Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:58

Leuk filmpje Marjan :D

Ah top seven!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:49

Zonnetje81 schreef:
joyce83 schreef:
Ik gok een plaatje van een dier wat ik gezien heb. De connemara toch? Maar dan komt ons 2e probleem ik met 1.50 en nan van 1.82 moeten er beide op kunnen. Man is rond de 90 kg.

Ja klopt maar ik was al ingefluisterd en denk dat dat net teveel ja voor structureel rijden en qua plaatje. Ik ben niet flauw in dat opzicht.

Ja en aangezien ik niet zeker ben wie van ons straks het meest erop gaat ga ik liever voor een het gaat wel dan een het gaat maar net. Het scheelt, we zijn ook nog niet lang met de zoektocht bezig. Maar het is wel een leuk dier.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:53

Audesta, jij zocht zoiets toch?
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 21-08-24 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderd bericht verwijderd

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:56

Haha ja eigenlijk pre's maar ik heb deze week mijn zoektocht heel even op een laag pitje gezet. Donderdag de keuring van mijn eigen paard en dan nog de kwpner voor een 2e bezichtiging op de planning en 2 (eventueel 3) pre's die ik wil zien. Dus even on hold voor nu.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:14

Hoi, ik loop natuurlijk heel internet af te struinen maar misschien hebben jullie zelf wat leuks te koop op stal staan :D of zin om mee te zoeken..

De wensen/eisen zijn;
- PRE, Lusitano of Fries
- in Nederland of België gestald (liefst omgeving Brabant, waar meer paarden aanwezig zijn langere afstand ook prima)
- Ruin / hengst
- leeftijd tussen de 6 en 12 jaar
- 1.62m of groter
- geen gebreken, gezond
- op en top braaf
- geen schimmel
- in verhouding, geen korte rug, geen korte Spaanse gangen
- budget rond de 10k

Binnenkort staat een uitje Friesland op de planning bij een fokker die meerdere paarden heeft staan.

Het paard is voor een vrouw op leeftijd, heeft altijd topsport en hoog niveau gereden. Helaas door een val bij het proefrijden in de zoektocht naar een nieuw paard ribben gebroken en onzeker geworden. Vandaar dat de optie Fries er nu is bijgekomen, omdat die vaak toch wat minder sensibel zijn dan de Spanjaarden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:47

Die hele waslijst voor 10k? Speld in hooiberg
Als de hele waslijstk klopt aan zon paard is die voor 10k zo ongekeurd weg.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:10

Booooo schreef:
Hoi, ik loop natuurlijk heel internet af te struinen maar misschien hebben jullie zelf wat leuks te koop op stal staan :D of zin om mee te zoeken..

De wensen/eisen zijn;
- PRE, Lusitano of Fries
- in Nederland of België gestald (liefst omgeving Brabant, waar meer paarden aanwezig zijn langere afstand ook prima)
- Ruin / hengst
- leeftijd tussen de 6 en 12 jaar
- 1.62m of groter
- geen gebreken, gezond
- op en top braaf
- geen schimmel
- in verhouding, geen korte rug, geen korte Spaanse gangen
- budget rond de 10k

Binnenkort staat een uitje Friesland op de planning bij een fokker die meerdere paarden heeft staan.

Het paard is voor een vrouw op leeftijd, heeft altijd topsport en hoog niveau gereden. Helaas door een val bij het proefrijden in de zoektocht naar een nieuw paard ribben gebroken en onzeker geworden. Vandaar dat de optie Fries er nu is bijgekomen, omdat die vaak toch wat minder sensibel zijn dan de Spanjaarden.

Dat zijn behoorlijke veel wensen voor deze rassen en dit bedrag…
Ik heb naar ong hetzelfde gezocht 2 jaar geleden, maar buiten dat het heel moeilijk te vinden is krijg je dat zeker niet voor dat bedrag… of je moet echt heel veel geluk hebben!

Ik denk ook niet dat een fries per definitie makkelijk is dan een PRE en Lusitano, het is net welke je treft, binnen de rassen zitten nog zoveel verschillen in karakter en gedrag.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:31

Zag net een zoekertje op FB voorbijkomen;
Kwpn, dressuurgefokt
3 jaar, onbeleerd
XR goed, geen bemerkingen
Zwart, bruin, vos
Min. 170
Budget 5-6

Echt, hoe dan? :roll:
Ik zou bijna het bericht volgen, want zo wil ik ze ook wel kopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:42

Mensen proberen het gewoon he?

Booo, volg je ook de facebook groepen met aanbod van PRE's en Lusitano's? Daar staat iig denk ik wel wat tussen wat aan de wensen voldoet. Maar voor een echt goede beweger met papier is het budget natuurlijk wat aan de lage kant.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:01

Boooo bij de Friezen verwacht ik niet dat dit haalbaar is voor dit bedrag.
Een enkele keer zie je een merrie particulier aangeboden voor deze prijs, maar meestal niet goed doorgereden.
Friezen zijn duur en voor braaf en gezond betaal je nog een keer extra.

Maar, je kunt geluk hebben… zoals wij … topbrave 11 jarige in enkel en dubbelspan en M1 dressuur voor veel minder dan 10k
Echter wel 4 jaar geleden en paard had 1 jaar stilgestaan en was daarvoor door jonge kinderen gereden, dus was erg moeilijk te beoordelen op moment van aankoop. Enige dat positief was: braaf :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:18

Ik had dubbel het budget en heb bij de pre/lusitano het niet gevonden helaas. Soms nkwit he geluk hebben maar goede paarden met ruime gangen en lengte zijn gewoon duur.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:20

Bij de pre's ook niet. Rond 10 kom je eigenlijk alleen groene paarden tegen.

Of een heel eind kleiner.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:26

Ik denk dat ook de gangen nog wel een dingetje gaan zijn onder de 10k :oo

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:27

Voor die eisenlijst kan je denk ik überhaupt weinig vinden dat voldoet. Ook als je de ras eis los laat.

Top gezond, fijn bewegen en braaf kost nu eenmaal gewoon meer dan 10k tegenwoordig. Voor die prijs heb je helaas vaak maar 2 van die 3 punten. Braaf en fijn bewegen, maar niet gezond. Top gezond en braaf, maar zeer beperkt qua beweging. Top gezond en fijn bewegen, maar dan zijn ze weer niet braaf...

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:30

ynskek schreef:
Ik denk dat ook de gangen nog wel een dingetje gaan zijn onder de 10k :oo

Nee hoor die zitten er wel tussen maar dan echt zo groen als gras.
Maar eerlijk is eerlijk, ik krijg veel aangeboden met bemerkingen, maaierij, toch schimmel, toch ruin of hengst of net geïmporteerd en dus nog niks over te zeggen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:44

@Booooo, heb precies zo'n vergelijkbare fries op M2 niveau staan, maar die gaan meestal voor het dubbele van dat budget (als je ze kunt vinden). Komt doordat ze in het buitenland ook enorm populair zijn, dat houd de prijs ook hoog. En veel friezen zijn tegenwoordig behoorlijk sensibel gefokt, veel go om dressuur mee te kunnen rijden, maar zeker geen flegmatieke trapzakken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:49

Ben blij dat ik geen paard meer zoek, zou het budget er niet meer voor hebben :') .
Neemt niet weg dat rondkijken leuk blijft.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:03

Dank je wel voor de reacties. Ik zit inderdaad ook in diverse groepen voor PRE’s te koop etc. De goedkopere staan vaak nog in Spanje, maar dat is niet wat ze zoekt. Er hoeven ook geen top gangen op te zitten, maar niet die korte Spaanse passen.

Komt er eigenlijk op neer dat een budget van 10k niet genoeg is voor een normaal, gezond, braaf, correct gebouwd paard? Ik zie niet echt hele bijzondere specifieke wensen :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:06

In deze markt is dat een krap budget. Dan moet je echt tegen de juiste mensen aanlopen.
Zeker voor een beleerde.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:09

En het zijn precies rassen waar die eisen helemaal niet zo simpel zijn, waardoor het aanbod schaarser is en de prijs dus duurder. Een PRE zonder pre gangen en dan nog groot en geen schimmel en gezond is minder vaak voorkomende als zonder de eisen. Vooral gangen en schimmel maakt die groep al stuk kleiner. Friezen zijn de fijne altijd al duur geweest, helemaal de gezonde.

Als er geen ras eis was was de kans dat je iets kon vinden al groter.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:15

Maar wat jij bewchrijft zijn dan al top gangen, want een Spaanse heeft vaak meer de kortere beweging. Als je dat niet wil kom je op de duurdere meer dressuur gefokte paarden uit. Daar word namelijk meer geselecteerd op langere passen met meer zweefmoment. Die zijn super gewild eb dus ook duurder.

Ik ben zelf 2 x in spanje geweest om naar een paard te zoeken budget 20 plus en zelfs daar was het echt ontzettend lastig het paard te vinden met lengte en zweefmoment in de beweging, lengte in de rug genoeg maar toch ras typisch ( dus geen 10 cm breed dier met een dak rug en kont), fij karakter en ook gewoon fijn aangereden.

Heb in die 2 keer er 2 gevonden 1 ruin en 1 merrie en helaas voor mij kwam de ruin niet door de keuring en de merrie bleek tussen haar billen een tumor te hebben wat in de vertaling tussen de fokker en de dame die ons hielp een paard te zoeken later pas naar voren kwam :( nou ik kan je wel vertellen dat is echt een domper.

Ik heb hier ook in nl 1 gezien die me echt aan sprak en dag was nog net niet vechten om bij de fokker een afspraak te kunnen maken zoveel mensen wouden er naar gaan kijken :=

Dat heeft me toch weer naar een kwpner geduwd want dan heb je gewoon toch wat meer keuze in nl.

Maar wie weet importeer ik ooit nog een goed veulen naar Nederland om op te fokken :j

Nu wil ik je echt niet de gek aan steken boooo maar wel iets realistischer maken van de markt want hier in nl word deze vaak heel mooi gemaakt met allerlei mensen die prachtige paarden aanbieden vanuit Spanje voor kleinere prijzen maar houd er rekening mee dat die hier ook heen zijn gebracht ze winst willen maken en de fokkers in spanje ook gewoon weten dat er veel vraag is naar goede paarden. Als hij hier dus te goedkoop is was hij daar nog goedkoper en dat is vaak niet zomaar.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:19

Booooo schreef:
Komt er eigenlijk op neer dat een budget van 10k niet genoeg is voor een normaal, gezond, braaf, correct gebouwd paard? Ik zie niet echt hele bijzondere specifieke wensen :D

Ja hoor het is wel genoeg, denk dat je binnen de markt van gewone rijpaarden zonder al te veel talent zo kunt slagen :) Maar je hebt dus wel echt hele specifieke wensen - namelijk combinatie van ras en kenmerken die niet heel veel binnen dat ras voorkomen.

Je doorsnee PRE is rond 155, heeft een karakteristieke manier van bewegen en is ook nog heel vaak een schimmel. Wil je alle drie niet dan wordt het niet makkelijk.

Friezen zijn al sowieso heel duur vergeleken met gewone warmbloeden, zeker de grote maat en ook nog 100% gezond (wat binnen het ras best een dingetje is helaas).

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:23

De echt leuke en gezonde paarden zijn gewoon schaars, in ieder geval die ook te koop zijn.
Zeker nu er eigenlijk standaard zo veel röndgenologisch gekeurd wordt komen er veel dingen sneller aan het licht, snap dat voor die bedragen weinig risico's meer genomen worden.
Heb er zelf ook niet het budget voor, koop af en toe een veulen om zelf op te fokken en op te leiden, met veel geluk (en alles goed gaat) wordt het dan een paard naar mijn wensen. Kost ook een hoop geld, moeite en tijd, maar op deze manier betaalbaar voor mij.
Krijg regelmatig de vraag of ik mijn huidige paard wil verkopen met dito biedingen, omdat ze gewoon amper te vinden zijn. Maar vind hem zelf veel te leuk :D

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:28

Ja en er zit nog verschil in kennis, ik ben gezegend met een instructrice met veel kennis op het gebied van dit ras die ook osteopaat is en heeeeel veel ziet en dus ook ziet, valt er van de gangen wat te maken (je kan zelf ook best nog wel wat rijtechnisch verbeteren) of is het gewoon sowieso ruk.

Ik ga er 2 bekijken (als mijn eigen cruzado goedgekeurd word morgen, die is braaf, krap 1.60 m, geen goede gangen, m1 gereden en viel al in jouw prijsklasse) hopelijk maar dt lijkt op film het enige aanbod wat een beetje te doen is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:44

Ik krijg vaak als eerste vraag: wat is her goedkoopste paard wat je te koop hebt :+