Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
grace1989 schreef:Niet als je hem gebruikt zo als het hoort natuurlijk.
Maar ook als je niet naar die manier van rijden kijkt is een eerste stap dat er niet meer met stang en trens gereden kan worden. Wanneer iedereen gewoon op een enkel bit Grand Prix moet rijden zullen er al veel mensen door de mand vallen.....
grace1989 schreef:Niet als je hem gebruikt zo als het hoort natuurlijk.
Maar ook als je niet naar die manier van rijden kijkt is een eerste stap dat er niet meer met stang en trens gereden kan worden. Wanneer iedereen gewoon op een enkel bit Grand Prix moet rijden zullen er al veel mensen door de mand vallen.....
grace1989 schreef:Ik vind het hele gebeuren niet meer van deze tijd. Allereerst moeten ze die stang en trens afschaffen. Vreselijk voor het paard dat 2 bitten in zijn mond moet hebben en nee, de opmerking van het is maar net hoe je ermee omgaat praat het voor mij niet goed.
Wanneer mensen eens naar Feather Light Horsemanship kijken zal het een stuk diervriendelijker worden.
Phonix schreef:Ik denk dat jullie de essentie van wat Elisa zegt mist. Mensen die natural horsemanship doen denkt vaak dat het super vriendelijk is maar de realiteit is soms een beetje anders. Het paard kan ook met hoofd op de borst lopen met een bitloos hoofdstel.
_San87_ schreef:Phonix schreef:Ik denk dat jullie de essentie van wat Elisa zegt mist. Mensen die natural horsemanship doen denkt vaak dat het super vriendelijk is maar de realiteit is soms een beetje anders. Het paard kan ook met hoofd op de borst lopen met een bitloos hoofdstel.
Ja, eens. Maar dan is een realistisch voorbeeld wel handig. Met een neckrope ga je iig geen neuzen op de borst trekken of luchtpijpen afknijpen.
denisesilver schreef:_San87_ schreef:
Ja, eens. Maar dan is een realistisch voorbeeld wel handig. Met een neckrope ga je iig geen neuzen op de borst trekken of luchtpijpen afknijpen.
Toch zie ik veel te vaak paarden die op neckrope worden gereden veel te kort in de hals, achter de loodlijn met een weggedrukte rug lopen. Dan is het middel misschien voor iemands gevoel vriendelijker, maar de training averechts. Ik vind het knap als iemand wel correct diens paard aan het lopen heeft op neckrope, maar net zoals bij het reguliere rijden zijn er veel mensen die iets zien en zonder onderbouwing gaan nadoen.
_San87_ schreef:denisesilver schreef:
Toch zie ik veel te vaak paarden die op neckrope worden gereden veel te kort in de hals, achter de loodlijn met een weggedrukte rug lopen. Dan is het middel misschien voor iemands gevoel vriendelijker, maar de training averechts. Ik vind het knap als iemand wel correct diens paard aan het lopen heeft op neckrope, maar net zoals bij het reguliere rijden zijn er veel mensen die iets zien en zonder onderbouwing gaan nadoen.
Dat is een rijtechnisch probleem, inderdaad. En dat kan met alle optomingen.
pol013 schreef:_San87_ schreef:
Dat is een rijtechnisch probleem, inderdaad. En dat kan met alle optomingen.
Maar op een neckrope vraagt het wel véél meer vaardigheid van de ruiter om het op te lossen. Ik schat in dat maar 5% van alle ruiters dit kan.
Ik kan best aardig wat op een neckrope (lees zonder bakrand nog steeds gewoon rondsturen in stap, draf en galop en springen) maar dit zie ik nog niet gebeuren. En wat is dan beter voor het dierwelzijn? Een paard niet functioneel laten bewegen of kiezen voor een andere optoming?
Elisa2 schreef:Featherlight is eigenlijk de enige die ik ooit gezien heb die er fijn mee kan rijden met een paard wat ook redelijk fijn het lijf blijft gebruiken. Zij heeft echt wel een uniek talent en veel gevoel.
Jessica traint heel veel op trens en lekker fijn vw/nw..vind het echt een fijne amazone. Ze zegt ook dat het dier fijn getraind is door Charlotte en Carl. Dat is dan weer heel aardig om te doen.