Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_93

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:32

Heerlijk relax Mirjam, genieten!!

Ken gaat ook fijn de laatste 2 dagen. We hebben de cirkel even wat kleiner gemaakt zodat ze wat meer aanleuning heeft en dat helpt goed. Beide dagen 5 minuten gedaan maar beide kanten heel braaf. Vandaag liet ze haar hoofd ook al heel mooi zakken :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 20:42

Ik heb inmiddels drie keer op finn gezeten! Super braaf issie. Vandaag was iemand bij de bak takken aan het snoeien. En ik wilde nog net even voor de les van mn stalgenootje eventjes op mn paard stappen en n paar rondjes maken. Na paar rondjes had hij door wat die man aan het doen was en kon ik er zo opstappen. Fijn, zo'n geboren bomproef paard. Vandaag beetje gespeeld met sturen en iets been aanleggen. Gaat nog erg instabiel. Gaat ook direct op rust staan als ie stil moet staan met mij erop. Dan zak ik dus ook half scheef haha. Kortom, nog genoeg te doen.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:56

Interessante discussie mbt het voorbereiden van een paard voor het rijden :)
Hier wordt juist veel gezegd niet te veel longeren vooraf want dan bouwen ze te veel conditie op voor als je erop gaat en hebben ze meer energie om iets te doen (bokken e.d.)

Hier deze week paard alleen maar gezien in het donker met voeren 's morgens en 's avonds... Hopelijk morgenvroeg even tijd om weer even te longeren en te oefenen met haar oren. Zou fijn zijn als ik het hoofdstel om kon gaan doen en fatsoenlijk kon gaan longeren O:). Ben soms een beetje mevrouw ongeduld haha.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:07

RoyceMack het is ook wel fijn als je op anderen reageert ;)

Maar fijn dat het goed ging!
En idd leuk om te zien hoe iedereen het anders aanpakt.

Ergens denk ik niet dat je een paard te sterk kan maken voordat je erop gaat. fabian heeft die spieren echt nodig om met mij balans te houden.

Hier genieten we nog de laatste dagen vam het bos voordat we dat straks niet meer hebben, maar dan gelukkig wel dichterbij huis :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 22:49

Fijn RoyceMack

Dat te veel conditie opbouwen heb ik ook van gehoord. Maar heb zelf het idee dat dat meer is als het paard je nog niet vertrouwd ofzo. Maar dit is pas mijn 2e paard die ik echt zelf zadelmak maak, dus niet genoeg ervaring om daar echt iets zinnigs over te zeggen. :P

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 00:06

Voorwerk vind ik juist erg belangrijk. Je moet er ook niet plompverloren maar op gaan zitten.. als je het goed voorbereid hoeven ze helemaal geen gekke sprongen te maken. :j

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 07:57

Hey meiden. Uit interesse, hoe hebben jullie het bit introduceren aangepakt? :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:07

Bit euhh gewoon aan laten pakken en vervolgens voorzichtig mondje verder ingeschoven. Even in laten zitten, koekjes/bikjes geven en weer uit.
Steeds iets langer en toen ze er echt kalm mee was eens voorzichtig aan de teugels gezeten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:14

SBravour schreef:
Hey meiden. Uit interesse, hoe hebben jullie het bit introduceren aangepakt? :)

Gewoon er in doen en dan samen wandelen. :)
Ik heb er niet voor gekozen om haar met hoofdstel buiten/in de stal te zetten want dan gaat ze er misschien te veel over nadenken dat nodig is :) met wandelen had ze wat anders aan haar hoofd :j

Mee eens Faline. Anders overval je die jonkies echt helemaal als je uit het niets erop gaat zitten :)

Super roycemack!! Er is altijd genoeg werk aan de winkel :j Samen leren!

Super melissa! Woeps. Je hebt gelijk!

Aaaw wat lief Mirjam! En wat een lieve foto met die duif <3

Ik heb echt niks gedaan deze week :+ Vandaag even longeren en morgen eventjes rijden :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:31

Hier ook niets gedaan met jonkie. Wil haar vandaag eens aan de dubbele longe doen, kijken of ik stuur er wat op kan zetten. In de binnenruimte. Buitenbak zal wel weer blank staan na die regen gisteren.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 08:47

Ik ga straks even bijlezen hoor!
Hier dinsdag nog voor de wagen gehad, ging goed! Even weer erin komen maar ze was weer super braaf!

Vandaag miaschien even longeren. En haar nieuwe vliegenmasker passen }:) maatje xxxs
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 09:30

Hier bit voor de eerste keer geïntroduceerd met appelmoes. En dd keren daarna met een snoepje erbij. Touwhalster onder hoofdstel zonder neusriem en dan gaan wandelen met touw aan touwhalster, dus nog zonder druk op het bit

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:18

Hier bit gewoon in gedaan en dan even laten smakken. Als ze normaal doen weer uithalen. Duurt vaak paar minuutjes :+

Hier even kantjes gemaaid. En Lina begint een echt bonkje te worden **\O/**

En natuurlijk nieuwe vliegenmasker, oh wat vind ze dat leuk :roll: maar ik wel

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 12:55

Heerlijk nynke! En er weer voor gehad super. Was ze braaf? En jeetje wat een ienemienie vliegenkap!

Eventjes gelongeerd. Mevrouw was erg frisjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 17:36

Pattypaard dank je wel! Ze is er heel ontspannen mee, haar rug is ook totaal niet strak, dat maakt het zo fijn.

madeliefje het ene kind is ook sneller met het ene dan met het andere. Ik zou gewoon lekker de tijd nemen die nodig is en niet te veel naar anderen kijken. Komt vanzelf hoor!

SBravour lekker bezig, ontspannen leren voor je paard zo!

xApple hoe gaat het met je nieuwe aanwinst inmiddels?

Kabayo welke hengstigheid ga je pakken voor het dekken, de volgende of wacht je nog langer? Zilvertje doet het ook nog prima, nu op een wat rustiger tempo, helemaal goed.

Melissa wat vervelend dat de uitgang blijft lokken nog. Dan maar beter goed duidelijk zijn dat het niet de bedoeling is. Er moeten geen ongelukken gebeuren.

RoyceMack wat super!! Soms is het juist goed om niet te plannen en gewoon te kijken hoe het komt. Dan wordt er vanzelf iets aangeboden. Vreemd gevoel is het van bovenaf he? Je moet ze gewoon even opnieuw leren kennen dan.

Nynkster dank je wel! Wat fijn dat ze de galop nu ook aanbiedt aan de longe! Een keer verkeerd aanspringen is niet erg, balansdingetje, komt vanzelf. Ze ziet er mooi uit zo.

mirjamalvaro goedzo, ook weer lekker aan het werk geweest aan de longe.

Dawson dank je! En goed van je dat je naar je paard kijkt. Ze kunnen nog flink de groei in schieten op hun derde of vierde jaar. Dat kost een hoop energie. Knap paard!

xApple wat leuk dat ze het zo goed kunnen vinden samen.

mirjamalvaro wat een mooi uitzicht zo uit het raam. En dat duifje.. kende je paard die al of was dit een kennismaking? Ziet er lief uit. haha, die foto in de stal, tja zo kan het ook natuurlijk :D

Het verhaal van te veel conditie heb ik ook vaker gehoord. Ik heb bewust niet op conditie gelongeerd, maar puur nu en dan om commando's aan te leren.

Bit introduceren deed ik bij paarden die het lastiger vonden altijd met een beetje honing aan het bit. Dan is hij opeens heerlijk.

haha Lina met het vliegenmasker, lijdend voorwerp! Naja, als het maar helpt toch?

Lekker actief aan de longe Kabayo, ziet er prima uit!

Wij zijn vandaag ook weer bezig geweest. Was alweer een weekje geleden. Vorige week zondag is mijn hulp er geweest en zij heeft voor het eerst een drafje aan de longe geprobeerd en een stukje los gestapt. Dat laatste ging op zich redelijk maar ze was aan de ene kant van de bak wat bang en wou daar niet zo goed langs. Vandaag was ik zelf even weer aan de beurt. Ze deed het gewoon weer super hoor! Ik zou bijna zeggen dat ik het zelf verder durf te doen zonder hulp.. We hebben gestapt en gedraafd aan de longe en daarna los in stap. Sturen ging goed, zelfs door de plassen heen. Grote volte, van hand veranderen en hoefslag rond gestapt beide kanten. Heerlijk paard!!

Draf linksom:
Afbeelding
Afbeelding

En rechtsom:
Afbeelding

En los!
Afbeelding
Afbeelding

<3 <3
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 18:19

Oh wat goed Murosch!

Hier helaas zelf veel te beroerd om iets te doen. Hopelijk morgen dan weer.

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:23

De gene de hier zadelmak komt maken wilde ook nog niet teveel gedaan hebben ivm conditie.
Gewoon braaf gelongeerd met zadel etc. Morgen eens kijken of we een begin kunnen maken met hangen.

Sbravour ik heb gewoon eens het hoofdstel met bit ingedaan, riempjes op de goede maa en weer uit. eigenlijk pakte ze heel simpel het bit aan.
Eerste paar keer met longeren halster erover heen gedaan en longeerlijn aan het halster. En nu doen we klipjes aan het halster met bit zodat je niet de volledige inwerking hebt op het bit

Kabayo lekker even een weekje vrij voor Zilver

Nynke weer lekker bezig!

Murosch wat ziet dat er heerlijk fijn ontspannen uit!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 20:26

Dank je mirjamalvaro, ik ben zo trots op hoe ze het doet. Echt geen stap verkeerd, nergens mee tot nu toe. Dan is mijn fokdoel gewoon helemaal behaald, wat wil ik nog meer :D

Beterschap trouwens!!!

Ik kreeg nog een paar fotootjes van vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 00:05

Ik ga morgen bijlezen hoor even een ego post.

Ik ben vandaag gevallen !! :') Echt totaal niet Lars zijn schuld en daarom baal ik als een stekker. We waren aan het stappen op een afgezette cirkel. Op een moment kwam hij met zijn kont tegen die linten aan (geen stroom natuurlijk) en daar schrok hij een beetje van dus hij deed een hupje naar binnen. Soort aandraven ofzo totaal niet wild of geschrokken. Maar het zadel schoof naar binnen. Daardoor ik ook. En Lars draaide direct ook naar binnen waardoor het zadel helemaal naar binnen zakte en ik halverwege zijn buik hing. Godzijdank ging hij niet rennen en heb ik me laten vallen. Ik was zo kwaad op alles (niet op hem!!) want ik was echt bang dat ik hem nu verpest had (vet overdreven). Daarna barebackpad erop gedaan en nog even 5 minuten gestapt. Dat ging gewoon prima.

Maar ik baal gewoon zo erg omdat hij niks verkeerd deed en het toch fout ging _-:(

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:30

Ahh wat een vette pech! Gelukkig was hij niet heel erg onder de indruk.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:17

Bravour die van ons hapt overal in dus toen een bit voor gehouden en ja hoor daar hapte hij ook in. Hoofdstel ingeschoven en klaar.

Gaaf Murosch!!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 12:28

Haha zo deed Kyara dat ook met het bit. :')

Zooooo trots weer op Kyara. Eerste keer dubbele longe, dus ook af en toe echt wat druk op bit. Eerst had ze zoiets, jeeetje wat is dit hangt daar een touw. :oo Maar toen ze van de schrik bekomen was netjes stappen. Totdat ze moest draven, blijkbaar voelde het toch weer anders. Maar eenmaal voorwaarts kreeg ze hem door en liep netjes. Ook even het halthouden geoefend, deed ze ook braaf.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:06

Ziet er super uit Claudia! Eerste draf is een feit *\%/*
Zilver gaat 9 juni pas naar de hengst :)

Wat knullig xapple. Maar daar leren ze ook van. Hoor vaak dat paarden heel erg schrikken van de eerste keer vallen. Positief dat hij rustig bleef!

Super mirjam! Leren ze altijd van vind ik :j

Haha tineke zo ging het hier ook! Opent altijd haar mond

Fotospammmm!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Klaar :D
Afbeelding

Mijn vriendin nog klein stukje gestuurd. Vind het belangrijk dat ze niet eenkennig word :j
Afbeelding
Afbeelding

Zo knap <3
Afbeelding

Heb heel kort gereden. Alle gangen links en rechtsom. Dit was de eerste keer thuis en een beetje spannend. Het lijkt alsof ik mijn handen vast zet maar dit is niet zo. Maar de foto's vertekenen wat. Heb ze luchtig vast om zo even te noemen. Tevreden!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:17

Zooo jullie gaan al goed!

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:45

Murosch een beeld waar je enorm trots op mag zijn. Heerlijk ontspannen, zonder enige druk. Petje af!

Xapple kan me voorstellen dat je ernorm baalt.. Ze te horen heeft Lars er gelukkig geen schrik van gekregen!

Mirjam Kyara vond het dus nog wel even spannend aan de dubbele. Super dat ze het op een gegeven moment snapte!

Kabayo ook weer lekker aan het sturen, super! Voor het mooie zou ze nog wat meer mogen dalen aan de voorkant maar snapt dat dat voor nu nog wel heel lastig is.

Super trots op Ken. Vandaag weer even beide kanten paar minuten gelongeerd. en daarna wat springen naast haar, vond ze aan de rechterkant eerst even iets spannend maar al gauw goed. Krukje er naast gezet, paar keer op en af het krukje. Vond ze juist links iets spannender. Beetje over het zadel geleund en wat lopen rommelen aan de beugelriemen, gaf ze helemaal niks om. En daarna even een voet in de beugel gezet en wat druk gegeven maar ookdat vond ze helemaal niet erg. Ze wil wel graag alles zien, elke keer even omkijken. Heb als het goed is wat beeldmateriaal. Zal kijken of ik dat vanavond online kan krijgen. <3 <3