Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 15:09

Wij kunnen eigenlijk dijk over en breedt fietspad op aan de buitenzijde. Ik had hem eerst al vaak mee genomen aan halster en touw. Later met lange lijnen en toen eerst aangespannen voor hij onder het zadel ging. De eerste 4x wel enkel in de bak stap en vlot ook draf en toen al naar buiten. Veel fijner voor een jonkie als dat veilig kan.
We lessen inmiddels 2 maanden 1x per week in de bak nu. Hij is nu ruim 5 jaar en vind dat echt moeilijk en zwaar met continu bocht werk. We doen enkel stap en draf en gaan lekker onder het zadel er naartoe en terug. Na 3 kwartier bak is hij echt 'op'. Deze week de laatste les voorlopig dan de zomervakantie periode weer voorbij. Hebben toch mooi 8 lessen kunnen krijgen en weer behoorlijk bij geschaaft. Dit zowel mijn bijrijdsters als ik. Fijn om 2 paarden te hebben dan kan dat tegelijk en kun je ook weer van elkaar leren plus elkaar tips geven nadien.
De lesgeefster al geboekt voor komende zomer ook haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:57

Afbeelding

Zondag onze eerste wedstrijd mini marathon gehad. Groen paard, groene koetsier, groen groom qua wedstrijden haha. Ontzettend blij dat het gewoon een gezellige sfeer was en iedereen elkaar hielp en de tijd nam. Zaterdag avond 3x parcours gelopen, zondagochtend nog eens. Het zat er prima in tot we uiteindelijk onderweg waren met paard haha.
We hadden iets te vroeg ingespannen (45 minuten van te voren en ongeveer 15 minuten ingereden in die tijd) waardoor meneer al best wat indrukken had. We dachten daar juist goed aan te doen gezien z'n eerste keer maar dat werkt voor hem niet. Hij werd er absoluut niet druk of vervelend van hoor maar wel vol is vol en dan is het tempo natuurlijk ook weg en ook de reactie snelheid. Nu was hij enigste Belg en we gingen voor de laatste plaatsing oftewel voor de ervaring en lol. Beiden enorm gehad! Hij is nu 2 jaar bij ons en heb nu al zoveel met hem gedaan waarvan ik gezegd heb nooit te doen haha. Dit is ook weer zoiets. We waren absoluut de langzaamste combinatie dankzij wat stukken extra rijden om mezelf te corrigeren en het aantal balletjes en pionnen wat we geraakt hebben. Echter geen diskwalificatie en dat vind ik persoonlijk dan weer erg knap! Mijn paard heeft absoluut genoten en stond maandag morgen al weer te bedelen om mee te mogen. Natuurlijk werd daar geen gehoor aan gegeven. Hij heeft een paar dagen rust. Het is echt, je bent jong en je wil wat haha

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:24

Wat ontzettend leuk dat hij het zo goed doet! Heerlijk als je al die gave dingen met je paard kan doen toch? Hij lijkt me een superfijn en eerlijk karakter hebben!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:40

Wat leuk en stoer! Toch weer een ervaring rijker op een leuke manier +:)+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:33

Afbeelding

Professionele foto's doen het altijd goed haha.
Manic hij heeft een fantastisch karakter! Mega gaaf paard en oh zo werkwillig, nadenkend en mee denkend. Aan het werk kun je geen beter/eerlijker paard hebben. Echter zonder werk een draak. Al voor 80% verbeterd tov toen hij kwam. Hij was echter kennelijk gewoon om als hem iets niet aan staat gericht te trappen. Daarnaast erg eenkennig. Hij laat ons (eigenaren en bijrijdsters) als bekenden veel doen maar soms probeerd hij het nog. Hij wou maandag perce weer mee. Zijn maat mocht mee en hij niet. Dan draait hij z'n kont en krijg je z'n hoefijzers.....niet grappig met 800 kg paard.... deed hij in begin ook gerust met poetsen als het te lang duurde naar z'n zin. Dat is er volledig uit gelukkig. Er kan echter geen onbekende in de buurt komen als hij op de poetsplaats staat. Hij wil iedereen weg schoppen...zo hebben ook bijna prefecte paarden toch hun eigenaardigheden. Dit is echt een gevaarlijk punt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:14

Superleuk Dierenfan!!
Koekie hoe is het nu met Ellie?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:10

Nou mijn pup is haar “doet geen stap verkeerd” status nu wel een beetje kwijt. Die ging gisteren compleet af als een rodeo paard de bak door, wat ik nog best lang uitzat maar na kopstoot ongenadig in het zand gedumpt, waarna mevrouw nog een rondje of 10 zelfstandig rondgegallopeerd heeft :o

Ze was in eerste instantie al over de zeik omdat er koeien langs de bak aan het rennen en bokken waren. Maar toen die eindelijk weg waren dacht ik gewoon te kunnen rijden, maar kennelijk niet. Voor mijn gevoel liep ze eigenlijk heel braaf ontspannen rond en toen ketste ineens met 4 benen de lucht in en weg dus.

Geen idee of er iets gebeurde of er toch nog een koe of schaap door haar ooghoek heen wandelde, maar ik had zelf niet iets gemerkt waar ze van kon schrikken.

Achteraf had ze wel 2 dagen weinig gedaan ivm slecht weer dus misschien volgende keer als dat zo is toch eerst maar even longeren zodat ze haar ei kwijt kan.

Maar ja, dankzij Airjacket gelukkig niet echt bezeerd, alleen wel een beetje vertrouwen weg weer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 11:42

Oei Manic dat is ontzettend jammer! Wel fijn dat je je niet echt bezeerd heb. Misschien is het lastigste punt wel dat je niet precies weet waarom dit gebeurt is? Soms als iets te verklaren is geeft dat naderhand ook minder spanning.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 12:23

Nou ja paar dagen niks doen + spanning van rond rennende koeien is op zich wel verklaarbaar zat, maar mijn vorige paard had meestal en wat directere aanleiding en had het idee dat zij eigenlijk koeler was in dit soort situaties.

En ik had eigenlijk ook nog niet meegemaakt dat ze echt ging rennen/bokken, dat heeft ze onder het zadel nog nooit gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 14:46

Leuke foto's Dierenfan en wat fijn dat je paard zo braaf is! Ziet er uit als echt genieten!

Jammer Manic dat je wat vertrouwen kwijt bent. Ook de braafsten doen dit altijd wel een keer of is de baldadigheid van de koeien gewoon overgeslagen.
Overigens hebben wij voor Polletje volgens mij hetzelfde hoofdstel :D

Koekie, zou goed kunnen botpijn nog. Als je ziet wat er gezeten heeft. Het is echt een flintertje. Mooi dat ze het zo goed hebben kunnen verwijderen.

Oji, wat heerlijk dat Owen al het bos in kan. Zo jammer dat wij dat niet hebben in de buurt. Ben al blij dat ze hier op de wei kunnen.

Eline, dat rennerige komt inderdaad meestal uit onbalans. Dat zie je op het filmpje ook wel een beetje terug. Gaat vanzelf over met de tijd. Je zit er netjes op hoor. Dus dat komt goed.

Polletje heeft afgelopen weekend zijn 2e wedstrijd gelopen. In de L1 deze keer. Hij had 2 wp 188 en 193,5.

Polletje was ook hele rennerig het 1e half/driekwart jaar. Eigenlijk sinds een aantal maanden dat ie dat niet meer zo doet en ook normaal kan galopperen. Dus dat heeft echt met balans en kracht van doen. Sinds dat kwartje is gevallen gaat het eigenlijk wel rap. Hij wordt steeds braver en je gaat al echt merken dat hij snapt wat er van m wordt verwacht.
Hij was goed al op L niveau. Past ook bij zijn leeftijd en hij doet de oefeningen makkelijk. Contragalop nemen we ook af en toe stukjes van in de training mee, dat doet ie ook vrij makkelijk en het is goed voor de balans.
En serieus waar, hij springt ook al een wissel op hulp netjes van achteruit. Nog een beetje vlak, een springwisseltje - hij mist kracht natuurlijk - maar hij snapt t wel. Het is echt een slimmerd. Het gaat allemaal heel natuurlijk.
Het is ook wel van nature al een heel recht sporend paard, dat hebben we nog niet vaak meegemaakt.

Nu klinkt dat als best veel, maar dat valt erg mee. Hij wordt 3 a 4 x per week ca een half uur gereden vooral basiswerk, voorwaarts neerwaarts en 2 x per week wat oefeningen. 4 x is meestal als we dat weekend een wedstrijdje hebben. Verder gaat hij elke dag in de molen of op de wei - afhankelijk van het weer - en af en toe wordt er gelongeerd.
Hij heeft zich helaas een paar weken geleden een schieffel geschopt op de wei. Ze stonden door de grote schoonmaak op stal wat langer dan gebruikelijk. Heeft zn peeskappen afgetrokken en is gaan klooien met zn vriend. Gelukkig op het pijpbeen niet bij een pees, maar het is weer zonde allemaal.
Het is echt een dondersteen. Mexx zit vol met bijtsporen van Pol. Allemaal speelgedragkrassen maar goed. Hij heeft uit Mexx' vliegendeken ook een flinke reep gescheurd. En dat is echt wel een stevige. De puber.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 16:13

Passief Spirit hoofdstel :)

Wel fijn als hij alles zo simpel aanpakt, spelenderwijs die oefeningen mee pakken worden ze niet slechter van toch? Ze kunnen het maar alvast geleerd hebben.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 09:31

Babootje schreef:
QueenBeeBee schreef:
Kijk zo gaan we nu, helemaal trots op mijn baby <3

[ Video ]

Ziet er goed uit QBB!! 1 opmerking: zou je de beugels niet 1 a 2 gaatjes korter doen?

Dit heb ik idd gedaan! Goed gezien, dank je

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:24

Zo weer helemaal bijgelezrn

Wat tof zeg op wedstrijd Babootje! Echt fijn

Ach Koekie wat een achtbaan zo maar hopelijk zet het herstel goed door en is het nu idd bot pijn. Ik duim voor jullie

Oei wat enorm schrikken Oji met die brand. Het is idd heel verdrietig ;(
Wel heerlijk het bos in ja <3

Verder alles wel echt gelezen. Zag mooie filmpjes en foto’s voorbij komen. Echt tof ook mennen met zo’n mooi groot paard

Stomme hoefsmid las ik ook nog over. Bizar :n

Oh ja knappe billen zag ik <3

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 10:30

Ik ben normaal al meer een stille meelezer maar de laatste weken heb ik vooral in mijn eigen bul geleefd. Mijn lieve merrie ging laatst weer zo genadeloos af terwijl ik haar net had opgezadeld. Ik zag een heel klein mini beetje spanning dus ik ging een rondje lopen door de bak en na een paar passen ging ze de lucht in en was het echt een een enorme rodeo. Ze trok zich los en ging nog even door in complete blinde paniek zo zielig om te zien ik kon niet meer tot haar doordringen totdat ze uiteindelijk uiteindelijk stil stond en stond te trillen als een rietje.

Ik wilde haar pakken maar kwam er achter dat mijn duim niet meer bewoog van mijn linkerhand. Dus uiteindelijk heb ik haar afgezadeld en is ze buiten gezet en ben ik naar het ziekenhuis gegaan. En is mijn strekpees van mijn duim afgescheurd dus ik zit al vier weken in het gips. Doordat ik het niet vertrouwde met mijn paard na meer van dit soort uitspattingen te hebben gehad ben ik met haar op advies van mijn eigen dierenarts naar de dierenkliniek in Someren gegaan. Daar is ze op de foto gegaan en is ze gescand want ik dacht zelf aan een maagzweer maar helaas Was het geen maagzweer. Ze blijkt een ernstige afwijking te hebben aan haar halswervel C7 . Dus ze is afgekeurd voor sport of eigenlijk helemaal als rijpaard en ik had twee opties. De eerste was haar laten inslapen en de tweede was om een goeie plek voor haar te zoeken als draagmerrie want ik mag ook niet zelf met haar fokken gezien dit Waarschijnlijk erfelijk is.

Dus heel erg verdrietig en ik heb echt enorm veel gehuild maar ik ben toch ondertussen ook gaan zoeken naar mogelijkheden en zo vond ik een heel leuk nieuw paard en kon ik mijn paard aan hun geven dus hebben eigenlijk een soort van geruild. Zij wilde heel graag mijn paard hebben omdat ze nu ook al werken met brio‘s dus vandaar dat het wel interessant was voor hun. Gisteren heb ik dit nieuwe paard laten keuren en ze kwam met wat kleine bemerkingen en een schoonheidsfout goed door de keuring heen. De dingen die ze heeft lijken niet een probleem te kunnen vormen behalve misschien de hele kleine minichip in de kogel rechts voor maar de dierenarts gaf als advies om eerst even te kijken hoe ze het gaat doen ook met zadel mak maken en dan kan het er altijd nog uitgehaald worden als dat nodig blijkt te zijn.

Dus helaas een heel avontuur met veel emoties hier ik moet er nog van bijkomen ;(

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 19:30

Joh wat een verhaal…. Valt dit onder ECVM?

Begrijp dat dit best even slikken is want zo begin je natuurlijk niet aan een paard maar onder de streep hopelijk een mooie oplossing. Als ze een goede draagmoeder is kan ze hopelijk nog veel mooie babies op de wereld zetten.

Sterkte met alle emoties, is wel heel taai allemaal

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:03

QueenBeeBee wat een ontzettend nare situatie! Wel goed dat je 'geluisterd' hebt naar je paard en bent gaan uitzoeken waar het gedrag vandaan kwam. Uiteindelijk mooie oplossing voor iedereen gelukkig! Heel veel jaren plezier met elkaar

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:08

manic schreef:
Joh wat een verhaal…. Valt dit onder ECVM?

Begrijp dat dit best even slikken is want zo begin je natuurlijk niet aan een paard maar onder de streep hopelijk een mooie oplossing. Als ze een goede draagmoeder is kan ze hopelijk nog veel mooie babies op de wereld zetten.

Sterkte met alle emoties, is wel heel taai allemaal

Heel taai ja, jemig wat viel dit zwaar ;(
Ik was stellig overtuigd van een maagzweer maar helaas…

Ja dit valt onder ECVM idd maar dan de echt slechte variant en meer zei de DA

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 21:33

dierenfan schreef:
QueenBeeBee wat een ontzettend nare situatie! Wel goed dat je 'geluisterd' hebt naar je paard en bent gaan uitzoeken waar het gedrag vandaan kwam. Uiteindelijk mooie oplossing voor iedereen gelukkig! Heel veel jaren plezier met elkaar

Ja heel blij dat ik mijn gevoel gevolgd heb, met dit paard verongeluk je anders :x

Dank je wel! Dus ik ga weer opnieuw beginnen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 07:49

Jeetje dat komt dan ff rauw op je dak! Fijn dat je een plekje voor haar hebt gevonden. Is ze dan verder pijnvrij in het "dagelijks leven"?

Net wat je zegt, dit kan echt heel verkeerd aflopen,dus top dat je het niet genegeerd hebt!

Ook wel leuk dat je dan een ander paardje gevonden hebt waarmee je aan de slag kan.

Hoe gaat het nu met je duim? Groeit dat vanzelf weer vast?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:03

Leedebee schreef:
Jeetje dat komt dan ff rauw op je dak! Fijn dat je een plekje voor haar hebt gevonden. Is ze dan verder pijnvrij in het "dagelijks leven"?

Net wat je zegt, dit kan echt heel verkeerd aflopen,dus top dat je het niet genegeerd hebt!

Ook wel leuk dat je dan een ander paardje gevonden hebt waarmee je aan de slag kan.

De artsen hebben mij verzekerd dat ze idd pijnvrij is zo in de wei. Misschien soms met een beweging een steek maar dat is van korte duur, bijv als ze van galop wil wisselen zou dat kunnen.

Maar ook het dragen van een veulen en bevallen zou ze prima moeten kunnen doen.

Nou vandaag gehoord dat mijn duim niet vanzelf gaat genezen dus word vrijdag geopereerd en een herstel van 3 tot 6 maanden. Dus mijn nieuwe paard krijgt een rustige start :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:37

Wat een heftig verhaal dit. Het is idd zenuwpijn en dat kan er ineens zijn en dan plots weer weg zijn en dat verklaart dit soort heftige reacties inderdaad.
Wel fijn dat je een goede oplossing hebt kunnen vinden.
Nu zelf eerst even herstellen en dan gaan kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Dan zou ik wel de chip eruit laten halen en niet wachten tot ze er last van zou krijgen. Dan is er vaak al schade aan. het kraakbeen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:06

QueenBeeBee schreef:
Leedebee schreef:

De artsen hebben mij verzekerd dat ze idd pijnvrij is zo in de wei. Misschien soms met een beweging een steek maar dat is van korte duur, bijv als ze van galop wil wisselen zou dat kunnen.

Nou vandaag gehoord dat mijn duim niet vanzelf gaat genezen dus word vrijdag geopereerd en een herstel van 3 tot 6 maanden. Dus mijn nieuwe paard krijgt een rustige start :+

Dat is dan wel fijn dat het zo kan.

En jij succes morgen! Hopelijk geneest het vlot :j

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:54

Babootje schreef:
Wat een heftig verhaal dit. Het is idd zenuwpijn en dat kan er ineens zijn en dan plots weer weg zijn en dat verklaart dit soort heftige reacties inderdaad.
Wel fijn dat je een goede oplossing hebt kunnen vinden.
Nu zelf eerst even herstellen en dan gaan kijken wat voor vlees je in de kuip hebt. Dan zou ik wel de chip eruit laten halen en niet wachten tot ze er last van zou krijgen. Dan is er vaak al schade aan. het kraakbeen.

Klopt ja qua zenuwpijn. Ik heb mij ook altijd onrustig bij haar gevoeld en dat kan ik nu nog beter verklaren.

Mijn nieuwe aanwinst lijkt echt een grote vriendelijke reus.
Ik heb gelukkig een geld lieve en kundige DA door heel betrokken is. Dus die vraag ik het dan zeker :j

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:55

Leedebee schreef:
QueenBeeBee schreef:

Dat is dan wel fijn dat het zo kan.

En jij succes morgen! Hopelijk geneest het vlot :j

Lief dank je!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:56

Maar vertel hoe doen alle jonkies het hier?