[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 11:43

Zadel altijd samen op.

Dat van de oortjes is pas sinds begin december. Voorheen geen problemen gehad met hoofdstel omdoen en oren aanraken. Dierenarts al geweest hiervoor Maar kon niks zien aan de oren. (heeft niet diep binnenin gekeken omdat limo dit zelfs met sedatie niet toeliet)

Manadeluca

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:13

Mijn paard vindt het heel eng als hij frontaal benaderd wordt, dan zie je hem onzeker worden, als ik hem schuinvoor/-achter of naar me toe laat komen bereik ik bij hem meer. Misschien is het mogelijk om uit te zoeken waarbij hij zich comfortabeler voelt en zo naar je doel toewerken, je niet laten begrenzen maar een weg zoeken hoe het voor beiden fijn is.
Zo krijg ik bij mijn paard heel veel gedaan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:17

Desensibiliseren is hier denk ik best handig. Met touw, stick en spullen... En dan beginnen met in de lucht "aaien". Als hij daar niet op reageert, weghalen en belonen. Dan aanraken en hetzelfde herhalen.

Geldt voor alles wat je aanbiedt. Laat hem snuffelen, maak hem nieuwsgierig en haal weg. Laat hem achter een voorwerp aan stappen. Steeds een stapje verder totdat hij helemaal rustig is.

Korte sessies van 10 minuten afwisselen met wegsturen op de volte. Nooit langer dan 20 minuten bezig zijn.

Belangrijk is wel: aan allebei de kanten doen. En als hij reageert gewoon doorgaan. Niet stoppen. Pas als hij rustig is stoppen. Anders leert hij dat de druk weggaat als hij paniekeert en dat wil je juist niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:38

Allemaal leuk en wel maar als de frontriem te klein is doet het gewoon pijn en dan gaat ie niet braaf zijn hoofd naar je toesteken.
Ik heb vaag in herinnering dat TS al een hele tijd terug gevraagd heeft waar ze een frontriem kan kopen, lijkt me langzaam dan wel de hoogste tijd.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:01

frontriem kan je ook gewoon aflaten, die van mijn micklem was ook erg klein. Dus afgelaten en na een poos pas een andere erop gedaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 15:46

Sizzle schreef:
Allemaal leuk en wel maar als de frontriem te klein is doet het gewoon pijn en dan gaat ie niet braaf zijn hoofd naar je toesteken.
Ik heb vaag in herinnering dat TS al een hele tijd terug gevraagd heeft waar ze een frontriem kan kopen, lijkt me langzaam dan wel de hoogste tijd.

Heb inmiddels 2x van frontriem gewisseld.
Staat ook ergens hele tijd terug Met foto hoe ik de sidepull aangepast had. Maar ook 2 weken terug weer een andere frontriem. Hij deed tot gisteren nergens meer moeilijk om. En gisteren leek hij bijna panisch bij de oren.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:06

Kan je hem niet gewoon over de oren heffen, zodat je niet moet schuiven? (als je snapt wat ik bedoel) geen idee hoe het met jou hoofdstel zit, maar met de micklem zonder bit gaat dat perfect, dan kom ik niet aan de oren met mijn handen/leer.

Aan de andere kant, het bericht ervoor zeg je dat je de riem achter de oren te dun is, zou het een reactie daarop kunnen zijn? Mss doet die pijn waardoor hij terug wat kopschuw geworden is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:54

Kan het niet zo zijn dat er bepaalde spieren vast zitten? Osteo al eens laten komen voor dit probleem?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 17:56

Een bitloos hoofdstel werkt veel meer achter het oor dan een normaal hoofdstel.
Ik kan me voorstellen dat niet alle dieren dat verdragen als het tegen de oorbasis drukt.
Ik heb een paard gehad dat zelfs ging bokken als reactie op het kopstuk. Daar heb ik een zachter anatomisch kopstuk voor gekocht met een prolite beschermer eronder.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:43

Sizzle schreef:
Een bitloos hoofdstel werkt veel meer achter het oor dan een normaal hoofdstel.
Ik kan me voorstellen dat niet alle dieren dat verdragen als het tegen de oorbasis drukt.
Ik heb een paard gehad dat zelfs ging bokken als reactie op het kopstuk. Daar heb ik een zachter anatomisch kopstuk voor gekocht met een prolite beschermer eronder.

Klopt idd dat die meer druk geven.

Morgen gaan we eens proberen om met bit te rijden
Heb graag dat limo beide kan bereden worden moest mij iets overkomen waardoor limo onverhoopt verkocht moet worden, dan kan die zowel met bit ALs bitloos bereden worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:52

Persoonlijk zou ik pas wisselen met dingen als het ene goed bevestigd is. Je bent nu op de goede weg maar laat het eens even zo doorgaan voor iets gewisseld wordt
Problemen diep in de oren komen zelden voor zeker als het alleen met het hoofdstel omdoen is lijkt het mij niet medisch maar eerder dat het niet lekker zit/ past of niet fijn vind om aan zijn oren te zitten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:58

Bitloos is bevestigd. Hij stopt als ik het vraag. Zelfs in galop of als hij schrikt heb ik terug controle (hij vlucht niet weg maar staat snel weer stil als ik het wil). Gisteren schrok hij tijdens draf van een knetterend/knappend geluid, beetje zoals een krakend gewricht (echt vreemd stalgenoot wist ook niet waar het vandaan kwam maar was duidelijk dat het van in de piste zelf was). Limo schrok hiervan maar bleef wel rustig en liet zich door mij besturen.
Ben heel blij dat hij na zo kort les nemen al zo goed te hanteren is.

Ik denk eigenlijk dat bit of bitloos niet veel uitmaakt, als die wil rennen gaat die heus wel. Lesgeefster gaat akkoord dat ik ook bit wil proberen morgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:03

ow ja, een bit is geen rem en als ze willen gaan, dan gaan ze dat is zeker. Fijn dat hij al een stuk ontspanning vind nu ipv elk dingetje te vluchten.

Ik hoop alleen niet dat je nu met 2 (?) weken les en positief rijden al bevestigd vind. Bij draf is de ontspanning nog wisselend en galop heb je weinig gedaan. Niks mis mee, elke stap vooruit is er 1 maar bevestigd komt het op mij nog niet over.

Ik heb bij mijn bitloos ook een anatomisch kopstukdeel, van barefood. Misschien ook 2e hands goedkoop te bestellen en zo kun je desnoods van 2 hoofdstellen 1 maken of evt de rambo Miscklem aanschaffen ( ook veel op marktplaats in Nl te vinden, zal ik Belgie vast ook wel aangeboden worden, of bij een -25% actie aanschaffen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:08

Ik zou ook niet gelijk weer gaan wisselen. Voorlopig heb je nog lang niets bevestigd, hij zoekt nog lang niet constant je hand op.
Het paardenlijf is geen black-box. Je kan gewoon zelf aftasten of hij een beetje ‚beurs‘ is bij de oorbasis.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:14

Doorgaan Art. Niet nu weer gaan veranderen omdat je een beetje tegenstand krijgt. Laat anders morgen instructrice even kijken naar het hoofdstel.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:30

Ik zou ook je instructrice eens laten kijken naar het hoofdstel, eens kijken wat zij ervan zegt. Er zijn wel paarden die niet graag daar druk hebben achter hun oren, maar dan zou ik denken dat hij daar altijd zou moeten op reageren, en niet zo wisselend zoals nu

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 20:43

Doorgaan. Doe ik zeker hoor.
Maar het barokke hoofdstel heeft een breder kopstuk waardoor de druk groter verdeeld wordt achter zijn oren.
Hier een sidepull van maken ben ik nog aant uitzoeken hoe dat zou kunnen.
Afbeelding

Heb ook geen Bont of fleece om dat riempje wat zachter te maken.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:45

Je zou je bitloze neusriem daaraan kunnen hangen, maar is natuurlijk ook niet makkelijk als je altijd moet wisselen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 20:47

Berryz schreef:
Je zou je bitloze neusriem daaraan kunnen hangen, maar is natuurlijk ook niet makkelijk als je altijd moet wisselen.

Gaat ook niet, de neus riem van deze zit eraan vast genaaid.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:50

Ik zou gewoon een anatomisch hoofdstel kopen of een ander kopstuk.
Zon barok hoofdstel als sidepull zou ik niet doen

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:51

Bedoelde dit bakstuk er af en het bakstuk + neusriem van je bitloze er aan ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 22:53

Heb vandaag weer les gehad.

Met bit gereden (barokke hoofdstel). Lesgeefster heeft meegekeken of bit en hoofdstel goed zaten.

Limo was druk bezig met het bit af te kauwen.
Zijn houding was ook beter en zijn draf veel rustiger met meer ontspanning ook. Hij was ook veel lichter in de hand. Heb deze les ook veel rondgestuurd met enkel gebruik maken van beenhulpen en gewichtshulpen. (teugelhulpen niet gebruiken) Hier reageerde limo ook erg vlot op.

Lesgeefster zei zelf dat ze limo eigenlijk beter vind lopen met bit dan bitloos.
Ze merkte ook op dat ik meer op mijn houding let en dat ik elke tip van haar direct opvolg wat ze positief vind natuurlijk.

Heb nog via messenger een berichtje gehad van haar:
Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:49

Als het zo goed gaat met bit dan zou ik voor nu lekker met blijven rijden als hij daar zoveel beter op reageert. Maar continu wisselen moet je echt niet doen. Paarden hebben voorspelbaarheid en routine nodig, wanneer je constant dingen gaat verwisselen raakt Limo ook in de war. En dat is wat je niet wil. Dus ik zou samen met je instructie even overleggen wat beter gaat, met bit of zonder. En daarmee een lange tijd blijven rijden totdat het voor de volle 100% bevestigd is ;)

Dit is overigens geen aanval, maar goed bedoeld advies. Natuurlijk moet je zelf een keuze hierin maken en die keuze kunnen wij niet voor jou maken :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:44

Je kunt prima rijden zonder frontriem. Je kan het evt eens paar keer proberen en kijken hoe hij daarop reageert. Fijn dat de les zo goed ging, als hij er zo goed op reageert zou ik nu een poos met bit blijven rijden. Je kan altijd weer overstappen naar bitloos of wisselen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 14:51

...wat ik het voordeel van het bit vind: zodra een paard ophoudt met kauwen/ soepel voelen "is er iets mis".
Wat precies moet je wel uitzoeken...
...maar je kunt de kleinste verstoringen in evenwicht op die manier al waarnemen. En dan je best doen je dier te helpen.

En idd:"sturen en remmen" doe je gewoon op zit, gewicht en met beenhulpen....!