slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:28

M_K schreef:
@ sunrise_
M_K schreef:
dit lijkt mij ook. Paard weet vaak al wat er gaat gebeuren als ze naar de slacht worden gebracht. Ik weet ook van mezelf dat ik
hem niet zelf weg zal kunnen brengen, dat kan k zelf niet aan.. Dus als iemand anders het dan doet, weet hij sowieso dat er wat aan de hand is. Paard gestresst, tijd in de trailer (vind hij überhaupt niet prettig), en dan in een vreemde omgeving waarva hij weet dat er wat gaat gebeuren...
Nee ik denk dat ik ook voor het inslapen ga, is voor me paard denk ik prettiger...

hiermee bedoel ik niet dat hij weet dat hij naar de slacht gaat, maar dat hij weet dat er iets gaat gebeuren. (iets anders dan normaal, snap je Knipoog ?)

Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe je met hem omgaat. Als je paard gewend is om ergens heen te gaan en jij doet net als anders, heeft hij het heus niet door. Hij is niet helderziende! Hij voelt het natuurlijk wel aan als jij gestresst gaat lopen doen.
Aileen heeft niks in de gaten gehad. Maar ik heb echt net als anders tegen haar gedaan.

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:35

ze kunnen het wel ruiken hoor!! want daarvoor zijn er ook al dieren geslacht dus ze ruiken de slachtgeur wel!!
of je paard moet sochtends als eerste geslacht worden maar dan is er nog veel kans dat ze het ruiken!!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:52

beantsje schreef:
Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe je met hem omgaat. Als je paard gewend is om ergens heen te gaan en jij doet net als anders, heeft hij het heus niet door. Hij is niet helderziende! Hij voelt het natuurlijk wel aan als jij gestresst gaat lopen doen.
Aileen heeft niks in de gaten gehad. Maar ik heb echt net als anders tegen haar gedaan.

Zoals ik al eerder heb gezegd kan ik niet zelf met m meegaan als ik hem naar de slacht zou brengen. Dat kan ik niet aan. Dan zou iemand anders het moeten doen, en dan heeft hij dus in de gaten dat er iets anders aan de hand is...
Ik had ik jouw topic gelezen dat jij zelf wel mee bent gegaan, en dat vind ik heel knap van je, ik zou dat namelijk zelf nooit kunnen.

Ik had even geredeneerd vanuit mijn eigen situatie, want daar gaat het in dit topic om dacht ik Knipoog En mijn paard is het niet gewend dat er iemand anders met m weggaat met de trailer, dus hij zal wel merken dat er wat is. Hij gaat trouwens sowieso niet wekelijks weg ofzo met de trailer. En nee, mijn paard is inderdaad niet helderziend Vork

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:20

massy schreef:
ze kunnen het wel ruiken hoor!! want daarvoor zijn er ook al dieren geslacht dus ze ruiken de slachtgeur wel!!
of je paard moet sochtends als eerste geslacht worden maar dan is er nog veel kans dat ze het ruiken!!

Koe

het gaat zo snel,ze ruiken dat echt niet bewust hoor,waar haal je die wijsheid vandaan

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:33

Snoevie schreef:
massy schreef:

Koe

het gaat zo snel,ze ruiken dat echt niet bewust hoor,waar haal je die wijsheid vandaan

hoe weet je dan dat het niet zo is? Zijn genoeg paarden die in paniek raken, en dat is echt niet alleen door een andere omgeving....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:42

M_K schreef:
hoe weet je dan dat het niet zo is? Zijn genoeg paarden die in paniek raken, en dat is echt niet alleen door een andere omgeving....

Omdat ik er bij was in het slachthuis in Nijkerk.
Paard was volkomen rustig. En als je een GOED slachthuis hebt (zoals van Veen in Nijkerk) dan is de schietruimte schoon, en ruik je nauwelijks bloed.
Als je een slecht slachthuis hebt, tja, dan is het massaproductie.

Bij van Veen gaat het dier voor dier, en zolang het 1e dier nog niet helemaal "weg" is (dus in stukken en in de koeling, en alles schoongespoten) wordt het 2e dier nog niet geschoten.

Doordat ze in Nijkerk zo "schoon" werken, hebben de dieren het niet eens echt door.
Ze worden nog even geaaid en gekroelt en dan liggen ze op de grond.

Heukelom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:44

Ik Vond het gewoon zielig!
om te slachten ookal zijn ze dood!
Ik Ben Er 100% tegen
ookal zijn ze dood Boos!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:45

M_K:als ze onrustig zijn,is dat omdat ze het niet gewend zijn te reizen met de trailer,de begeleider is nerveus,enz
paarden ruiken echt niet dat ze naar de slacht gaan,het gaat zo snel dat ze weinig tijd hebben daar over 'na te denken'

maar voor paarden die nerveus worden van transport en vreemde plekken is dit natuurlijk niet de beste oplossing.

Heukelom: oke dat kan,maar leg dan eens uit waarom je er tegen bent?en waarom schreeuw je?

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:51

Snoevie schreef:
M_K:als ze onrustig zijn,is dat omdat ze het niet gewend zijn te reizen met de trailer,de begeleider is nerveus,enz
paarden ruiken echt niet dat ze naar de slacht gaan,het gaat zo snel dat ze weinig tijd hebben daar over 'na te denken'

maar voor paarden die nerveus worden van transport en vreemde plekken is dit natuurlijk niet de beste oplossing.

Ik heb van horen zeggen (was er zelf niet bij) dat het paard in paniek raakte en het was wel gewend om met de trailer te reizen.
Daarom vroeg ik me af of ze het echt niet konden ruiken.
Maar er zijn natuurlijk ook altijd minder goeie slachthuizen, waar het minder schoon is. Maar dat moet dan even geïnformeerd worden.
Ik ben niet tegen slachten, want je hoort er ook genoeg positieve ervaringen over. Net zoals bij jou ma_rie_tje.
Ik weet alleen niet of k het zelf met mijn paard zou doen. Maargoed, dat heb ik al eerder uitgelegd Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:54

maarja misschien was de begeleider van dat paard ook wel erg zenuwachtig?
tja je was er niet bij,zal je nooit weten.
dat jij het niet zou doen is je vrije keus.
ik zou doen wat op dat moment het beste is voor mijn paard.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:07

ma_rie_tje schreef:
M_K schreef:

Omdat ik er bij was in het slachthuis in Nijkerk.
Paard was volkomen rustig. En als je een GOED slachthuis hebt (zoals van Veen in Nijkerk) dan is de schietruimte schoon, en ruik je nauwelijks bloed.
Als je een slecht slachthuis hebt, tja, dan is het massaproductie.

Bij van Veen gaat het dier voor dier, en zolang het 1e dier nog niet helemaal "weg" is (dus in stukken en in de koeling, en alles schoongespoten) wordt het 2e dier nog niet geschoten.

Doordat ze in Nijkerk zo "schoon" werken, hebben de dieren het niet eens echt door.
Ze worden nog even geaaid en gekroelt en dan liggen ze op de grond.

zoveel details hoef ik als je het niet erg vindt niet te weten

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:09

lorelei schreef:
Kirsten_S schreef:
.
Je eigen familielid doe je toch ook niet weg als het te duur wordt of het te veel pijn lijdt?

quote]

dit is dus een vegelijking van niks hè!!!!!!!!!!!!!!!!

dat is dan JOUW mening en de mijne kan je zo te zien niet respecteren! Dromen Knipoog

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:12

Snoevie schreef:
Kirsten_S schreef:
ik denk dat je het nog een keer moet lezen want de boodschap is volgens mij niet overgekomen!

nee ik denk dat jij eens goed moet nadenken over wat je post.
want hiermee lok je het volgende uit: iemand die zijn paard naar de slacht doet geeft niet om dieren,want om naar de slacht gaan ging dit topic

@ManDy_Charon :
ga lekker de penny lezen of lees eerst het topic eens even door voor je mensen met je domme uitspraken pijn doet.

dat denk JIJ, maar anders had ik dat zelf ook wel zo neer gezet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:04

M_K schreef:

Er zijn ook genoeg paarden die in paniek geraken bij de geur van een veearts... Knipoog

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:10

xKatleentjex schreef:
M_K schreef:

Er zijn ook genoeg paarden die in paniek geraken bij de geur van een veearts... Knipoog

ja niet alle paarden zijn hetzelfde Knipoog

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:46

Ik denk dat ze bij die slager toch echt heel even pijn hebben, al is het maar een seconde. Maar die pijn die ze dan hebben is zo erg. Als je een paardje laat inslapen, voelt het paard zelf zich veel beter, en heeft volgens mij minder pijn.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:15

Een pin gaat sneller dan een seconde. Dat is 'poeink-dood'. En zelfs mocht dat minisecondje pijn doen, dan heeft het paard nog geen tijd gehad om de pijn te verwerken, om bang te worden, die kleine seconde is eigenlijk niets meer dan 'heel even op de tanden bijten". Alleen mocht het paard nog leven dan zou het een helse pijn zijn, maar dat zijn hoge uitzonderingsgevallen.

En hoe weet je zo zeker dat een paard zich beter voelt bij inslapen? Als een vluchtdier plots geen gevoel meer heeft in zijn benen? Als een dier dan bij groot gevaar altijd eerst op de vlucht slaat, nu in groot gevaar volledig verlamd is en niet meer de mogelijkheid heeft om terug te vechten? Zou een paard zich wel veilig en rustig voelen? Of zou hij toch vanbinnen schreeuwen van de angst, maar het niet kunnen uiten omdat hij niet meer kan bewegen, en het baasje aldoende denkend dat hij lief en vredig heengaat?

Je weet het niet, want je paard kan niet praten. Misschien is hij echt wel rustig en vredig. Misschien ook niet. Het is aan jouw als eigenaar uit te zoeken wat je denkt hoe je paard liever gaat, maar je kan bepaalde dingen niet in algemene waarheden gieten, als 'paarden die geslacht worden voelen pijn' en 'een paard dat ingeslapen wordt voelt zich veel beter.'

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:29

Kirsten_S schreef:
.
Je eigen familielid doe je toch ook niet weg als het te duur wordt of het te veel pijn lijdt?

quote]

dit is dus een vegelijking van niks hè!!!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]

dat is dan JOUW mening en de mijne kan je zo te zien niet respecteren! Dromen Knipoog[/quote]

ik respecteer heus wel de mening van een ander,maar je moet even nadenken hoe je dat formuleert.
je gaat een familie lid niet vergelijken met een paard

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:31

voor sommige mensen is een paard net zo belangrijk als een familielid hoor Ja
ik denk dat ze dat ook bedoelde

Mijn paard is trouwens ook net zo belangrijk..

_mbvd_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:03

bij mij ook!! op school zeggen ze ook welis wat van ga je weer naar je knol ofzo en dan word ik gelijk boos pony vind ik!! dan zeggen ze ook altijd het is een beest hoor geen mens, nee een beest is geen mens maar ik vind niet dat omdat ze geen ziel hebben zo behandelt hoeven te te worden! paarden hebben gevoel dat vind ik al erg belangrijk!! en leven is leven!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:11

ik ben trouwens ook tegen slachten als een paard dood is, dat is energie verspillen.

Kirsten, je hebt het volste recht op je eigen mening maar er wordt wel verwacht dat je die fatsoenlijk onderbouwt en niet meer wat roept.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:38

sorry maar lorelei die lokt het wel uit met: dit is dus een vegelijking van niks hè!!!!!!!!!!!!!!!!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 20:42

M_K schreef:
voor sommige mensen is een paard net zo belangrijk als een familielid hoor Ja
ik denk dat ze dat ook bedoelde

Mijn paard is trouwens ook net zo belangrijk..

Jaa je hebt helemaal gelijk! Knipoog

ik weet nie maar als sommige mensen hun dieren behandelen zoals ze zelf ook behandeld willen worden dan zou de dierenleed en mishandeling de wereld uit kunnen worden geholpen Ja Koe Vork

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:23

Kirsten_S schreef:
sorry maar lorelei die lokt het wel uit met: dit is dus een vegelijking van niks hè!!!!!!!!!!!!!!!!

het spijt me, maar je onderbouwt je reactie al vanaf het begin niet.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:30

ohh dan heb ik het niet zoo bedoeld Knipoog