[VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sorbetje

Re: [VOLG] Gouden hengstveulen Frummel komt naar huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:02

Altijd een lastig iets. Ik zou het even week of 2 aankijken of dit aan blijft houden mits het niet erger wordt. Ik snap je gevoel heel erg, voor mij zou dit ook een keerzijde zijn.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:11

Ik snap dat dit confronterend is, maar hij lijkt mij nergens in paniek of iets dergelijks. Als ik dan jouw rijfotoos erbij zie waar het plezier er nog vanaf spat en zie hoe rustig hij hier zelf onder is, zie ik dit niet als te ver oprekken van grenzen. Dit ziet er voor mij niet uit als dat zijn welzijn beperkt wordt door zijn handicap, maar gewoon als iets wat niet zo makkelijk meer gaat. Dat hij niet alles kan zoals een ander paard dat kan is wel duidelijk. Als je gaat merken dat hij hierdoor wel angst gaat krijgen om buiten te staan zou dat voor mij wel een keerpunt zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:49

Dit is inderdaad heel confronterend. Zou het eerst nog even aan blijven kijken. En als je hem echt moet helpen, dan een beslissing gaan nemen.

Mijn oude merrie (volgende maand 22 jaar) heeft ook moeite met op staan. Kan het gelukkig nu nog zelf. Maar wel met onze dierenarts afgesproken dat zodra wij haar echt moeten helpen met opstaan, dat het dan gebeurt is. Hoe moeilijk die beslissing dan ook zal zijn.
Nu is Frum nog een stuk jonger, maar toch.

Ik bedoel niet dat jij dan dezelfde actie moet ondernemen. Maar meer over hoe wij het nu gaan doen. Ook omdat die van mij al op leeftijd is. En die van jou nog niet.

Sterkte met alles waar je nu aan denkt :knuffel:
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 11-05-21 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:50

Ik zou vooral naar hem blijven kijken en wat hij er zelf van vind.
Ja, dit is even onhandig, maar hij lijkt er niet van onder de indruk. Hij weet natuurlijk niet beter dan dat hij een onwillig lijf heeft. Ik zou het zeker eerst even aan kijken, want de laatste beslissing kan je maar 1x maken. Ik zie nog zeker geen paard wat zielig is (ik kom ze in mijn werk veel beroerder tegen, en daar laten de eigenaren ze gewoon lopen terwijl ik toch een andere keus zou maken).

Wij hebben een kat met 3 pootjes. Dat gaat ook niet altijd zoals je zou willen (hij klapte gister nog tegen een boxdeur ipv er overheen te springen), maar al zie je hoe verschrikkelijk blij hij is zijn die onhandige stomme momenten zo vergeten en vinden wij het erger dan dat hij het zelf vind.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 11:56

Het is een lastig iets. Stel dat je een paar uur van huis bent en hij al die tijd niet omhoog komt, dat wil je natuurlijk niet. En ik lees jouw topic lang genoeg om te weten dat jij hier ook veel stress van krijgt. Misschien dat je nu wel de hele dag bent afgeleid, je zorgen maakt, je constant naar buiten zit te loeren...

Niet kunnen opstaan is voor mij altijd een grens, hoe goed ze verder nog zijn. Want het niet kunnen opstaan ontneemt ze iets paardwaardigs.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:03

Moeilijk Lorette.
Ik zou inderdaad even afwachten... een gezond paard heeft soms ook weleens een of twee slechte dagen door spierpijn, gek opstaan oid. Bij een "normale" kan dat soms ook een gek beeld geven.

Blijft het aanhouden, of zelfs verergeren, zou dat voor mij persoonlijk de grens zijn.
Het paardwaardige mag niet in het gering komen imo.
Maar ik begrijp (door mijn afscheid van Jam pas geleden) ook heel goed hoe lastig dit kan zijn als niet alles slecht gaat.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:05

oji schreef:
Ik snap dat dit confronterend is, maar hij lijkt mij nergens in paniek of iets dergelijks. Als ik dan jouw rijfotoos erbij zie waar het plezier er nog vanaf spat en zie hoe rustig hij hier zelf onder is, zie ik dit niet als te ver oprekken van grenzen. Dit ziet er voor mij niet uit als dat zijn welzijn beperkt wordt door zijn handicap, maar gewoon als iets wat niet zo makkelijk meer gaat. Dat hij niet alles kan zoals een ander paard dat kan is wel duidelijk. Als je gaat merken dat hij hierdoor wel angst gaat krijgen om buiten te staan zou dat voor mij wel een keerpunt zijn.

Even uit meelees-modus. Hier sluit ik (als mede-ataxie-paarden-eigenaar) me helemaal bij aan.
Hij lijkt eigenlijk best okee met dat het allemaal even niet zo makkelijk gaat. Al kan je dat zelf natuurlijk het allerbeste inschatten. Als ik dit zo zie is het vooral een beetje onhandig, maar écht ongemak zie ik op het filmpje niet.

Anders wordt het natuurlijk op momenten dat hij snel in de benen moet, maar niet kan.. Dat zou voor mij wel een keerpunt zijn, als hij ook geestelijk last/stress krijgt van zijn handicap. Vooral luisteren naar je gevoel en misschien toch even de mulle paddock afsluiten? Al is het maar voor je gemoedsrust!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:08

Ik denk eerder aan jeuk aan zijn buik waardoor hij gewoon lekker over zijn achterbenen gaat schuren.
Er zijn nog paarden die in een soort van zithouding met hun buik over de grond een tijdje schuren na het rollen.
Er zitten momenteel veel van die kleine vliegjes die graag rond de navel en aan de koker zitten.

Ik zie in elk geval geen paniek en het moment waarop hij opstaat, is er ook niks wat hem moeite lijkt te kosten.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:13

Hier ook een haflinger die dit doet. Heeft in de zomer last van jeuk op haar buik. Heb ook al eens de buurvrouw aan de deur gehad in paniek.
Het ziet er idd heftig uit. Maar plots staat ze weer op. Terwijl je daarvoor denk :? Dat gaat niet goed.
Nu reageer ik er niet meer op.
Frummel komt na dat schuiven wel heel soepeltjes in de benen vind ik.

Zou het even aan kijken idd.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:16

Het ziet er voor mij niet uit alsof hij voor hij wel op staat echt van positie veranderd.

Ik denk net als mijn voorgangers dat hij eerder jeuk aan zijn buik of iets heeft als ik hem zo zie. Hij is ook mooi rustig op het moment dat hij wel overeind komt :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:55

Ik vind het ook moeilijk om te zien wat hij nu echt doet.
want bij dat laatste opsta moment geeft hij ff hup wat kracht bij en staat ook direct.
En loopt weg zonder ongelukkig te kijken.
Net alsof hij ook niet echt zijn best doet en zo zitten wel prima vind.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:01

Ik ben blij met de antwoorden van mijn voorgangers, want ik had eerst het filmpje bekeken en dacht echt: Oeh jeuk aan de buik.

Daarna jouw (en volgend) commentaar gelezen en dacht: "Zie ik het dan zo verkeerd?"
Filmpje nogmaals bekeken en ik vind het ook meer lijken op kriebels onder de buik / richting koker.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:06

Hele stille meelezer hier :wave:

Het ziet er voor mij ook meer uit alsof hij jeuk onder zijn buik heeft en even lekker met zijn buik over zijn eigen hoeven aan het gaan is.

Mijn allereerste merrie had een litteken onder haar buik van een navelbreuk als veulen en als het wat warmer weer werd dan deed zij ongeveer hetzelfde. Ben in het verleden al een paar keer met spoed naar stal gegaan omdat ik door stalgenootjes gebeld werd dat mijn merrie niet meer kon opstaan en als ik dan aankwam op stal dan stond ze me vrolijk aan te kijken. Tot ik een keer zelf zag wat ze deed en daarna mijn stalgenootjes gerust kon stellen dat ze alleen maar jeuk onder haar buik had :D

Hij ziet er ook gewoon relaxed uit terwijl hij dit doet, helemaal niet de paniek die je zou verwachten als een paard niet meer op kan staan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 13:09

Ik heb zelf (helaas!) helemaal niet het idee dat het jeuk is. Toch zal ik er nog eens extra op letten. Er zijn opvallend veel bokkers die er wel jeuk in zien.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:09

Ik dacht ook direct aan jeuk aan z'n buik of jeuk aan z'n koker oid en niet direct aan moeilijk opstaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:10

Is die bries halverwege het filmpje van Frumm?

Ik vind zijn hoofd-hals-houding ook wel een vorm van "bevredigend" eruit zien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:12

_Lorette_ schreef:
Ik heb zelf (helaas!) helemaal niet het idee dat het jeuk is. Toch zal ik er nog eens extra op letten. Er zijn opvallend veel bokkers die er wel jeuk in zien.

Kan het zijn dat jij zo gespitst bent op tekenen dat hij achteruit gaat, dat je daarom iets anders ziet dan anderen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:14

Misschien moet je 'm op die plek onder zijn buik ook eens kriebelen. Zien wat zijn reactie is.
Meestal gaat het hoofd dan omhoog en de lip naar voor en mag je vooral niet stoppen :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 13:16

Ik zie zijn voorbenen weggglijden en de bewegingen met hoofd/hals herken ik als een tic die hij ook laat zien bij de smid, als hij ernstig aan het bedenken is hoe dat moet met zijn voeten/lijf. Wel vind ik het gek dat het nooit tot een mislukte 'hups' komt. Hij is aan het glijden/stuntelen met zijn voorbenen óf hij staat in één keer op. Er zit niets tussen.

Rocamor schreef:

Dat was Ploos. Die stak bijna haar neus voor mijn telefoon.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:24

_Lorette_ schreef:
Ik zie zijn voorbenen weggglijden en de bewegingen met hoofd/hals herken ik als een tic die hij ook laat zien bij de smid, als hij ernstig aan het bedenken is hoe dat moet met zijn voeten/lijf.

Rocamor schreef:

Dat was Ploos. Die stak bijna haar neus voor mijn telefoon.

Ik zie het ook niet als typisch jeuk positie.
Wat ik wel zie, dat hij er niet erg van onder de indruk is.
Maar ik zie ook dat het net niet helemaal klopt.
Maar frum blijft helaas of gelukkig appart

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:28

Ik wil je ook proberen gerust te stellen.

Ik vind hem ook meer lijken alsof hij ‘geniet’ van het jeuken van de buik. Ook zijn lipje.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:32

Ik zie niet iets geks maar ook niet persee jeuk. Dan zou hij meer schuiven en ws ook zijn lip aanspannen wat je nu niet echt ziet. En zeker omdat je zegt dat hij met jou hulp sneller opstond, lijkt me niet dat het dan jeuk is.

Nu vind ik het nog niet shocking hoor, ik weet niet hoelang hij hier zo lag maar zou het inderdaad even in de gaten houden

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 13:37

Dit was vrijwel meteen van liggen naar opstaan. Ik had hem in de bak gelaten om te rollen, zag dat hij een beter plan had (hij ging snel naar de paddock) en liep er toen meteen heen om te filmen.

Zondag had hij alleen mijn voeten om zich op af te zetten, maar in hoeverre hem dat heeft geholpen, weet ik niet. Zo stevig sta ik nou ook weer niet in mijn schoenen. Hij weegt sowieso 10x meer. Het was misschien meer mijn idee. }:0

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:49

Ja snap ik! Ik vind het er ook niet verontrustend uit zien maar snap je gevoel. Ik heb niet het idee dattie jeuk heeft. Maar misschien gewoon even wat krachtverlies? Hij lijkt zich een soort van schrap te zetten. Zoals wij die smorgens aftellen tot je echt uit bed gaat als de wekker gaat :+.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:02

Ik zie er ook geen jeuk in, juist door de manier van halshouding en kracht zetten niet. (gebrek coördinatie hierbij).
Maar zoals ik al zei... andere paarden hebben ook weleens een slechte dag/spierpijn/even wat verrekt met rollen. Met een verkramping kunnen ze ook best "trekken" Dus ik zou het aankijken.