Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:21

Ik vind idd ook de D trens fijn omdat deze net wat stabieler ligt.

Vandaag weer lekker gereden, alleen wat gestapt en gedraafd. Aan nageeflijkheid gewerkt en actie op het been. Spriet wordt echt iedere week wat dikker.
Nu nog van der mestwater af. Krijgt iets met zwarte algen en pianissimo bij om der darmen tot rust te brengen. Tis zo sneu.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:53

Is ook heel leuk om de verschillende stadia te zien van alle paarden...

Ik ben gestart met een D trens maar hij loopt nu op een snaffle shank waar hij het supergoed op doet... is sowieso zoeken met die jonkies ;)

Neem even aan dat je Gentle bedoeld met het bonte westernpaard :D

Gentle vandaag APK keuring gehad, tandarts was er en dat is ook mijn da dus meteen wat andere dingen laten checken... hij had 2 haakjes die ze weggevijld heeft en de bult net naast zijn voorknie (paard heeft voor geen knie maar goed ;)) blijkt dus n aantik bult te zijn (hij heeft dus zichzelf gevangen) waar wat gewrichtsvloeistof in zit, de vloeistof ziet er prima uit en is van goede kwaliteit dus hoef ik me niet druk om te maken *gelukkig!*

Achter had hij op beide kogels n soort verdikking zitten die ik niet kon plaatsen en nu blijkt dat dat gewoon het dwarsbandje is wat de pezen op zijn plek houdt en die is bij hem gewoon wat duidelijker. Nu moet ik het even n beetje in de gaten houden of het zo blijft of dat het na een training bijvoorbeeld wat dikker word... als dat zo is moet ik haar even bellen en gaan we n scan maken.

Voor alsnog hoef ik me geen zorgen te maken iig en dat ga ik dus ook niet doen... hij is zo gezond als n vis en was zo stoned als n garnaal
Afbeelding

Toen hij nog n uurtje op stal moest wakker worden wist mijn houdini binnen 10min zich los te werken (da had m speciaal goed vastgezet!) en dan staat meneer je zo aan te kijken:
Afbeelding
Hallo! Vrouwtje, dit klopt niet hè _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:05

Ja die :D
De verschillen zijn erg grappig. Zo was ik binnen 2 weken zonder begeleiding het erf af en plan ik dit weekend de eerste korte buitenrit na 12 x rij ervaring. Anderzijds moet ik nog enorm veel tijd investeren in soeplesse. Zelfs simpel bijzetten met behoorlijk losse touwtjes is ontzettend moeilijk voor mijn paard, dan verliest ze ook regelmatig een achterbeen en bijgezet galopperen durf ik nog niet eens te proberen, dan breekt ze af denk ik _O-
Dat is dan weer lastig omdat ze snel dik wordt maar fysiek nog geen zwaarder werk aan kan.
Dan zie je zo‘n swingende pinda die eruit ziet of het geen moeite kost of Gentle die gewoon even een rollback maakt na 3 maandjes. Stiekum denk je dan wel eens: sjonge dat kunnen we nog niet, maar dat is natuurlijk niet terecht. Ieder paard heeft zijn eigen leercurve.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:12

Sizzle schreef:
Ja die :D
De verschillen zijn erg grappig. Zo was ik binnen 2 weken zonder begeleiding het erf af en plan ik dit weekend de eerste korte buitenrit na 12 x rij ervaring. Anderzijds moet ik nog enorm veel tijd investeren in soeplesse. Zelfs simpel bijzetten met behoorlijk losse touwtjes is ontzettend moeilijk voor mijn paard, dan verliest ze ook regelmatig een achterbeen en bijgezet galopperen durf ik nog niet eens te proberen, dan breekt ze af denk ik _O-
Dat is dan weer lastig omdat ze snel dik wordt maar fysiek nog geen zwaarder werk aan kan.
Dan zie je zo‘n swingende pinda die eruit ziet of het geen moeite kost of Gentle die gewoon even een rollback maakt na 3 maandjes. Stiekum denk je dan wel eens: sjonge dat kunnen we nog niet, maar dat is natuurlijk niet terecht. Ieder paard heeft zijn eigen leercurve.

Ik doe dat ook heel snel, lekker naar het bos. Soms weleens met paarden waar pas 5x opgezeten is. Niets lekkerder dan dat!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:14

Ja dat is zo, Malik heb ik vooral meegenomen langs de weg en ik ga er nu pas op zitten. :))
Maar voor mij is verkeersmak een pré, ik wil met hem buitenrijden en heb ook geen grote accommodatie thuis.
Andersom is ook wat vreemd, met twee jaar erop en een paar jaar later verkeersmak maken. _O-

Maar het maakt me niks uit wat anderen al kunnen tov ons, ik ben juist wel blij met mijn slowmotion schema! :D

Dije onder het zadel!
Gelukkig steeg hij niet op met die vleugels! :D
Braaf paard!

Ahh Koda in slaap, lief!
Fijn dat hij gewend raakt aan de kudde perikelen.

Granoek sterkte met je voet, eigenlijk nog slechter af dat je naar het zh bent geweest.

PS van lot wat schattig, kleine ducklings!
En al in de bak opgestapt zonder problemen, toppie!
Fijn dat ze toch dikker wordt.

Welkom Massen, leuk een haffie!
Ik had ook bijna een haf gekocht maar toen de koop niet doorging kwam Malik op mijn pad!

Haha Puddle kan ze niet samen gaan wonen met een paar pionnen?

Berdien super dat je een echt rondje hebt gereden!

Vientje ook gewoon alleen opgestapt, super!

CubaLibre fijn dat het oké is en grappig dat hij zich zo goed los kan maken!

Ik geniet nog even na van gister en verder geen nieuws.
Oja, Malik is ook Koos bitloos!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:17

De verschillen zijn leuk en we laten elkaar ook allemaal in de waarde. :)

Ik ben ook vooral bezig met buiten kilometers maken. Grootste deel er naast en dan af en toe een stuk er op. Heuveltjes op en af kent ze, ik kan overal opstappen en rustig langs de weg.
Maar ze heeft nog geen pas galop gedaan onder de man, met sturen hebben we een enorme draaicirkel en in draf een slingerlijn.
Moet zeggen dat ik het dressuurmatig ook wat laat liggen nu omdat we niet alles tegelijk kunnen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:14

Wat gaat het hier weer snel ~~}>

Ik heb een leuk parcours zien voorbij komen voor Gentle B-)

Een dikke voet van Granoek, ziet er echt heel pijnlijk uit. Hopelijk gaat het snel beter :(:)

Een flinke Malik!

Welkom Massen!

En weer wat mensen die gezeten hebben en een knappe Feyre. Wat een mijlpalen weer!

Dije doet het ook weer goed zo te zien, ze lijkt wel vleugeltjes te hebben :+

Hier staat Marie sinds vandaag ook terug in het werk en wat was ze weer heel braaf. Ze is nog mooi verder uitgezet en haar kont is intussen dubbel zo dik denk ik! Woensdag komt de dierenarts voor de herhaling van haar prikjes en als ze wat bekomen is kruip ik er terug op. Hopelijk rijden wij ook zo snel weg als jullie!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:32

Iedereen heeft zo zijn voorkeur en dat is ook goed zou niet goed zijn als we allemaal hetzelfde deden! Ik kan heel erg genieten van alles wat jullie doen met jullie knapperds!

En het is gewoon een superleuk clubje met mensen die allemaal heerlijk bezig zijn met de jonkies <3

Hier gaat Gentle in het weekend met manlief naar het bos want die vind dat leuk om te doen en ik doe hem de rest van de week trainen maar we pakken dus ook trailpark mee, longeren en tutten wat af (en als meneer weer eens n dikke strontvlek op zn witte vacht gefabriceerd heeft vloek ik ook gewoon (en daardoor ligt menig stalgenoot in n deuk want die weten dan allang hoelaat t is :) ) en ooit staat er ook nog weln buitenritje voor mij op t programma maar zelf kan ik me daar nog niet in vinden ;)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:48

Ik vind het ook fijn dat binnen dit topic ieder zijn eigen ding kan en mag :) En dat we, ondanks de verschillen, toch elkaar tips kunnen geven.

Leuk dat Marie ook goed gaat!

Is Gentle al eerder in het bos geweest?

Hier ook van het veel buiten, onze progressie is ook wat langzamer gegaan door de verhuizing van Koda en nog wat dingen. Het was duidelijk dat hij daardoor wat extra tijd nodig had en die hebben we gewoon :) Vandaag weer lekker aan de wandel geweest, probeer hem nu ook vaker voorop te laten lopen zodat hij zich niet met alles achter mij kan verschuilen. Wil nu ook weer gaan opbouwen met buiten stukken aan de hand en stukjes erop, net als fransje. In de bak gaat het eigenlijk ook best goed, maar hij vindt het heel moeilijk dat de bak zo zwaar is. Overgangen doet hij wel braaf maar actief blijven is vermoeiend. Stuur doet het ook steeds beter dus langzaam maar zeker wordt het wel een keer wat :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:52

Hoe vaak zitten jullie er op?
Ik kom vaak niet aan meer dan 1-2x per week toe omdat ik ook gewoon nog wil wandelen over langere afstanden, gymnastiseren en lange teugel werk.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 22:08

1 keer per week/1 keer per 2 weken
Maar eigenlijk steeds maar 10min er op. Met als uitzondering 3 keer een rondje met Dexter er bij

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:23

Mijn planning is twee keer per week 10-15 minuten, maar meestal is het minder. Vind 2x per week qua spieropbouw ook handig maar planningstechnisch gaan er soms dingen mis :p

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:36

Uhm, 1x in de week 30min les (intensief), 2 tot 3x in de week wat trainen (max 20min), 1 vrije dag minimaal al wil ik dan nog wel eens gaan spelen in de speeltuin ;), in het weekend minstens 1x het bos in met manlief.

Gentle is voordat hij op training ging al mee naar buiten geweest en sinds hij terug is zijn we richting bos gegaan. Vorige week donderdag had ik 2 4 jarige jonkies bij me in het bos :D

Vriendin en stalgenoot was met ons mee met haar 4 jarige die ook pas n paar maanden onder het zadel is...
Afbeelding
Of ze nooit iets anders doen _O-
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:42

Ik zit er zelf dan nog niet op, maar Prazani werkt om de dag. Dan blijft hij in de hand ook gewoon braaf. En als ik een keer een filmpje wil waarin hij zijn arabierenshowtje weg geeft laat ik hem een paar dagen staan, maar dat is voor het beleren wat minder handig :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:48

Voor Marie een maandje rust had ging ik er ook maar 1-2x per week opzitten. Maar wij reden dan ook niet echt, ging er na een paar rondjes stappen weer af en daarnaast nog 2x grondwerk en longeren.

Veel plezier dit weekend met Gentle in het bos! Leuke foto's :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:29

Ik zit er twee keer per week op, meestal op woensdag en een weekenddag.
In principe doet ze om de dag iets maar soms neem ik haar op haar vrije dag wel mee een rondje wandelen.
Inmiddels wel een scala aan activiteiten :D Rijden, in de bak of buiten, wandelen, mee naast de fiets, longeren met balkjes, werk aan de hand, vrijheidsdressuur.
Tijd tekort dus :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:36

Leuk al die dingen die jullie doen! Daar is de mijne toch echt te scherp voor helaas. 3x in de week rijden heeft ze echt nodig om braaf te blijven en dan gaan het niet om de tijd die je er op zit of dat ze veel moet lopen maar meer om er op gezeten te hebben.

Ga denk ik zondag longeren en dan een balkje neerleggen voor de afwisseling.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 23:43

Even een egopost, morgen lees ik bij maar moet het even kwijt...
Ons eerste echte buitenritje is een feit!! *\o/* Op aanraden van instructrice vandaag vrij spontaan op buitenritje gegaan :oo

Pinda was echt super stoer en braaf, heenweg over het spoor was even een dingetje maar op de terugweg sjouwde ze zelfs daar braaf langs <3 Hele weg met een heel relaxed tevreden snuitje met oren op vliegtuigstand gelopen :D Voor nu alleen gestapt, ze had al hard genoeg gewerkt deze week. Morgen osteo en dan een paar welverdiende dagen vrij :) Zo trots!!! :+:
Afbeelding

(Beetje gek geknipt maar weet niet of stalgenootje op Bokt wil zo pontificaal in beeld anders :P )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 07:31

Oohh wat gaaf! Ik zit er voor zondag stiekem aan te denken om een eerste stapritje in het bos te gaan maken :o dat zou dan de 4e keer zijn dat ik er op zit!

Ik vind dit ook echt een super fijn topic! <3 Blij dat ik rustig filmpjes kan delen zonder dat iedereen er overheen vliegt dat ie pas 3 is en veel te jong. Ik doe echt super rustig aan geef hem regelmatig een week vrij, en ik heb geen zin om mij constant tegenover iedereen te moeten verantwoorden :) ik denk dat iedereen hier zelf wel in de gaten houd hoe en wat zijn of haar paard aan kan :D en daardoor durf ik het hier zonder enkele twijfeling te delen en bijvoorbeeld op facebookpagina's of een eigen topic openen 'durf' ik nog niet goed :(:) (wel op mijn persoonlijke facebook hoor)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:10

Wat gaaf Vientje! Heerlijk hoor!

Feyre doet 1x per week wat := _O- Maar goed, die is net drie, groeit als een malle en ze staat lekker 24/7 op de wei met haar vriendjes. Als het aan haar ligt gaat ze elke dag mee, maar ik vind voldoende tijd om te groeien enzo ook heel belangrijk. Heeft ze nu ook nodig, ze is een van de weinige paarden zonder lekkere grasbuik nu. Ze gooit alle energie schijnbaar in groeien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:18

Heerlijk Vientje :)

PSvanLot, zo was mijn vorige paard ook, eigenlijk moest die iedere dag aan de bak anders werd ze echt moeilijk. Om die reden ook verkocht uiteindelijk, ik had daar echt de tijd niet voor. Haar moeder moest ik ook echt iedere dag aan het werk zetten maar toen was mijn leven nog anders en ging dat prima.

Dat groeien is inderdaad inspannednd genoeg soms :j

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:06

Jeetje als je even een tijdje niet kijk is er heel wat gebeurt! Ga mijn best doen om bij te lezen via de telefoon aangezien mijn laptop nu lekker de afleveringen van mcclouds daughters aan het afdraaien is.

CL ik zag gave foto’s van de trail en de apk van gentle. Wel fijn dat je nu alles zo heb kunnen uitsluiten en hij weer helemaal up to date is. En super dat je zo lekker buiten kan rijden met hem!!

Vientje kijk eens hoe goed je je herpakt hebt! Je straalt helemaal! Ik herken je gevoel maar zulke momenten moet je echt even die boost voelen daar doe je het toch voor!!

Anouk ja dat is echt fijn hier iedereen is eerlijk en omdat iedereen hun ervaringen deelt zie je ook dat je er echt niet alleen voor staat. Ik deel mijn slechte ervaringen ook omdat andere kunnen zien dat het echt niet altijd over rozen gaat en zo zie je dat ook en voel je je niet meteen prut. Op fb deel ik bijna niks kwa rijden zijn toch altijd mensen die het beter weten en even hun mening door je keel willen douwen.

Calisolover wat goed dat Marie genoten heeft van haar vrije tijd wel even foto’s spammen van die knappe dame hoor!

Berdien *\%/* heerlijk hè die roze wolk!!

Welkom massen

Psvanlot dat zal vast een raar gezicht zijn HAha zag laatst een filmpje van een paard Die gewoon een kuikentje pakte brrrr

Granoek kanonnen zeg :oo ik krijg al pijn als ik eraan denk laat staan zie hoe gaat het nu? Ik vond een veulen voetje al zwaar zat :=

Mirandamalik echt zo gaaf wat een geweldig gevoel hè en zo braaf ook!!

Splinter jeetje wat een verhaal zeg wat knap dat je dit nog durft! Ik ben een aantal jaar een ongeluk gehad en stap nog steeds met knikkende knieën op...

Goldenarrow ziet er goed uit hoor ook alweer z’n mijlpaal

Ik hoop dat ik geen mijlpalen heb overgeslagen mijn ogen zien nu dubbel door die kleine lettertjes hahah

Ik ben voorlopig even tegen een muur gelopen kwa rijden.. ik had gevraagd of iemand syd wilde rijden zodat ik even kon zien hoe ze het zou doen met iemand erop die eat door zou pakken en dat zou gebeuren alleen toen puntje bij paaltje was vond ze dat ik het toch zelf moest doen. Het ging prima maar heb nog geen antwoorden op mijn vragen wat betreft de galop. Toch maar even verder rond vragen iedereen roept ow wat is ze braaf ze doet niks hoor maar niemand wilt me hiermee helpen. Lastig ...
in zoverre lastig dat ik met verkoop in mijn hoofd zit ene kant denk ik tis dom en tis mijn eigen onzekerheid maar ander kant ik ben zo verliefd op mijn Kleine meisje. Maar ja dat betekend dat ik weer 3 jaar moet wachten helemaal overnieuw moet beginnen... terwijl ik zo uit kijk om heerlijk
Het bos in te gaan en gewoon lekker m’n ding te kunnen doen pfff _-:(
Ik ben van de week even op sal gekropen om het gevoel weer even te proeven alleen even een stukje stappen in het avond zonnetje de kleine racemonster ernaast ...
als ik haar verkoop kan ik het geld gebruiken om syd in training te zetten maar ga ik me daar niet ontzettend schuldig over voelen ...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 11:57

Ik zie dat je redelijk bij mij in de buurt zit. Ik kan je de naam wel doorgeven van het meisje wat mij nu helpt met Prazani, zij is niet zo duur en kan je misschien wel verder helpen. En anders wil ik ook wel een keertje met je meekijken :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:05

Candalisa, ik denk dat je het prima kan mits er regelmatig iemand meekijkt. Jullie hebben een prima start gehad, nu komt gewoon even een meer ingewikkelde fase. Je kunt het!
Af en toe even iemand anders laten rijden is ook erg fijn soms. Toen ik mijn vorige paard door moest rijden was ik net bevallen en ik zat hartstikke verkrampt in mijn bekken wat er voor zorgde dat ik niet kon galopperen zonder boksaldo. Een kenneis heeft toen tegen een kleine vergoeding 1x per week gereden en dan met name de galop bevestigd totdat ik lang genoeg bij de fysio was geweest.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 12:42

Sizzle thanks kwa hulp met rijden krijg ik echt super hulp mijn vriendin helpt me echt goed en stal genoot geeft goed les en snap het dat ik het ook uiteindelijk zeg moet doen maar nu lukt het me niet wil gewoon niet dat mijn galop probleem straks syd dr probleem gaat worden wat het nu al wel een beetje is ... ook mijn lijf werkt niet altijd mee als ik 1 z’n sessie gehad heb moet ik ruim 5 dagen weer bijkomen en dat schiet voor ons beide niet op ... mijn stal genoot zou 3 x Rijden deze week en daarna zou ik gaan lessen maar toen we afspraken vond ze het beter dat ik er zelf op ging zitten en het ging ook echt goed hebben veel met recht richten gedaan en veel gedraafd zonder staken dus tis echt vooruitgang maar ik wil gewoon dat syd even onder een betere ruiter wat duidelijker instructies krijgt want ik weet dat ik degene ben die het verpruts zo ... ik wil gewoon graag zien hoe ze loopt ipv dat ik dingen in mijn hoofd haal die er mss helemaal niet zijn ...