Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 21:47

Citaat:
Citaat:
(...)
Ik vind het knap als iemand wel correct diens paard aan het lopen heeft op neckrope, maar net zoals bij het reguliere rijden zijn er veel mensen die iets zien en zonder onderbouwing gaan nadoen.

Dat is een rijtechnisch probleem, inderdaad. En dat kan met alle optomingen.

....ik heb wat geknipt en als het tegenzit ga ik nu iemand woorden in de mond leggen...

Maar 'een kunstje zien' en dan denken "Dat kan ik ook!" is niet echt een rijkunstig probleem.
...ik ben erg voor (veilig!) experimenteren, maar als de neckrope (of noem het maar op) bevalt: neem les!
Volgend probleem: bij wie...? (Ik ken eerlijk gezegd geen mensen die goed op neckrope rijden en daar les in geven.)
(... het zou kunnen dat hetzij Emiel Voest hetzij Dressuur Natuurlijk hier wel een aanbod heeft.)

Ik ken ook iemand die aan de overkant van de Grote Plas met neckrope heeft leren rijden.
Ze geeft geen les.
Maar ze heeft haar paard met bit, bitloze optoming en neckrope netjes voor elkaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 21:52

Ja, lekker quotes aanpassen en woorden verdraaien om je eigen punt te maken _O-.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 01-11-24 22:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 22:05

Ja, ~~}> soms doe ik dat! :9

(Nu ja, het was meer een associatie.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 22:06

Janneke2 schreef:
Ja, ~~}> soms doe ik dat! :9

(Nu ja, het was meer een associatie.)

Misschien gewoon niet doen, Janneke.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 03-11-24 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: prive gegevens verwijderd

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 15:14

Zolang het al moeilijk is om een fatsoenlijke reguliere lesgever te vinden, gaat het niet makkelijker worden om er een te vinden die lessen op neckrope aanbieden.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-24 20:41

Wat zitten er hier toch weer een hoop internetruiters in dit topic.
Ik weet dat er hier bokkers zijn die niet eens weten hoe nageeflijkheid voelt.
Ik mag geen namen noemen maar ze zijn actief in elk dressuurtopic en hebben het hoogste woord :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 10:48

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:51

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 09:59

Over die trollen?

Ik begrijp dat wel..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:01

Ik kan het gehele artikel wel ongeveer volgen eigenlijk. Is een aardige afspiegeling van de discussie die hier gevoerd is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:19

Dit is ook wel een mooi stuk:

“Some of those things; bad riding, inexperienced riding or whatever you want to call it, not fulfilling the goals to get a good high score is being conflated to be a welfare issue and it’s not. We have to be a little careful about not just jumping that whenever somebody isn’t perfect that they’re abusing their horse – it’s not the same thing.”

"Horses ridden behind the vertical in warm-ups was discussed. Mr Roeser said looking at “one picture” does not make sense, and that horses need to be looked at as a whole.

“Limited knowledge will come to limited answers by people who have no real understanding to look at the horse as a whole; at what is warm-up, what is stretching, what is ‘easy’ riding and what is aggressive riding,” he said. “To say ‘the horse is behind the vertical that’s bad’, is totally stupid.”

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:41

Naar mijn idee is de dressuursport wel veel meer gericht op wat 'het publiek' wil zien als 'perfect plaatje', extreme bewegingen, hoofd achter de loodlijn, etc. dan dat die manier van rijden echt (goed) voor het paard zelf is.
En mensen zien dat als voorbeeld en streven er naar om ooit net zo'n ruiter te worden.
Ik denk dat je op die manier in een cirkel terecht komt, maar ook dat er altijd wel mensen zijn die uit die cirkel stappen een voorbeeld worden voor een andere, kleinere groep mensen.
Kijk naar Featherlight of Alizee Froment.

Ik denk dat we onszelf vooral af moeten vragen: als ik in een volgend leven terug zou komen als paard, zou ik dan liever een paard van, random naam, Edward Gal zijn of van de dame van Featherlight Horsemanship.
Denk dat je met dat antwoord wel veel vragen van jezelf kunt beantwoorden.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 11:15

Ik vind het artikel vreemd. Misschien is het geen (correcte) afspiegeling van wat er allemaal is besproken, maar het komt nu een beetje over als de deur dichtgooien voor eventuele kritiek en "ik heb het niet gezien dus is het er niet".

Imo is er altijd ruimte voor verbetering, bij alles. En in principe ben ik het wel eens met “To say ‘the horse is behind the vertical that’s bad’, is totally stupid.” want er zou nuance moeten zijn. Máár, waarom direct de mensen die er zo naar kijken "totally stupid" noemen? Dat is polarisatie in de hand werken. Leg het uit, vertel hoe je mensen bewust wil maken dat er nuance is, maar door er zo op te reageren is olie op het vuur, we staan niet open voor kritiek, er hoeft niets te veranderen in onze sport, etc etc. Dát is imo jammer en een gemiste kans.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 12:22

Bielsje schreef:
Ik vind het artikel vreemd. Misschien is het geen (correcte) afspiegeling van wat er allemaal is besproken, maar het komt nu een beetje over als de deur dichtgooien voor eventuele kritiek en "ik heb het niet gezien dus is het er niet".

Imo is er altijd ruimte voor verbetering, bij alles. En in principe ben ik het wel eens met “To say ‘the horse is behind the vertical that’s bad’, is totally stupid.” want er zou nuance moeten zijn. Máár, waarom direct de mensen die er zo naar kijken "totally stupid" noemen? Dat is polarisatie in de hand werken. Leg het uit, vertel hoe je mensen bewust wil maken dat er nuance is, maar door er zo op te reageren is olie op het vuur, we staan niet open voor kritiek, er hoeft niets te veranderen in onze sport, etc etc. Dát is imo jammer en een gemiste kans.

Dit precies. Er wordt een deur dichtgeslagen. Snap sommige opmerkingen wel, maar om meteen de mensen als "totally stupid" te verklaren... daar ga je het niet mee winnen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:32

Nou is het artikel ook géén afspiegeling van wat er besproken is. Maar een weergave van de vragen die na de bijeenkomst gesteld zijn door journalisten. Dat staat duidelijk in de inleiding.

Dus de vragen van de journalisten zijn in dit stuk meer leidend dan de inhoud van de bijeenkomst.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:07

Als je als vertegenwoordiger een persconferentie geeft nav die sessie, zou het toch echt wel iets van een afspiegeling moeten zijn imo.
Het lijkt ook alsof ze vragen hebben gesteld over dingen die die dagen toch wel besproken zouden moeten zijn... Anders zou mijn advies aan de vertegenwoordigers zijn om de volgende keer te antwoorden met "dat hebben we niet besproken" ipv te zeggen dat er nog nooit een boom in het bos is omgevallen want je hebt het niet gezien bij wijze van :')

Maar misschien is het gewoon een "minder goed" artikel, dat kan ook...

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:24

pol013 schreef:
Nou is het artikel ook géén afspiegeling van wat er besproken is. Maar een weergave van de vragen die na de bijeenkomst gesteld zijn door journalisten. Dat staat duidelijk in de inleiding.

Dus de vragen van de journalisten zijn in dit stuk meer leidend dan de inhoud van de bijeenkomst.

Maar de media mocht niet aanwezig zijn bij de bijeenkomst, dat is ook jammer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:31

wel jammer ja, maar als je vrij met elkaar wil kunnen praten zonder de er op elke slak zout gelegd wordt (zie stupid) kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Bielsje: ze hebben duidelijk deze zaken besproken. Maar niet uitsluitend. Dus het kan best 100 minuten gegaan zijn over verbeteringen en 5 over de vermeende misstanden. Als er dan 1 vraag gesteld wordt over die 100 minuten en 5 over die 5 minuten, krijg je mogelijk niet een compleet beeld.

Maar zelfs dan: de antwoorden zijn best een aardige afspiegeling van wat er hier in het topic voorbij gekomen is. Dus wereldvreemd vind ik de inhoud nou ook weer niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:47

Knuppel in het hoenderhok, maar ik vind het wel terecht dat als er gesteld wordt dat een paard achter de loodlijn loopt dat dit mishandeling is, dat dit absolute stupiditeit is. Dat is het in mijn ogen namelijk ook, en als ik de trollen bekijk op facebook die dit soort aannames doen dan ben ik blij geen paard van hun te zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:50

Polar schreef:
Naar mijn idee is de dressuursport wel veel meer gericht op wat 'het publiek' wil zien als 'perfect plaatje', extreme bewegingen, hoofd achter de loodlijn, etc. dan dat die manier van rijden echt (goed) voor het paard zelf is.
En mensen zien dat als voorbeeld en streven er naar om ooit net zo'n ruiter te worden.
Ik denk dat je op die manier in een cirkel terecht komt, maar ook dat er altijd wel mensen zijn die uit die cirkel stappen een voorbeeld worden voor een andere, kleinere groep mensen.
Kijk naar Featherlight of Alizee Froment.

Ik denk dat we onszelf vooral af moeten vragen: als ik in een volgend leven terug zou komen als paard, zou ik dan liever een paard van, random naam, Edward Gal zijn of van de dame van Featherlight Horsemanship.
Denk dat je met dat antwoord wel veel vragen van jezelf kunt beantwoorden.

Nee hoor, bijna ieder paard loopt met losrijden met het hoofd achter die loodlijn. Dat is helemaal niet belangrijk met losrijden. Juist degene die extreem voor of op de LL rijden en het paard voor zo in een houding dwingen. Die maken hun paard kapot. Iedere afgedwongen houding aan de voorkant is schadelijk.

Er zitten echt nog zoveel nuances tussen Featherlight en Edward Gal.

Als je zulke stellingen neer zet kun je je ook afvragen of je paard wil zijn van Pietje op de hoek..die goed bedoeld lekker stuitert op een paard met een weggedrukte rug of van iemand die wedstrijden rijdt omdat diegene zichzelf in ieder geval nog probeert te verbeteren.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:44

Elisa2 schreef:
Knuppel in het hoenderhok, maar ik vind het wel terecht dat als er gesteld wordt dat een paard achter de loodlijn loopt dat dit mishandeling is, dat dit absolute stupiditeit is. Dat is het in mijn ogen namelijk ook, en als ik de trollen bekijk op facebook die dit soort aannames doen dan ben ik blij geen paard van hun te zijn.

Maar de mensen die dat denken, gaan echt niet ineens van mening veranderen als je ze "stupid" noemt. Ik denk eerder dat ze nog harder met de hakken in het zand gaan want nu lijkt het alsof achter de ll (dus ook rollkur) nooit een probleem is. Een woordvoerder zou imo wat politiek correct en niet kort door de bocht moeten zijn.

pol013 schreef:
wel jammer ja, maar als je vrij met elkaar wil kunnen praten zonder de er op elke slak zout gelegd wordt (zie stupid) kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Bielsje: ze hebben duidelijk deze zaken besproken. Maar niet uitsluitend. Dus het kan best 100 minuten gegaan zijn over verbeteringen en 5 over de vermeende misstanden. Als er dan 1 vraag gesteld wordt over die 100 minuten en 5 over die 5 minuten, krijg je mogelijk niet een compleet beeld.

Maar zelfs dan: de antwoorden zijn best een aardige afspiegeling van wat er hier in het topic voorbij gekomen is. Dus wereldvreemd vind ik de inhoud nou ook weer niet.

Die afspiegeling klopt inderdaad. Maar de echte activisten om het zo maar even te noemen, heb je hier denk ik niet. Van een woordvoerder/vertegenwoordiger verwacht ik gewoon meer dan 95% van de mensen hier op Bokt. Er is een sessie die er misschien gelijkwaardig uitziet als wat wij hier bespreken, en vervolgens breng je dat politiek correct naar buiten in een poging het draagvlak te vergroten ipv te zeggen, alles gaat top, mensen zijn dom en we doen gewoon aan struisvogelpolitiek.

Dat is uiteraard enorm gechargeerd :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 16:06

Haha ja, maar weet je wat het is denk ik? Tenminste dat merk ik bij mezelf..

Op Facebook zitten bepaalde groepen, die hebben bepaalde pagina's en onder ongeveer ieder bericht van de FEI zitten die te trollen. Alles is zielig, iedere dressuurruiter een mishandelaar etc. etc. Ze vinden zichzelf meestal fantastisch. Alleen zij doen het goed..(wat niet af te zien is aan wat ze zelf posten)
Ze leggen overal een lineaal bij de loodlijn. :+

Dat gedrag roept een enorme afkeer op, bij mij althans. Het is een soort popi jopie gedrag.."kijk mij eens goed zijn".

Kritiek hebben is prima, als het gewoon genuanceerd kan..zonder op de persoon te spelen en inhoudelijk goed onderbouwd maar iets anders verdient ook niets anders. :o

Achter de loodlijn is niet direct hetzelfde als rollkur, maar dat krijg je de loodlijn strijders gewoon niet aan het verstand.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:51

Je hebt helemaal gelijk, maar ik zie jou ook altijd enorm beleefd zijn hier op Bokt en de tijd nemen om jouw visie uit te leggen. Ik neem aan dat je dan wel eens op je tong moet bijten (of misschien projecteer ik nu iets :+), maar je doet dat toch maar.

Iemand die voor een organisatie werkt welke serieus genomen wil worden (gok ik), en vertegenwoordiger is, zou boven zulke commentaren/personen moeten staan en juist van die persoon verwacht ik een open houding. Hij zat niet op FB en de journalisten waren misschien kritisch maar geen trollen neem ik aan dus die ruimte lijkt mij er dan ook te zijn. Er is nu gewoon een kleine kans dat een aantal "gematigden" omslaan naar wat extremere tegenstanders van de dressuur, terwijl als je hen je standpunt uit kunt leggen, ze misschien wel medestanders hadden kunnen worden en het draagvlak weer ietsjes was vergroot. Nou okee, niet door een artikel nav een persconferentie maar wel door de deur daar open te houden en later met meer info of kennis of wat dan ook te komen.

Maar ik ben een miepert wat dat betreft. Ik hecht enorm veel waarde aan professionaliteit waar dat imo zou moeten. En met stroop vang je gewoon meer vliegen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:38

Hahaha nou af en toe glipt er wel iets ongenuanceerd en onaardigs uit. :o
Ik doe mijn best in ieder geval, dankjewel.

Nouja jij hebt absoluut gelijk in dat je met stroop meer vliegen vangt. Beter kunnen ze het woord trollen niet gebruiken. Maar iets zeggen als een grote groep mensen die zich zorgen maken. Dan voelen ze zich ook gehoord.

Ik weet alleen niet of ze dat woord echt in de mond hebben genomen of dat het in de mond gelegd is door een journalist.

Positief is dat ze wel meer onderzoek (willen) doen naar de blauwe tongen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:54

Maar waarom zouden de trollen het beter weten dan leden van de IDRC/IDTC? Of, waarom zouden trollen meer gelijk moeten hebben dan leden van de IDRC/IDTC?