Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 00:03

Ze bedoelt dood, niks meer niks minder.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:06

Onali schreef:
Ze bedoelt dood, niks meer niks minder.

Je meent het! Het gaat over dood gereden wolven en zij wenst ze richting het spoor. Dus dood door een trein in dit geval. Onder een auto is overigens niet minder erg voor de bestuurder.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 20-12-23 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 00:07

Haal er dan ook geen dingen bij zoals een hartverlamming voor de machinist.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 00:43

Ik kan gewoon niet zo goed tegen dit soort opmerkingen. Op facebook lees je ook regelmatig onder een foto "mooi zo, weer een minder" of "je had gas moeten geven ". Ik snap best dat mensen de wolf weg willen, dat wil ik ook, maar zo'n beest heeft er ook niet om gevraagd en verdiend het niet om op zo'n gruwelijke wijze aan zijn eind te komen. En nee, die schapen, pony's en andere dieren die slachtoffer van de wolf zijn verdienen dat ook niet. Het is gewoon heel dubbel allemaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 07:24

Wolven doodrijden is geen oplossing Dat is barbaars.
Mijn standpunt is dat ze weg of dood moeten. Maar dan wel netjes afgeschoten door een kundig jager.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:30

Als je dan zo om dieren en je medemens geeft, de wolf richt schade aan bij beide en de ‘wat als’ worden om de haverklap aangehaald, dan zijn dergelijke verwensingen kortzichtig en buiten proportie. Het blijft een kwestie met enkel verliezers en bij sommige mensen haalt dit kennelijk het slechtste in hen naar boven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 08:44

Dreamboy ik heb al 100 keer eerder geschreven dat ik dat ook zielig vind.
En die herhaling is ook onnodig omdat maar te blijven doen omdat er anders iemand begint te stuiteren.
Maar voor nu is het de enige optie dat er minder komen.

En waarom zeg ik trein. Dat zal in de meeste gevallen het snelste gaan met niet nog een gewond dier.
Geen automobilist die uitwijkt tegen een boom.
En de vorige 2 keer heeft de trein er ook niet om stil gestaan. En wild komt er echt wel vaker onder. Dus die hartverlamming hebben ze wel vaker. Maar dat wilde zwijn komt niet in het nieuws...

Dus mijn opmerking was al met bewuste gedachte gemaakt.
Maar elke keer maar moeten zegge wat erg... Ja dat is het. Maar ook daarvoor moet je bij pro wolf zijn die zonder beperkingen door laat fokken.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:10

Het mooiste zou zijn, beheer. Dan gebeuren deze ongelukken misschien ook niet meer. Maar dat beheer gebeurd niet. Dan snap ik dat dit gezegd wordt gezien er nu vele wolven zijn en gewoon TEVEEL.
Als er actief beheer zou zijn dan had je dit ook niet gehad. Laten we wel wezen... er zijn 39 welpen geboren.... die vliegen straks uit... gaan op zoek naar een nieuwe plek, krijgen ook weer jonkies... dit is een olievlek die nu aardig uit begint te lopen. Ik vind het jammer dat er nu niets gebeurd. Het moet eerst misgaan. Maar waarom moet het eerst misgaan voor iets wat je aan kan zien komen aangepakt gaat worden.

Er zijn er veel teveel hier. Het zou goed gaan met de wolf in Nederland als hij zich niet tot nauwelijks laat zien. Maar zoals het nu is klopt het gewoon niet.

Ik heb in 2015 1 gezien en die gedroeg zich behoorlijk anders dan de wolven die je nu op filmpjes voorbij ziet komen.
Schuw, snel, schrikachtig en vooral snel op zoek naar beschutting. De wolven doe je nu soms op film ziet lachen nog net niet naar de camera.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 09:25

Dreamboy schreef:
Kaja schreef:
Met alle respect, er zijn in NL grotere problemen dan de wolf. Als je denkt dat het nieuwe kabinet het wolvenprobleem op korte termijn zal verhelpen, dan kom je bedrogen uit. Ongeacht of de partij waar je op gestemd hebt vóór of tegen de wolf is, dit is geen kwestie van winnen door stemgedrag.

Hier heb je zeker een punt Kaya.

Voor mij is het wel een groot probleem. Voor degenen die geen weidedieren hebben waarschijnlijk niet nee. Ieder zal zijn\haar eigen problemen hebben.En\of eigen prioriteiten. Daarom hebben we ook zo veel verschillende politieke partijen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:01

Jet schreef:
Ik kwam dit bericht nog tegen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... d-december .

Deze maand dus vier wolven door "verkeer" omgekomen. Maar wat mij opviel: het aantal roedels op de Veluwe: 7! En dan 2 in Drenthe/Friesland. Zeker 39 welpen dit jaar... Waar moet dat naartoe gaan???

Die komen naar ons in de randstad -zijn al lekker aan wandelende mensen gewend daar en hebben wat geoefend met verkeer

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:06

DuoPenotti schreef:
Dreamboy ik heb al 100 keer eerder geschreven dat ik dat ook zielig vind.
En die herhaling is ook onnodig omdat maar te blijven doen omdat er anders iemand begint te stuiteren.
Maar voor nu is het de enige optie dat er minder komen.

En waarom zeg ik trein. Dat zal in de meeste gevallen het snelste gaan met niet nog een gewond dier.
Geen automobilist die uitwijkt tegen een boom.
En de vorige 2 keer heeft de trein er ook niet om stil gestaan. En wild komt er echt wel vaker onder. Dus die hartverlamming hebben ze wel vaker. Maar dat wilde zwijn komt niet in het nieuws...

Dus mijn opmerking was al met bewuste gedachte gemaakt.
Maar elke keer maar moeten zegge wat erg... Ja dat is het. Maar ook daarvoor moet je bij pro wolf zijn die zonder beperkingen door laat fokken.

Ik denk dat we dan net zo goed kunnen stoppen met dit onderwerp want alles is al een keer gezegd en wordt continue herhaald. Bovendien kan ik niet van iedereen in dit topic onthouden wie wat allemaal gezegd heeft en of diegene het zielig vindt of niet. Maar ook ik mag mijn mening geven en dat zal ik ook blijven doen. Dat gaan jij en Onali niet voor mij bepalen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:14

Ik vind het nog mee vallen met hoeveel er door het verkeer om komen als je na gaat hoeveel wegen e.d ze over moeten om ergens te komen

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:16

In de Telegraaf van vandaag staat dat een meerderheid in de Friese Provinciale Staten een hardere aanpak van de wolf wil. Voor zijn: BBB, JA21,VVD, CDA,PVV, CU, PBF en FvD.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:18

Ik snap DP heel goed. Een trein heeft geen schade van een botsing met een wolf en de kans dat de machinist het dier helemaal niet heeft opgemerkt is groot.
Iedere wolf die dood is, kan geen schade meer aanrichten.

DP bedoelt niet het doodrijden van wolven als methode, maar als het toch gebeurt, dan is het in ieder geval wel weer een minder. En dan liever door een trein dan door een auto.

Jongens, je moet toch niet denken dat er een motorrijder een wolf aanrijd. Dat wordt de motorrijder zijn/haar dood....

Weer een bewijs dat NL met zoveel wegen en spoorlijnen te klein is voor wolven.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:42

rien10 schreef:
DP bedoelt niet het doodrijden van wolven als methode, maar als het toch gebeurt, dan is het in ieder geval wel weer een minder. En dan liever door een trein dan door een auto.

Jongens, je moet toch niet denken dat er een motorrijder een wolf aanrijd. Dat wordt de motorrijder zijn/haar dood....

Dit ja.
Om nog een gerelateerd voorbeeld te noemen, je wilt met een auto of welk ander particulier vervoersmiddel dan ook, ook niet een kudde schapen, of een koe of paard op je motorkap krijgen omdat die aan het vluchten zijn met een wolf achter ze aan of dat uit hun wei gevlucht zijn en vervolgens aan het dwalen zijn.

Elk dier wat een nutteloze dood sterft vind ik zielig, dat vind ik van vee en ook van wolven. En ik snap het met de wolven ook niet, mijn logica zou namelijk zijn: ga die probleemwolven aanpakken, zorg dat de druk op een gebied kleiner wordt zodat de schuwe(re) dieren over blijven, geef die schuwe dieren ruimte om op een voor ons gewenste manier eten te vinden.
Een wolf die kadavers langs de wegen en spoorwegen zoekt om te eten is op dat moment geen boerderijdieren aan het aanvallen, maar zo'n dier moet ook wel de ruimte krijgen om ook uit te kunnen wijken naar andere plekken voor voedsel, dan helpt het als dat niet al opgevreten is door probleemwolven, gewoon omdat er al veel wolven zijn in een aantal gebieden.

Al met al vind ik het echt beschamend dat al dit dierenleed dit maar zo aanmoddert in een land als Nederland, ik dacht dat we dierenwelzijn hoger in het vaandel hadden staan.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:49

Dat is zeker waar. Er zijn in dit verhaal alleen maar verliezers. En om terug te komen op de reactie van Kaja. Er zijn absoluut grotere problemen in de wereld en in Nederland. Maar het probleem Wolf komt voor vele onder ons wel heel dichtbij terwijl die andere problemen wellicht wat verder van ons af staan. Mensen hebben daar grote zorgen en slapeloze nachten om. Dat moeten we ook zeker niet baggetaliseren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 10:59

rien10 schreef:
Ik snap DP heel goed. Een trein heeft geen schade van een botsing met een wolf en de kans dat de machinist het dier helemaal niet heeft opgemerkt is groot.
Iedere wolf die dood is, kan geen schade meer aanrichten.

Precies dit.

Die motorrijden of die automobilist die uitwijkt tegen een boom.
Moet er niet aan denken end ie kans word wel steeds groter.

@ dreamboy ik zeg niet dat jij je mening niet mag geven. Snap ook niet hoe je die conclusie trekt.
Maar standaard maar invullen dat iemand het niet zielig vind is niet correct.
En dan zeg ik, ik heb het al vaker aangegeven en ik ben daar wel klaar mee, alles 100 keer zeggen omdat er anders wel iemand over valt.
Links of rechtsom gebeurt dat hier toch wel.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 20-12-23 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:03

Oh ja, nog even een toevoeging van mijn kant: op Facebook zie je dat dus wel; het doodrijden van dieren als methode, als oplossing. Dat vind ik dus barbaars.

Er zijn vast motorrijdende Bokkers. Hoe denken jullie over een botsing met zo'n groot dier.
Ik moet er niet aan denken dat de politie bij mij aan de deur komt. "Mevrouw, bent u de moeder van S?"

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:05

DP, ik denk echt dat jij mij verkeerd begrijp en vind het jammer dat jij je blijkbaar persoonlijk aangevallen voelt. Ik heb geen zin om daar verder over in discussie te gaan want dan wordt dit topic weer vervuild met zinloze discussies.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:09

rien10 schreef:
Oh ja, nog even een toevoeging van mijn kant: op Facebook zie je dat dus wel; het doodrijden van dieren als methode, als oplossing. Dat vind ik dus barbaars.

Er zijn vast motorrijdende Bokkers. Hoe denken jullie over een botsing met zo'n groot dier.
Ik moet er niet aan denken dat de politie bij mij aan de deur komt. "Mevrouw, bent u de moeder van S?"

Hoe zou je dat als methode kunnen gebruiken?
Die wolf moet maar net voor je komen op de weg.
Ja dan zullen er misschien zijn die gas geven, maar denk de meeste toch niet.

Daarnaast veel grootspraak.

Dreamboy schreef:
DP, ik denk echt dat jij mij verkeerd begrijp en vind het jammer dat jij je blijkbaar persoonlijk aangevallen voelt. Ik heb geen zin om daar verder over in discussie te gaan want dan wordt dit topic weer vervuild met zinloze discussies.

Ik voel mij niet persoonlijk aangevallen, ook geen idee waarom je dan denkt.
Maar goed idee om het erbij te laten :)

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:09

rien10 schreef:

Ik rijd geen motor meer. Maar ik denk dat de kans dat je een hert aanrijd of door een of andere onoplettende automobilist van de weg gereden wordt vele malen groter is dan dat je een wolf aanrijd. Als je motor rijd weet je dat je kwetsbaarder bent in het verkeer.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 11:21

Dreamboy schreef:
Dat is zeker waar. Er zijn in dit verhaal alleen maar verliezers. En om terug te komen op de reactie van Kaja. Er zijn absoluut grotere problemen in de wereld en in Nederland. Maar het probleem Wolf komt voor vele onder ons wel heel dichtbij terwijl die andere problemen wellicht wat verder van ons af staan. Mensen hebben daar grote zorgen en slapeloze nachten om. Dat moeten we ook zeker niet baggetaliseren.

Voor de mensen die er anders dan de meeste hier tegenaan kijken, komt het ietwat denigrerend over om te spreken over bagatelliseren. Wellicht een verkeerde woordkeuze, maar in deze situatie moeten we allemaal oppassen niet op elkaars tenen te gaan staan.

Het gegeven dat er zoveel politieke partijen in NL zijn, geeft al aan dat polarisatie een feit is. Op het moment dat je nauw betrokken bent bij de toeslagenaffaire of je woont midden in het aardbevingsgebied in Groningen, dan heb je andere dingen aan je hoofd. En zo hebben we allemaal onze eigen problemen en moeilijkheden. Niemand hier wil een andermans problemen bagatelliseren. Wellicht voelt dat zo, dat kan ik niet beoordelen. Blijf echter altijd het inlevingsvermogen opbrengen voor een ander.

Van meet af aan heb ik geroepen dat er geen plaats is voor de wolf, maar ook dat we ons af moeten vragen welke toegevoegde waarde de wolf heeft. Overal ter wereld werken ze aan het in stand houden of herintroduceren van de wolf. Waarom? Klimaatbeleid en ecosysteem. Voor mij persoonlijk weegt dat niet op tegen al het leed wat we inmiddels kennen, door dit grote roofdier te beschermen. Maar ik ben niet alleen op de wereld. Echter heb ik wel bij elke organisatie aangeklopt, gerammeld en geroepen dat dit dierenleed alle proporties te buiten gaat. Het heeft me enkel teleurstelling gebracht. Vervolgens ben ik gaan zoeken naar studies en bevindingen uit het buitenland. Elk land kent de grillen en gruwelijkheden van de wolf. En elke land laat de wolf haar gang gaan, tot er een zekere grens is bereikt.
Die grens is hier (nog) niet bereikt. Maar waarom luistert er dan niemand? Waarom zien ze niet in dat dit dierenleed zo wreed is en waarom grijpt de overheid niet in? We zijn in de minderheid. Nederland kent grotere problemen dan de wolf. Indirect zijn sommige van deze problemen te herleiden naar een oplossing waar de wolf een aandeel in heeft.

Bescherm je dieren zo goed en zo kwaad als je kunt. De wolf is er en die gaat er nog járen zijn…. En er is niemand die jouw dieren komt helpen, dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-23 11:30

rien10 schreef:

Gister kwam ik nog een krantenartikel tegen.

Automobilist gaat vol in de ankers voor een zwaan op de weg, de motorrijdster achter de automobilist kon niet meer uitwijken.

Zij is overleden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:06

Onali schreef:
rien10 schreef:

Gister kwam ik nog een krantenartikel tegen.

Automobilist gaat vol in de ankers voor een zwaan op de weg, de motorrijdster achter de automobilist kon niet meer uitwijken.

Zij is overleden.

Dit zijn altijd heel verdrietige situaties. En ook de reden waarom afschot van wild (of in elk geval beheer van aantallen) belangrijk is. Want hoe meer dieren in het wild, hoe groter de risico's op dit soort ongevallen.

Men kan wel meer natuur willen in Nederland, maar daar staan ook hoge kosten tegenover. Zowel het leed van de aangereden dieren als het emotionele en lichamelijke leed die de bestuurder ook in dit geval ongetwijfeld ondervindt. En in dit geval ook nog eens heel heftig voor de nabestaanden van de motorrijder.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-23 12:41

anjali schreef:
In de Telegraaf van vandaag staat dat een meerderheid in de Friese Provinciale Staten een hardere aanpak van de wolf wil. Voor zijn: BBB, JA21,VVD, CDA,PVV, CU, PBF en FvD.

Hmm, daar is toch echt geen partij bij waar ik ooit op zou willen stemmen! (ondanks mijn wolvenzorgen)