Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:40

ik ben benieuwd, het ziet er wel een mooi paard uit dat goede bewegingen heeft, en is 100% op de foto,
hopelijk binnen je budget.

wreckh

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:20

Ik ga morgen 2 paarden kijken. Een 10 jarige kwpn en een 3,5 jarige fries van mijn instructrice. Ben benieuwd.

Pfff, ben nog lang niet zo lang aan het zoeken als sommige van jullie, maar ben er nu al zowat flauw van. Dat gereis en gedoe, steeds oppas regelen, steeds zenuwen van te voren, steeds met een twijfel gevoel weg, omdat ik niet enthousiast durf te zijn. Bah.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:48

joke165 schreef:
nathe schreef:

Absoluut helemaal mijn type paard! Althans wat ik lees en zie op de foto's. Zou er zo gaan kijken ware het niet dat dit binnen NL echt niet verder weg kan voor mij...... 270km. Echt jammer. En ik wil toch graag meerdere keren kijken dat is met dergelijke afstanden nauwelijks te doen. Probeer binnen 100km van mijn woonplaats te zoeken. Maar vind aldoor leuke paarden die verder weg staan.

Nu had ik ook geen erge haast omdat ik een superleuke 5 jarige merrie bijrijdt momenteel. Maar deze verhuisd met mijn instructeur mee volgende week dan heb ik niets meer te rijden en ga ik weer fanatieker zoeken/kijken.

en de schimmel merrie bij presid. dress. stables?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:45

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:26

@nathe pres. dress. stables is toch in Zeeland ? Dat is ook veeeeeeeeeeeel te ver weg. En ik zie daar ook geen schimmelmerrie op de site. Of ik kijk verkeerd ;-) Welke bedoel je precies?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:30

op sporthorses:

sorrento x mytens

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:44

Das wederom een leuke. Maar 280km enkele reis |(

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:47

wat een pech dat je zover woont :)

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:09

Jaaaa de leukste paarden staan blijkbaar niet in het hoge noorden.... maar ik zoek gewoon verder :-)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:38

Is het normaal als je een paard wilt laten keuren dat hij dan op het terrein van de verkoper moet blijven?
Keuren in de kliniek vind ik fijner, heb namelijk slechte ervaringen met een gewone DA..

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:41

nee is niet normaal. Laten keuren in de kliniek van jouw keuze, mits dat het dan wel een beetje normale reisafstand is. Nooit accoord gaan met DA die jij niet wilt of kent.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:42

Het mocht wel je eigen DA zijn maar ken geen goede. Meerdere dierenartsen/veeartsen hebben namelijk verkeerde diagnoses gesteld en dingen niet gezien op de foto.
Daarom heb ik liever een goede kliniek, die hebben net wat meer ervaring en zijn wat kritischer.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:00

Seven waarom ik dat zo beschrijf? In tegenstelling tot de meesten mensen op dit forum (denk ik) rijden wij Internationale Wedstrijden sinds 2010. De weg naar de subtop en daarna de top was enorm moeilijk maar niet overkomelijk. Desalniettemin hebben wij dit binnen een periode van 5 jaar bereikt en ja gewoon begonnen in de basiswedstrijdsport in de B. Dus niks geen duur leerpaard aangeschaft, maar wel een goed paard uit bewezen bloedlijn bij een fokker/rijder. En daar betaalden wij (ik praat nu over 2003) al meer voor dan het budget van 6000 wat nu genoemd wordt. Tel daarbij de lessen van een Grand Prix ruiter alsmede deelnemer Olypische Spelen (ben ik wel van 6 tot 11 onderweg maar heb ik er wel voor over!) en het kan! En ja daarvoor hebben we echt heel wat aangemodderd (ik zat al op m'n 2e op de pony), want het moest goedkoop (paard, zadel etc.) dus kom bij mij niet aan dat elk paard alles kan en dat iedereen z'n doel kan bereiken. En Nathe ja wij rijden dus idd van het Noorden van NL naar BE om daar deel te nemen aan een Internationale wedstrijd :) Vanaf 2003 zijn wij dus ook veel selectiever gaan fokken (eerst waren er meer vermeerderaar ivm fokker zeg maar ;) ) Ook moet je, je voorstellen dat prijs van een paard mede wordt bepaald door kosten. Als ik vertel dat je hier een paard in pension kunt stallen en dan de beschikking hebt over een binnenbak van 20x60, wasplaats, solarium, weidegang, paddocks, stapmolen, longeercirkel, zadelkasten en dat je paard wordt gevoerd, gemest e.d. en dat je daar een prijs van gemiddeld 190,00 per maand vor betaald denk ik dat je voor die prijs in de midden en zuiden dit niet zal vinden met dezelfde faciliteiten. De meesten mensen hier hebben een paard bij huis en winnen zelf hooi e.d. dus ook dat kostenaspect is veel minder.
En voor wie denkt dat de goede paarden niet uit het Noorden komen: Totilas is hier vlakbij gefokt, Parzival, Kigali, Ferro etc. Veel handelaren weten dat in het Noorden goede fokkers zitten, kopen dan hier ook de paarden (soms voor een schijntje!) trainen deze en verkopen deze soms voor het 3-dubbele! Tel daarbij op de weidegang die jonge paarden hier hebben in de kudde (natuurlijke rangorde plaatsing), de schone lucht, de vrijheid tja dan vind ik het niet vreemd dat onze paarden 100% röntg oké en PROK zijn op 3 jaar zijn en ook nog eens ongecompliceerd in gedrag (en dat heeft ook een stukje met opvoeding te maken!) De verhalen die ik hier lees, herken ik wel, maar gelukkig niet uit eigen ervaring.
Wat ik wel vind ik dat mensen van alles willen, maar er weinig voor willen laten. Alles moet kunnen. Maw ze verwachten van hun paard topconditie/prestatie maar kunnen zelf nog geen deuk in een pakje boter slaan en gaan naar de supermarkt 10 m1 verderop met de auto..... Paardrijden op niveau M/Z (zelfs her en der al L/M) red je niet met 2 á 3 keer in de week rijden en verder niks. Dat is een schema van stapmolen, longeren, rijden, lessen etc. Zaterdagavond op stap? Nee sorry ik heb zondag een wedstrijd en ik heb daar keihard voor getraind en wil niet als een dweil op m'n paard zitten. Ook vind ik dat niet fair tegenover m'n paard. Ziek, zwak en misselijk? Daar heeft mijn paard geen boodschap aan, deze is afhankelijk van mij, dus zal ik moet voeren ook al hang ik over de toiletpot en ja met koppijn longeren is ook niet alles, maar moet ik dan maar niks doen? 98 van de 100 hebben deze mentaliteit niet en dan haal je het ook niet!
Wil je dit allemaal niet? Dan is er echt zat te koop voor 6000,00 waar je leuk mee kan rijden en kan meedraaien, maar verwacht niet dat je daar, zeker zonder stringente training de absolute top haalt, maar stel je doel bij. En voor wat betreft het keuren. Ga af op een paard dat al gekeurd is! Waarom zou iemand die een paard verkoopt het op die 300/400 euro voor de rontkeuring c.q. 80/100 voor de klin keuring laten aankomen bij verkoop? Als je meer dan 4500,00 vraagt dan weet je dat onherroepelijk die keuringsvraag komt. Is altijd een hoop gedoe en ik snap niet dat verkopers die discussie steeds aan willen. Zegt ook wat over de verkoper (misschien het paard?).... :D
Iemand die een goed paard verkoopt c.q. wil verkopen heeft deze vooraf ront en klin laten keuren en stelt daar zijn prijs ook op aan. Als de kopende partij dan nog een keer wil keuren. Prima maar op eigen kosten. En nee wij laten dus ook niet keuren door eigen DA maar een DA min 30 km verderop die ook de keuringen voor oa KWPN mogen verrichten. Dat waarborgt de kwaliteit en objectiviteit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:19

@ toruis16 heel uitleg :D

Maar jouw wereldje daar moet je wel in willen zitten en ik wil dat dus niet. Ik heb vroeger voor een goede fokker gereden (terlia ken je vast wel) toen moest ik verplicht mee naar shows van de Uytert en toen was ik het zat... bah wat een vreselijk wereldje

Behalve talent moet je ook ontzettend veel geld hebben om mee te kunnen draaien of goede sponsors.
En zeer goede sponsor is bij mij niet het probleem maar een heel goed betaalbaar paard wel

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:58

Hoi Hoi,
ik wil me graag melden :) Ik ben op zoek naar een leuke warmbloed
stokmaat 1.60 m - 1.68 m
leeftijd 4 - 10 jaar
liefst al enige dressuur en spring ervaring.

te koop heb ik staan mijn tinkermerrie van 5 jaar. ze gaat weg omdat ik hoger de wedstrijd sport in wil.
dus mocht er iemand interesse hebben PB :)
zijn er mensen die wat voor mij weten in de normale prijsklasse PB :)

vandaag ben ik wezen kijken bij een 4jarige van 1.62 m erg leuk dier kent nog niet veel dressuurbasis maar wel een beetje. ik ga zeker nog een keer weer kijken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:08

@ torius
Ik kan dr niets van maken als alles zo op elkaar staat geplakt :D leest wat lastig namelijk.

Inderdaad niet iedereen wil dat wat jij wil, ik verwacht ook niet zo ver te komen en als het wel lukt is het alleen maar mooi, ik werk er naar toe maar wil wel minimaal Z2 kunnen rijden en dat gaat zeker lukken met beide paarden. Mijn verwachting van mn merrie is erg hoog is vandaag voor het eerst los geweest onder het zadel en toont nu al veel balans en takt mooie gangen etc. Maar alsnog was deze niet boven de €6000.

Ik wil enkel zeggen ze zijn er zeker wel maar je moet wel geluk en geduld hebben. Wij hebben haar dus wel uit belgie gehaald dan maar 4 uur in de auto je moet er iets voor over hebben.

Persoonlijk laat ik elk paard overkeuren door een eigen gekozen kliniek deze merrie was zowel prok als sport goed gekeurd maar is toch over gekeurd bij goed voor ons, zelf een kliniek uit gekozen daar in de buurt :j Dat vind ik niet meer dan logisch.

@niene
wat versta jij onder normale prijsklasse?

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:15

hoi seven
nou ik wil mijn tinker verkopen en wat ik daarvoor krijg al ongeveer het bedrag zijn van mijn nieuwe.
ik denk aan max. 2800 Eur. thoeft voor mij niet persee paard te zijn met alerlei stamboek papieren, maar mag natuurlijk wel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:19

ik ga je wat advertenties pben :D

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:21

das aardig :)
heb al veel gezien, vind wel moeilijk al die keuzes.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:29

Is ook heel moeilijk :j

Vooral als je zoals jij helemaal wat anders wil voor een erg laag bedrag.

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:47

besef wel dat het niet veel is, maarja misschien duurt het nog wel een jaar voor ik iets vind en dan heb ik misschien toch wat meer geld gespaart. ik heb geen haast en zal eerst mijn tinkertje moeten verkopen.
dus we zullen zien. :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:55

inderdaad maar je hebt het gezien er zijn genoeg rond de 3000 te vinden die wat kleiner zijn :j

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:59

Mijn paard viel ook binnen jouw budget (Niene87) en ik ben ontzettend blij met haar :) Ik heb verder ook geen grote ambities, ik wil gewoon lekker wat kunnen trainen en fijn naar buiten kunnen met een paard :) Als ik straks af en toe een wedstrijdje op B/L niveau kan rijden ben ik meer dan tevreden :) Mochten we toch ooit meer blijken te kunnen, dan is dat mooi meegenomen :) Denk dus dat je budget vooral bij je ambities moet passen!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:07

@joke, er is idd heel weinig te vinden in het noorden helaas.
Ik heb ook weinig zin om stad en land af te reizen. Vrees alleen dat er geen ontkomen aan is..

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:09

aan deze kant vind ik ook niets hoor ;)

in BE is het al helemaal niet veel soeps...