Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:25

Ondanks dat ik de aankomende maanden echt nog niet toe ben aan een nieuw vriendje en we ook eerst een spaarpotje zullen vullen, lees ik hier weer mee.
Geen idee wat voor type paard we zouden willen, want wat we uiteindelijk hadden gekocht bleek qua temperament héél anders dan wat we eigenlijk zochten. Dus ik hoop dat jullie geklets me wat wijsheid gaat brengen de aankomende tijd.

mystery3434

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:27

Dees90 schreef:
Ik ben ook op zoek nu 2 weken echt dagelijks alles afspeuren.
Liefst een veulen van 2022, gelders gefokt. Heb nu echt al 3 x gehad dat ik razend enthousiast ben, veel bespreek, afspreek om te komen kijken en dat andere mij voor zijn :( .
Zojuist zat ik bijna in de auto om te gaan kijken bij een zwart gelders veulen in Noord Holland, werd ik helaas gebeld dat er net aangekocht was en aanbetaald ongezien.

Raak daar zo teleurgesteld van, zou het ook vreselijk vinden als je denkt dit is hem en komt niet door de keuring heen, ben daar niet zo goed in...

Idem! Ook al 2 weken alles aan het afspeuren voor iets in mijn prijsklasse en wat bij mij past. Vind ik iets, word ik dezelfde dag of 's anderendaags afgebeld wegens verkocht aan andere mensen. Hopeloze zoektocht...
Maar: ik ga seffens wel ergens kijken! Deze morgen contact opgenomen met deze mensen en kan seffens vertrekken :) is wel 2 u rijden van thuis, maar eigenlijk valt dit nog mee. Sommige paarden stonden +3 u rijden van thuis

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 14:41

Dees90 schreef:
Sherivey schreef:
Zou voor mij ook niet mogelijk zijn, direct gaan kijken.
Hoop dat je snel een leuk dier tegen komt waar je wel de tijd krijgt.

Ja dat hoop ik ook!

Ben jij ook op zoek?

Nee, ik heb mijn paardenliefde bijna een jaar geleden gevonden. :)
Na een half jaar heel veel pech te hebben gehad op paardengebied.

Ik wil idd het paard zelf en de verkoper zien voor ik tot kopen over ga.
Zelfs bij mijn jaarling vond ik het fijn te weten hoe ie 'in het echt' was.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:57

Ik denk ook dat er echt veel paarden te koop zijn waarvan we niet weten dát ze te koop staan..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:03

Dat is absoluut zo. Vaak zat dat mensen hun droompaard via via vinden. En zo ontloop je wel handelaren waar je liever niet komt…

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:32

En de btw :)

Zo heb ik mijn paarden gevonden.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:11

Nou ik doe denk ik iets fout.
Ik vind het tegenover het paard niet fair om iedere dag iemand te latennkomen.
Daarnaast werk ik en heb ik ook echt geen zin in iedere dag mensen over de vloer.
Als ik dit aangeef zijn er nogal wat mensen boos/teleurgesteld en krijg ik een bak verwijten over me heen.
Ik vind het niet kunnen met 1 iemand in gesprek en de volgende die al op de stoep staat.
Daarom doe ik ze het liefste naar de veiling.
Zo veel makkelijker maar dan gaat het vooral om de paarden die echt in de sport lopen.
Maar dat is voor de pre geen geschikt medium.

Mijn dartmoorpony heeft inmiddels een gouden stalletje
Krijg zulke leuke berichten.
Kijk dat voelt als verkoper goed.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 07:51

amandananana schreef:
Ja is het ook echt!

Ik vind het ook echt lastig om iets te vinden. Staat veel te koop, maar niet zo heel veel in mijn prijsklasse :')

Waar ben je naar opzoek? :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:33

Merrie/ruin, rond de 10 jaar. Ongecompliceerd, braaf. Mag pit in zitten maar geen rilkikker/heel sensibel dier. Grote D/E/klein paardje. Wat iedereen zoekt dus :') rond de 5500 euro is mijn budget. Wat me opvalt is dat er heel veel jonkies of juist oudere paarden te koop staan.

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:35

amandananana schreef:
Merrie/ruin, rond de 10 jaar. Ongecompliceerd, braaf. Mag pit in zitten maar geen rilkikker/heel sensibel dier. Grote D/E/klein paardje. Wat iedereen zoekt dus :') rond de 5500 euro is mijn budget. Wat me opvalt is dat er heel veel jonkies of juist oudere paarden te koop staan.

Ik weet er een die te koop staat bij een pensionstalling hier in de buurt.
Ruin, grote D , nuchter, maar kent dressuurmatig niet zo veel nog

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:47

Maar die jonkies zijn ook echt belachelijk duur nu… twee jaar terug waren ze echt stukken minder duur.
Vraag me af wanneer het weer daalt.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 08:54

Myrkvi schreef:
amandananana schreef:

Ik weet er een die te koop staat bij een pensionstalling hier in de buurt.
Ruin, grote D , nuchter, maar kent dressuurmatig niet zo veel nog

Ik heb je even een pb’tje gestuurd. :)

AlwaysH, klopt echt helemaal. Ik ben een paar jaar geleden een tijdje op zoek geweest, toen had ik superveel keuze met een budget van 4000 euro.. nu zou ik eigenlijk bijna mijn budget moeten verdubbelen om echt ruime keuze te hebben (en dan eigenlijk nog niet). Wat ik zoek is op het moment gewoon bijna niet te vinden..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:00

Ja, wij gaan ook zeker even wat verder sparen. Zelfs als ik tegen die tijd een tweejarige wil, ben ik zo 7000 kwijt voor leuk bloed of een bijzonder kleurtje. Onbeleerd..?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:08

amandananana schreef:

Die D/E wil iedereen maar op het moment dat ze de 1,50 passeren wil geen hond ze meer hebben, lijkt wel. Kijk niet verder dan hier waar (vrijwel) iedereen boven de 1,65 en nog liever richting 1,70 wil.

Maar het belangrijkste advies wil blijkbaar nog niet zo indalen: ALS je wat ziet, bel je er meteen achteraan en stapt daarna direkt in je auto, ongeacht waar ie staat of tijdstip van de dag.
Doe je dat niet, ben je kansloos.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:26

Ik zie ook juist alleen maar kleintjes. Tja, daar pas ik gewoonweg niet op. Zou het wel een stuk makkelijker maken hoor. Destijds een paard gekocht die eigenlijk te klein en te smal was. Gelukkig tot 1.70 uitgegroeid (wie had dat gedacht, lol).
Zie juist vaker wel kleine, leuke paarden staan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:32

Enige wat ik kan zeggen, vooral bij kleiner budget en naast wat ikke zegt over zo snel mogelijk gaan kijken, is niet afknappen of afgaan op foto's. Dan bedoel ik niet duidelijke afwijkingen in bouw, maar als het je niet helemaal aanspreekt. Dat moet je niet alleen op de foto's beoordelen en dan loop je evht hele leuke paarden mis.

Ik heb het al eerder gezegd, maar alles wat ik gekocht heb was op de foto's niet wat ik zocht of op viel qua uitstraling. In het echt allemaal heel anders en dus ineens precies wat ik zocht. (Vooral qua karakter en rijden maar ook uitstraling was compleet anders als op foto's)

Maar wees ook eerlijk. Ga niet voor een jong of onbeleerd paard vanwege het budget als je daar niet het lef en ervaring/rijvaardigheid voor hebt. Dat zie ik helaas toch echt wel te vaak. Vanwege budget een jong dier kopen en het budget ook niet hebben om hem te laten beleven door een professional, waardoor er gewoon heel veel dingen fout gaan tot zelfs plezier compleet verliezen
En wees kritisch op hoe ze lopen, bezuinig niet op keuringen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 09:56

MyWishMax schreef:
Enige wat ik kan zeggen, vooral bij kleiner budget en naast wat ikke zegt over zo snel mogelijk gaan kijken, is niet afknappen of afgaan op foto's. Dan bedoel ik niet duidelijke afwijkingen in bouw, maar als het je niet helemaal aanspreekt. Dat moet je niet alleen op de foto's beoordelen en dan loop je evht hele leuke paarden mis.

Ik heb het al eerder gezegd, maar alles wat ik gekocht heb was op de foto's niet wat ik zocht of op viel qua uitstraling. In het echt allemaal heel anders en dus ineens precies wat ik zocht. (Vooral qua karakter en rijden maar ook uitstraling was compleet anders als op foto's)

Maar wees ook eerlijk. Ga niet voor een jong of onbeleerd paard vanwege het budget als je daar niet het lef en ervaring/rijvaardigheid voor hebt. Dat zie ik helaas toch echt wel te vaak. Vanwege budget een jong dier kopen en het budget ook niet hebben om hem te laten beleven door een professional, waardoor er gewoon heel veel dingen fout gaan tot zelfs plezier compleet verliezen

Toevoeging: laat je ook niet gek maken door het gejank en gezever om je heen. Ga op zoek naar een paard dat JIJ leuk vindt en waar JIJ datgene mee kunt doen wat JIJ graag wil!!

Ik heb een lelijke halve Trakhener gehad wat vrijwel niemand begreep waarom ik die gekocht had (ex manegepaard) maar heb ik 17 jaar gehad (29 geworden) en alles mee gedaan wat Bokt verboden heeft. Meest geweldige dier wat je je kunt wensen.
Daarna een half zieke KWPN-er gekocht die nog geweldiger uitpakte maar helaas een ongeluk heeft gehad om dan uit te komen bij een vage, illegale, incognito-bonte Taart die veel gezelliger bleek te zijn dan ze toonde. Goed, die wil nog weleens een sterke mening hebben maar intussen heb ik me de skills eigen gemaakt om daarmee om te gaan }>
Als maatje heeft die een niet-kleurechte Stippel die veel te leuk was om te laten staan.

Wat alle vier deze paarden hadden: ik wil met jou mee, punt, uit! Ik had niks te melden, ik had er maar mee om te gaan. Dat zijn ook de paarden die het voor je doen op het moment dat het er ECHT op aan komt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:49

AlwaysH schreef:
Ik zie ook juist alleen maar kleintjes. Tja, daar pas ik gewoonweg niet op. Zou het wel een stuk makkelijker maken hoor. Destijds een paard gekocht die eigenlijk te klein en te smal was. Gelukkig tot 1.70 uitgegroeid (wie had dat gedacht, lol).

Zo zit ik weer met een kleintje opgeschept terwijl ik heel erg lang ben :') Grote paarden zijn niet normaal geprijsd vind ik, komt waarschijnlijk doordat iedereen iets van 168+ zoekt.

Of ik erop pas... het paard lijkt te vinden van wel. En uiteindelijk is het zijn mening hierover dat uitmaakt toch. Van hoe hij het doet met springen heb ik namelijk niet het idee dat hij het te zwaar vindt :o

Afbeelding

Hij was echt niet duur trouwens, daarom ben ik nog steeds benieuwd wat het addertje onder het gras precies is :+ Want hij is zo mak en simpel te rijden, niet normaal. Met zijn eerste baby wedstrijd 2x foutloos, hartstikke braaf en meteen in de prijzen. Ik heb nog geen mankament kunnen vinden en voor dat geld vind ik het moeilijk te geloven dat er geen is :P

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 10:55

Ja, die van ons heeft dat ook, die adder. Maar wij hebben er zelf voor gekozen hem niet foto te zetten (dus eigen schuld) en zijn blij dat hij 1,5 jaar bij ons heeft gestaan! Had het niet anders gewild.
Maar de volgende gaat door de hele molen. En moet al maat hebben (zal je zien dat ik alsnog een gok waag met maat). Zoeken, zoeken, zoeken!

Wat een gave heb je, Fly_high..
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 11-06-22 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:09

Je moet niet in schuld denken :(:)

Ik heb precies hetzelfde gehad, niet op foto want prijsklasse was er niet naar. Die was ook stuk. Ik kijk dus niet meer naar prijsklasse bij keuringen. Alles moet aan dezelfde eisen voldoen, want het verdriet is niet minder bij goedkoper paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:43

AlwaysH schreef:
Ja, die van ons heeft dat ook, die adder. Maar wij hebben er zelf voor gekozen hem niet foto te zetten (dus eigen schuld) en zijn blij dat hij 1,5 jaar bij ons heeft gestaan! Had het niet anders gewild.
Maar de volgende gaat door de hele molen. En moet al maat hebben (zal je zien dat ik alsnog een gok waag met maat). Zoeken, zoeken, zoeken!

Probeer het als een leermoment te zien ipv jezelf de schuld aanpraten :o

Jullie zijn namelijk niet de enige die zo'n fout gemaakt hebben. Ik heb bijna precies identiek verhaal meegemaakt :j

Paard niet op de foto want daar was de prijs niet zo naar en ik vond het overdreven, klinisch was die wel 100% goed. Bleek klasse 4 straalbeen te hebben, Hko, compensatie blessures, na 2 jaar bij mij en tientallen kliniekbezoeken is zij helaas ingeslapen. Achteraf gezien had ik haar meteen moeten keuren, uiteraard, maar in die tijd heb ik ook hartstikke veel kunnen leren waardoor ik er met mijn huidige paard heel anders en bewuster in sta. En zij was mijn once in a lifetime maatje, dat wil je ook niet missen :o
Het doet zeer, het voelt vreselijk oneerlijk, maar ik heb er eigenlijk geen spijt van dat ik haar gekocht heb. Mijn nieuwe aanwinst wel volledig op de foto gezet ondanks het feit dat hij in dezelfde (redelijk lage) prijsklasse viel, zoveel heb ik er wel van geleerd ;)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:51

Ik voel me niet schuldig hoor. Wellicht was hij ergens anders terecht gekomen, dus ben blij dat hij hier staat!
En het is hetzelfde als wat jij zegt; paard niet op de foto want daar was de prijs niet naar. Daarom zeg ik dat het eigen schuld, dikke bult is. Want hadden we het gedaan, was hij niet door die keuring gekomen.
Hier HKO gradatie 4. En 5 jaar oud. Onze verhalen komen een beetje overeen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:28

Fly_high schreef:
AlwaysH schreef:

Zo zit ik weer met een kleintje opgeschept terwijl ik heel erg lang ben :') Grote paarden zijn niet normaal geprijsd vind ik, komt waarschijnlijk doordat iedereen iets van 168+ zoekt.

Of ik erop pas... het paard lijkt te vinden van wel. En uiteindelijk is het zijn mening hierover dat uitmaakt toch. Van hoe hij het doet met springen heb ik namelijk niet het idee dat hij het te zwaar vindt :o

[ [url=m/yKLXEM.png]Afbeelding[/url] ]

Hij was echt niet duur trouwens, daarom ben ik nog steeds benieuwd wat het addertje onder het gras precies is :+ Want hij is zo mak en simpel te rijden, niet normaal. Met zijn eerste baby wedstrijd 2x foutloos, hartstikke braaf en meteen in de prijzen. Ik heb nog geen mankament kunnen vinden en voor dat geld vind ik het moeilijk te geloven dat er geen is :P

Joh, dat geleuter over "past niet" en "te klein" is gewoon aangepraatte onzin.

Dikke kans dat zijn "mankement" simpelweg z'n gebrek aan maat is.
Het is maar net hoe knettergek je elkaar probeert te maken. Ik zou je het dringende advies mee willen geven om je niet druk te maken over "of het past" maar er gewoon lekker mee rijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:37

MyWishMax schreef:

Hier ben ik het zo mee eens :j :j :j
Groene paarden is je ding of niet. Is dat het niet koop je misschien goedkoper, maar koop je vooral frustratie. Je ziet dit zo verschrikkelijk vaak fout gaan.

Leuk paard Fly_high. Klapt er lekker overheen!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:07

Ben gek op kleintjes (met body) :Y)
Jam was eigenlijk al bijna aan de grote kant. Die kocht ik op 1m65... was bijna 4, dus kwam niet zo veel bij dacht ik. Was uiteindelijk toch ruim 1m72 en heel heeeeel breed en veel front... met mijn korte beentjes is het dan snel "paard waar ga jij met dat meisje heen?" _O-

Warina waren 1m60 en 1m65, dat was meer passend.
Dus ik heb hopelijk een beetje geluk over een paar weken wanneer mijn zoektocht begint :)

De grotere die een beetje kunnen lopen komen nu niet eens op sporthorses oid. Zijn vaak al weg voordat ze geadverteerd zijn.