Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:12

ja ik weet natuurlijk nog niet of het iets is he...

zal eens wat opzoeken over zeoliet want vond er op het 1ste zicht niets negatief over...

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 14:24

ok nu lees ik de negatieve kanten :D

het voordeel is dat hij al zadelmak is, 4 jaar is en blijkbaar echt braaf is.
Kan hem natuurlijk ook testen ;)

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:31

Nathe, ik zou me van de riedel Zeoliet geeft verdriet niks aantrekken.
Er zijn ook hele brave, fijne paarden van.
(En rotzakken van hengsten die er juist bekend om staan dat ze zulke brave paarden geven)
Elk paard heeft ook nog een moeder :j . ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:41

Zeoliet geeft net als prestige gevoelige paarden die niet graag beledigd of gedwongen willen worden, vraagt dus een aanpak met respect :j
Merk dat met mn eigen ruin ook heel erg soms moet je hem gewoon nog eens vragen inplaats van direct er druk op te zetten en dan doen hij het wel goed.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:51

Ken één ruin van Zeoliet, prachtig beest, maar wel steekje los. Kan uit het niets als een bommetje afgaan, zonder aanleiding. Tegelijkertijd m.n. op stal een enorme knuffel, heel belangstellend en aanhankelijk. Idd. zoals Seven zegt: gevoelig dier dat je met rust en beleid moet benaderen. En als het dan gáát, dan gaat het ook geweldig.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:53

mjah hij heeft ook nog een vader he...

achja ik kan hem in ieder geval testen op voorhand :D eerst het filmpje nog afwachten natuurlijk

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:54

InekeN schreef:
Wel heel vervelend als je zo lang moet zoeken. Ik ken beide kanten. Heb nu een heerlijk paard maar vriendin heeft een te koop. Hartstikke verkeersmak, leuke zwarte kleur, rontgenfoto's 100% mooie maat, kun je alleen mee op wedstrijd etc. Zijn ze nu 2 jaar netjes mee aan het opleiden geweest. Komen er mensen die denken voor 2000 euro zo'n paard mee te krijgen.. Sorry, maar dat gaat nou eenmaal niet. Of er komen mensen die echt nul rij ervaring hebben en wel een dikke portemonne. Heeft mijn vriendin netjes gezegd dat ze niet denkt dat dat goedkomt (in hun belang!) zijn ze pisnijdig. Vaak hebben kopers een waslijst aan eisen, tig keer komen ze rijden met het halve dorp en dat alles voor een miniprijs. Helaas...

Maar wat brengt een paard tegenwoordig nou nog op? Kleur is niet belangerijk, rontgen 100% goed is niet iets dat uniek hoort te zijn, maat telt ook niet altijd mee, verkeermak is een bijzaak, als ik zulke dingen zou zien, zou ik ook niet meer dan 2000 geven eerlijk gezegd.

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:00

balen jullie ook zo als je naar iemand een mailtje hebt gestuurd en geen antwoord krijgt?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:02

ja mailtjes worden nauwelijks beantwoord ;)

bellen is effectiever!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:08

Vienna2007 schreef:
InekeN schreef:
Wel heel vervelend als je zo lang moet zoeken. Ik ken beide kanten. Heb nu een heerlijk paard maar vriendin heeft een te koop. Hartstikke verkeersmak, leuke zwarte kleur, rontgenfoto's 100% mooie maat, kun je alleen mee op wedstrijd etc. Zijn ze nu 2 jaar netjes mee aan het opleiden geweest. Komen er mensen die denken voor 2000 euro zo'n paard mee te krijgen.. Sorry, maar dat gaat nou eenmaal niet. Of er komen mensen die echt nul rij ervaring hebben en wel een dikke portemonne. Heeft mijn vriendin netjes gezegd dat ze niet denkt dat dat goedkomt (in hun belang!) zijn ze pisnijdig. Vaak hebben kopers een waslijst aan eisen, tig keer komen ze rijden met het halve dorp en dat alles voor een miniprijs. Helaas...

Maar wat brengt een paard tegenwoordig nou nog op? Kleur is niet belangerijk, rontgen 100% goed is niet iets dat uniek hoort te zijn, maat telt ook niet altijd mee, verkeermak is een bijzaak, als ik zulke dingen zou zien, zou ik ook niet meer dan 2000 geven eerlijk gezegd.

Voor wat voor een paard zou jij dan wel meer dan 2000 euro uitgeven?
Als ik een paard had zoals hierboven beschreven, ging die echt niet voor 2000 weg hoor, no way.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:11

röntgen 100% niet uniek? (waarom hebben er dan zoveel paarden een bemerking?)
maat telt niet mee? ( waarom wil iedereen dan een paard van groter dan 1m70?)
Zwart is niet belangrijk? (waarom zijn alle zwarte paarden dan standaard 2000 euro duurder?)

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:33

Talishe schreef:
Vienna2007 schreef:

Voor wat voor een paard zou jij dan wel meer dan 2000 euro uitgeven?
Als ik een paard had zoals hierboven beschreven, ging die echt niet voor 2000 weg hoor, no way.

Voor een paard met sport prestatie's

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:34

nathe schreef:
röntgen 100% niet uniek? (waarom hebben er dan zoveel paarden een bemerking?)
maat telt niet mee? ( waarom wil iedereen dan een paard van groter dan 1m70?)
Zwart is niet belangrijk? (waarom zijn alle zwarte paarden dan standaard 2000 euro duurder?)

Dat wil ook iederen. Maar eerst komende prestatie's of de verwachte prestatie's

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:40

ja ik bedoel gewoon dat die 3 andere dingen wel belangrijk zijn voor de meeste mensen he :)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:48

nathe schreef:
ja ik bedoel gewoon dat die 3 andere dingen wel belangrijk zijn voor de meeste mensen he :)

Tuurlijk, net als leeftijd. Eigenlijk betaal je voor de verwachte prestaties nog meer dan voor de bewezen prestaties. Als de rek er na het bewezen hebben uit is, kosten ze nog een drol (zeker als ze 12+ zijn). Al is 2 duizend voor het lijstje wat Nathe opnoemt wel weer heel weinig. De paardenmarkt ligt op z'n gat, maar iets goeds is en blijft altijd verkoopbaar. Het bewijs? De zoektocht van Nathe. ;)

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:03

Nathe in welke regio zoek je? Ik ken hier in het Noorden zat die een goed paard verkopen voor jouw budget van 6000.
Mensen die serieus bezig zijn met eea en het paard voordat het beleerd is en in de verkoop komt al klin en ront laten keuren (en vaak ook nog eens PROK) is.
Let wel: dit zijn wellicht niet altijd de toppers met een super pedigree (ik bedoel hiermee keur, pref, prest alsmede prestaties in de sport zowel zelf als nakomelingen) en de weg naar de Z zal wat langer zijn, maar niet onmogelijk.
Eerlijk is eerlijk ik heb uit eigen fok een super 4-jarige PROK merrie met een geweldige pedigree en super uitstralingen en lopen wouw dat ik mij in een proef 3 missers kan veroorloven en nog 193 scoor....(als je maar genoeg 7's en 8'en scoort dan kun je,je wat 4'en en 3'en permiteren ;) ) maar goed die gaat dus echt niet weg voor 6000.
En dat bedoel ik, samen met meer op dit forum te zeggen, jouw paardje zul je heus vinden maar wees realistisch al het waar is naar zijn geld. Dat geldt ook voor anderen op dit forum.
Het is echt niet voor niks dat als je 24 in de baan hebt nummer 1 er met 205 uitschiet en nummer 24 slechts 164 bij elkaar gereden heeft (of in de Z 240 versus 189)
Dat is een combinatie van ruiter, paard, beheersing oefeningen etc. En niet raar bedoeld, ik loop al wat aardig jaartjes mee en de meeste mensen zijn echt stronteigenwijs, maar geloof mij van een appel maak je nooit een peer!!!!. En dat iemand zelf stronteigenwijs is prima, no problem, maar dan niet achter mijn rug om zeggen als ik weer eens goed 'gescoord' heb ( ja sorry klinkt wat arrogant, maar gebeurt gewoon iedere wedstrijd, sorry) ja dat kan ook niet anders want ze heeft een goed paard (alsof ik dus niet kan rijden..... ) Goed en wel, die ziet het wel dat kwaliteit niet verloochenent én toch gaan ze gewoon stug door week na week jaar na jaar met hun eigen paardje en tja als je elke week op wedstrijd gaat dan zit er af en toe best wel wat in dat je een wp her en der scoort en zo uitiendelijk die lat wel haalt. Maar let wel kun jij die lat halen?
Als je een Mercedes koopt die kan wel 300 km per uur, maar kan (en durf) jij 300 km per uur of houdt het bij 120 km op? Zo is het ook met paarden.
Het blijft een delicate dilemma waarbij van de 500.000 ruiters/leden KNHS slechts een summier percentage in de top rijdt....
Een paard dat Internationaal loopt daar zijn de prijzen echt hoog voor en de paarden die dat kunnen lopen moet je met een vergrootglas opzoeken...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:10

Maar wie zegt dat je altijd meer dan 6000 moet betalen voor een paard wat jij beschrijfd?

Mijn merrie bijv is een ster prok merrie 3 jaar was wel onbeleerd maar die eis wou ik wel aan de kant zetten voor dr, wel heeft ze een sensible karakter en zeker niet voor iedereen geschikt.
Als je juist met deze paarden overweg kan is dit wel je kans een leuk paard voor minder te kopen :j

De merrie had op de keuring bijv super cijfers en heeft een merrielijn die tot 1937 allemaal ster of meer zijn.

Nou moet ik wel zeggen deze zijn er niet in honderdtallen maar die zijn er echt wel als je goed zoekt contact opneemt met fokkers en wat geluk hebt. Zo ben ik dit jaar sowieso al 4 vergelijkbare tegen gekomen ster of meer goed bewegen etc onder de 5000.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:10

ik woon in BE dus ik ga niet naar het noorden van NL rijden ;)

Het gaat er mij niet om dat ze allemaal super moeten zijn (kan ook niet voor mijn budget)

Maar gezond, 1m68, en een beetje potentieel (niet stoppen op L)
En natuurlijk eindigen degene met paarden van 15 000 euro altijd bovenaan ook al rijden ze minder (typisch dressuur ;) ) Maar dat is een andere discussie.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:21

Wat was de maximale stokmaat waar je naar op zoek was nathe, max 1.68? Heb een leuk paard voorbij zien komen op bokt.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:22

groter dan 1m68 liefst :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:23

3,5 jarige bruine merrie
afst Ol Metta x Voltaire x Zeus
1.78 groot

Staat bij te EA.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:31

heb ik al een filmpje van gezien en vond haar wat sloom :)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:31

O oke, wist niet meer of je deze al had gezien.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:35

Nathe, en de Odermus x Ulft, lijkt me ook wel wat, staat bij te koop hier op bokt.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:39

heb eens geïnformeerd :)

maar ik denk dat ze buiten mijn prijsklasse gaat vallen :)