de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:28

Ik heb een tijdje niet meegelezen/meegepost, omdat Garola te koop stond en vond het toch erg lastig om te lezen hoe het ging met iedereen, terwijl ik geen plezier er meer in had en de moed mij steeds meer in de schoenen zakte. Ze was zo goed als verkocht, ze moest alleen nog op de foto. Hierbij hebben ze helaas enkele chipjes gevonden, waardoor de koper het risico niet wilde nemen. Ze is dus weer terug op stal gekomen. Toen dacht ik, het zal zo moeten zijn, we gaan er ook gewoon voor. Ze staat dus niet meer te koop, en met kleine stapjes gaan we vooruit! Het rijden is momenteel totaal niet belangrijk voor mij, ik wil het op het tempo doen wat het beste bij haar past. We beginnen samen aan een nieuwe start.

Ik heb in ieder geval wat bij te lezen bij iedereen! Ik ga mijn best doen om weer wat mee te komen met jullie.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 16:42

Ketly: Wat fijn, een nieuwe start!

Ik heb weinig paarden deze week, planning was flink te rijden, maar ik ga het even niet redden met school / werk, morgen wel even gelukkig, allebei wat loswerken en ontspanning... Gelukkig zijn ze wel gelongeerd afgelopen dagen, en lekker veel buiten geweest...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:08

Ketly schreef:
Ik heb een tijdje niet meegelezen/meegepost, omdat Garola te koop stond en vond het toch erg lastig om te lezen hoe het ging met iedereen, terwijl ik geen plezier er meer in had en de moed mij steeds meer in de schoenen zakte. Ze was zo goed als verkocht, ze moest alleen nog op de foto. Hierbij hebben ze helaas enkele chipjes gevonden, waardoor de koper het risico niet wilde nemen. Ze is dus weer terug op stal gekomen. Toen dacht ik, het zal zo moeten zijn, we gaan er ook gewoon voor. Ze staat dus niet meer te koop, en met kleine stapjes gaan we vooruit! Het rijden is momenteel totaal niet belangrijk voor mij, ik wil het op het tempo doen wat het beste bij haar past. We beginnen samen aan een nieuwe start.

Ik heb in ieder geval wat bij te lezen bij iedereen! Ik ga mijn best doen om weer wat mee te komen met jullie.

Wat leuk Ketly! Gewoon rustig aan doen en vertrouwen winnen, kom je al een heel eind!

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 18:40

Afbeelding

Ooit een stukje geschreven over mijn toen 3 jarige merrie die net van de beleerschool af kwam. Met veel pech heeft ze 3 maanden stil gestaan door een wond op haar been. Toen we eindelijk weer mochten rijden nog meer gezeur gehad met niet passend zadel geen goed bit enzovoort. Osteo en masseuse, nieuw zadel enzovoort en we konden weer. Ook bleek ze in de tussen tijd veel verleerd te wezen en was ze erg scheef. Omdat ze niet echt makkelijk is werd ik bang maar ging er toch op. Uiteindelijk zijn we samen gevallen en lag ze boven op mij. Als resultaat stap er nooit meer op. Haar gedrag werd niet beter eigenlijk alleen maar erger. Ze rende heel hard weg, schudde met hoofd en zat vol met spanning. Ik dacht misschien door haar gebit. Tandarts erbij ( officieel ook dierenarts) en kwam ook kijken bij mijn les. Hij vertelde mij dat het echt niet door het gebit kwam maar door mijn net nieuwe zadel. Toch mond na Laten kijken en idd niks te zien. Zadel maker opgebeld en geklaagd. Wat mij zelf al op viel is dat ik opeens droge plekken kreeg. Wat natuurlijk niet. Lang verhaal kort te maken. Zadel lag niet goed en kreeg gelukkig mijn geld terug. Ze vond het een zeik merrie ( paard gaf gewoon aan dat het niet goed zat) nu rij ik tijdelijk boomloos om het vertrouwen in het zadel voor haar terug te krijgen. Sinds weer hier mee rijden is ze met sprongen vooruit gegaan en word ze super braaf. Ze is en blijft natuurlijk nog jong( 4 jaar). We rijden haar nu ongeveer 4 maanden 2/3 dagen per week. Laatst haar eerste onderlinge wedstrijdje gereden en mooie punten gekregen 195 en 192. Er zijn nog genoeg punten waar aan gewerkt moet worden zoals goed recht lopen enzo maar ben trots hoever we nu al zijn gekomen in zoon korte periode.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:02

Ik ga vanavond weer eens rustig alles bij lezen. Ik lees vlug dat er wat paardjes aan het puberen zijn, andere zijn wedstrijd plannen aan het maken, ergens lees ik nieuwe start. Zo zie je maar weer, geen paard is hetzelfde.

Mijn guusje staat dik te worden. Ze moet nog 7 weken. Ze wordt ronder en ronder. Rijden doe ik niet meer, ze vindt het niet meer leuk. Nu dus alles bij elkaar 2,5 maand ohz. Ik ben zo benieuwd hoe ze het weer oppakt in juni!

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 11:17

wat een verhalen, gelukkig hebben jullie het nu weer te pakken!!!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:11

Zie een aantal fijne verhalen voorbij komen, awesome :)
Mijn zadel is helaas wat vertraagd, Gigi heeft brede schouders en een korte rug, en dit zou een probleem worden :|
Maar gelukkig nu een springzadel van een vriendin geleend, dus 1x per week zit ik er wel op :)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 15:02

Ik moet ook nodig even rustig bij lezen :P.

Maar Ketly: ik meende dat je nu je op een andere stal stond, haar sowieso al niet meer in de verkoop had staan? En als je maar wil en het vertrouwen erin hebt dat het goed komt, lukt het je vast +:)+.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 14:48

Ik heb gisteren mijn laatste wedstrijd gereden voor m'n zwangerschapsverlof. Fijn gereden, 195 en 197 punten en 2x een 1e plaats! Komend seizoen mag ze met mijn zusje mee op wedstrijd.

Ik ga zo meteen ff bij de Horsefood competitie kijken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:53

Super lizzy1!

Gisteren Gigi weer gereden. Ze hield wat in in de draf qua tempo, maar wauw wat liet ze zich super sturen! Ze had ook prima aanleuning, was echt trots op dr :D

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:04

_Anneruth schreef:
Ik moet ook nodig even rustig bij lezen :P.

Maar Ketly: ik meende dat je nu je op een andere stal stond, haar sowieso al niet meer in de verkoop had staan? En als je maar wil en het vertrouwen erin hebt dat het goed komt, lukt het je vast +:)+.

Klopt, maar had op het laatste moment toch nog mensen die wilden komen kijken, die haar erg leuk vonden.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:11

Golden Girl liep vandaag 72,5 op de horsefood! Stond nog 14e toen we vertrokken maar er moesten er nog een dikke 20.
Ze was iig wederom super braaf, en keek nergens naar!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:17

Top!!! Mijne liep naar 64,5.. was helaas wat leeg en viel teveel terug..wel heel fijn te rijden!

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:30

Deze week geen wedstrijd voor ons, volgend weekend voor de 2de keer L1 starten :)
Gisteren stond ze behoorlijk fris :):) Vandaag gaan wandelen & dat vindt ze helemaal geweldig :D echt genieten met haar!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:48

Ik heb t weekend ook lekker gereden (moet nog even bijlezen, sorry, beetje drukke week gehad).
We zijn nog niet klaar voor wedstrijden, maar ze laten soms al goede dingen zien.. :)

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:14

jammer, het is ook een hele kluif hoor, dik 10min rondbuffelen daar.Mijne stond al om half acht op de kar, was bijna 2uur rijden. Ze heeft zich echt keurig gedragen, zo wil ik wel een heel dozijn jonge paarden.
Mochten er 23 naar de finale, ben ik 26st -O- ;)
Heb in de finale daar toch niks te zoeken tussen al die grote namen, en ik start 5 april in de L1.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:16

Wat fijn dat je dit besloten hebt Ketly, er is niks mis met 7 stappen terug en vanaf nul beginnen, ik vind het juist heel knap dat je het gewoon doet! :)
Met die wil en jou doorzettingsvermogen komt het echt wel goed! :j

Lizzy wn peetje super van jullie wedstrijden! Heerlijk dat jullie zo tevreden waren! :)

Maudenmarc jammer dat het bij jou iets minder ging maar ook dat zal wel weer beter gaan. ;)

Ik heb het weekend met Giv niet veel gedaan omdat mijn volledige aandacht even naar Prada ging.
We zijn de afgelopen 4 dagen best intensief bezig geweest met trailer laden.

Het verhaal in het kort:
Wij kennen haar verleden vanaf dat ze 4 is. Wij kochten haar toen ze 8 was. Ze is altijd heel moeilijk op de trailer geweest en daarom weinig vervoerd, 1 keer om gedekt te worden, 1 keer naar de kliniek, en 3 keer van stal gewisseld in die 9 jaar.
2 jaar terug is ze met mij mee geweest als ponykamp leiding om de buitenritten te begeleiden, dit was een groot succes maar daarna is ze se trailer niet meer op gegaan.
We hebben mee gedaan aan een clinic en later is diezelfde groep van de clinic nog eens langs gekomen om haar als 'les materiaal' te gebruiken. In die 2 keer is al veel doorbroken en hebben wij meer duidelijkheid gekregen.
Prada heeft een heel heftig trauma, van voordat ze 4 was. Waarzijnlijk is ze als veulen op een niet vriendelijke wijze de trailer in getakeld. Ze kan namelijk niet tegen druk (gaat ze gelijk hangen of achteruit rennen) en ze raakte onwijs in paniek toen Giv werd afgespeeld, erger als andere merries.
Dus het is een kwestie ven heeeeeeel veel oefenen! De angst zijn we nu redelijk doorheen, ze komt nu ook wel de trailer in voor wen beloning (en een paard met angst eet niet).
Het is nog geen kort verhaal geworden maar dit is dus waar ik me al een paar dagen mee bezig hou :')

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:22

Afbeelding

Nog een foto van gisteren! Ben heel blij met zijn houding!

Pradadaan, begrijp helemaal dat het je bezig houd. Vind dat altijd moeilijke materie, trailerladen.
Waar doe je goed aan? Heb paar jaar terug een merrie gehad welke er niet meer af ging, heel veel geoefend maar dat is altijd moeilijk gebleven.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:47

Ziet er netjes uit! Heb je niet zien rijden, we waren toen al weg.

Mijne mag in draf wat meer bergop, klopt ook hoor,maar had wel een 7 wat terecht was. Stap en galop zijn duidelijk de sterkste gangen, draf is heel ruim maar mag gewoon meer op achterbeen.
Stap had ik een 8 maar galop ook een 7 en die snapte ik dan niet, en er stond ook niks bij.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:49

Het is behoorlijk lastig maar ik denk dat als het zo blijft gaan we een heel eind opschieten! Ik had de hoop opgegeven maar het gaat nu zo goed. Ze loopt nu zo achter me aan de trailer op, nu nog oefenen met de stang er achter, klep dicht, weer open en klaar, volgende keer klep dicht en een rondje rotonde rijden en weer terug en ga zo maar door.
En uiteindelijk willen we gewoon lekker met Prada en Giv op het strand gaan rijden en een weekendje naar de Veluwe enz. Dat is het enige waarvoor ze de trailer op zou moeten :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:03

Wauw maudenmarc, dat is een mooi plaatje! :j

Pradadaan: Jeetje dat is lastig zeg! Lekker blijven oefenen en hopelijk is ze dan makkelijk te overtuigen. :j

Hier afgelopen zaterdag een trailer gekocht dus mijn startpas ga ik vandaag aanvragen. :D Heb al even op startlijsten gekregen en heb al een kleine planning voor mezelf gemaakt. O:)

Gisteren even dressuurmatig gereden (20 minuutjes) en daarna een klein half uurtje naar buiten geweest. Hebben even een flinke galop gereden tussendoor, dat vindt ze echt het allerleukste wat er is. :)) Maar zo onwijs braaf, zodra ik wat dieper in het zadel ga zitten voel ik haar terugkomen in tempo, ho is ho en een volgend galopje is gewoon een keurig handgalopje als ik dat vraag.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:49

Maudenmaureen: Wat een plaatje! Die loopt echt al heel mooi.

Pradadaan: Fijn dat het beter gaat. Trailerladen moet je volgens mij ook in alle rust doen. En als de beloning een strandrit is vliegt ze er de volgende keer in!

Gio is zaterdag weer mee geweest. Aangezien de rechtergalop nog steeds ruk gaat, totaal geen verwachting. Springt hij in beide proeven rechts aan.... :') Hij was weer super braaf, liep alweer een stuk fijner als 3 weken terug en ik was gewoon blij. Punten waren uiteraard weinig, vooral als de jury dan bij elke oefening erop zet, loopt op de voorhand! (hallowa, we zijn B) Andere jury bijna een winstpunt met als commentaar dat het een groot jong paard is en nog meer kracht moet krijgen!
Had wel even een oeps momentje voor de 2e proef, moest beginnen en bij A dacht Gio ineens, goh kan ik dat hekje ook springen?? Stond ik buiten de bak te kijken, ik moest zo hard lachen en de jury ook, dus mocht opnieuw beginnen _/-\o_

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:27

Hahaha Daantjuh! Geloof inderdaad dat je niet meer bij komt van het lachen!

Vandaag voor de 100e keer een bevestiging gehad van George zijn topkarakter: ik ben altijd redelijk gespannen met opstappen omdat ik in het verleden daar slechte ervaringen mee had. Nu heb ik al met al misschien 3 keer opgestapt zonder hulp. Vandaag kon ik door omstandigheden pas voor het eerst sinds een week weer rijden. Niet gelongeerd, ik dacht: event testen hoe braaf hij écht is. Met m'n suffe hoofd vergeten aan te singelen, dus ik stap op, schuift het zadel helemaal op zij. George springt weg en komt omhoog. Dus ik dacht: wat stom van mezelf, arm dier, nu zal ik wel niet meer op kunnen stappen. Stond helemaal te trillen omdat ik bang was dat hij omhoog zou komen als ik nog een keer opstapte. Aangesingeld, krukje ernaast, opstappen, en meneer is braver dan braaf. Goh, echt genieten is het dan! Heerlijk dat karakter!

George begint nu trouwens ook met hoofdstel-spasmes. Haha. Hij doet zijn hoofd heel hoog als ik nu z'n hoofdstel in wil doen. Is een nieuw grapje van hem, sinds een week ofzo. Ik herkende het al van een aantal anderen uit het topic! :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:05

Ik gooi deze er toch ook even hier in... :D

Hm, ik sta voor een dilemma. Volgens de zadelmaker zit George in zijn linkerheup wat vast. Hij vroeg mij om daar naar te laten kijken. Het is niets ernstigs, hij loopt ook niet kreupel, maar het merkte het gewoon op. Nu heeft de zadelmaker (mijn zadelmaker is Country Mill in Nijkerk) twee namen genoemd van dierenartsen cq. chiropratoren/alternatieve genezers (Steffi van der Laarse en Minneke van Duin). Ik ga zelf ook naar een chiropractor, dus ik geloof dat het werkt. Maar van een vriendin hoorde ik dat een osteopaat veel beter kan helpen, zij noemde Margritte Holtman als aanrader. Ik heb eerder wel eens een chiropractor bij mijn vorige paard gehad (Martin van den Dungen) maar dat vond ik geen prettige man.

Wie of wat moet ik nou kiezen voor een jaarlijkse check-up en het nu behandelen van George? :?

Iemand ervaringen mee?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:48

:') Daantjuh, hij wilde er dus meteen een eventing wedstrijd van maken? Niet aan het crossen geslagen? :))

Wauw wat braaf van George, knap paard! :D

Ik laat altijd Els Bach komen hier, met de rest geen ervaring. :o