Spaansepony schreef:brokjes schreef:Ik heb een leuk paardje zien staan maar gaat weg omdat hij onzeker is. Dan vraag ik me af wat hij dan precies doet uit onzekerheid, krijg ik geen helder antwoord op.
Vind het wel interessant maar om hier nou het halve land voor door te rijden?
Dat zegt niks, als jij een zekere ruiter ben kan jjj t paard versterken en vertrouwen geven om mee te werken. Dan trekt dit vaak heel snel weg.
Vaak zijn de ruiters onzeker, door een val, of door een bokje of gewoon vanuit aard waardoor jonge of groene paarden het gedrag versterken.
Ik zie onzeker als wat kijkerig, paard wat overtuiging nodig heeft en een zelfverzekerde ruiter.
Mijn vorige paard (helaas heb ik hem een aantal jaar geleden moeten in laten slapen) was onzeker van aard. Ik had mijn andere paard verkocht omdat ik bang was geworden na een val. Wat gebeurde er de eerste keer thuis rijden? Ik viel eraf, hij schrok één keer. Later nog 2 keer eraf gevallen door een schrik actie.
Ik was zo bang, maar oh hij was zo lief! 1.83 en kroop in je broekzak als hij de kans kreeg. Veel gelest, heel hard gewerkt, heeft een jaar geduurt maar we werden maatjes! Ik kon hem zekerheid geven en hij werd echt een stoer paard daardoor.
Ben jij zelfverzekerd is een onzeker paard helemaal geen probleem.