Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:19

Selina schreef:
lies schreef:
Ik meld me ook voorzichtig.. :o

Na ruim 15 jaar niet echt meer te hebben gereden, heb ik het afgelopen half jaar een paard bijgereden, maar helaas was dat geen succes tussen de eigenaar en mij. We hebben afscheid van elkaar genomen.

Nu denk ik er over om zelf maar weer een paard te gaan kopen. Maar ik vind het lastig, we kunnen het prima betalen, maar het is wel een flinke hap uit je 'normale' bestedingspatroon. Je leeft naar je mogelijkheden en je went daar aan, met een paard erbij zullen we ons toch wat moeten aanpassen. Gek genoeg had ik vroeger geen cent te makken en toch een paard, nu zitten we redelijk goed financieel en vraag ik me steeds af of ik dat geld wel kan (of beter gezegd, wil) missen..

Daarbij komt ook nog, ik ben geen superheld/superruiter, dus het moet wel een lief/braaf paard zijn. Bij veel paarden die te koop staan, staat; niet voor bange/onzekere ruiter. Ben ik dat? Beetje wel denk ik, misschien door de lange pauze en ben ook geen 25 meer. Hoe groot is de kans op een enorme mismatch. Wordt niet elk paard een beetje onzeker, van een onzekere ruiter?

Kortom, dilemma's, dillema's. Hoe dan ook, ik volg jullie ondertussen en wie weet binnenkort toch maar eens wat gaan bekijken, om het wat concreter te maken. Misschien dat ik dan pas echt ga voelen of ik het aandurf.

Er zijn gelukkig ook genoeg paarden die wel geschikt zijn voor de onzekere ruiter. Zijn alleen wel snel weg, want die wilt iedereen. Maar je kan bij zo’n advertentie ook doorvragen wat ze dan bedoelen. Is het paard dan zelf onzeker, wil het nog wel eens opzij springen, is het heel heet met rijden oid. Zo mag van mij een paard best schrikken en opzij springen, maar het moet geen rillerig dier zijn of heel voorwaarts.

Denk dat als je een paard hebt, je vanzelf went aan de nieuwe (financiële) situatie.

En vergeet niet dat paarden ook een klik met hun mens kunnen hebben en daar dingen van accepteren die ze van anderen niet accepteren.

Daarnaast kost een paard ook tijd. Tijd die je niet besteed aan andere dingen (en daar ook geen geld uitgeeft).

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:07

Moderatoropmerking:
dit bericht is tegen de regels in de op en met die reden verwijderd
Laatst bijgewerkt door Ymor op 17-03-21 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Brenda66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:19

FleurSandro schreef:
N0a schreef:

Ik zou klinische nog even over doen en de foto's laten beoordelen.
Verder qua onderhandelen kan je gewoon aan geven "Ik zou haar graag willen kopen, is er nog onderhandelingsruimte. Ik dacht zelf aan X bedrag" en dan hoor je wel of ze willen zakken.

Zo heb ik het ook gedaan inderdaad. Gewoon gevraagd of er ruimte is voor onderhandelen. Toen kreeg ik eerst een harde nee en nadat ik uitlegde welke prijs ik wilde bieden en waarom is de verkoper toch iets gedaald in de prijs.

Thanks! Ja ik heb nu gezegd wat ons budget is en of ze ervoor open staan, dus even afwachten!
En inderdaad klinisch keuren en dan de foto’s even laten beoordelen, als het zover komt

Lindor, lijkt me een moeilijke beslissing om te maken, maar wel een ‘eerlijk’ besluit. Hopelijk ga jij ook je paardje vinden

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 08:56

lies schreef:
Ik meld me ook voorzichtig.. :o

Na ruim 15 jaar niet echt meer te hebben gereden, heb ik het afgelopen half jaar een paard bijgereden, maar helaas was dat geen succes tussen de eigenaar en mij. We hebben afscheid van elkaar genomen.

Nu denk ik er over om zelf maar weer een paard te gaan kopen. Maar ik vind het lastig, we kunnen het prima betalen, maar het is wel een flinke hap uit je 'normale' bestedingspatroon. Je leeft naar je mogelijkheden en je went daar aan, met een paard erbij zullen we ons toch wat moeten aanpassen. Gek genoeg had ik vroeger geen cent te makken en toch een paard, nu zitten we redelijk goed financieel en vraag ik me steeds af of ik dat geld wel kan (of beter gezegd, wil) missen..

Daarbij komt ook nog, ik ben geen superheld/superruiter, dus het moet wel een lief/braaf paard zijn. Bij veel paarden die te koop staan, staat; niet voor bange/onzekere ruiter. Ben ik dat? Beetje wel denk ik, misschien door de lange pauze en ben ook geen 25 meer. Hoe groot is de kans op een enorme mismatch. Wordt niet elk paard een beetje onzeker, van een onzekere ruiter?

Kortom, dilemma's, dillema's. Hoe dan ook, ik volg jullie ondertussen en wie weet binnenkort toch maar eens wat gaan bekijken, om het wat concreter te maken. Misschien dat ik dan pas echt ga voelen of ik het aandurf.

Met het juiste paard moet dat goedkomen hoor :j

Ik stap ook niet op ieder paard, en van paarden die om ieder dingetje wegschieten of opzij springen word ik ook onzeker.

Titane was ook geen beginnerspaard, maar was wel een match met mij :)

Heb wel het idee dat stabiele rijpaarden tegenwoordig steeds zeldzamer zijn. Zie in 9 vd 10 advertenties staan 'niet voor beginners', 'sensibel', 'heeft veel karakter', 'is onzeker ohz', 'kan heet worden met rijden', 'durft wel eens een bok te geven'.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:24

Of het idee van een stabiel paard verandert. Er zijn ook een hoop verkopers die dingen er in zetten omdat zij vinden dat het zo is. Kijk maar eens hoeveel paarden er trauma's hebben volgens eigenaren. Maar wat is er niet stabiel aan heet worden? Of een keer een bok geven of opzij springen? Het zijn paarden, dus er kan altijd iets gebeuren. Je moet wel realistisch blijven, niet bokken, niet wegschieten, echt helemaal niks doen is gewoon niet logisch. Heet heeft niks met stabiel te maken, kan juist enorm fijn zijn met rijden, want heet betekent niet oncontroleerbaar.

Ik vroeg bij de zoektocht dus wat een paard deed bij schrikken. En wat een paard deed als je zelf onzeker werd of een keer een verkeerde hulp gaf.

Ik heb elke zoektocht toch echt meerdere stabiele paarden gezien en gereden. Dat was echt niet zo lastig te vinden als dat mensen het voordoen. Er staat hier een hele stal vol met paarden die met basis ruiters overweg kunnen. Van mensen die net van de manege komen tot ruiters die al jaren b/l niveau hebben en graag voornamelijk buiten rijden. Tot ruiters die wel hoger rijden maar gewoon geen sensibel paard meer willen.

En wat zijn beginners? Net van de manege af met maar paar jaar ervaring zijn andere paarden voor nodig en dat zijn nog best hoge eisen aan een paard. Bijvoorbeeld niet reageren op verkeerde hulpen, balans verlies en noem maar op. Het is alleen ook wel een populaire term tegenwoordig. Paarden die dat niet konden waren er vroeger ook zat, werd alleen niet zo benoemd in een advertentie

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:37

Een keer een bok geven of schrikken is normaal, maar dat hoeft imo niet in de advertentie benoemd te worden

Door wat ik vaak lees in advertenties, lijkt het alsof er vnml schrikkerige heethoofden verkocht worden.

Dat een levend wezen kan schrikken is logisch. Als het specifiek in de advertentie staat, komt het op mij over als meer dan wel eens schrikken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:45

Of een verkoper die denkt dat die een speciaal dier heeft. Of 1 die alles wil vermelden. Bij zulke advertenties moet je gewoon bellen en vragen stellen. Een onervaren paard kan ook niet voor beginners zijn omdat die nog veel moet leren.

Er zijn echt zat stabiele dieren of dieren die heel snel stabiel kunnen worden. Maar die zijn wel snel weg,ja.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:48

MyWishMax schreef:
Of een verkoper die denkt dat die een speciaal dier heeft. Of 1 die alles wil vermelden. Bij zulke advertenties moet je gewoon bellen en vragen stellen. Een onervaren paard kan ook niet voor beginners zijn omdat die nog veel moet leren.

Nee oke, da snap ik.

Bij Titane zn advertentie stond er vrij weinig bij. Bij mn eerste paard stond ook alleen dat ie zadelmak was en verder doorgereden moest worden. Stuk makkelijker om dan te denken 'laat ik doorvragen over het paard zn karakter enzo' :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:54

Misschien heeft zon verkoper juist voor zijn paard dat nog doorgereden moet worden allemaal manegeruiters aan de telefoon gehad en toen maar er in gezet niet voor beginners.

De manier van adverteren verandert. Bij onze 1e paarden zag je geen foto's en waren een korte advertenties van een paar afkortingen in de krant of tijdschrift. :D daarna kwam internet, maar bleven het korte advertenties waar niks in vermeld stond over karakters. Dat blijft veranderen, waarschijnlijk ook omdat mensen niet meer bellen met vragen zoals vroeger, maar advertenties overslaan of appen/mailen. Nu krijg je al commentaar als je geen goede foto's hebt en geen film :') of juist te weinig informatie

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:02

Je kunt als verkoper beter overdrijven en dat het uiteindelijk meevalt, dan dat er allemaal kijkers komen die niet passen bij je paard. Ik had een heel braaf en betrouwbaar, maar heet paard. Dan kan het wel zo zijn dat ze alles doet en nooit stout is, voor de onzekere ruiter kan het dan alsnog 'eng' voelen. Je kon er de hele wereld mee over toeren en ook wel aan een lang teugeltje, maar niet als sjokkend sufferdje. Je voelt de adrenaline stromen, zeg maar. Springen prima, maar reken erop dat ze enthousiast is. Ze had veel beweging en gooide hoog op, dus meer dan genoeg potentie voor de dressuur, maar je moet het wel uit kunnen zitten en je hulpen kunnen doseren. Ik heb dat bijna overdreven uitgelegd om te voorkomen dat ik er de verkeerde mensen voor kreeg. Je krijgt altijd reacties van onervaren en/of onzekere ruiters die alsnog reageren op een advertentie waaruit de omschrijving al had kunnen blijken dat het geen verstandige match is.

Mijn moeder kocht eens een als erg sensibel omschreven paard en ik heb zelden een paard zo flegmatiek gevonden. Dat bleek uiteindelijk 'flegmatiek gereden' te zijn, maar het was alsnog geen sensibel paard en het was wel de grootste tegenstelling tussen verkoopoverhaal en mijn eigen beleving.

Het is echt een kwestie van doorvragen én weten wat je kunt + waar je je prettig bij voelt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:05

Ik vraag inderdaad meestal wat ze bijvoorbeeld doen als ze iets eng vinden, ofzoiets.
Heet/ voorwaarts vind ik zelf prima en geen probleem, stijgeren wel, omdraaien en echt wegrennen ook.
Dan is het fijn als je , voor zover mogelijk uiteraard, een beeld kan krijgen.
En dan nog is dat natuurlijk afhankelijk van veel factoren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:06

Dat bedoel ik dus ook, Lorette. Dat is een optie zoals jij zegt, maar ook verkopers die iets vinden van paard wat bij nieuwe eigenaar helemaal niet hoeft te kloppen. Maar tegenwoordig kan je idd beter zo uitgebreid zijn, terwijl het vroeger normaal was om maar een paar woorden te zetten in een advertentie. Jij legt het beter uit.

Maar gewoon doorvragen idd en zelf goed weten wat je wilt en kan.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:17

MyWishMax schreef:
Een onervaren paard kan ook niet voor beginners zijn omdat die nog veel moet leren.

Moderatoropmerking:
bericht verwijderd omdat het tegen de regels van dit topic is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:17

Bij mij was het wel lastig, omdat ze op film helemaal niet heet leek. Tenminste, dat denk ik als ik de verkoopvideo terugkijk. Dan zou ik als geïnteresseerde ook wel even denken van 'hmmm, dit paard lijkt best geschikt voor mij'.

Het uitleggen van wat er gebeurt als ze schrikken of onzeker zijn, doe ik ook. Een ruiter kan inderdaad geen enkel probleem hebben met een paard dat even stil gaat staan om het enge object te bekijken, maar wil absoluut geen paard dat in een steiger omdraait. Staat het er niet bij, dan kan het goed zijn om ernaar te vragen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:25

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:41

Dilan93 schreef:
Een keer een bok geven of schrikken is normaal, maar dat hoeft imo niet in de advertentie benoemd te worden

Door wat ik vaak lees in advertenties, lijkt het alsof er vnml schrikkerige heethoofden verkocht worden.

Dat een levend wezen kan schrikken is logisch. Als het specifiek in de advertentie staat, komt het op mij over als meer dan wel eens schrikken
Ik denk dat het ook te maken heeft met een stukje horsemanship dat steeds minder wordt. Er zijn maar weinig paarden die level-headed en stabiel blijven als er niet duidelijk met ze gecommuniceerd wordt of als er niet gecommuniceerd wordt op een manier die voor dat individu werkt. Juist aan dat stukje communicatie ontbreekt het veel mensen, die denken dat je ieder paard hetzelfde kunt behandelen en kunnen niet aanvoelen of bedenken wat voor dat specifieke dier werkt.

En ook wat mensen zelf verwachten: de huidige tendens in de maatschappij is het willen uitsluiten van ieder risico. Mensen willen dus eigenlijk een equisizer of simulator in plaats van een echt paard dat niet altijd doet wat je zegt. :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 10:52

Maar dan kun je beter een fiets kopen :))
Ik hou het risico ook het liefst zo klein mogelijk, maar alles uitsluiten gaat niet.

Zelfs van de braafste paarden kun je nog af vallen (kan ik uit ervaring vertellen :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:09

Van je fiets kun je ook vallen. :)) Of erger nog: aangereden worden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:17

Mkango schreef:
Van je fiets kun je ook vallen. :)) Of erger nog: aangereden worden.

Maar dat kan lopend ook _O-

Levensgevaarlijk, dat leven

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:24

Dilan93 schreef:
Ik hou het risico ook het liefst zo klein mogelijk, maar alles uitsluiten gaat niet.

Zelfs van de braafste paarden kun je nog af vallen (kan ik uit ervaring vertellen :') )

Ik ook :') hoewel ik niet gevallen ben, maar kwam erg dichtbij haha. Was alleen wel volledig mijn schuld :+ iets te veel risico nemen, want dat kan wel bij deze. Niet helemaal dus (oke en mijn moeder is 1 keer gevallen toen de sproeiers aangezet werden in de bak waar zij reed. Gevalletje opzij schieten en geen balans kunnen houden. Paar stond heel braaf te kijken naast haar)

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:25

Oh dat van dat minder risico willen snap ik wel hoor.. bij mijn eerste paard heeft het twee jaar geduurd voor ik kon blijven zitten. Oke ik kwam recht van de manege en hij was minder braaf dan we dachten. Ik heb er veel van geleerd en kan nu relatief goed blijven zitten maar ik heb gewoon niet meer zo'n zin om de eerste paar jaar weer in survival modus te gaan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:29

Kiwiaa schreef:
Oh dat van dat minder risico willen snap ik wel hoor.. bij mijn eerste paard heeft het twee jaar geduurd voor ik kon blijven zitten. Oke ik kwam recht van de manege en hij was minder braaf dan we dachten. Ik heb er veel van geleerd en kan nu relatief goed blijven zitten maar ik heb gewoon niet meer zo'n zin om de eerste paar jaar weer in survival modus te gaan :+
Tuurlijk heb je er portretten tussen zitten die echt niet braaf of eerlijk zijn (dat laatste vind ik persoonlijk het ergste), maar ik heb er ook genoeg gezien waar nagenoeg niemand problemen mee had, but there's always the one... Die mensen konden er geen land mee bezeilen. Dan ligt het imo niet aan gebrek aan stabiliteit bij het paard, maar bij de betreffende persoon. Die op hun beurt dan allerlei trauma's toeschrijven aan het paard. :') "Hij durft van de ene op de andere dag zijn box niet meer in, hij móet mishandeld zijn vroeger." Nee, Gerda, jij hebt gewoon geen overwicht en je hebt alle kleine signalen gemist. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:32

MyWishMax schreef:
Dilan93 schreef:

Ik ook :') hoewel ik niet gevallen ben, maar kwam erg dichtbij haha. Was alleen wel volledig mijn schuld :+ iets te veel risico nemen, want dat kan wel bij deze. Niet helemaal dus (oke en mijn moeder is 1 keer gevallen toen de sproeiers aangezet werden in de bak waar zij reed. Gevalletje opzij schieten en geen balans kunnen houden. Paar stond heel braaf te kijken naast haar)

Zoiets kan idd altijd gebeuren

Ik had zoiets lomps. Reed een jonge Haflinger voor stage in. Beestje was superbraaf, dus bedacht me dat een bodyprotector niet meer nodig was. Dus rustig in draf, gaat de deur van de binnenbak open. Pony draait om terwijl ik net ga staan voor het lichtrijden en ik lig ernaast. Ribben gekneusd :+

Of tijdens het springen. Ik was iets sterker overtuigd dat we de hindernis zouden nemen dan mn paard :')

Kiwiaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:34

Nee dat is zeker waar! De ruiter doet heel veel, is natuurlijk ook beetje kwestie van jezelf goed in te schatten. En het paard ook, daar ging het bij ons mis haha.

Vraag mij soms ook wel af wat mensen net bedoelen met trauma als het in de advertentie staat, je ziet het toch regelmatig voorbij komen. Mijn paard heeft al een trauma als ik 15 min te laat ben met eten geven _O-

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:38

Ik vraag me af of iets niet veel te snel een trauma genoemd wordt. Je ziet het bij zoveel topics ook langs komen. :=

Maar te laat eten is wel trauma waardig :')