Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 14:59

Marije_jiplover schreef:
Ik begrijp het lichtrijden op het verkeerde been nog niet helemaal.
Waarom ontlast je binnenachter door juist te zitten als die naar voren wordt gebracht? Wil iemand mij dat nog eens proberen uit te leggen? Ik heb ooit eens van een instructeur gehoord dat lichtrijden op het buiten voorbeen juist is om binnen achter te ontlasten.

Ik had m al eens eerder geprobeerd uit te leggen Marije, maar ik weet niet of dat voldoende antwoord was op jouw vraag. De volgende uitleg kwam ik tegen in een ander topic:

Hier een flinke quote uit het boek "Het atletische paard" van Horst Becker 2007

Er zijn twee soorten lichtrijden: de Pruisische variant, die tegenwoordig overal wordt aangeleerd onder de naam lichtrijden, en de Engelse zit, die in de vergetelheid is geraakt. Wij zullen beide varianten bespreken en beginnen met de oorspronkelijke vorm, de Engelse draf.
De militaire omschrijving was ooit 'lichtrijden op Engelse wijze', en men kende links en rechts rijden. Bij het links rijden ging met staan wanneer het linkervoorbeen en het diagonale rechterachterbeen naar voren kwamen, bij het rechts rijden wanneer het rechter diagonale benenpaar (rechtsvoor en linksachter) naar voren kwamen. In het open veld werd afgewisseld tussen rechts en links, om zo de paarden gelijkmatig te belasten. Op de rijbaan reed men op de rechterhand rechts en op de linkerhand links, en zat men op de rijbaan dus op het binnenste achterbeen volgens de Engelse wijze. Dit had tot gevolg dat de binnenste kruisspieren sneller aanspannen en dus meer kracht ontwikkelen. Evenuteel uit takt lopen van een zwakker achterbeen werd zo gecompenseerd.
Bij lichtrijden op de Pruisische wijze zit men op het buitenste achterbeen, net als bij het tegenwoordige lichtrijden. De Pruisen excentreerden bij de cavalerie in zeer hoog draftempo een veel paarden galoppeerden aan iin de wendingen, wat natuurlijk tot een scheve balans leidde. Dan begon het lichtrijden; de ruiters moesten in de rechterdraf links rijden en in de linkerdraf rechts rijden (red. zoals de huidige manier dus), wat ertoe leidde dat de paarden uit balans raakten en daardoor ook niet meer in de hoek de juiste dynamiek hadden om te blijven galopperen onder de zittende ruiter. Wanneer u uit de hoek galoppeert, moet u dan ook een halve pas doorzitten.
Voor de mate van invloed die u als ruiter op de rijbaan uit kunt oefenen, is het van belang of u Engels of Pruisisch rijdt. Ik merkte dit verschil voor het eerst toen ik als jonge trainer aan de longe les gaf aan beginnende ruiters. [.....] Wanneer ik de ruiter op het 'verkeerde been' zette, dan liep het paard beter en gelijkmatiger. De hand waarin dit fenomeen het duidelijkst te zien was, was ook altijd de hand waarop het paard slechter galoppeerde, wat mijn theorie steunde dat de Engelse zit het binnenachterbeen sterker maakt.
Beide varianten van het lichtrijden kennen een nuttige toepassing: het tegenwoordig veel toegepaste Pruisische rijden voorkomt dat de paarden makkelijk vanuit de draf kunnen aangalopperen (er moet eerst een halve pas worden ingehouden). Deze vorm van lichtrijden helpt paarden bij het ontspannen en voorwaarts rijden. [......] In de grote volte is de ondersteunende werking van de Engelse zit het duidelijkst te merken, want het paard zal, als zijn zwakkere achterbeen binnen staat, graag naar het midden van de grote volte komen, waardoor de ruiter voortdurend moet corrigeren. Bovendien loopt het paard minder aan de buitenteugel dan op de andere hand. Wanneer de ruiter nu overgaat van Pruisisch op Engels, blijkt dat het probleem minder wordt of zelfs helemaal verdwijnt. Vaak lijkt het paard ook ijveriger. Veel ruiters ergeren zich aan de aanblik van een ruiter die op 'het verkeerde been' rijdt, maar probeer toch vol te houden. Het is beter om een evenwichtig bewegend paard te hebben dat hard op weg is om recht te lopen, dan te luisteren naar betweterige collega's.
Laten we nog eens kijken naar het voorbeeld van de travers: hierbij zorgt het binnenachterbeen voor de aandrijving en de kwaliteit van de beweging. Wanneer er druk wordt uitgeoefend op het buitenste achterbeen kan het binnenbeen makkelijk naar voren zwaaien, maar omdat de druk van de ruiter op het buitenbeen toeneemt, kan het binnenbeen niet goed aansluiten. bi jde Engelse zit gaat de ruiter zitten, wanneer het binnenbeen naar onderen komt, dus voor het een stap doet. Door de druk op het binnenachterbeen wordt de spierspanning groter, wat de bewegingsmechanica stimuleert.
{De zwaartepunten van druk en balans van de ruiter en de belasting van het paard moeten overeenstemmen, anders ontstaat er nooit eenheid in de beweging tussen ruiter en paard}

fokfanaat

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:47

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:43

Wat handig babootje! Ik ga m eens uitproberen!

Leuke fotos fokfanaat! Wat voor zadel ligt erop?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 18:48

een springzadeltje van de meid die hem voor ons rijdt, zal binnenkort eens een dressuurzadel op hem laten passen.

edit, op de fotos zit mijn zus erop

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:19

Dank je, Babootje, dat moet ik morgen nog eens rustig opnieuw lezen.

Nu even heel gaar.
Elmo was de hele bosrit wel.braaf, maar ik voelde in elle draf een enorme energie onder me.
Op de terugweg uit jet niets een explosie met een giga hoge bok met kop tussen de benen en daarna op een lopen.
Daar ging ik dus. Elmo er vandoor.
Vriendin erachteraan, toen bleek dat ik nog wel heel was.
Uiteindelijk liepie de weg op, auto zag hem gelukkig en belette hem daardoor eigenlijk ook om de weg op te gaan (weg midden in het bos).
Hij stak over en liep een parkeerplaats op.
Daar kon mijn vriendin hem weer pakken.
Klein stukje ernaast gelopen het volgende hek door.
Toen er weer op, maar raakte die weer in paniek. Hulde aan vriendin die hem godzijdank echt goed vasthield.
Daarna rustig verder gereden en nog een rustig drafje ook, toen ons beider adrenalinepeil weer was gezakt.

Mag van geluk spreken. Niks stuk, wel een klap in mn lendenen en op mn achterhoofd. Mag dus een nieuwe helm gaan halen, maar liever een nieuwe helm dan een nieuw hoofd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:21

Oef marije, dat is even flink balen. Beterschap

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:27

Wat schrikken zeg. Gelukkig dat het goed afgelopen is.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 02:18

Mooi stukje fokfanaat, ga het eens testen als ik weer op Hudson zit ;)

Jeetje Marije dat was schrikken , en helemaal dat je er vervolgens weer opga en hij weer in paniek raakt... Hulde idd aan je vriendin die hem goed vasthield.

Pff vandaag een brakke dag hahaha, vanmorgen om 07.30 thuis vanuit de nachtdienst, tot 12.00 geslapen..
verjaardag van onze kleine smurf gevierd die was de 31e 1 geworden :D van 13.00 tot 17.00 .. Toen iedereen om half 6 de deur uit was gelijk weer naar bed, om 22.00 weer wakker gemaakt door vriendlief,
Om 22.30 weer in de auto naar het werk .. Pfff valt me zwaar hahaha gelukkig morgen en overmorgen vrij ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 10:59

Ja zeker hulde voor mijn vriendin +:)+
Ze heeft er gelukkig geen spierpijn van, wat ons beide wel verbaasd heeft.

Het was zeker even schrikken, die bok met kortsluiting. Maar volgens mij wel goed afgesloten.

Ben wel lekker stijf nu, vooral mijn nek. Beetje lastig met autorijden. Voor de rest gaat het wel.
Ben benieuwd hoe Elmo zich vanmiddag voelt.
Die mag even los in het binnenpaddockje zijn ei kwijt vandaag, hij staat ook wel gewoon buiten maar met die natte wei doetie daar niet veel in.

Morgen ga ik er gewoon weer op in de bak, maar wel eerst weer even longeren van te voren.

Hij was ook niet de hele tijd gespannen:

Afbeelding

Afbeelding

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:10

Jeetje marije...gelukkig is het allemaal goed afgelopen. Wat zal jij geschrokken zijn! Elmo nog spierpijn?
Fokfanaat...Haribo word steeds leuker, ziet er al fijn uit hoor!

Hum zit op het moment erg goed in haar velletje, ze glimt je tegemoet en lijkt wel wat meer paard te worden. Laats heeft ze even een weekje vrij gehad en dat heeft haar erg goed gedaan, ze voelt onder het zadel een stuk sterker weer en draagt zichzelf makkelijker. Wel heeft het ook een nadeel, ze gaat regelmatig met me aan de haal en dan zo hard dat ik echt denk dat we gewoon in de bocht omvallen...

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:00

Jasses,, hier kun je over de wegen schaatsen. kan helaas niet met Hummer naar les. Krijgt hij lekker even vrij

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:27

Ik kan niet eens bij de paarden komen...:+ En op pad met een trailer/vrachtwagen peinsde ik al helemaal niet over :=

Moet vanmiddag/vanavond/vannacht werken, hopelijk kan ik daar zonder brokken komen. Dan zie ik morgen wel weer of ik bij de paarden kan komen :o

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:24

Getver wat een ellende daar bij jullie zeg... Hier gelukkig alleen maar water gevallen...
Hudson wordt het longeren een beetje zat ;) .. Vrijdag komt ze eindelijk voor het zadel :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:37

Jeetje wat schrikken Marijke!

Het karakter van de onze is iets minder leuk dan z'n uiterlijk helaas :D

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:24

wat vervelend laurie, vivaldi's staan juist zo goed te boek

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:26

Jeetje schrikken Marije. Gelukkig goed afgelopen. Longeer je hem nog wanneer je erop gaat? Misschien toch handig om er even in te houden, zodat ie de stalmoed een beetje kwijt is.
Ben blij dat we in het westen zitten hier :o :D Geen sneeuw of ijs te bekennen gelukkig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:15

Ja als ik in de bak rijd gaat hij idd eerst aan de longeerlijn.
Naar het bos loop ik er eerst een km naast. Volgende keer dat ik naar het bos wil, denk ik dat ik hem s morgens eerst longeer, dan op de wei zet en dan s middags naar het bos. Vind longeren vlak voor een bosrit van 10 km eigenlijk net een beetje teveel van het goede en tot nog toe was hij ook nog niet zó fris geweest als nu.

En sowieso doet hij op de wei nu weinig, door de nattigheid, dus op zijn vrije dagen toch maar even aan de longeerlijn of los in het binnenpaddockje, om overtollige energie af te vloeien.
Aan de andere kant is het ook een goed teken datie zo fris is, geeft voor mij aan dat hij goed is opgeknapt!

En ik heb zoals het nu lijkt alleen spierpijn en dan vnl in mijn nek.
Al met al dus gewoon geluk gehad, als ik de verhalen hier in het topic af en toe lees.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:50

Ja heel jammer FF, maar de merrie doet natuurlijk ook een duit in het zakje... Hij doet het onder het zadel gelukkig wel heel goed!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:06

Gelukkig valt het mee Marije!

Mijn pup gedraagt zich echt voorbeeldig.
Kan bij -5 gewoon zonder longeren opstappen en wegrijden in de grote baan terwijl er twee ruiters aan het rondgalloperen zijn. Heerlijk zo'n nuchter, ongecompliceerd en eerlijk paard :D Waren ze allemaal maar zo :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:33

Gisteren had ik een offday, was ook later thuis dan verwacht. Leek me geen goed idee om te gaan haasten en met mn duffe kop te gaan rijden.
En in het donker rijden wil ik sowieso nog niet. Dus lekker gaan poetsen en kmuffelen en verder niks gedaan.
Vanmiddag wel eerst aan de longe begonnen, dat was een goed idee. Ik had speedy consales aan de longeerlijn :D
Maar daarna gewoon in de buitenbak opgestapt en een kwartier/20 minuten gereden. Hij was braaf. Wel wat kijkerig, maar dat kan ook komen omdat ik het stiekem toch spannend vond. Maar doordat hij braaf was kon ik fijn ontspannen en lekker wat voltes en slangenvoltes met hem draven.
Uiteindelijk reden we zelfs met 2 andere paarden in de bak en ook dat deed hij braaf. Ik ben weer happy met hem!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:57

Dat wekt weer vertrouwen Marije .

Vrijdag komt eindelijk de zadelmaker .. Pff wachten duurt lang ;) morgen eerst maar weer eens longeren en dan hopelijk vrijdag weer even sturen ..

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:02

Dat jullie kunnen rijden. Bij ons is de straat/bak/erf 1 grote ijspegel. Onze buitenbak is knoerthard. niet eens om hem in los te laten helaas.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:05

Hier vriest het niet en is er geen sprake van ijzel.
Vandaag was het 3 graden, gisteren 7 geloof ik. Hier is het vooral heel nat. Lieslaarzen nodig om naar de wei te gaan.
Wel balen dat alles zo glad en hard is, Ulysses.

Fijn, Monique, de zadelmaker.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:22

Dat is idd heel vervelend Ulysses , bij ons is alles gewoon begaanbaar .. Wel wat nat maar goed te doen :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:28

Fijn dat je weer probleemloos bezig bent met hem.

Moniek, bij mij ook vrijdag. Ben zo benieuwd wat ze zegt. Heb nu het gevoel dat mijn dressuurzadel toch weer gewoon goed ligt.

Ik heb wel geconstateerd dat dat buitenrijden wel echt heel goed is qua training. Merk na 2 keer buitenrijden echt wel een vooruitgang aan zijn manier van lopen.
Heb ik zometeen 2 van die gekken die je niet in de bak moet trainen :(:) Mijn 20 jarige heeft weer zoveel vorderingen gemaakt na een week buiten dat ik ga proberen bijna alleen nog buiten te rijden tot aan onze komende dressuurwedstrijd.