Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:31

@leedebee ziet er inderdaad uit als een hele zware taak. Heerlijk met dit weer :D

@roosa haha geweldig, leuk zo'n aanhankelijk dier.

@koekie fijn dat het zo goed gaat daar! Op een goed herstel

@dierenfan wat leuk zeg, een minimarathon. Moet je daar ook nog speciale dingen voor trainen?

Hier gisteren voor het eerst linksom gegaloppeerd. Paard was de hele tijd al loperig, maar dit ging super. Klein filmpje van de impressie. Let niet op mij ik had gisteren ook veel spanning in mijn lijf ofzo :=

https://youtu.be/IxT-wGCFwqU?si=1ZCaJnJL61zMMJLS

Plus nog een leuke foto :+

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:05

Wat fijn Koekie73!

ElinaSK wat knap +:)+

Hier afgelopen week weer een les gehad voor zijn balans aan de longeerlijn. Super leerzaam weer. Nu eerst ff 3 weken op vakantie en daarna weer lekker aan de slag.

Mn dochter van 7 heeft op hem gestapt, zo braaf! Na de vakantie hoop ik zo stoer te zijn haha.

Afbeelding

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:59

Roos, Elina, Leedebee wat een leuke foto's. Zo leuk om ze allemaal te volgen.
Je zou bijna een bokt meeting willen met de paarden haha

We zijn op de helft van 6 weken boxrust. Zometeen naar Ellie toe, mogen we haar zelf even in de molen zetten. Stal Crebas is echt een aanrader. Lieve, kundige echt paardenmensen EN het is betaalbaar
Maar ik kijk er ook naar uit haar gewoon weer 'thuis' te hebben.
Den Ham zou me gister terugbellen over hoe het vervolg er naar 6 weken uitziet. Dan kan ik kijken of ik haar 28-8 idd mee naar huis neem of dat ik haar nog laat staan bij Crebas.
Helaas niet gebeld, dus ik zal ze zelf weer even bellen maandag.

Verder nog 2 weken werken en dan ga ik met de kinderen een week naar Frankrijk. Ik ben er zo aan toe!
Gelukkig had ik het al betaald voor Ellie's operatie haha.

Ik ga haar trouwens wel in de verzekering gooien nu (EFO denk ik) maar dan zal ik ook weer nieuwe RX moeten laten maken. Hebben jullie de paarden verzekerd en waar?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:26

Fijn dat het zo goed gaat met Koekie en de stal goed bevalt. Ik wou met Owen graag naar Lelymare omdat ik daar al een hele fijne ervaring had en Lelystad een flink eind is, maar Stal Crebas nog wel weer een flink stuk verder. Maar de kliniek gaf toen ook aan, dat als er op Lelymare geen plaats zou zijn, dat dit ook een hele goede plek zou zijn.
Ik ben inderdaad verzekerd, bij EFO. Ik vind dat een hele fijne verzekering voor paard. Betrokken en denken mee, hebben ook het beste met mijn paarden voor heb ik het idee. En nog nooit mij van een dure behandeling willen afpraten of moeilijk gedaan met betalen.

Stoere dochter Leedebee. En ziet er fijn uit elina.

Owen zit een beetje in de fase...als jij been geeft dan galoppeer ik aan hoor. Sowieso merk ik dat ik hem gehoorzamer op het been moet gaan maken, hij wil ook een beetje door mijn linker been heen lopen. Maar goed, woensdag heb ik weer mijn eerste echte lesje met hem, dus dan kunnen we meteen daar aan werken. Is ook op ander terrein dus ben benieuwd. Wel terrein wat hij kent (stond voor het ongeluk bij mijn instructrice aan huis) maar is natuurlijk wel al weer een jaar geleden en het is daar mega kijkerig en er lopen altijd honden door de bak. Dus ben benieuwd.

Binnenkort wil ik een beetje met balkjes gaan spelen. Gewoon nog van die flexi balkjes op de grond om mee te beginnen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:10

Even een ego post;

Ik heb er op gezeten *\o/*

Steeds was ik wat te schijterig om te gaan zitten en toen gaf een stalgenoot een tip om gewoon een halve seconde te zitten en er direct weer af, voordat ze eigenlijk echt doorhebben dat je er op zat. Maar dan heb je zelf toch "even" gezeten...

Ik dacht, doe dat gewoon en ik zie wel. Hij stond lekker chill te eten dus cap op, paard los, krukje erbij en geprobeerd. Ff aaien, er op, er af. Nou, totaal geen reactie, hij vrat gewoon door.
Daarna wel echt gaan zitten... ook prima. Hij deed een paar stappen opzij maar dat was meer omdat hij niet bij zn eten kon volgens mij :') toen er weer af.
Daarna nog 1x gedaan om ff foto's te maken :')

Het bewijs:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:27

Super leedebee.
Voelt dat tof he.

Oji leuk balkjes oefenen.
Ff weer wat anders.

Was gister met muis op rit.
En heel Nederland was aan het wielrennen.
Wat heb ik toch een hekel aan die kerels op hun fietsje ze denken altijd dat de hele wereld van hun is.
Maar muis gaf geen krimp.
Zelfs een drukke weg overgestoken waarbij ze netjes moest wachten voor het stoplicht zodat ik op het knopje kon drukken om over te steken.
Zo leuk en zo braaf.
De dijk op gesjeesd goed voor de kont spiertjes en langs het water gegalopeerd.
Viaducten genomen dat vond ze een beetje spannend.
Beetje draaikonten en dreutelen maar uiteindelijk gewoon met een lang teugeltje er onderdoor.
Kan ik zo van genieten.

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:32

Ja echt super!

Wat leuk en knap van Muis! Ook echt een gouden knol *\o/*

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 07:53

Hoe gaat het met iedereen hier?

Ik heb bijna vakantie (alleen vandaag nog werken) en dan ga ik een week met mijn dochter naar Normandie.
Als we terugkomen, hebben we de 28e controle met Ellie op de kliniek.
Ben zo benieuwd hoe ze loopt in draf. Stap ziet er prima uit maar dat was eerder ook.
Ze doet het nog steeds super op boxrust.. hoe dan he? Wat een chill karakter heeft ze. Ze is wel druk als wij komen hoor, maar gewoon topbraaf.
Ik mis haar wel op stal.

Heb de kliniek gevraagd wat ik kan verwachten voor het vervolg ALS ze helemaal goed loopt (ik snap dat alles afhankelijk is van de controle) Belt 3 dagen later een andere assistente dan ik had gesproken terug, dat het een kleine paddock wordt en waarschijnlijk heel voorzichtig opbouwen aan de longe met draf.

Belt weer 2 dagen later assistente die ik het in eerste instantie had gevraagd (zij wist blijkbaar niet dat er al iemand anders had gebeld) En zij gaf aan dat het wellicht uitbreiden van de minuten in de stapmolen werd.
Huh? ja de DA had gezegd dat dat nl ook prima kan op de revalidatiestal. Eh ja, dat snap ik maar met dubbele stallingskosten wil ik haar graag naar huis halen.
Dus heb zowel stal Crebas als onze eigen stal laten weten dat het kan zijn dat ze weer komt de 28e maar misschien ook niet |o

Geduld is niet mijn sterkste kant en ik kan ook niets met die verschillende antwoorden LOL

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:17

Nou gelukkig gaat het wel de goede kant op. Misschien dat je de DA zelf nog even te spreken kan krijgen over hoe en wat? Het is wel heel zuur hoeveel pech je al met haar gehad hebt, terwijl je gewoon lekker aan de gang wil met je jonge paard.

Hier gaat het helemaal prima. Ivm mijn eigen entertainment bij de OS (echt zo ontzettend gaaf, vooral de cross!) en vakantie van zadelmak/begeleidingsmeneer een en ander even op een laag pitje gezet en vrij vrijblijven zelf een beetje aangeklooid.

Nou dat is dus heel goed uitgepakt. Het lijkt echt of ineens het kwartje gevallen is en ik kan nu echt heel vertrouwd zelf de bak door rijden. Het is echt zo een ontzettend braaf paard.

Ik moet er zelf nog steeds erg aan wennen dat dit een paard is die niet bij ieder klein dingetje gelijk onder je vandaan draait. Zij doet een sprongetje opzei en gaat dan weer verder…. Voelt allemaal heel vertrouwd, voorwaarts en werkwillig en redelijk nuchter in het koppie.

Voor mijn gevoel wordt het nu echt een rijpaard dus druk aan het oefenen met behoorlijk sturen en 2 kanten op buigen, behoorlijke overgangen en wat tempowisselingen. Zelfs een beetje wijken en hele kleuterige schouderbinnenwaarts. Niet correct of super maar ze kan het maar gelijk leren.

Echt onwijs gaaf, ben zo blij met haar.

Zo, dat was even mijn ego post over mijn knappe kind.

Nu mentaal voorbereiden op het inplannen van ons eerste bosritje :D En ook serieus aan het oriënteren op haar grote-paarden-zadel.

Afbeelding

Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:22

Oh bommer dat je nou nog niets weet over de komende fase Koekie. Ik kon gelukkig met Owen altijd de behandelende DA zelf spreken en had ook haar mobiele nr waar ik vragen naar kon appen. Kreeg uiteraard niet altijd meteen antwoord, maar wel altijd binnen 1-2 dagen.

Fijn dat het zo goed gaat Manic...op naar je eerste bosritje!

Over eerste bosritjes gesproken, ik ben deze week ook voor het eerst met Owen het bos in geweest. Nog niet helemaal bosritje te noemen, was uitstappen in het bos na gewoon rijden. Zondag moest ik nog even achter iemand aan want wou hij niet het erf af langs "het enge schuurtje waar altijd geluid uit komt" om in het bos te komen, maar gisteren gewoon alleen in het bos gaan uitstappen en ging hij al een stuk makkelijker langs het schuurtje. Eenmaal voorbij het schuurtje vind ie het geloof ik wel heel leuk in het bos, loopt heel relaxed om zich heen te kijken met de oortjes ontspannen naar voren.
Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:53

@Koekie73 dat is wel irritant van die tegenstrijdige info.

@manic fijn hoor, zo'n braaf paard :)

@Oji leuk dat je ook zo het bos in kan. Wij hebben alleen fietspad en "polder".

Ik ben nu nog in Kroatië, daarvoor een week in Duitsland geweest en zondag een week naar Frankrijk. Ik mis Stip wel hoor! Hij is gelukkig in goede handen :o

Na de vakantie denk maar weer eens er op gaan zitten. Kijken of dat weer zo soepel gaat verlopen :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 14:09

Nou gister hoorde ik dat onze DA 2 paarden zou scannen zaterdagochtend dus stalhouder van de revalidatiestal stelde voor dat ik de DA zou bellen om nu alvast de controle te doen. Dan zouden we ook niet naar de kliniek hoeven rijden de 28e.

Gedaan en Sjoerd kwam dus vanmorgen. Als eerst de controle van Ellie. Wondjes allemaal mooi genezen. Niets is dik of warm. Maar helaas liep ze heel licht kreupel op de rechte lijn en zichtbaar kreupel op de volte. Niet gek zei Sjoerd omdat hij echt wel een stuk bit glad heeft moeten maken, dus hij verwacht dat dat nog wat botpijn is. Dat het normaal is dat dat tijd nodig heeft. Uiteraard waren wij toch wat teleurgesteld. Je hoopt toch dat ze nu goed loopt.

Van dit:
Afbeelding

naar dit:
Afbeelding

Goed we hebben dus nog een periode van 6 weken boxrust voor de boeg. Met 2x pd 15 min. onbelast stappen. Ze blijft dus nog bij Crebas staan.
Mocht ze bij de controle over 6 weken nog niet goed lopen, gaan ze haar nabehandelen met inspuiten van de kogel.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:53

Gelukkig maakt hij zich geen zorgen, dus dan komt het vast goed. Gaaf om te zien die foto's. Dat is inderdaad best een "hap" er uit, dus ook niet vreemd dat dat even tijd nodig heeft.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:56

Wat een bijzonder beeld joh, waar is dat mee gemaakt? Ik vind het wel mooi om te zien wat ze allemaal kunnen.

Ze moet ook echt nog wel ff revalideren toch? Zal best nog wel een tikkie gevoelig zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:03

Ja bijzonder om te zien he? Dat zijn MRI beelden @manic
Den Ham had het ook gedeeld (met mijn toestemming) op hun Facebook omdat Sjoerd echt mooie beelden hier van had. Ik vond het zelf ook echt interessant. Sjoerd gaf toen al aan dat ze echt botpijn gehad moet hebben en dat heeft tijd nodig.
Ik probeer er ook maar gewoon op te vertrouwen dat het goedkomt. Tegen de tijd dat we haar weer mee kunnen nemen is het al oktober :(:)

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 20:44

@leedebee wat goed er op gezeten *\o/*

@roosa klinkt als een heerlijk nuchter dier die je hebt

@koekie jammer dat ze nog kreupel is, maar als het botpijn is komt dat vast goed. Interessant om te zien die voor en na foto's

@oji lekker hoor, zo even uitstappen. Ik kan ook niet wachten om lekker het bos in te gaan. Al doet ze 'buitenritjes' met iemand er naast wel al super (als je al het gesnurk negeert _O- )

@manic klinkt ook alsof jij lekker bezig bent. Mooi paard om te zien ook.

Hier even een stapje terug in training. Paard wil alleen maar hard zodra je haar oppakt. Dus nu vnl bezig met tempo controle en voltes etc. Hoort er bij denk ik maar :+...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:42

Heel apart en mooi zicht zo koekie. Ziet er wel rustig en schoon uit.

Gisteren geslaagd voor mijn koetsiersbewijs enkelspan! Zo blij mee. Tzt komt vast 2span ook. Gisteren 2 rondritten gedaan met verjaardag visite. Daarna mochten we even rondje doen over het aangrenzende land
https://youtu.be/J12RlNSu0Gs?si=uJzqDsz3GNHrzeAR

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:30

Nou oke dan...spontaan idee uitgevoerd. De eerste keer zelf op mijn paard een rondje gedaan
Afbeelding

1,5 jaar al onder het zadel ;) 5 kilometer stap ronde. We gaan dit heel rustig aan wat vaker doen, voelde goed

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 13:51

Ah wat fijn!!! X2 :D

Ik heb net mijn eerste buitenrit datum gepland… spannend maar leuk! Ben benieuwd of ze het een beetje trekt, en trailer, en wachten, en stilstaan met opstappen, en wijdse ruimte van de hei…. Maar ik heb een betrouwbaar koppaard mee dus komt vast goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 14:35

manic schreef:
Ah wat fijn!!! X2 :D

Ik heb net mijn eerste buitenrit datum gepland… spannend maar leuk! Ben benieuwd of ze het een beetje trekt, en trailer, en wachten, en stilstaan met opstappen, en wijdse ruimte van de hei…. Maar ik heb een betrouwbaar koppaard mee dus komt vast goed.

Alvast heel veel plezier!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:08

Geweldig, de eerste keer buiten rijden met je jonkie. Leuk om te zien!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 16:19

@Koekie, wat een bijzondere beelden. Mooi om te zien ook wat er opgeruimd is. Sjoerd is een onwijs fijne dierenarts, daar is Ellie in goede handen. Bij mij heeft de revalidatie ook flink langer geduurd als ik gehoopt had, maar het is uiteindelijk het resultaat dat telt en als jullie straks weer met een helemaal gezonde Ellie aan de slag zijn, zijn die ellendige dierenartsrekeningen en revalidatiekosten snel weer vergeten, dan is het vooral genieten.

Leuk Manic, dat de eerste bosrit gepland staat!

En stoer Dierenfan dat je spontaan een rondje bent gaan doen! Gaaf gevoel hè weer iets nieuws met je jonkie ontdekken.

En ik herken dat wel van mijn merrie Eline, die ik 13 jaar geleden helemaal groen had gekocht. Die had ook dat rennerige. Vooral als ik gegaloppeerd had, was er daarna geen rust meer in te krijgen en werd ze enorm hectisch en gingen we heel snel. Mijn instructrice moest dan altijd lachen als wij plat door de bochten door de bak gingen en riep...Tja, jij wou geen trapzak :D Dat rennerige is vaak een kwestie van balans vinden, en natuurlijk ook karakter. De ene gaat rennen als ze balans zoeken, de ander trapt op de rem.

Gisteren en vanmorgen weer heerlijk met Owen getraind. Ik geniet iedere keer zo als we samen bezig zijn. Wat een heerlijk dier is het toch. Ik heb best een aantal jonkies gereden, maar ik wist werkelijk niet dat ze in een dusdanig brave en werkwillige uitvoering bestonden. Hij doet zo zijn best. Is nog wel hartstikke scheef dus de grootste uitdaging voor mij is, mij niet laten verleiden die rechterteugel vast te pakken. Hij is rechts bol en wil graag dat ik het contact op rechts pak en dat hij het contact kan verbreken op links. Dus het enige waar ik mij mee bezig hou is voorwaarts voorwaarts voorwaarts en contact gelijk proberen te houden op 2 teugels. Ik hou me eigenlijk niet bezig met wat hij met zijn hoofd doet, maar als ik hem consequent voorwaarts in 1 tempo hou (hij wil graag versnellen en dan weer afremmen en weer versnellen) en het contact op 2 teugels licht en gelijk hou, zoekt hij zelf mijn hand op en gaat fijn nageven. Eenmaal daar kan ik hem op de voltes redelijk recht houden en de schouder ervoor houden, maar ga ik dan weer een stukje rechtuit, dan gooit hij de schouder er weer uit. Maar ja, kwestie van oefenen en sterker worden en me dus vooral niet laten verleiden met die voorkant bezig te gaan anders dan, contactteugel op 2 kanten gelijk houden en voorwaarts. Binnenkort idd ook echt buiten rijden ipv alleen uitstappen, en dat is ook mega goed voor hem en aankomende week weer lekker les (als ik hem op de trailer krijg tenminste).

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:25

Ik herken zo veel van wat je zegt over Owen. Mijn vorige paard was ook echt heel lief en heb er alles mee gedaan, maar deze is echt zo veel keer makkelijker met alles.

En ook dat scheve, dat heb ik ook, ook dezelfde kant op. Voltes rechtsom zijn lastiger maar ze gaat echt iedere dag vooruit. Gek genoeg snapt ze het wijken wel al. Letterlijk alletwee mijn handen opzij en ze gaat. Echt zo gaaf dat ze dat gewoon snapt.

Ben wel heel blij nu dat mijn in/doorrijd periode wat langer geduurd heeft want ik heb er nu wel echt heel veel plezier van!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 20:32

Oji wij hebben geen bak. Mijn paard loopt al vanaf zadelmak door de polders. Echter zelf nog niet eerder op hem gereden en nu dus bekend polder rondje zelf op hem gereden

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 14:23

@oji zo leuk om te lezen. Je hebt met Owen ook genoeg voor je kiezen gehad, dus fijn dat jullie zo genieten!! Geweldig toch, om zo'n werkwillig dier te mogen rijden en elkaar op die manier te leren kennen.

@dierenfan echt leuk! Ik ken ook iemand die paarden op die manier zadelmak maakt; meteen het bos in, lekker rechte stukken rijden.

Bij ons zit stal aan een populaire wandel route waar ook veel motorrijders rijden. Af en toe wel een uitdaging maar Ellie is veel minder schrikkerig dan onze pony's waren. En de pony's waren er op een gegeven moment ook wel aan gewend.

Dat gezegd hebbend; ik mis Ellie! Vind de weken lang duren en realiseerde me laatst pas dat de zomer al voorbij is als ik haar weer mee kan nemen.
Maar goed, allemaal voor een goed doel *\o/*