Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:56

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:56

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:57

Laatst bijgewerkt door Zamora op 18-12-23 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:01

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:05

Hoi ik ben nieuw hier. Ik volg even mee omdat er laatst ook een wolf hier in de buurt liep en wil een beetje op de hoogte blijven. Ben al lid van de appgroep geen wolf zodat ik een beetje op de hoogte blijf van waar ze momenteel het meest gezien worde

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:08

Zamora schreef:
tienus63 schreef:
Zojuist aanval geweest in Elburg en ‘t Harde. Tot nu toe twee a drie dode schapen.

Bekijk dit bericht op Facebook https://www.facebook.com/share/6wydc4DE ... tid=K35XfP

Is geen nieuwe aanval. Staat nu een update bij het bericht.

Thx.

Aanval is eerder vandaag geweest. Kadavers moeten blijven liggen vanwege onderzoek, wordt gemeld in de update.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:08

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:13

sterregoud schreef:
Dreamboy schreef:

Ik kwam dit filmpje tegen, how to deal with a wolf

https://www.facebook.com/reel/199043529 ... WDuG2&fs=e

Dit zijn wolven in gevangenschap en dus mensen gewend. Ik weet niet of ik dit zou durven als ik een wolf tegen kwam :D

Ook wolven die mensen gewend zijn, kunnen gevaarlijk zijn.

https://www.parool.nl/nieuws/wolven-dod ... ~b9775af2/[/quote]

Ik zeg toch ook niet dat ze niet gevaarlijk zijn? Het zijn en blijven roofdieren. Ik zeg alleen dat ik niet denk dat ik dit zou durven als ik er een tegen kom. En dat lijkt mij ook geen goed plan om uit te proberen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:16

Popstra schreef:
Ik kwam dit filmpje tegen, how to deal with a wolf

https://www.facebook.com/reel/199043529 ... WDuG2&fs=e

Ik vind het een vreselijk filmpje.
Totaal dieronvriendelijk, terwijl ik denk dat de wolf er fysiek weinig van te lijden heeft.
Maar de nekharen gaan me overeind staan van de setting in het filmpje.
Alsof er militairen geleerd moet worden wat te doen als je een wolf (of kwaaie hond) je aanvalt.
Het lijkt erop dat de vrouw die met de wolf aan het ‘stoeien’ is, werkt in het park. En dat je als burgers door het wolven verblijf mag wandelen.

Heel raar en naar filmpje!
De wolf hoeft maar één keer kracht te zetten met zijn achterpoten en hij kan haar gezicht aan flarden scheuren. En dat doet het dier dus niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:23

Ik ben het met je eens Tienus63, het is geen fijn filmpje om naar te kijken. Maar als je daadwerkelijk aangevallen wordt door een wolf of een agressieve hond dan ga je niet eerst denken hoe je dat beest zo diervriendelijk mogelijk van je af kunt schudden. Dan doe je alles waarvan je niet wist dat je het in je had om jezelf te redden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:30

Het is meer de setting waarin het filmpje gemaakt is.
Dat zij de wolf van zich af probeert te trappen heb ik geen moeite mee.

Maar het lijkt me zo geënsceneerd; de militairen kijken onbewogen toe, de burgers idem.
Alsof iedereen geïnstrueerd is een bepaalde houding aan te nemen als ik naar ik zelf invul, die vrouw de wolf heeft uitgedaagd of gewoonweg meteen zelf bij de strot gegrepen heeft.
Als die vrouw echt aangevallen zou worden door een wolf, dan was er een schot gelost. Op zijn minst 1 in de lucht en de 2e richting de wolf.

Als ik in díe situatie was geweest ik had er niet zo rustig bij gestaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:33

Is die vrouw later niet doodgebeten door een wolf? Daar staat mij iets van bij namelijk

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:48

pillow schreef:
Is die vrouw later niet doodgebeten door een wolf? Daar staat mij iets van bij namelijk

Ik heb inderdaad langs zien komen dat er een verzorger was dood gebeten. Of het om deze vrouw gaat weet ik niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:54

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:09

Het gaat waarschijnlijk om de vrouw uit het filmpje.

Tussen 2010 en 2012 waren er al eerdere incidenten met deze wolven geweest in het park.

Denk niet dat de wolven de schuldige waren in deze incidenten.

9 wolf reuen van gelijkwaardige leeftijd in een niet natuurlijke omgeving en niet natuurlijke interactie.
Vragen om problemen.

https://www.reddit.com/r/mrballen/comme ... ?rdt=53235

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:24

Ja en als je ze dan zo behandelt kun je er op wachten dat ze zich op een dag tegen je keren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:31

Het blijkt dat die vrouw die wolven zelf heeft grootgebracht met de fles en dat zij door de roedel als leider gezien werd.
Ze was ook de enige van de verzorger die tot toen nooit bedreigd, aangevallen of gebeten/gesnapt is door een van de roedel leden.

Zij was van mening dat zij mede door haar werkkleding haar alfa positie duidelijk kon maken aan de roedel.
Op de dag van de aanval voelde ze zich niet topfit en had ze vanwege het regenachtige weer rainlegs en een regenjack aan getrokken.
Collega’s en haar vriend denken dat de wolven haar die dag wilden testen, kon zij nog steeds boven de roedel staan.
Hun theorie is dat ze er anders uitzag dan normaal en dat de wolven konden aan voelen dat ze niet kip fit was.

Volgens het artikel in de link van mijn post hierboven.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:36

Heftig. Als ik die link open krijg ik een of andere app die ik moet downloaden. Heb het artikel dus niet gelezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 01:42

Dreamboy schreef:
Daarom snap ik ook niet dat HC dat schrijft.

Blijkbaar heb je gemist wat ik schrijf of denk je wat te lezen terwijl er iets anders staat.
Ah wel tant pis.

@dp ; ik heb eerste hands ervaring met wolven in europa, schrijf dat het een pobleem is en dat dit al decennia helder was. Dat de voorlichten verkeerd was/is en dat er voor de eeuwwisseling in NL beleid al in voorzien had moeten worden
Wederom echter lees jij wat je wil lezen.

Maak jullie anti-wolf er niet geloofwaardiger op dan het jongetje van Aesopus.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 01:44

Dreamboy schreef:
Heftig. Als ik die link open krijg ik een of andere app die ik moet downloaden. Heb het artikel dus niet gelezen.

Artikel is leesbaar ook zonder app te downloaden.
Gewoon optie artikel browser lezen aanklikken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:23

Dit filmpje is een fragment ban een film waarin een bezoeker in een wolvenpark tegen instructies in iets eetbaars in zijn zakken heeft. Een wolf reageert daarop en de vrouw grijpt in. De wolf accepteert dat niet waarop de vrouw hem nogmaals "aanpakt" en dat is het moment waarop dit filmpje begint. Er gaat dus eerst nog een hoop aan vooraf

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:58

Via mijn werk kwam ik dit onderzoek tegen, misschien interessant. Heb even gefocust op België omdat ik daar zelf woon.

een Europese studie geeft aan dat er erg groot draagvlak is onder inwoners van ruraal gebied voor samenleven met grote carnivoren als wolf.

Link naar de studie: https://www.eurogroupforanimals.org/fil ... ivores.pdf

uitgevoerd in november 2023
10 lidstaten bevraagd
1000 personen per lidstaat bevraagd
specifiek mensen bevraagd die aangeven op het platteland te wonen (voor ze wisten waarover de bevraging ging)

68% advocating to maintain the strict protection status of large carnivores. Importantly, 65% of farmers support this strict protection, including 61% of sheep farmers.

The large majority of respondents (75%) say that farmers should implement available measures to protect their animals from large carnivores, including farmers themselves.
A substantial 65% of respondents believe that the killing of problematic individual large carnivores should only be considered when it is proven that protective measures were implemented and failed. This statement is supported by 65% of farmers, including 62% of sheep farmers.

Belgium
The responses from Belgian participants generally align with average responses showing a strong support for the protection of large carnivores. It stands among the most supportive Member States towards the strict protection status of large carnivores (73%). On all grounds, Belgium appears as highly representative of the general attitude of the EU population based on responses from the ten Member States covered by the survey.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:04

Huertecilla schreef:
Dreamboy schreef:
Daarom snap ik ook niet dat HC dat schrijft.

Blijkbaar heb je gemist wat ik schrijf of denk je wat te lezen terwijl er iets anders staat.
Ah wel tant pis.

@dp ; ik heb eerste hands ervaring met wolven in europa, schrijf dat het een pobleem is en dat dit al decennia helder was. Dat de voorlichten verkeerd was/is en dat er voor de eeuwwisseling in NL beleid al in voorzien had moeten worden
Wederom echter lees jij wat je wil lezen.

Maak jullie anti-wolf er niet geloofwaardiger op dan het jongetje van Aesopus.

Wie leest er nu wat hij lezen wil? Ik ben namelijk helemaal niet anti wolf, vind het prachtige dieren maar Nederland is gewoon te klein voor ze. Of vind jij het normaal dat de een na de ander dood gereden wordt?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 09:09

Oh had hc weer wat geschreven...
Ja zie dat alleen bij quotes.

Maar fijn dat hc heel goed weet dat iedereen 25 jaar terug al van een wolf in Nederland moest weten. Terwijl er 10 jaar terug nog werd gezegt. Nee Nederland is te vol voor de wolf.
Jammer hc dat jij ons niet ingelicht hebt. Gemiste kans.

Had ik 20 jaar terug hier anders omheind...

Zo en weer terug voor de orde van de dag..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 11:29