook op.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 22:52

Beheer is sowieso nodig, maar daarin zijn zoveel mogelijkheden. Afhankelijk van allerlei factoren, maar het lijkt me zinvol eens te kijken naar de manieren waarop vee wordt beschermd tegen bijvoorbeeld Afrikaanse wilde honden. Alfa dier zenderen, locaties bijhouden, verjagen of vee opsluiten als de roedel te dichtbij komt, dieren die gaan zwerven of zenderen en volgen (als er goede mogelijkheden in omliggende gebieden zijn), of afschieten.

@tamary, genoeg wild waarvan nu de populatie door mensen wordt beheerd. Van edelherten, reeen en zwijnen zijn er doorgaans genoeg, op veel plekken is de enige rem daarop is het voedselaanbod. De wolf kan best goed bijdragen aan populatie controle, maar zeker niet verkeerd om dat in wat kleinere en versnipperde gebieden in de gaten te houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:01

tamary schreef:
al het wild wat wolf eet staat er ook op.

ree en konijn bijvoorbeeld jaja.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:04

Ilse_123 schreef:
@tamary, genoeg wild waarvan nu de populatie door mensen wordt beheerd. Van edelherten, reeen en zwijnen zijn er doorgaans genoeg, op veel plekken is de enige rem daarop is het voedselaanbod. De wolf kan best goed bijdragen aan populatie controle, maar zeker niet verkeerd om dat in wat kleinere en versnipperde gebieden in de gaten te houden.

Een deel van de allocatie aan plezierjacht verminderen en aan de wolf toekennen :)*

Maar ja, dat is weer een conflict met een specifiek ménsenbelang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:06

Huertecilla schreef:
Ilse_123 schreef:

Een deel van de allocatie aan plezierjacht verminderen en aan de wolf toekennen :)*

Maar ja, dat is weer een conflict met een specifiek ménsenbelang.

Als jagers de populatie beheren blijft die stabiel of groeit, als de wolf dat doet implodeerd die. Qua beschermingsverplichting vanuit de EU is de wolf dan geen optie om beheer aan over te laten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:26

Of de populatie van bepaalde prooidieren daadwerkelijk implodeert lijkt me afhankelijk van heel veel factoren, al is de wolf zeker geen stabiele beheerder.
Ze moeten naar een soort beheer op ecosysteem ipv bepaalde soorten en in een meerjarenplan. Het is helemaal niet raar en juist goed dat bepaalde populaties fluctueren door de jaren heen. Afschot zal zeker in veel (kleinere en geïsoleerde) gebieden erbij horen, maar uitgaan van ‘geen plaats voor de wolf in Europa’ klinkt mij een beetje in de richting van ‘geen plaats voor de leeuw in Afrika’.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:40

Mellow schreef:
Het mooiste zou zijn, beheer. Dan gebeuren deze ongelukken misschien ook niet meer. Maar dat beheer gebeurd niet. Dan snap ik dat dit gezegd wordt gezien er nu vele wolven zijn en gewoon TEVEEL.
Als er actief beheer zou zijn dan had je dit ook niet gehad. Laten we wel wezen... er zijn 39 welpen geboren.... die vliegen straks uit... gaan op zoek naar een nieuwe plek, krijgen ook weer jonkies... dit is een olievlek die nu aardig uit begint te lopen. Ik vind het jammer dat er nu niets gebeurd. Het moet eerst misgaan. Maar waarom moet het eerst misgaan voor iets wat je aan kan zien komen aangepakt gaat worden.

Er zijn er veel teveel hier. Het zou goed gaan met de wolf in Nederland als hij zich niet tot nauwelijks laat zien. Maar zoals het nu is klopt het gewoon niet.

Ik heb in 2015 1 gezien en die gedroeg zich behoorlijk anders dan de wolven die je nu op filmpjes voorbij ziet komen.
Schuw, snel, schrikachtig en vooral snel op zoek naar beschutting. De wolven doe je nu soms op film ziet lachen nog net niet naar de camera.

Dat kun je ook vragen aan de schapenhouders. Waarom hebben zij geen plan bedacht, Wetende dat de wolf richting Nederland trok?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:45

Ilse_123 schreef:
Zijn we dan te arrogant dat we vinden dat we niks van die landen kunnen leren? Of zijn de mensen die hier over gaan gewoon een beetje dommig?

Dat ligt aan je eigen perspectief en welke pet je op hebt. In NL is het namelijk zo dat je jezelf tot expert kan benoemen in bepaalde expertises. Dan heb ik het vooral over zogenaamd (en vooral zelfbenoemd) wolvenexperts.
Daar vraagt de NL overheid advies aan. Daar komt bij dat de wolven een bepaalde hoeveelheid geld aan subsidies met zich meebrengen. En je bijt natuurlijk niet in de hand die je voedt. Je kunt onze situatie nimmer vergelijken met andere landen en de wijze waarop zij omgaan met grote predatoren. Maar wijze lessen zijn hier zeker te leren.
De uitkomst weten wij wel en dat is dat beheer noodzakelijk zal zijn en tot die tijd zijn alle verwonde en vermoorde dieren collateral damage. Ze gaan hier echt zelf proberen het wiel opnieuw uit te vinden dankzij onze zogenaamde wolvenexperts.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 23:53

Nikass schreef:
Mellow schreef:
Het mooiste zou zijn, beheer. Dan gebeuren deze ongelukken misschien ook niet meer. Maar dat beheer gebeurd niet. Dan snap ik dat dit gezegd wordt gezien er nu vele wolven zijn en gewoon TEVEEL.
Als er actief beheer zou zijn dan had je dit ook niet gehad. Laten we wel wezen... er zijn 39 welpen geboren.... die vliegen straks uit... gaan op zoek naar een nieuwe plek, krijgen ook weer jonkies... dit is een olievlek die nu aardig uit begint te lopen. Ik vind het jammer dat er nu niets gebeurd. Het moet eerst misgaan. Maar waarom moet het eerst misgaan voor iets wat je aan kan zien komen aangepakt gaat worden.

Er zijn er veel teveel hier. Het zou goed gaan met de wolf in Nederland als hij zich niet tot nauwelijks laat zien. Maar zoals het nu is klopt het gewoon niet.

Ik heb in 2015 1 gezien en die gedroeg zich behoorlijk anders dan de wolven die je nu op filmpjes voorbij ziet komen.
Schuw, snel, schrikachtig en vooral snel op zoek naar beschutting. De wolven doe je nu soms op film ziet lachen nog net niet naar de camera.

Dat kun je ook vragen aan de schapenhouders. Waarom hebben zij geen plan bedacht, Wetende dat de wolf richting Nederland trok?

Omdat de zogenaamde wolvenexperts altijd geroepen hebben dat schapen en ander vee geen gevaar liepen omdat ze niet op het menu staan, wolven niet over de hekken springen enz.