Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:50

Dan kunnen ze niet stikken door een neckrope die de luchtpijp dicht drukt?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:54

Niet als je hem gebruikt zo als het hoort natuurlijk.
Maar ook als je niet naar die manier van rijden kijkt is een eerste stap dat er niet meer met stang en trens gereden kan worden. Wanneer iedereen gewoon op een enkel bit Grand Prix moet rijden zullen er al veel mensen door de mand vallen.....
Laatst bijgewerkt door grace1989 op 31-10-24 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:55

Ah net zoals met een stang en trens ;-)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:58

Elisa2 schreef:

Dat lijkt me knap als je dat voor elkaar krijgt :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:01

grace1989 schreef:
Maar ook als je niet naar die manier van rijden kijkt is een eerste stap dat er niet meer met stang en trens gereden kan worden. Wanneer iedereen gewoon op een enkel bit Grand Prix moet rijden zullen er al veel mensen door de mand vallen.....

Ja joh, want zonder stang krijgen ze hem niet aan de teugel. :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:32

grace1989 schreef:

Maar door welke mand bedoel je dan precies?

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:54

Elisa2 schreef:

Sorry, maar... :') Is dit serieus bedoeld?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 18:06

Elisa2 schreef:

Uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dit voor je?

Een neckrope is geen strop. In tegenstelling tot de slokdarm, bestaat de luchtpijp uit kraakbeenringen, die krijg je echt niet dichtgedrukt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:12

grace1989 schreef:
Ik vind het hele gebeuren niet meer van deze tijd. Allereerst moeten ze die stang en trens afschaffen. Vreselijk voor het paard dat 2 bitten in zijn mond moet hebben en nee, de opmerking van het is maar net hoe je ermee omgaat praat het voor mij niet goed.
Wanneer mensen eens naar Feather Light Horsemanship kijken zal het een stuk diervriendelijker worden.

Heb je dat aan het paard gevraagd?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:02

Ik heb wel eens een luchtpijp in mijn handen gehad tijdens een dissectie, die druk je inderdaad niet dicht. De enige plek waar je een paard "de lucht af kunt knijpen" is ter hoogte van het strottenhoofd, maar dat heb ik tot nu toe alleen maar gezien wanneer het paard - met een bit in := - de kin compleet op de borst werd getrokken.

Overigens ben ik geen fan van neckrope rijden, ik heb het een paar keer geprobeerd. Het paard reageert er verrassend goed op, dat viel me wel mee.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:32

Ik denk dat jullie de essentie van wat Elisa zegt mist. Mensen die natural horsemanship doen denkt vaak dat het super vriendelijk is maar de realiteit is soms een beetje anders. Het paard kan ook met hoofd op de borst lopen met een bitloos hoofdstel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 09:50

Phonix schreef:
Ik denk dat jullie de essentie van wat Elisa zegt mist. Mensen die natural horsemanship doen denkt vaak dat het super vriendelijk is maar de realiteit is soms een beetje anders. Het paard kan ook met hoofd op de borst lopen met een bitloos hoofdstel.

Ja, eens. Maar dan is een realistisch voorbeeld wel handig. Met een neckrope ga je iig geen neuzen op de borst trekken of luchtpijpen afknijpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:06

Druk is druk, doe bij een jong paard een halstertouw om de hals en trek er even aan en ze staan sneller stil dan met een bit. Hoe hoger, hoe sneller de reactie..dat is vast niet omdat het zo prettig is.

En inderdaad Phonix, dat was de essentie even super gechargeerd gezegd.

Ik wordt gewoon een beetje moe van het kort door de bocht: stang en trens is dierenmishandeling. punt.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 10:52

Hopelijk breken er ook voor de paarden nog betere tijden aan en worden de regels en boetes nog wat strenger.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:13

_San87_ schreef:
Phonix schreef:

Ja, eens. Maar dan is een realistisch voorbeeld wel handig. Met een neckrope ga je iig geen neuzen op de borst trekken of luchtpijpen afknijpen.

Toch zie ik veel te vaak paarden die op neckrope worden gereden veel te kort in de hals, achter de loodlijn met een weggedrukte rug lopen. Dan is het middel misschien voor iemands gevoel vriendelijker, maar de training averechts. Ik vind het knap als iemand wel correct diens paard aan het lopen heeft op neckrope, maar net zoals bij het reguliere rijden zijn er veel mensen die iets zien en zonder onderbouwing gaan nadoen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:33

Ik heb ooit iemand op een sterrekijker zien rijden: op de blote rug, neckrope om - voor mij hoeft dit niet.

Ik vind Featherlight een verademing, maar met bit traint ze "modern" en dat zie je terug als ze op neckrope rijdt, alsof het paard denkt 'Oh, ja, passage, dan moet ik mijn hals kort maken...'.
(Een paard kan om vele redenen de hals kort maken, oa om het voor zichzelf wat minder zwaar te maken. Een hoofd van 15 kilo aan het einde van een lange hals vergt veel kracht.)
Maar de vraag zelf stelt ze vriendelijk. Ik zie het liever dan een 'doorgeslagen' stang.
(Mij is geleerd maximaal 45 graden tov de mondspleet.)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 12:40

denisesilver schreef:
_San87_ schreef:

Toch zie ik veel te vaak paarden die op neckrope worden gereden veel te kort in de hals, achter de loodlijn met een weggedrukte rug lopen. Dan is het middel misschien voor iemands gevoel vriendelijker, maar de training averechts. Ik vind het knap als iemand wel correct diens paard aan het lopen heeft op neckrope, maar net zoals bij het reguliere rijden zijn er veel mensen die iets zien en zonder onderbouwing gaan nadoen.

Dat is een rijtechnisch probleem, inderdaad. En dat kan met alle optomingen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 12:50

_San87_ schreef:
denisesilver schreef:

Maar op een neckrope vraagt het wel véél meer vaardigheid van de ruiter om het op te lossen. Ik schat in dat maar 5% van alle ruiters dit kan.

Ik kan best aardig wat op een neckrope (lees zonder bakrand nog steeds gewoon rondsturen in stap, draf en galop en springen) maar dit zie ik nog niet gebeuren. En wat is dan beter voor het dierwelzijn? Een paard niet functioneel laten bewegen of kiezen voor een andere optoming?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-24 12:56

pol013 schreef:
_San87_ schreef:

Maar op een neckrope vraagt het wel véél meer vaardigheid van de ruiter om het op te lossen. Ik schat in dat maar 5% van alle ruiters dit kan.

Ik kan best aardig wat op een neckrope (lees zonder bakrand nog steeds gewoon rondsturen in stap, draf en galop en springen) maar dit zie ik nog niet gebeuren. En wat is dan beter voor het dierwelzijn? Een paard niet functioneel laten bewegen of kiezen voor een andere optoming?

Klopt. Ik ben niet team neckrope of zo, hoor. Ik ben vooral pro fijn voor het paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:38

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:52

Featherlight is eigenlijk de enige die ik ooit gezien heb die er fijn mee kan rijden met een paard wat ook redelijk fijn het lijf blijft gebruiken. Zij heeft echt wel een uniek talent en veel gevoel.

Jessica traint heel veel op trens en lekker fijn vw/nw..vind het echt een fijne amazone. Ze zegt ook dat het dier fijn getraind is door Charlotte en Carl. Dat is dan weer heel aardig om te doen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 14:53

Ik ben veel groter voorstander van bitloos dan van neckrope. Waarom het voor zowel jezelf als in het verlengde je paard moeilijk maken? Het is leuk om eens mee te pakken, maar ik de meesten zullen gebaat zijn bij een hoofdstel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:46

Ik denk hoe duidelijker hoe beter, en dan zit er ook nog een groot verschil tussen op contact rijden en signaal rijden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:54

Elisa2 schreef:
Featherlight is eigenlijk de enige die ik ooit gezien heb die er fijn mee kan rijden met een paard wat ook redelijk fijn het lijf blijft gebruiken. Zij heeft echt wel een uniek talent en veel gevoel.

.

Bianca Schoenmakers kan ook veel met een neckrope.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:11

Elisa2 schreef:

Jessica traint heel veel op trens en lekker fijn vw/nw..vind het echt een fijne amazone. Ze zegt ook dat het dier fijn getraind is door Charlotte en Carl. Dat is dan weer heel aardig om te doen.

fijn getraind, goede basis om op verder te gaan, maakt het voor het paard en deze amazone alleen maar fijner, denk ik,

lijkt me voor CD en CH ook fijn dat deze paarden zo fijn terrecht komen.