Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irma1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:08

Selina schreef:
Je moet nu inderdaad heel snel zijn. Bij het paard dat ik nu gekocht heb had ik het geluk dat er net mensen hadden afgehaakt, ik dus de eerste was en ze hebben de rest 'in de wacht' gezet voor mij. Maar ze werden echt platgebeld. Als jij dan pas over 4 dagen kan, dan kunnen er al makkelijk 3 eerder dan jij. Maar komt vast goed, ik dacht ook dat het hopeloos zou worden maar mijn zoektocht duurde maar 2 weken. Gewoon regelmatig de sites blijven checken en als je iets ziet gewoon direct reageren.

ik ben nog van het type afspraak is afspraak. Zo ga ik ook om met mijn eigen klanten ( export over zee).. moet ik maar vanaf stappen denk ik hahaha

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:14

Elke handelaar is net zo slecht als een particulier. Beide zijn even rot. Een particulier kan ook dingen verzwijgen en die komen er gewoon makkelijker mee weg omdat ze niet regelmatig dieren te koop hebben staan.
En een handelaar word altijd wel wat over geplaatst en vaak altijd negatief want deze verhalen worden het eerste vertelt.
In mijn regio zit ik precies in een hoek met 8 handelaren met wie je oprecht geen zaken wilt doen volgens het internet en met de meeste denk ik, ja ze hebben echt wel gelijk en de verhalen kloppen want ik zit er met mijn neus bovenop en ken ze vaak uit privé sferen.
Daarom koop ik liever mijn dieren ook bij particulier weg, maar soms ga ik wel eens naar handelaren en als je nuchter erin staat, wilt keuren en wat vaker wilt rijden komt dit echt wel goed. Je kan zelf bij je bezichtiging al erg veel zien.

Vraag altijd of je het paard zelf uit stal mag halen, poetsen en zadelen. Laat het dier dan netjes voorrijden door hun ruiters en bij goed gevoel stap jezelf pas op. Je zadelt zelf weer af zet zelf in de box en gaat 10 meter van de box af nog een praatje houden dan kan je het paard mooi zien of hij stal gebreken heeft. Zulke kleine logische dingen vind ik meer als normaal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:17

irma1968 schreef:
Spaansepony schreef:
Heel simpel Irma, in deze tijd gaan ze als zoete broodjes. Zie je een leuk dier zul je eigenlijk nog direct in de auto stappen. Zeker de dieren die ook een normale prijsklasse hebben. En eerlijk, je gaat amper aan handelaren ontkomen. En zeker als je wilt keuren moet dat voor jou niet uitmaken. Met een beetje handgeld als je echt een leuk dier ziet kan je bij een handelaar vaak nog 2 x terug komen voor je definitieve beslissing omtrent het paard.

HI Spaansepony, ik denk dat je gelijk heb.. probleem is dat ik ook een beetje het vertrouwen kwijt ben..
ik lees misschien ook te veel rot dingen over handelaren

Ik heb vroeger voor 2 handelaren gereden en over t algemeen was dat gewoon heerlijke handel.
Veel handelaren hebben handige ruiters, die lekker doortrainen met een paard.
En natuurlijk moet je blijven opletten, maar dat is particulier ook zo

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:17

irma1968 schreef:
Selina schreef:
Je moet nu inderdaad heel snel zijn. Bij het paard dat ik nu gekocht heb had ik het geluk dat er net mensen hadden afgehaakt, ik dus de eerste was en ze hebben de rest 'in de wacht' gezet voor mij. Maar ze werden echt platgebeld. Als jij dan pas over 4 dagen kan, dan kunnen er al makkelijk 3 eerder dan jij. Maar komt vast goed, ik dacht ook dat het hopeloos zou worden maar mijn zoektocht duurde maar 2 weken. Gewoon regelmatig de sites blijven checken en als je iets ziet gewoon direct reageren.

ik ben nog van het type afspraak is afspraak. Zo ga ik ook om met mijn eigen klanten ( export over zee).. moet ik maar vanaf stappen denk ik hahaha

Ja maar aan de andere kant, als diegene al afspraken had staan voordat jij zou komen en één van die kijkers wil het paard kopen, dan heeft het ook geen zin meer om jou langs te laten komen.
Ik ben ook ergens wezen kijken waar ze zei dat er de dag na mij mensen voor de tweede keer kwamen dus als ik interesse had, die anderen voorrang hadden.

estell__

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:23

Iedereen die op zoek is en gaat kijken heel veel succes. Ik dacht ook dat mijn zoektocht echt onmogelijk zou worden maar ben gisteren bij een paar dieren wezen kijken die mij op de foto niet direct aanspraken maar waarvan de omschrijving toch wel 100% klopte en toch geslaagd. Ik had ook gedacht dat mijn zoektocht in deze tijd maanden zou duren, zeker omdat wij door mijn werk (zorg) en het werkvan mijn man (vrachtwagenchauffeur) en de kinderen echt niet altijd direct de volgende of dezelfde dag kunnen gaan kijken ook niet in het weekend. Dus mijn tip is, kijk vooral naar de omschrijvingen en ga “gewoon” kijken, wie weet verrast het paard je wel enorm als je er bent!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:27

estell__ schreef:
Iedereen die op zoek is en gaat kijken heel veel succes. Ik dacht ook dat mijn zoektocht echt onmogelijk zou worden maar ben gisteren bij een paar dieren wezen kijken die mij op de foto niet direct aanspraken maar waarvan de omschrijving toch wel 100% klopte en toch geslaagd. Ik had ook gedacht dat mijn zoektocht in deze tijd maanden zou duren, zeker omdat wij door mijn werk (zorg) en het werkvan mijn man (vrachtwagenchauffeur) en de kinderen echt niet altijd direct de volgende of dezelfde dag kunnen gaan kijken ook niet in het weekend. Dus mijn tip is, kijk vooral naar de omschrijvingen en ga “gewoon” kijken, wie weet verrast het paard je wel enorm als je er bent!

Wat leuk dat je een paard gevonden hebt!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:31

Leuk zeg, daar hoop ik ook op. Nouja, in eerste instantie hoop ik vooral dat de kijker die vandaag voor de tweede keer komt haar niet koopt :=.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:12

Sintara schreef:
Leuk zeg, daar hoop ik ook op. Nouja, in eerste instantie hoop ik vooral dat de kijker die vandaag voor de tweede keer komt haar niet koopt :=.

Dat hoop ik ook voor jou! En anders kom je vast heel gauw een vriendje tegen.

Bedankt Selina!

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:15

Wat leuk dat er zoveel mensen opzoek zijn naar een nieuw paard, succes met jullie zoektocht iedereen!
Hoe is jullie ervaring met het aankopen bij de fokker? Ik wil graag een jonge Fries, en heb eigenlijk de neiging om gewoon een keer met de auto naar Friesland te rijden en de fokkerijen af te gaan. Wil een dier uit eerste hand ( nog niet eerder verkocht). Rond de 2 a 3 jaar, onbeleerd is dus geen probleem. Dit lijkt toch lastig via marktplaats etc. Ook wil ik het dier graag röntgen laten keuren, hebben jullie hier toevallig ervaring mee wat kosten betreft? Heb de Lingehoeve gebeld en schrok er toch nog best wel van het bedrag := . Vind het het absoluut waard, maar mocht het onverwachts zo zijn dat het dier afgekeurd word, en er moet dus een tweede of een derde paard gekeurd worden dan kan ik er bijna een trailer van kopen. Ik wil overigens keuren incl hals en rug, vind ik een prettig idee. Voor het paard zelf wil ik ongeveer €5000 uitgeven, is het realistisch om zo’n dier op de foto te zetten? Ik betaal liever iets meer vooraf dan op een later moment met problemen te zitten die voorkomen hadden kunnen worden.

Edit: typfout

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:19

kaylee schreef:
Wat leuk dat er zoveel mensen opzoek zijn naar een nieuw paard, succes met jullie zoektocht iedereen!
Hoe is jullie ervaring met het aankopen bij de fokker? Ik wil graag een jonge Fries, en heb eigenlijk de neiging om gewoon een keer met de auto naar Friesland te rijden en de fokkerijen af te gaan. Wil een dier uit eerste hand ( nog niet eerder verkocht). Rond de 2 a 3 jaar, onbeleerd is dus geen probleem. Dit lijkt toch lastig via marktplaats etc. Ook wil ik het dier graag röntgen laten keuren, hebben jullie hier toevallig ervaring mee wat kosten betreft? Heb de Lingehoeve gebeld en schrok er toch nog best wel van het bedrag := . Vind het het absoluut waard, maar mocht het onverwachts zo zijn dat het dier afgekeurd word, en er moet dus een tweede of een derde paard gekeurd worden dan kan ik er bijna een trailer van kopen. Ik wil overigens keuren incl hals en rug, vind ik een prettig idee. Voor het paard zelf wil ik ongeveer €5000 uitgeven, is het realistisch om zo’n dier op de foto te zetten? Ik betaal liever iets meer vooraf dan op een later moment met problemen te zitten die voorkomen hadden kunnen worden.

Bij alle paarden, maar zeker bij Friezen, zou ik ze altijd op de foto laten zetten. Een tijdje geleden zijn wij ook naar Friezen wezen kijken voor andere mensen en ik heb inderdaad gewoon fokkers gebeld en met allemaal op dezelfde dag afgesproken en een rondje gereden.
Ik zou ook zeker contact opnemen met Susan Wind, hele aardige vrouw met vaak leuke dieren voor redelijk normaal geld.

Röntgenologisch keuren kost al gauw €500 als je alleen de benen op de foto zet, maar wat ik altijd afspreek is, direct stoppen wanneer er iets wordt gezien. Hierdoor kun je de kosten vaak nog wel een beetje beperken. Het is een hoop geld, maar kan je heel erg veel verdriet besparen.

Wel ontzettend leuk hoor, een Fries! Succes met je zoektocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:38

Ik vind kopen bij de fokker zelf het fijnste. Dat staat voor mij zeker boven handelaar en particulieren.
Als je geluk hebt staat bij de fokker ook de moeder/vader van je toekomstige paard, vind dat wel erg leuk en nuttig :)

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:52

estell__ schreef:
kaylee schreef:

Bij alle paarden, maar zeker bij Friezen, zou ik ze altijd op de foto laten zetten. Een tijdje geleden zijn wij ook naar Friezen wezen kijken voor andere mensen en ik heb inderdaad gewoon fokkers gebeld en met allemaal op dezelfde dag afgesproken en een rondje gereden.
Ik zou ook zeker contact opnemen met Susan Wind, hele aardige vrouw met vaak leuke dieren voor redelijk normaal geld.

Röntgenologisch keuren kost al gauw €500 als je alleen de benen op de foto zet, maar wat ik altijd afspreek is, direct stoppen wanneer er iets wordt gezien. Hierdoor kun je de kosten vaak nog wel een beetje beperken. Het is een hoop geld, maar kan je heel erg veel verdriet besparen.

Wel ontzettend leuk hoor, een Fries! Succes met je zoektocht

Bedankt voor de tip! Ik zal Susan Wind eens opzoeken.

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:59

Ik lees regelmatig even mee en ben ook bekend met zoektochten naar een geschikt paard.
Brokjes: wat is het verschil tussen een fokker en een particulier, ik zie dat niet zo.
Een fokker met een paar merries is ook een particulier en verkoopt af en toe wat, dus handelt hij ook. Het is een schijnveiligheid dat je alleen naar een fokker wil.
Overal waar je heen gaat, goed kijken, gericht vragen en altijd keuren.
Ik fok met 1 merrie, het veulen kan ik niet altijd houden, wat ben ik?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:02

Lindipre schreef:
Hier alvast eentje! Ik zal er meer sturen zodra hij bij mij op stal staat:

Hier is Porfiro
Roepnaam: Firo

[img ]m/U6LtPa.jpg[/img]

Heel mooi paard! Proficiat met je aankoop!! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:04

Het is meer dat ik de voorkeur heb om uit eerste hand te kopen, eventueel vader of moeder dieren kunnen ontmoeten én een fokker heeft vaak wel een bepaalde naam hoog te houden dus minder vaak gedoe dat een paard ineens verkocht is en dergelijke.
Maar het is persoonlijk, overal kunnen goede en minder goede paarden staan. Ook bij een fokker, dat klopt :j

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:07

irma1968 schreef:
Hoi allemaal,

Wij zijn ook weer opzoek maar sinds gister begin ik het alweer zat te worden...
wat is dat toch met de paarden/pony handel ?( sorry ik moet het even kwijt)

Ik ben opzoek naar een leuke allrounder E pony met nadruk op dressuur. Mag warmbloed, kruising of koudbloed zijn ( onze vorige pony was een tinker 1.50 hoog waar mijn dochter alles mee kon doen wat ze wilde, schat van een dier)
Moet braaf en cool zijn, goed doorgereden is een must ( been there done that, zo iets)
Geen arabier of zuid europese rassen
Hoeft zeker GEEN sport pony te zijn!
Door een hele slechte ervaring wil ik perse keuren...alle keuringen ongeacht de prijs van paard of pony.
Sterke voorkeur voor een ruin
Ik hoef zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten

Maandje geleden langzaam aan begonnen met kijken op fb, mp etc wat app verkeer. Sinds vorige week echt goed begonnen.. op fb een zoekertje gezet. Wat mensen aan het zoeken gezet die wat meer connecties hebben dan ik.

Pony 1: super leuke advertentie, aan de praat geraakt maar achteraf bleek dat de helft gelogen was, M dressuur bleek toch een b proefje te zijn.
pony 2: gister middag afspraak gemaakt voor as zondag, een frieslinger ! super leuk.. gisteravond een apje .. helaas al verkocht.

Wat gaat er fout? ik zeur niet over de prijs, sterker nog, ik zeg hier helemaal niks over, ik wil eerst kijken en mijn dochter een proefritje laten maken en wellicht is praten over de prijs helemaal niet nodig.
Zou het om het keuren gaan?
Of komt het dat wij alleen maar in de weekenden kunnen kijken? Natuurlijk kan het ook in de avond maar dan met de pony niet 200 km verderop staan..

Ik probeer angstvallig de handels stallen te vermijden, maar kopen bij een prive persoon wil ook niks zeggen, ook daar heb ik een zeer slechte ervaring mee( de tinker, gekocht van een vooraanstaand hoefsmid)

Mocht er iemand tips hebben.... heel graag

groetjes
Irma

Op boktmarkt staat misschien een leuke voor jullie. Staat er net op

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:24

Particulier, fokker of handelaar maakt mij niet veel uit. Met alle 3 goede als slechte ervaringen. Ik heb wel meer moeite met particulieren die niet eerlijk zijn. Maar dat is omdat ik dat zelf nooit zo zou doen met een paard waar ik tijden plezier mee heb gehad.
Na ons avontuur van gister weet ik weer meteen waarom ik zo’n hekel aan paarden kopen heb....
Keuren doen wij altijd, sowieso klinisch, ook wel xr (hangt van prijs, leeftijd en het verhaal af) en altijd door goede erkende dierenartsen/klinieken. Maar ondanks het keuren toch ook al wel een paar keer pech gehad met dingen die er op de keuring niet uitkwamen, maar het paard wel al langer bleek te hebben....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:44

Mijn proefrit zit er op.
Erg mooi en vriendelijk paard. 170cm? En maak er maar 180cm van.
Paard miste duidelijk vertrouwen en vond krukje met opstappen en vreemde ruiter erg spannend. Eh nou ik ook ... op zo'n joekel |( . Hij was me net te ril.

Mijn vriend heeft gefilmd en dat zag er echt wel fijn en relaxed uit, maar ik voelde me niet relaxed.
Wordt niet mijn paard.

Maar voor een langere en handige ruiter gaat dit een leuk paard worden.
Dus mocht iemand interesse hebben, pb me maar.

irma1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:45

mamabird schreef:
irma1968 schreef:
Hoi allemaal,

Wij zijn ook weer opzoek maar sinds gister begin ik het alweer zat te worden...
wat is dat toch met de paarden/pony handel ?( sorry ik moet het even kwijt)

Ik ben opzoek naar een leuke allrounder E pony met nadruk op dressuur. Mag warmbloed, kruising of koudbloed zijn ( onze vorige pony was een tinker 1.50 hoog waar mijn dochter alles mee kon doen wat ze wilde, schat van een dier)
Moet braaf en cool zijn, goed doorgereden is een must ( been there done that, zo iets)
Geen arabier of zuid europese rassen
Hoeft zeker GEEN sport pony te zijn!
Door een hele slechte ervaring wil ik perse keuren...alle keuringen ongeacht de prijs van paard of pony.
Sterke voorkeur voor een ruin
Ik hoef zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten

Maandje geleden langzaam aan begonnen met kijken op fb, mp etc wat app verkeer. Sinds vorige week echt goed begonnen.. op fb een zoekertje gezet. Wat mensen aan het zoeken gezet die wat meer connecties hebben dan ik.

Pony 1: super leuke advertentie, aan de praat geraakt maar achteraf bleek dat de helft gelogen was, M dressuur bleek toch een b proefje te zijn.
pony 2: gister middag afspraak gemaakt voor as zondag, een frieslinger ! super leuk.. gisteravond een apje .. helaas al verkocht.

Wat gaat er fout? ik zeur niet over de prijs, sterker nog, ik zeg hier helemaal niks over, ik wil eerst kijken en mijn dochter een proefritje laten maken en wellicht is praten over de prijs helemaal niet nodig.
Zou het om het keuren gaan?
Of komt het dat wij alleen maar in de weekenden kunnen kijken? Natuurlijk kan het ook in de avond maar dan met de pony niet 200 km verderop staan..

Ik probeer angstvallig de handels stallen te vermijden, maar kopen bij een prive persoon wil ook niks zeggen, ook daar heb ik een zeer slechte ervaring mee( de tinker, gekocht van een vooraanstaand hoefsmid)

Mocht er iemand tips hebben.... heel graag

groetjes
Irma

Op boktmarkt staat misschien een leuke voor jullie. Staat er net op

Ik heb even gekeken dank je wel! maar helaas niks voor mijn dochter

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:49

Ik heb je een privebericht gestuurd Irma :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:13

Ik kom me hier dan toch ook maar melden. Ik ben zo langzamerhand toch ook op zoek naar mijn eigen paard. Nooit echt zo de ambitie gehad, maar ik heb de mogelijkheid en het begint nu toch wel te kriebelen om een eigen paard te hebben. Toen alles stil lag vanwege corona heb ik veel verschillende paarden gereden en het paard van mijn vriend (11 jarige Gelderse van bijna 1.80) gekaapt en nu ik die weer heb moeten inleveren ( := ) merk ik dat ik iets voor mezelf toch wel heel leuk zou vinden.

Mijn eisenlijstje wijkt - helaas - weinig af van het merendeel van de zoekers hier;

- Warmbloed (voorkeur Gelders, wel rijpaard type)
- Leeftijd 5 - 12
- Minimaal 1.70, of iets kleiner met veel body. Ik ben 1.80m met lange benen.
- Recreatief gebruik; buitenritje, dressuurmatig rondje in de bak, aangespannen.
- Braaf; ik ben geen onzekere ruiter, er mag best wat 'go' in zitten, maar ik wil er geen die bij iedere scheve grasspriet stilstaat, steigert of bij iets spannends in blinde paniek naar huis rent
- Geen paard dat iedere dag gereden moet worden
- Beleerd voor de wagen is een pre
- Kleine bemerking geen bezwaar
- Tot € 5000

irma1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:47

Ketly schreef:
Ik heb je een privebericht gestuurd Irma :D

nogmaals bedankt!!

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:35

Bij mij vandaag voor de 3e keer negatief aankoopadvies.. Pony had spat in het spronggewricht, klinisch helemaal goed en geen gevulde sprongen :( Fotos worden nog wel nagekeken door de dierenarts van verkoper, volgens hun kan ze hier niet op afgekeurd worden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:39

Heb je wel eens een paard gekend met spat, ik wel.
2 stuks beide kregen zoveel pijn en zijn ingeslapen de ene kon vrij snel niks meer en de ander ging wat fitter door tot op een dag.

Paard met spat zou ik niet willem

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:06

Amberr1994 schreef:
Bij mij vandaag voor de 3e keer negatief aankoopadvies.. Pony had spat in het spronggewricht, klinisch helemaal goed en geen gevulde sprongen :( Fotos worden nog wel nagekeken door de dierenarts van verkoper, volgens hun kan ze hier niet op afgekeurd worden.

Dat klopt ook; spat is geen afkeur, maar wel een goede aanleiding voor een negatief aankoopadvies.