Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tienus63 schreef:Het is gewoon jammer dat die ambtenaren en lobby clubs toen niet met nuchter verstand konden bedenken waarom de wolf verjaagd is in west Europa.
Dat had veel leed bespaard.
Kaja schreef:Er zijn al plannen voor de terugkeer van de wolf in Nederland sinds de jaren ‘70.
In 1979 heeft Nederland ermee ingestemd dat de wolf officieel een beschermde diersoort is, wat hedendaags nog altijd inhoudt dat het dier niet verstoord, verjaagd noch bejaagd mag worden.
In 2015 is de eerste wolf in Nederland gezien. Terugkeer is altijd gestimuleerd.
Solleke_Noah schreef:Via mijn werk kwam ik dit onderzoek tegen, misschien interessant. Heb even gefocust op België omdat ik daar zelf woon.
een Europese studie geeft aan dat er erg groot draagvlak is onder inwoners van ruraal gebied voor samenleven met grote carnivoren als wolf.
Link naar de studie: https://www.eurogroupforanimals.org/fil ... ivores.pdf
uitgevoerd in november 2023
10 lidstaten bevraagd
1000 personen per lidstaat bevraagd
specifiek mensen bevraagd die aangeven op het platteland te wonen (voor ze wisten waarover de bevraging ging)
68% advocating to maintain the strict protection status of large carnivores. Importantly, 65% of farmers support this strict protection, including 61% of sheep farmers.
The large majority of respondents (75%) say that farmers should implement available measures to protect their animals from large carnivores, including farmers themselves.
A substantial 65% of respondents believe that the killing of problematic individual large carnivores should only be considered when it is proven that protective measures were implemented and failed. This statement is supported by 65% of farmers, including 62% of sheep farmers.
Belgium
The responses from Belgian participants generally align with average responses showing a strong support for the protection of large carnivores. It stands among the most supportive Member States towards the strict protection status of large carnivores (73%). On all grounds, Belgium appears as highly representative of the general attitude of the EU population based on responses from the ten Member States covered by the survey.
Kaja schreef:tienus63 schreef:Het is gewoon jammer dat die ambtenaren en lobby clubs toen niet met nuchter verstand konden bedenken waarom de wolf verjaagd is in west Europa.
Ik ben het 100% met je eens, maar niet alles wordt gezien op deze wijze. De mensen die aan “de andere kant” staan, hebben namelijk hele andere belangen. Als je je dat niet kan realiseren, dan blijft het een gevecht tegen de bierkaai. Dat gevecht tegen de overheid ga je niet winnen. Ja, je moet er altijd voor blijven strijden. Maar zorgen dat je dieren veilig zijn moet prioriteit nummer 1 zijn.
Kaja schreef:tienus63 schreef:Het is gewoon jammer dat die ambtenaren en lobby clubs toen niet met nuchter verstand konden bedenken waarom de wolf verjaagd is in west Europa.
Ik ben het 100% met je eens, maar niet alles wordt gezien op deze wijze. De mensen die aan “de andere kant” staan, hebben namelijk hele andere belangen. Als je je dat niet kan realiseren, dan blijft het een gevecht tegen de bierkaai. Dat gevecht tegen de overheid ga je niet winnen. Ja, je moet er altijd voor blijven strijden. Maar zorgen dat je dieren veilig zijn moet prioriteit nummer 1 zijn.
knollentuin schreef:Ik heb het idee dat er pas wat gebeurd aan overlast als de wolven in de randstad tuinen leegroven konijnen katten en hondjes en als ze over de school pleinen kinderen bedreigen. Zoals er gisteren zoveel meldingen waren ; 0 aandacht in het nieuws 85% van Nederland heeft geen idee van wat er gaande is
knollentuin schreef:Ik heb het idee dat er pas wat gebeurd aan overlast als de wolven in de randstad tuinen leegroven konijnen katten en hondjes en als ze over de school pleinen kinderen bedreigen. Zoals er gisteren zoveel meldingen waren ; 0 aandacht in het nieuws 85% van Nederland heeft geen idee van wat er gaande is
tienus63 schreef:Lokale media hebben ook geen aandacht geschonken aan de aanval van gisteren.
Een dag nadien wel van de grote slachtpartij begin deze maand in Drenthe.
Toen vond de journalist het nodig om een persoonlijke noot en trap na te geven in het artikel.
De grote boerenprotesten in Duitsland komen ook niet in het nieuws.
Als de trekkers er een protest van maken voor BLM/pro of anti Israël/Hamas/klimaat, dan was het hier in de media.
DuoPenotti schreef:PVV houd zich neutraal.
https://www.gld.nl/nieuws/8035686/wat-d ... e-partijen
Maar die Dion Graus heeft wel voor bescherming gestemd
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D52641
Dus ja tegenstrijdigheid daar.
Dus heeft iemand daarom PVV gestemd is dat niet handig
DuoPenotti schreef:en wat ze dan zogenaamd wel weten is dat het de schuld van de boer is (burger in het buitengebied lijken ze ook nooit van gehoord te hebben)
Gewoon een afrastering van 120 en eventueel bewakingshonden en probleem opgelost.
Daarnaast krijgt de boer zijn afrastering betaald en de schade ook, dus wat zeurt hij nou, ze gaan toch naar de slacht. En die snelle keelbeet is een zachte dood.
Klaar. Meer hoeven ze niet te weten, want zo is het.
anjali schreef:DuoPenotti schreef:PVV houd zich neutraal.
https://www.gld.nl/nieuws/8035686/wat-d ... e-partijen
Maar die Dion Graus heeft wel voor bescherming gestemd
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2022D52641
Dus ja tegenstrijdigheid daar.
Dus heeft iemand daarom PVV gestemd is dat niet handig
Ik dacht dat Dion Graus zo'n dierenvriend was.Maar dat is dan kennelijk selectief. Die man woont zeker in de grote stad , die snappen niets van de problemen op het platteland. In elk geval ben ik blij niet op zijn partij gestemd te hebben dan.
Kaja schreef:Met alle respect, er zijn in NL grotere problemen dan de wolf. Als je denkt dat het nieuwe kabinet het wolvenprobleem op korte termijn zal verhelpen, dan kom je bedrogen uit. Ongeacht of de partij waar je op gestemd hebt vóór of tegen de wolf is, dit is geen kwestie van winnen door stemgedrag.