slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:03

Kan dit topic niet naar de [HK] verplaatst worden?

Sommige bokkers proberen hier volgens mij alleen maar hun posts te verhogen,
door domme smilies te plaatsen of domme antwoorden en onder een qoute 1 smiley te zetten. Scheve mond

ontopic:
Ik ben niet tegen het slachten, als ze het goed doen maar als nog gaan die van mij er nooit heen. Knipoog

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:04

massy schreef:
ze kunnen het wel ruiken hoor!! want daarvoor zijn er ook al dieren geslacht dus ze ruiken de slachtgeur wel!!
of je paard moet sochtends als eerste geslacht worden maar dan is er nog veel kans dat ze het ruiken!!

Uhm het is de bedoeling van een slachthuis dat we het gaan opeten.. Haha! Dan word er dus zeker aan de hygiëne gedacht en word alles schoon gemaakt. Alsof je dan nog veel geur hebt van 'dood' of bloed... Verward

Biefstukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 11:16

Mmmm lekker biefstukjee Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:52

Kirsten_S schreef:
dat denk JIJ, maar anders had ik dat zelf ook wel zo neer gezet.

ik denk het niet,ik WEET het,dus ga niet zo zielig lopen doen.

ik heb respect voor ieders mening,maar geef je mening dan ook onderbouwd en niet met zielige opmerkingen als dat ze de dood ruiken ofzo............ze ruiken vast iets vreemds,alleen weten ze echt niet dat dat 'de dood' is

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:55

daar heeft iedereen een andere mening/ervaringen over...
misschien moeten we daar ieders mening maar in respecteren? Niemand kan weten wat een paard denkt/ruikt/of wat
dan ook waarneemt.. Hij kan niet praten.. Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 12:59

waar,maar als je logisch nadenkt weet je dat een paard niet kan definieren(sorry geen dubbele punt beschikbaar)wat hij ruikt.

ik geloof absoluut dat ze wat ruiken,alleen denken ze er niet bij: ik ruik de dood.
zo is de denkwijze van een paard gewoon niet,je kunt het niet vergelijken met mensen.

maarja blijft altijd een lastig iets,het einde van je geliefde dier.
daarom vind ik het heel gemeen om te zeggen dat iemand die zijn paard naar de slacht brengt er niet van zou houden of dat het moord is.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:45

Snoevie schreef:
waar,maar als je logisch nadenkt weet je dat een paard niet kan definieren(sorry geen dubbele punt beschikbaar)wat hij ruikt.

ik geloof absoluut dat ze wat ruiken,alleen denken ze er niet bij: ik ruik de dood.
zo is de denkwijze van een paard gewoon niet,je kunt het niet vergelijken met mensen.

maarja blijft altijd een lastig iets,het einde van je geliefde dier.
daarom vind ik het heel gemeen om te zeggen dat iemand die zijn paard naar de slacht brengt er niet van zou houden of dat het moord is.

geef ik je helemaal gelijk in. Iedereen doet wat voor hem of haar het beste aanvoelt (daar ga ik tenminste in de meeste gevallen van uit Clown) ieder zijn eigen keuze.. klaar! Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:11

ik hoop iig dat ik voorlopig die keus niet hoef te maken!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:12

anders ik wel Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:14

vandaag is de excursie naar het paarden crematorium,ik ben erg benieuwd naar de ervaringen,als ik niet met vervoer zat had ik ook meegegaan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 15:18

Nou, dan begin ik ook nog maar even over de geur.
Inderdaad was mijn paardje in het slachthuis (Tolbert) als eerste aan de beurt. Ze hebben me verteld dat - zolang het geen noodslachting is - ze dat altijd zo doen. Juist om angstaanjagende geurtjes te voorkomen.
Het was een ruimte van ca. 5 x 5 meter, aan 1 kant helemaal open. Er hing een geur van bleekwater en het was er kraakhelder. Ja, dat rook Aileen wel, ze snoof even en fleemde zelfs even. Ja, ze was best een beetje alert. Maar bang? Beslist niet. Ze stond naast me aan een slap doorhangend touwtje. Ze hield haar hoofd keurig stil toen de slager de slagpin tegen haar voorhoofd zette.
En echt, binnen 1/4 van een seconde na het schot plofte ze al op de grond.

Vredig gezicht? Nee, beslist niet. Het is een afschuwelijk gezicht en ik zal niet ontkennen dat het voor de eigenaar heel wat prettiger is als hij zijn paard gewoon rustig in slaap ziet vallen. Maar het ging hier niet om mij, het ging om Aileen.

By the way, voor een paard die bij een trailerritje al volledig over de rooie gaat kan ik me heel goed voorstellen dat je een andere keuze maakt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 18:21

beantsje schreef:
Nou, dan begin ik ook nog maar even over de geur.
Inderdaad was mijn paardje in het slachthuis (Tolbert) als eerste aan de beurt. Ze hebben me verteld dat - zolang het geen noodslachting is - ze dat altijd zo doen. Juist om angstaanjagende geurtjes te voorkomen.
Het was een ruimte van ca. 5 x 5 meter, aan 1 kant helemaal open. Er hing een geur van bleekwater en het was er kraakhelder. Ja, dat rook Aileen wel, ze snoof even en fleemde zelfs even. Ja, ze was best een beetje alert. Maar bang? Beslist niet. Ze stond naast me aan een slap doorhangend touwtje. Ze hield haar hoofd keurig stil toen de slager de slagpin tegen haar voorhoofd zette.
En echt, binnen 1/4 van een seconde na het schot plofte ze al op de grond.

Vredig gezicht? Nee, beslist niet. Het is een afschuwelijk gezicht en ik zal niet ontkennen dat het voor de eigenaar heel wat prettiger is als hij zijn paard gewoon rustig in slaap ziet vallen. Maar het ging hier niet om mij, het ging om Aileen.

By the way, voor een paard die bij een trailerritje al volledig over de rooie gaat kan ik me heel goed voorstellen dat je een andere keuze maakt.

je hoeft niet mee naar binnen ,je kan je paard bij de deur afgeven.
ik ben nooit mee naar binnen gegaan ,mijn vriendin wel.
ik weet iig zeker dat mijn paarden ook echt dood waren.
daarvoor hoef ik niet mee naar binnen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:03

@beantsje: Kijk dat is nou een reactie waar we hier wat aan hebben. En niet omdat het voor slachten is, maar omdat het een reactie is gebaseerd op een ervaring.

Ik vraag me altijd af hoe mensen weten dat paarden dood ruiken? Ja ze ruiken iets nieuws! Als ik hier iemand een vreemde/nieuwe geur voor zn neus houd weten ze ook zo wat het is.
Net zo vraag ik me af of een paard dat nog nooit "dood" heeft geroken (vraag me af of daar uberhaupt een geur voor is Verward ) merkt dat het "dood" gaat.
Het is meer de paniek, stress en angst van degene die mee gaat dan "de geur van de dood..."

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:07

aan de ene kant vind ik wel dat de hoefsmit gelijk geeft en aan de andere kant vind ik dat ze een rustige dood nodig hebben.
een paard ruikt natuurlijk wel al heel die lucht van een slachthuis en raakt in een soort van paniek, maar is wel in ene keer dood, maar met een prikje kan(hoeft niet) lijd hij meer...
ik weet het eerlijkgezecht niet goed...

rosaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:09

ik zou ook kiezen voor de slacht.
het gebeurd best vaak dat als paarden een spuitje krijgen dat ze tegen gaan stribbelen en op gaan staan.
ik zou het paard naar de slacht doen als ik zeker weet dat het niet doorverkocht word.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:09

ach EileenP ik weet het ook niet echt goed,wat ik zou doen.

wel eerlijk dat je dat ook zo zegt.

idd beantsje dat is eens een goede eerlijke ervaring

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:15

herbey schreef:
Ik heb een paard gehad die spierbevangen was. Ze was al zo ver heen dat ze een spuitje moest hebben. Het arme dier wilde dus niet dood! We hebben haar bij de stal een spuit gegeven eerst een om rustig te worden en dat ze moest gaan leggen.
Ze wilde dus niet gaan leggen! En elke keer viel ze om! Toen ze eindelijk lag kreeg ze de tweede spuit. Die spuiten ze er heel langzaam in. Je zag echt de paniek in haar ogen! Ik vond het zo erg! Mijn eerste paard heeft mijn vriend naar de slacht gebracht.
Wel heeft hij aan de slager gevraagt of hij als eerste mocht zodat er nog geen doden lucht hing. Het paard is heel de tijd rustig gebleven. Hij kreeg een stip op zijn hoofd waar hij moest schieten. De slager schoot en mijn paard was gelijk dood!
Het dier heeft niets geleden! Al had ik de keus gehad voor het andere paard dan had ik hem echt die naare dood bespaard!

Maar goed, dat is mijn mening. Je moet doen wat je zelf het beste lijkt!

Ik ben het met jou eens..
Ik heb pas mijn paardje nog weg gebracht naar de slacht vanwege ernstige spat.
Ik zou me paardjes niet snel laten inslapen omdat ze er vaak toch flink voor vechten (wat ik tot nu toe gezien heb) en wat er daarna gebeurt met het dier vind ik ook maar niks...ik denk dat vele mensen dat niet eens weten wat er dan met je paard gebeurt.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:18

Het is inderdaad goed dat ze haar reactie op een eigen ervaring baseert, maar niet iedereen heeft die ervaringen.
Het gaat er in dit topic toch ook om dat je je eigen mening kunt geven? En menigen (goed onnderbouwde overigens) tellen
ook.. niet alleen ervaringen Lachen
Ik heb zelf namelijk ook nog nooit zoiets meegemaakt..
En ik denk ook, zoals al eerder is gezegd, dat het afhangt van de situatie Ja

Lotteke: ik denk niet dat het per se om de 'geur van de dood' gaat, maar om de geur van dode beesten (dat stinkt best hoor Knipoog)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:22

maar in een goed slachthuis ruik je dat dus niet!

dode dieren gaan pas na een tijdje stinken.
Als je een goed slachthuis hebt, is het dier binnen een uurverwerkt. Het heeft dan dus niet de tijd om te gaan stinken...

De dode dieren die langs de weg voor de rendac liggen, ja die stinken wel! maar die liggen er soms ook al een dag!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:23

EileenP schreef:
aan de ene kant vind ik wel dat de hoefsmit gelijk geeft en aan de andere kant vind ik dat ze een rustige dood nodig hebben.
een paard ruikt natuurlijk wel al heel die lucht van een slachthuis en raakt in een soort van paniek, maar is wel in ene keer dood, maar met een prikje kan(hoeft niet) lijd hij meer...
ik weet het eerlijkgezecht niet goed...

is dat jouw ervaring? paniek bij het slachthuis?

ik ben er erg veel geweest voor mijn werk[ vleesgrossier] en ik moet zeggen dat ik nooit paniek onder de koeien ,varkens of paarden gezien heb
deze dieren stonden allemaal in een soort paddock te wachten, naast de deur waar het vee naar binnen gaat,tot het hun beurt was.

dus over wat voor soort van paniek heb jij het?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:28

@ mirgino: ik denk dat het niet uit eigen ervaring komt, maar uit een "slacht fabeltje".
Ik dacht ook altijd dat er een penetrante geur zou hangen. Door de excuie naar het slachthuis in Nijkerk ben ik echt veel wijzer geworden.
Natuurlijk zijn er ook minder goede slachthuizen dan deze. Maar ik zou, door mijn ervaring met meneer van Veen, mijn paard blind aan deze man toevertrouwen.

en inderdaad, in de paddock staan ze ook heel erg rustig. Het paard stond in een trailer en niet in de paddock, en de dikbilkoe stond inderdaad rustig in de paddock

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:39

Debortje_ schreef:
Kan dit topic niet naar de [HK] verplaatst worden?

Sommige bokkers proberen hier volgens mij alleen maar hun posts te verhogen,
door domme smilies te plaatsen of domme antwoorden en onder een qoute 1 smiley te zetten. Scheve mond

ontopic:
Ik ben niet tegen het slachten, als ze het goed doen maar als nog gaan die van mij er nooit heen. Knipoog

Nee, dat kan niet!
Misschien moet je het topic even helemaal lezen?!

Ontopic:
Waarom gaan jouw paarden er dan niet heen?

Zucht! Huilen van het lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:45

Debortje_ schreef:
Sommige bokkers proberen hier volgens mij alleen maar hun posts te verhogen

Da's ook echt nodig met al dat aantal berichten Slapen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:48

IKbenEllen schreef:
Debortje_ schreef:
Sommige bokkers proberen hier volgens mij alleen maar hun posts te verhogen

Da's ook echt nodig met al dat aantal berichten Slapen

Ook dat, maar waar hebben we het over?

Ben geen penny!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:53

M_K schreef:
Het is inderdaad goed dat ze haar reactie op een eigen ervaring baseert, maar niet iedereen heeft die ervaringen.
Het gaat er in dit topic toch ook om dat je je eigen mening kunt geven? En menigen (goed onnderbouwde overigens) tellen
ook.. niet alleen ervaringen Lachen

Maar dan moeten die meningen wel overeenstemmen met de ervaringen Knipoog .
Als iemand die nooit in een slachthuis geweest is gaat lopen roepen dat paarden in paniek geraken en er een geur van dood ruiken(terwijl hier iets boven iemand met veel slachthuis ervaring het exacte tegenovergestelde beweert), dan is dat niet je eigen mening maar flauwe kul.
Net als zeggen dat je het nooit zal doen omdat je paard niet op een bord beland, terwijl er 525242432 keer gezegd is dat je kan kiezen voor consumptie of niet.
Of als bij inslapen dat het zowat standaard is dat paarden tegen het spuitje gaan vechten, terwijl uit de ervaringen blijkt dat op enkele jammere gevallen het wel zo vredig mogelijk is.

En uiteraard kunnen degene met echte ervaring nog meestal de beste mening geven, tenzij ze net pech hadden dat hun inslapen/slachten anders ging dan de standaard procedure Knipoog .